Gjest Thalee Skrevet 13. mai 2008 #41 Skrevet 13. mai 2008 Nå får du ta det med ro! Jeg er absolutt ikke her for å provosere. Men jeg må si at jeg blir veldig provosert over dine innlegg hvor det er som en selvfølge for deg at bioingeniører skal tjene bedre enn sykepleiere. Ordet ingeniør er i dag veldig misbrukt siden det ikke er en beskyttet tittel. Hvem som helst kan kalle seg ingeniør. Som en gjest tidligere har påpeket, har ikke bioingeniørutdanningen så veldig mye til felles med de vanlige ingeniørutdanningene, som leder til høyere lønn. Serviceingeniører tjener heller ikke så bra som vanlige ingeniører, men de kalles fortsatt for ingeniører, og de som har teknisk fagskole har en utdanning som har mye mer til felles med den tradisjonelle ingeniørutdanningen, enn bioingeniørutdannelse har med den tradisjonelle ingeniørutdannelsen! Om du får deg en jobb i det private næringslivet kan du kanskje se for deg litt mere penger. Men hvorfor i alle dager skulle du tjene mer enn sykepleiere når du jobber på sykehuset? Her har du mye mer til felles med sykepleierne enn du har med ingeniørene i det private næringslivet! Dessuten er sykepleierne nødt til å jobbe en god del overtid!, er det tilfellet for bioingeniørene? Du legger så alt for mye i tittelen "ingeniør". Men har du sett på arbeidsoppgavene? Bioingeniører på sykehuset gjør som regel analysejobber, som er veldig rutinepreget. Det gjør som regel ikke ingeniører i det private næringslivet! Så hvem er det som egentlig bør skjerpe seg? Kanskje du heller bør se litt lenger enn hvilken tittel utdannelsen gir deg? Jeg har satt meg godt inn i arbeidsoppgavene til en bioingeniør, så ja, det vet hva det går ut på. Jeg personlig mener ikke at bioingeniører skal tjene mer enn sykepleiere, begge gruppene gjør en viktig jobb. Men nettopp ut i fra yrkesbetegnelsen så trodde jeg det var en slags automatikk i at bioingenører tjente mer. At hvem som helst kan gå rundt å kalle seg ingeniør kan vel ikke jeg lukte! I lange tider har vi fått høre at det er mangel på ingeniører, de tjener så bra osv. Ingen som har presisert at det ikke gjelder bioingeniører. Syns du da det er rart at jeg tror det?
Varsia Skrevet 13. mai 2008 #42 Skrevet 13. mai 2008 Nå er det jo uansett ingen hemmelighet at ingeniører som regel tjener bra i det private. Jeg skjønner godt at du tok det for gitt at en bioingeniør også vil tjene noenlunde det samme (for oss som ikke er ingeniører er det ikke så lett å vite at ingeniørtittelen er litt utvannet), men uansett, jobber man i det offentlige kan man dessverre ikke vente de særlig store lønningene, særlig ikke i sånne yrker. Dessverre.
Gjest Thalee Skrevet 13. mai 2008 #43 Skrevet 13. mai 2008 Nå er det jo uansett ingen hemmelighet at ingeniører som regel tjener bra i det private. Jeg skjønner godt at du tok det for gitt at en bioingeniør også vil tjene noenlunde det samme (for oss som ikke er ingeniører er det ikke så lett å vite at ingeniørtittelen er litt utvannet), men uansett, jobber man i det offentlige kan man dessverre ikke vente de særlig store lønningene, særlig ikke i sånne yrker. Dessverre. Endelig noen som forstår meg! Takk
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #44 Skrevet 13. mai 2008 Jeg har satt meg godt inn i arbeidsoppgavene til en bioingeniør, så ja, det vet hva det går ut på. Jeg personlig mener ikke at bioingeniører skal tjene mer enn sykepleiere, begge gruppene gjør en viktig jobb. Men nettopp ut i fra yrkesbetegnelsen så trodde jeg det var en slags automatikk i at bioingenører tjente mer. At hvem som helst kan gå rundt å kalle seg ingeniør kan vel ikke jeg lukte! I lange tider har vi fått høre at det er mangel på ingeniører, de tjener så bra osv. Ingen som har presisert at det ikke gjelder bioingeniører. Syns du da det er rart at jeg tror det? Hadde du spurt meg om jeg syntes det var rart at du trodde det, da vi startet diskusjonen, så ville jeg sagt ja, jeg synes det er rart. Men etter å ha diskutert med deg så kan jeg ikke si det.
Gjest Revenka Skrevet 13. mai 2008 #45 Skrevet 13. mai 2008 De som har kjemi fra før har en kjempefordel fordi det er veldig mye kjemi på kort tid. De fleste av de som har falt av iløpet av første året (og det er mange!) hadde ikke kjemi fra før. Vil bare kommentere at kjemi er ikke et must for å klare seg bra. Jeg hadde ikke kjemi på vgs, og fikk i tillegg 2 i naturfag på vgs, men har klart meg bra på universitetet. Jeg har master i kjemi, og kunne absolutt ingenting før jeg begynte. Klart det er forskjeller på folk, men min oppfatning er at ingen må la seg skremme av å ikke ha kjemi fra før. Jeg satset alt på kjemistudiet for å få drømmejobben, og den fikk jeg
Gjest Thalee Skrevet 13. mai 2008 #46 Skrevet 13. mai 2008 Hadde du spurt meg om jeg syntes det var rart at du trodde det, da vi startet diskusjonen, så ville jeg sagt ja, jeg synes det er rart. Men etter å ha diskutert med deg så kan jeg ikke si det. Du må huske at det er ikke alle som sitter inne med den samme kunnskapen som du selv gjør. Å skulle bli "ingeniør" - av noe slag - har aldri vært i tankene mine før nå i det siste, og da er det ganske naturlig at jeg ikke har den detaljkunnskapen.
Gjest Thalee Skrevet 13. mai 2008 #47 Skrevet 13. mai 2008 Vil bare kommentere at kjemi er ikke et must for å klare seg bra. Jeg hadde ikke kjemi på vgs, og fikk i tillegg 2 i naturfag på vgs, men har klart meg bra på universitetet. Jeg har master i kjemi, og kunne absolutt ingenting før jeg begynte. Klart det er forskjeller på folk, men min oppfatning er at ingen må la seg skremme av å ikke ha kjemi fra før. Jeg satset alt på kjemistudiet for å få drømmejobben, og den fikk jeg Dette var oppmuntrende! :D Og gratulerer så mye med drømmejobben!
Lille-me Skrevet 14. mai 2008 #48 Skrevet 14. mai 2008 Dette var oppmuntrende! :D Og gratulerer så mye med drømmejobben! [/quoite] Bare stiller et lite spørsmål her om noe jeg lurte på angående bioingeniør utdanningen. Nå har det seg slik at jeg ikke har den matten jeg trenger for å komme inn på dette studiet. Men jeg har biologi. Er det noen som vet om noen sommerkursordninger i matte og hvordan det fungerer? Søker man på vanlig måte fordi du skal ta et sommerkurs i matte i sommerferien, eller er det noe annet du må gjøre? veldig usikker på hvordan dette fungere. Kan i tilegg sies at jeg ikke er veldig flink i matte og ligger ann til å få 4 kankje 3 i den "letteste" matten. Men har derimot 5 i naturfag og biologi. Jeg har heller ikke kjemi. Tror dere jeg kan klare dette studie forde? Takker for alle svar
Gjest Thalee Skrevet 14. mai 2008 #49 Skrevet 14. mai 2008 Bare stiller et lite spørsmål her om noe jeg lurte på angående bioingeniør utdanningen. Nå har det seg slik at jeg ikke har den matten jeg trenger for å komme inn på dette studiet. Men jeg har biologi. Er det noen som vet om noen sommerkursordninger i matte og hvordan det fungerer? Søker man på vanlig måte fordi du skal ta et sommerkurs i matte i sommerferien, eller er det noe annet du må gjøre? veldig usikker på hvordan dette fungere. Kan i tilegg sies at jeg ikke er veldig flink i matte og ligger ann til å få 4 kankje 3 i den "letteste" matten. Men har derimot 5 i naturfag og biologi. Jeg har heller ikke kjemi. Tror dere jeg kan klare dette studie forde? Takker for alle svar Om det finnes forkurs varierer, du må nesten høre med den (de) skolen(e) du vurderer. Søknadsfristen er jo over for denne gang, så du får tidligst startet til neste år. Hvis du er ferdig med vgs nå straks kan du jo ta matte og evt også kjemi dette kommende skoleåret slik at du er klar til å begynne neste år =)
Lille-me Skrevet 14. mai 2008 #50 Skrevet 14. mai 2008 Om det finnes forkurs varierer, du må nesten høre med den (de) skolen(e) du vurderer. Søknadsfristen er jo over for denne gang, så du får tidligst startet til neste år. Hvis du er ferdig med vgs nå straks kan du jo ta matte og evt også kjemi dette kommende skoleåret slik at du er klar til å begynne neste år =) Er ikke ferdig med vgs ennå. Men er det noen som vet hva man gjør når man søker på et studie, men ikke oppfyller alle krav, men skal ta et forkurs.?
Gjest Thalee Skrevet 14. mai 2008 #51 Skrevet 14. mai 2008 (endret) Er ikke ferdig med vgs ennå. Men er det noen som vet hva man gjør når man søker på et studie, men ikke oppfyller alle krav, men skal ta et forkurs.? Da søker du om å begynne på forkurset. Noen forkurs varer i et halvt år, som regel fra jul og til sommeren, slik at man kan starte på studiet til høsten. På slutten av forkurset må søke deg inn på bioingeniør som alle andre gjennom samordna opptak på våren. Forkurs søker du direkte til skolen, og søknad ligger på nettsiden (som regel). Men slike forkurs pleier som regel å bestå av matte og fysikk, fordi de er myntet på de øvrige ingeniørutdanningene og ikke bioingeniør spesielt. Du får mye mer bruk for kjemi enn fysikk på bioingeniør, så jeg ville heller tatt matte og kjemi som privatist det halvåret isteden for å gå forkurs. Endret 14. mai 2008 av Thalee
Student85 Skrevet 14. mai 2008 #52 Skrevet 14. mai 2008 Høyskolen i Sør-Trøndelag har et halvtårs kurs for de som ikke oppfyller kravene til bioingeniør. Dette går fra januar til juni sånn ca. Etter å ha gjennomført dette kurset er du kvalifisert til å søke på bioingeniør. Men du må søke gjennom samordna opptak som alle andre (med frist 15.april). Høyskolen i Ålesund har et forkurs som går på sommeren (i sommerferien) som skal kvalifisere for å starte på bioingeniørstudiet på denne høyskolen på høsten. Forkurs Ålesund Forkurs Trondheim Såvidt jeg vet finnes det ikke flere steder i Norge med slike tilbud. Skal du studere et annet sted må du ta disse fagene som privatist.
Gjest Thalee Skrevet 15. mai 2008 #53 Skrevet 15. mai 2008 Noen som tør å uttale seg om hvordan de tror bioingeniørstudiet er i forhold til f.eks økonomistudier eller juss med tanke på vanselighetsgrad? Trekker frem denne igjen jeg, for jeg kunne godt tenke meg å få noen uttalelser om dette
MiniMjau Skrevet 15. mai 2008 #54 Skrevet 15. mai 2008 (endret) Noen som tør å uttale seg om hvordan de tror bioingeniørstudiet er i forhold til f.eks økonomistudier eller juss med tanke på vanselighetsgrad? Litt vanskelig å svare på, det er jo 3 heeeelt forskjellige retninger, og det er finnes nok få/ingen som har gått både jus, økonomi og bioingeniør. Det kommer jo også ann på hvilke egenskaper og interesser du har. Er det de 3 studiene du vurderer? Endret 15. mai 2008 av MiniMjau
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 15. mai 2008 #55 Skrevet 15. mai 2008 Hvor vanskelig er bioingeniørstudiet? Hvor ofte er det forelesninger? Hvor mye jobbing blir det på egenhånd? Er selv bioingeniør student på Høgskolen i Sør-Trøndelag og er bare noen få uker før jeg får autorisasjon! Je må først svare en som skrev at bioingeniørutdanning er den letteste ingeniør utdanning, dette er feil. Utdanningen er ikke enkelt, men vanskelig. Det er en god del å sette seg i spesielt første år. Mye kjemi er det ja, så anbefaler nok å ha 2KJ. I løpet av 3 år har jeg hatt en utvikling, fra første klassen hvor det er ganske mye pugging og utrolig mye realfag, til andre år hvor man begynner å virkelig se hva yrke er, til siste år hvor det meste går rundt medisin. Jeg har fått kunskap som jeg hadde aldri tenkt jeg skulle få. Jeg som deg begynte med økonomi. Jeg var ikke så flink i realfag unntatt matte. Men etter noen år med andre ting ble jeg motivert og bioingeniør var det jeg måtte gjøre. Jeg angrer ingenting!!!! Bioingeniør er en kjempe yrke og er utrolig spennende, det er i konstant utvikling. Det som er en stor fordel med yrke er at man har utrolig mange alternativ å velge mellom, utrolig mange ulike fagfelt man kan jobbe med. Til slutt anbefaler jeg selvfølgelig bioingeniørutdanning i trondheim. Trives så godt her, i 2006 har vi fått nye lokaler og lab ved St.Olavs Hospital, lærere på utdanningen er alltid tilgjengelig for oss, i tillegg er måten på hvordan utdanningen er bygd opp utrolig bra. Det er en del forlesning alle de 3 år, men siste år er det utrolig mye lab og mye arbeid i grupper, utrolig gøy. SIste år lærer man utrolig mye i medisin! Les mer på: http://www.hist.no/content.ap?thisId=499&language=0 Håper du fikk litt svar og at du vil velge utdanningen i trondheim
Gjest Thalee Skrevet 17. mai 2008 #56 Skrevet 17. mai 2008 Er selv bioingeniør student på Høgskolen i Sør-Trøndelag og er bare noen få uker før jeg får autorisasjon! Je må først svare en som skrev at bioingeniørutdanning er den letteste ingeniør utdanning, dette er feil. Utdanningen er ikke enkelt, men vanskelig. Det er en god del å sette seg i spesielt første år. Mye kjemi er det ja, så anbefaler nok å ha 2KJ. I løpet av 3 år har jeg hatt en utvikling, fra første klassen hvor det er ganske mye pugging og utrolig mye realfag, til andre år hvor man begynner å virkelig se hva yrke er, til siste år hvor det meste går rundt medisin. Jeg har fått kunskap som jeg hadde aldri tenkt jeg skulle få. Jeg som deg begynte med økonomi. Jeg var ikke så flink i realfag unntatt matte. Men etter noen år med andre ting ble jeg motivert og bioingeniør var det jeg måtte gjøre. Jeg angrer ingenting!!!! Bioingeniør er en kjempe yrke og er utrolig spennende, det er i konstant utvikling. Det som er en stor fordel med yrke er at man har utrolig mange alternativ å velge mellom, utrolig mange ulike fagfelt man kan jobbe med. Til slutt anbefaler jeg selvfølgelig bioingeniørutdanning i trondheim. Trives så godt her, i 2006 har vi fått nye lokaler og lab ved St.Olavs Hospital, lærere på utdanningen er alltid tilgjengelig for oss, i tillegg er måten på hvordan utdanningen er bygd opp utrolig bra. Det er en del forlesning alle de 3 år, men siste år er det utrolig mye lab og mye arbeid i grupper, utrolig gøy. SIste år lærer man utrolig mye i medisin! Les mer på: http://www.hist.no/content.ap?thisId=499&language=0 Håper du fikk litt svar og at du vil velge utdanningen i trondheim Takk for svar Hvordan syns du overgangen fra økonomi til bioingeniør var? Ble det vanskeligere?
Gjest gjest meg Skrevet 17. mai 2008 #57 Skrevet 17. mai 2008 Takk for svar Hvordan syns du overgangen fra økonomi til bioingeniør var? Ble det vanskeligere? Har gått veldig greit, som sagt var ikke realfag unntatt matte det jeg likte best, viktigst er å ha kjemi fra før siden det er så mye av det første år. Ellers har det gått greit, har som de fleste studenter sitte mye på skolen før eksamen og sånn. Det står i studiehåndboka at man bør i tillegg til forlesning som er ca 20 t i uken, bruke 25 timer til å jobbe alene. Dette har jeg gjort mest i tredje klassen.Siste år er det vanskeligste, men også den som er mest gøy. Første år er det mye labrapport å skrive slik at man bruke mye tid på det, de to siste år jobber man mer i grupper og alene, det er også mindre pugging. Det er viktig å ta gode vaner, arbeide jevnt hele tida, viktig å sitte etter lab, og kanskje skrive rapport da isted for å vente med det.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2008 #58 Skrevet 25. mai 2008 Hei! Jeg er ferdig med bioingeniørutdanningen ved Høgskolen i Oslo nå til sommeren, og ser veldig frem til det Ville bare si at det absolutt ikke er et must å ta 2KJ før du begynner. Jeg hadde ikke hatt kjemi, og fikk A på kjemieksamen første året. Det krever bare hardt arbeid Det er sikkert en fordel, men ikke nødvendig. I tillegg hadde Høgskolen i Oslo lagt opp til et forkurs i kjemi noen ettermiddager i uka en stund før selve kjemikurset startet opp, så det er mulighet for å forberede seg da også. En annen ting som ble spurt om tidligere var jobbmuligheter. Mine erfaringer har vært at det ikke har vært noe problem å få seg jobb på sykehusene. Både jeg og de nærmeste klassevennene mine har alle fått jobber, og vi har blitt tilbudt jobb under praksis. For de som vil ut i det private, så satser ikke Oslo-bioingeniørutdanningen så veldig på dette. Det er lite informasjon om hvilke muligheter det er i privat sektor, samtidig som de ikke har praksisavtaler med andre enn sykehus. Jeg har fått muligheten til å se hvordan det er i det private nå på slutten ved at min gruppe valgte å skrive bacheloroppgave hos et firma. Det er mange muligheter i hvert fall, og det er synd at det kun settes fokus på sykehus-jobbene, når det er flere som ikke ønsker å jobbe på et sykehuslaboratorium. Stå på dere som er i startfasen, og nyt studietiden - det går veldig fort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå