Gjest s&p Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 Vi er begge oppvokst på gård men har blitt storby mennesker etter å ha bodd i Oslo/Trondheim/New York og Sydney de siste 15 årene. Vi har lyst til å feire røttene på bryllupsdagen vår + at vi vil overraske by-vennene våre med et unikt bondebryllup. Ser for oss å bruke en gammel låve eller storgård som lokale, markblomster, "3 dagers" og hest og kjerre. Men vi trenger hjelp? Hva gjør et bryllup til et typisk "bondebryllup"? Noen tips til hva vi kan gjøre for at det skal bli mer unikt? Vurderer å servere typisk gammeldags bryllupsmat (rømmegrøt eller ertesuppe med tilbehør) men er ikke helt sikker på om det vil falle i god jord? Noen av dere som har hatt eller planlegger bondebryllup? Alle tips mottas med stor takk.
Kanutten Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 Hei Jeg har vært i skikkelig bondebryllup. Dette var på en låve som var gjort om til festlokale. Vi fikk servert rømmegrøt med spekemat til middag. Dette var kjempgodt. Til nattmat fikk vi sodd. Bordene var pyntet med markblomster. Brudeparet ankom lokalet i hest og kjerre. kjemperomantisk og flott bryllup var det.
Gjest ts Skrevet 11. mai 2008 #3 Skrevet 11. mai 2008 Takk for svar. Hadde de bare rømmegrøt og spekemat eller hadde de forrett og dessert? Hva brukte de? Har tenkt på lignende meny men vet ikke helt hva vi da skal ha til dessert? Gjorde de noe annet spesielt ut av dagen? Vi har tenkt på å oppfordre til bruk av bundad for de som har.
Kanutten Skrevet 11. mai 2008 #4 Skrevet 11. mai 2008 De hadde bare rømmegrøt og spekemat ja. De hadde ett gedigent kakebord etter middag, hvor det også var dessert. Brudeparet oppfordret også til bunadsbruk, og jeg tror faktisk alle de kvinnelige gjestene hadde dette. Da de ankom, hadde de leid inn noen til å spille trekkspill som gikk foran hesten og kjerra. Dette ga litt "bonde"stemning. Og alle hørte at brudeparet ankom stedet da.
Gjest ts Skrevet 11. mai 2008 #5 Skrevet 11. mai 2008 Vi har også et par melkeallergikere i familien, kan alltids lage noe annet til dem. Men rømmegrøt er kanskje ikke det beste alternativet slikt sett. Noen som har andre tips til skikkelig "bondemat"? Maye - synes du at bryllupet du var et litt anderledes bryllup og noe du husker? Eller ble det som "alle andre" bryllup?
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #6 Skrevet 11. mai 2008 Hvilken drikke serveres til rømmegrøt? Og hva gjør dere for dem som er allergiske? Bunadsbryllup er bonderomantisk, kanskje du kunne være kronebrud?
Kanutten Skrevet 11. mai 2008 #8 Skrevet 11. mai 2008 Vi har også et par melkeallergikere i familien, kan alltids lage noe annet til dem. Men rømmegrøt er kanskje ikke det beste alternativet slikt sett. Noen som har andre tips til skikkelig "bondemat"? Maye - synes du at bryllupet du var et litt anderledes bryllup og noe du husker? Eller ble det som "alle andre" bryllup? Nå har ikke jeg vært i så mange bryllup, men klart jeg husker dette som litt spesiellt. Stemningen var helt anderledes enn på de andre bryllupene jeg har vært i. Så dette er nok det bryllupet jeg husker best. Var ett skikkelig koselig bryllup, med varm stemning. Vi snakket om det jeg og sambo her også, at vi kunne tenkt oss noe av det samme, men vi har slått det litt fra oss. da det krever en del mere planlegging. Bondebryllupet varte forresten tre dager til ende. ( noe også vårt bryllup skal) De hadde grilling på fredag med helstekt gris. Kjempegodt. Dette var en anledning til å bli litt kjent med gjestene. På søndag var vi samlet til lunch og rester på låven. Også hyggelig før man reiste hjem å få tatt ordenlig farvel. Mener at de hadde en slags hjemmebrygga øl til maten. Dette er ikke jeg så veldig glad i, så jeg drakk saft. Men det er fordi jeg synes det er best til rømmegrøt.
Gjest ts Skrevet 12. mai 2008 #9 Skrevet 12. mai 2008 Tusen takk for tipsene. Hadde en liten "brain-storming" med H2B i går, vi er begge gira på denne iden. Her er noe av det vi kom opp med: - Sammenkomst fredag kveld utenfor låven, brudeparet stiller i bunad Pynter med markblomster. Festen holdes i en låve som er gjort om til selskapslokale. Brudgom stiller i bunad, kanskje bruden blir krone brud? - Gamal bruremarsj for fele som inngang i kirken, lillesøster har venner som spiller - Hest og kjerre - søs kjører - Lett mat, velkomstdrink og folkemusikk utenfor låven - Brureslått og skål når brudeparet kommer - Innmarsj - Rømmegrøt, spekemat, flattbrød, eggerøre - Hjemmebrygget øl, vanlig øl, og saft - Jordbær med hams servert fra trau til dessert - Kakebord med lokale spesialiteter og frukt - Fri bar med øl og vin (vi hadde egentlig ikke råd til dette, men om vi kun har hovedrett med øl så sparer vi nok til å ha fri bar i stede) - Brudevals og stubbedans - Nattmat - ertesuppe? - Lunch og rester dagen derpå Dette er våre tanker etter "brain-storming". Nå er det bare å sette i gang å gjøre research. Sikkert mange som synes det er sært, men det blir i det minste et bryllup som blir husket. Billigere blir det også.
MrsG Skrevet 12. mai 2008 #10 Skrevet 12. mai 2008 Maihaugen på Lillehammer må jo være perfekt? Maihaugen men vet det kan være lang ventetid i Garmo-kirka..
Kanutten Skrevet 12. mai 2008 #11 Skrevet 12. mai 2008 Hei igjen. Dette hørtes supert ut. Ikke så ulikt det bryllupet jeg var i faktisk. Lykke til med planleggingen.
Gjest ts Skrevet 13. mai 2008 #12 Skrevet 13. mai 2008 Maihaugen på Lillehammer må jo være perfekt? Maihaugen men vet det kan være lang ventetid i Garmo-kirka.. Gratulerer SÅ MYE som nygift! Håper dere hadde en flott dag og at det aller mest gikk som planlagt. Tusen takk for tipset. Vi har tenkt på Maihaugen og har faktisk sjekket datoen vår men den er tatt. Prisoverslaget de kom med var også heller stivt og jeg har mer lyst på en litt mer uformell atmosfære. Men takk for tipset, det er et av stedene vi har vurdert. Hei igjen. Dette hørtes supert ut. Ikke så ulikt det bryllupet jeg var i faktisk. Lykke til med planleggingen. Takk for det og lykke til med planleggingen du også
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #13 Skrevet 27. mai 2008 Gratulerer SÅ MYE som nygift! Håper dere hadde en flott dag og at det aller mest gikk som planlagt. Tusen takk for tipset. Vi har tenkt på Maihaugen og har faktisk sjekket datoen vår men den er tatt. Prisoverslaget de kom med var også heller stivt og jeg har mer lyst på en litt mer uformell atmosfære. Men takk for tipset, det er et av stedene vi har vurdert. Takk for det og lykke til med planleggingen du også Lurer på om jeg kan spørre om hvilket prisoverslag dere fikk fra Maihaugen?
Gjest Gjest_s&p_* Skrevet 28. mai 2008 #14 Skrevet 28. mai 2008 Lurer på om jeg kan spørre om hvilket prisoverslag dere fikk fra Maihaugen? Finner ikke igjen mailen jeg fikk fra dem, må ha slettet den da vi fant ut det var for dyrt for oss. Men om jeg ikke husker helt feil så var det ca noe slikt: Garmo kirke 3000 kr - 75 plasser Mat ca 500-600 kr pr person, drikke kommer i tillegg. Så det ble for dyrt for oss Send dem en mail om du vil vite nøyaktige priser for dette er hva jeg tror jeg husker Lykke til med planleggingen deres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå