Gjest karoliness Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 Hei! Jeg er ei jente på snart 18 år som begynner virkelig å lure på om andre er dømt mer mislykket enn andre. Ok, jeg har ganske greit utseende, jeg gjør det ganske bra på skolen, ganske god i sport og har ganske mange gode venner. Men alt er ganske, og det er på en måte ikke bra nok for meg. Jeg ser andre som er veldig talentfulle i veldig mye, har alt, og jeg skjønner ikke hvorfor. Selvom det forsåvidt er overfladiske ting, så kan jeg ikke unngå å tenke at de er jo mye heldigere og har et bedre liv. De har alt hva jeg ønsker. Jeg sliter litt etter jeg rota med en for nesten ett år siden, den eneste jeg har rota ordentlig med. alt var dessverre på hans premisser,men jeg håpte så mye at jeg overså det. Etter han kutta meg ut, har jeg liksom bare levd i trua. Vel, ikke har det blitt noe med han eller andre, ikke i nærheten av noen andre. Nå har han fått seg en mye bedre kjæreste, og det var vel likegreit så trenger jeg ikke å tenke mer på han. Men tankene mine flyr stadig tilbake, tenker på alt jeg kunne gjort annerledes osv. Virker som at jeg utstråler ettellerannet veldig negativt mot gutter, for jeg har mange jentevenner som syns jeg er morsom osv, mens færre gutter. Jeg har påenmåte en negativ energi mot dem tror jeg, som jeg selv syns er veldig synd, og håper noen har noen tips om hvordan jeg kan endre dette. Jeg føler også at jeg har veldig dårlig karma, eller hva det nå er. Jeg er for det meste på feil sted til feil tid, og får aldri riktg anledning til å gjøre det jeg vil. Jeg er veldig dårlig til å ta valg, og ekstremt vinglepetter. Ofte går jeg å tenker på hva som kunne ha vært, hvis jeg bare gjorde det, tok det valget osv. Selvom jeg prøver å leve etter å gripe hver mulighet, så sitter jeg stadig igjen med følelsen av å gå glipp av mye. Jeg ser ting lykkes for venner og andre hele tiden, og at det er noen som alt går flytende for. Det er flott for dem, virkelig, men jeg blir sittende å føle at det aldri blir min tur. Jeg ser andre, tilsynelatende perfekte mennesker, og ja, jeg vet ting kan lure under overflaten, men noen mennesker "har bare alt". Jeg er veldig glad i vennene mine, men jeg har så inderlig lyst på en kjæreste, og flere venner generelt, i livet mitt. Jeg vil så gjerne være en god person, et godt menneske, en god venn, og prøver så godt jeg kan. Jeg jobber utrolig mye mot "måla" mine i sport osv, og når venner er lei seg prøver jeg så godt jeg kan å være der. Men igjen virker det som at jeg har en negativ energi rundt meg. Er andre der er det de som får "krediten", ikke det at jeg forventer å bli belønnet, men når jeg er der er det jo greit at de legger merke til det i det hele tatt. Tips til i det hele tatt være et godt menneske, en god venn? Jeg er ganske spøkefull, og finner ofte på en del "sprell", men det er aldri slemt ment, og de som kjenner meg vet at jeg alltid mener godt med det jeg gjør. Dette innlegget var kanskje litt sutrete, men jeg har lenge gått rundt i trua om at alt blir bedre snart, kanskje jeg treffer noen på neste fest osv. Dette har pågått lenge, og pågikk lenge før den forige gutten også. Jeg er ganske ofte på fest, men jeg klarer liksom ikke helt å ta kontakten sånn ordentlig, og når jeg klarer det blir det ikke itl noe mer enn snakk. Er noen gutter jeg syns ser snille og gode ut på skolen på trinn over meg, men jeg vet ikke hvordan jeg skal ta kontakt med dem heller. Vanker ikke i samme miljø, og vet ikke helt hvordan jeg kan få rette anledninger heller. Jeg blir veldig takknemlig for svar.
Gjest Casey Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 Undersøk mulighetene for et år i utlandet, i et land du synes ser spennende ut. Klarer du det vil du utvikle deg, treffe mange folk, bli mer sikker og se annerledes på diverse. Hva med å ta utdannelsen din i utlandet?
Malibulita Skrevet 11. mai 2008 #3 Skrevet 11. mai 2008 Jeg tror iallefall du må endre innstillingen din. Å tenke at ingenting er bra nok, at du ikke har det like godt som andre osv synes utenpå deg, og jeg ser for meg at oppførselen din er preget av at du er "mislykket" sammen med andre mennesker. Gutter blir ikke tiltrykket av slik!
Gjest karoliness Skrevet 11. mai 2008 #4 Skrevet 11. mai 2008 Klar over at innstillingen min ikke er den beste, og den har jeg prøvd å endre i lange tider. Sliter litt med det og, for å si det sånn. Mye er bra nok, men jeg føler at det å gå rundt å føle seg slik som jeg gjør, ikke er bra nok. Det med utlandet er en veldig god ide, og har tenkt til å reise utenlands etter videregående!
Gjest Gjest-M- Skrevet 11. mai 2008 #5 Skrevet 11. mai 2008 Det virker på meg som du har litt problemer med selvfølelsen din. Du er 18 år, og har ikke helt funnet ut av hvem du er enda. Det er helt normalt. Prøv å endre tankemøsteret ditt når det gjelder deg selv. Tenk på alt det som er positivt med deg selv, og minn deg selv på disse tingene hver dag. Øv på å tenke at jeg er bra nok akkurat slik som jeg er. Vær åpen, blid, lyttende og imøtekommende mot andre. Fokuser på å gjøre minst en positiv ting for deg selv hver dag. Noe du liker godt. Gjør det samme mot vennene dine. Å gjøre noe positivt for andre, gjør at man har det bedre med seg selv. Andre vil også merke at du er en person de ønsker å ha i livet sitt. Ikke sammenlikne deg med andre hele tiden. Du er du, på godt og vondt. Akkurat som alle oss andre. Ingen er perfekt, ingen klarer alt, ingen gjør alt riktig, vi er bare mennesker. Ha en positiv innstilling, smil til andre, tenk gode tanker og du vil få en bedre utstråling. Plutselig en dag, møter du også en kjæreste som blir glad i deg akkurat som du er.
Ciara Skrevet 11. mai 2008 #6 Skrevet 11. mai 2008 Jeg forstår deg veldig godt. Prøv å legge merke litt bedre til det positive som hender deg. Slik det er nå virker det som du legger merke til andres vellykkethet og flaks, og ikke din egen. Du føler at andre er heldigere/flinkere enn deg, men du nevner jo en rekke gode egenskaper som du har selv. Husk at det aldri er slik at man føler seg supervellykket. Disse andre som du misunner litt kan tenke akkurat det samme om deg! Legg merke til det når du er heldig. Ta med deg det positive som skjer. Husk at du har en rekke bra egenskaper som folk liker. Og prøv å slappe litt av og ikke stresse så mye med dette. Etterhvert som du blir mer avslappet og selvsikker vil livet bli enklere. Dette er ikke lett å endre, selvsagt, men noe kan man jobbe for. Husk, dagen blir ikke bedre enn man gjør den til selv
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #7 Skrevet 11. mai 2008 Jeg synes det virker som om du har kommet et stykke på veien når du klarer å formulere hva som er vanskelig og ønsker å gjøre endringer i forhold til deg selv. Tror mange føler det som deg – at alle andre har mer å by på og er heldigere enn dem selv – men du har tenkt mange tanker og kjent på utfordrende følelser og det kan jo kanskje bli én av dine store styrker? Min erfaring er at mange av de mest interessante menneskene jeg møter er de som har måttet ”gå noen motbakker” og runder med seg selv. Det avler jo både innsikt og utvikling. Kanskje kan det hjelpe å legge tanken på å treffe en gutt litt vekk av og til og gi deg selv tid til å lete og finne ut av deg selv. Mitt råd er å forsøke å fylle livet og tankene med ting som gjør deg glad og fokusere på det som gir deg tro på deg selv. Det er ikke lett å endre måten man tenker på, men kanskje man blir gladere hvis man klarer det. Går jo an å starte med å tenke på 5 ting som har gått bra den dagen, før man sovner. Glade, trygge, omsorgsfulle og morsomme mennesker er ofte tiltrekkende – både for venner og potensielle kjærester.
Gjest karoliness Skrevet 11. mai 2008 #8 Skrevet 11. mai 2008 Tusen, tusen takk for mange gode svar. Skal jobbe med meg selv, og håpe på resultater!
Gjest litt som deg Skrevet 11. mai 2008 #9 Skrevet 11. mai 2008 Jeg er også i kategorien vinglepetter, og føler at jeg har velidg dårlig karma for tiden. "Alle" andre har havnet på rett hylle, har masse venner, reiser til spennende steder, og har funnet kjærligheten. Jeg er imidlertid litt eldre enn deg, og vet derfor at slike ting går opp og ned. Ting forandres over tid, så derfor tror jeg du bare må slappe av. Anbefaler et år på feks folkehøgskole, med noe kreativt. Dra vekk fra miljøet og vennene du henger med til vanlig og gjør noe helt nytt. Når man går i sitt vanlige miljø hver dag, er det lett for at man stagnerer, plasseres i bås og får sin "rolle" om du skjønner. Du virker som ei reflektert, voksen og seriøs jente. Kanskje er ikke de guttene du omgåes på skolen eller fester voksen nok for deg ennå. Men i tida fremover, med studier, deltidsjobb, fritidsaktiviteter osv, kommer du til å finne mer likesinnede. Bruk denne tiden til å trene, lese, pleie deg selv, arrangere noen fester selv, ta sol, kjøp nye klær feks. Det er generellt veldig lurt å gjøre andre ting enn å tenke på ting man skulle gjort bedre:)
Gjest Gjest_anny_* Skrevet 11. mai 2008 #11 Skrevet 11. mai 2008 Du høres ut til å være ei reflektert og oppegåendes jente, noe som kan komme til nytte på veien videre. Ikke alle tenker som deg når de er såpass unge. Selv er jeg over 40, men kjente meg faktisk igjen i mange av tankene dine! Og du skal vite at du er slett ikke alene om denne følelsen. Man har så lett for å sammenligne seg med andre, og tro at alle andre fikser det meste. Det er slett ikke tilfelle. Folk strever ofte i det skjulte for å opprettholde en mest mulig perfekt fasade. Selv har jeg bestemt meg for ikke å konkurrere med andre lenger, men med meg selv. Sette meg små mål i livet og fokusere på det som er positivt i livet mitt. Kanskje på noe andre ikke har. (?) Du har sikkert også sider ved deg selv, som andre kan misunne deg. (nå syns jeg misunnelse generelt sett er en dårlig egenskap, men du skjønner hvor jeg vil.) Fokuser på dine sider/egenskaper som du liker og trives med. Du nevnte humor, det er en viktig egenskap. En dag treffer du en gutt som faller pladask for deg og din humor. Ta deg et år i utlandet, lev livet og samle erfaringer.
Gjest karoliness Skrevet 11. mai 2008 #12 Skrevet 11. mai 2008 Det er godt å høre. Takk for tips. Utl,andet har jeg tenkt på en stund, så enten blir det studering etter vgs, eller friår med reise rundt. Eventyrlysten er jeg hvertfall, så vi får se .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå