Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 Noen som vet hvordan man (uten å gå til gullsmed) kan sjekke om perler er ekte? Sist jeg var hos gullsmed for å sjekke et smykke, så tok hun en eller annen test med å ta perlen i munnen /kjente med tennene. Men hva hun kjente etter, det vet jeg ikke. Noen som kan hjelpe?
Tussemøy Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 Du kan kanskje lese her, mange forslag til å teste om de er ekte eller ikke: http://jewelrymaking.allinfoabout.com/feat.../pearltest.html
Gjest sims Skrevet 11. mai 2008 #3 Skrevet 11. mai 2008 ekte perler riper ikke når man gnisser de mot tennene, og du kan kjenne om det er ekte ved å bruke neglen og pikke på de ( høre etter lyden de avgir) ikke så enkelt å høre hva som er ekte hvis du ikke er kjent med disse lydene da, fordi glassperler med overtrekk av perlemor/perle og ekte perler høres nesten lik ut. Ekte perle er som sten, og hematitt som man bruker i mange smykker, derfor tror jeg perlen skal være kald av natur når du kjenner på dem, altså de holder ikke lenge på varmen når du holder de i handa, en uekte perle derimot holder på varmen en god stund etter du har varmet de i handa. Vet ikke om du ble noe klokere på dette, men jeg lærte det vertfall slik når jeg jobbet i en håndlaget smykkebutikk.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #4 Skrevet 11. mai 2008 Jeg har et ekte perlekjede, så jeg får teste i forhold til det. Takk for svar!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå