Gjest Thalee Skrevet 12. mai 2008 #21 Skrevet 12. mai 2008 Takk for svar Men jeg kom til å tenke på en ting.. Jeg må ligge for ikke å besvime når jeg skal ta sprøyter! Jeg er heller ikke så glad i å se blod "live" heller (fra sår og sånn). Vil dette få konsekvenser for studiet?
Saeria Skrevet 12. mai 2008 #22 Skrevet 12. mai 2008 Jeg ble fortalt om ei som hadde helt angst for nåler, men som likevel begynte. Hun svimte av de første gangene de skulle stikke på skolen. En gang svimte hun til og med av ned i lærerens byste! Hun ble etterhvert vant med nåler og blod og har i dag jobb som bioingeniør og trives som bare det.
Gjest Sandie Skrevet 12. mai 2008 #23 Skrevet 12. mai 2008 Takk for svar Men jeg kom til å tenke på en ting.. Jeg må ligge for ikke å besvime når jeg skal ta sprøyter! Jeg er heller ikke så glad i å se blod "live" heller (fra sår og sånn). Vil dette få konsekvenser for studiet? Som bioingeniør må man tåle både sprøyter og blod.Du må også kunne ta prøver av pasienter som ikke alltid er like samarbeidsvillige.Særlig barn kan ha stor motvilje mot å bli tatt blodprøver av,og må av og til bli holdt fast mens de skriker og gråter.Dersom du skal ta prøver av pasienter som er innlagt ved en sykehusavdeling (sengepost),må du også kunne være forberedt på å se svært syke pasienter.Men jeg sier ikke dette for å avskrekke deg! Bare for å si det som det er,men alt blir vel en vane.Jeg kjenner både leger og bioingeniører som ikke liker å bli tatt blodprøve av,men som synes det går helt greit å ta prøve av andre,så bare stå på videre!
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #24 Skrevet 12. mai 2008 Hvor vanskelig er bioingeniørstudiet? Hvor ofte er det forelesninger? Hvor mye jobbing blir det på egenhånd? En av de letteste ingeniørutdanningene i hvert fall!
Gjest Thalee Skrevet 12. mai 2008 #25 Skrevet 12. mai 2008 Jeg ble fortalt om ei som hadde helt angst for nåler, men som likevel begynte. Hun svimte av de første gangene de skulle stikke på skolen. En gang svimte hun til og med av ned i lærerens byste! Hun ble etterhvert vant med nåler og blod og har i dag jobb som bioingeniør og trives som bare det. God å høre
Gjest Thalee Skrevet 12. mai 2008 #26 Skrevet 12. mai 2008 Men tilbake til dette med lønn.. Er det flere som har lyst til å uttale seg? Kan jeg forvente å bikke 300 000 som nyutdannet (med overtid)? Hva med etter 5 år? 10 år?
Matrix Skrevet 12. mai 2008 #27 Skrevet 12. mai 2008 Men tilbake til dette med lønn.. Er det flere som har lyst til å uttale seg? Kan jeg forvente å bikke 300 000 som nyutdannet (med overtid)? Hva med etter 5 år? 10 år? Ja det kan du forvente. Mitt råtips er at årets lønnsforhandlinger fører til ca.300 000 i begynnerlønn, stigende til ca. 345 000 etter 10 år. Dette spår jeg ut i fra at det er dette sykepleierne akkurat har fått i lønnsoppgjør. Vi pleier å ligge ganske likt. Dette med overtid og turnus kommer jo an på hvor du jobber. og kan beløpe seg til alt fra 0,- til 100 000+
Gjest Thalee Skrevet 12. mai 2008 #28 Skrevet 12. mai 2008 Tjener sykepleiere og bioingeniører likt? Det trodde jeg ikke!
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #29 Skrevet 12. mai 2008 Tjener sykepleiere og bioingeniører likt? Det trodde jeg ikke! Bioingeniører er de ingeniørene som tjener minst....
Gjest Thalee Skrevet 12. mai 2008 #30 Skrevet 12. mai 2008 Bioingeniører er de ingeniørene som tjener minst.... Det vet jeg, men de må da tjene mer enn sykepleiere!
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #31 Skrevet 12. mai 2008 Det vet jeg, men de må da tjene mer enn sykepleiere! Begge disse profesjonene er kvinnedominerte yrker,og lønnsnivået kan på ingen måte sammenlignes med de mannsdominerte ingeniørutdanningene.Slik er det bare.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #32 Skrevet 12. mai 2008 Det vet jeg, men de må da tjene mer enn sykepleiere! Hvorfor må de det?, begge har jo en 3-årig høyskoleutdanning.
Gjest Thalee Skrevet 12. mai 2008 #33 Skrevet 12. mai 2008 Begge disse profesjonene er kvinnedominerte yrker,og lønnsnivået kan på ingen måte sammenlignes med de mannsdominerte ingeniørutdanningene.Slik er det bare. Det er jeg også klar over Men LIKEVEL, jeg trodde virkelig bioingeniører tjente mer enn sykepleiere. Jeg gidder ikke velge en annen ingeniørutdanning når det er dette jeg syns virker spennende, bare fordi lønna er høyere.
Gjest Thalee Skrevet 13. mai 2008 #34 Skrevet 13. mai 2008 Hvorfor må de det?, begge har jo en 3-årig høyskoleutdanning. Hva med alle andre ingeniørutdanninger som også er 3-årige? Hvorfor skal de tjene mer enn bioningeniør?
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #35 Skrevet 13. mai 2008 Hva med alle andre ingeniørutdanninger som også er 3-årige? Hvorfor skal de tjene mer enn bioningeniør? Med tanke på realfaglig fordypning fra vgs,så er opptakskravene til de øvrige ingeniørutdanningene høyere enn til bioingeniørutdanningen:De må ha 3MX og 2FY.Dette har vel ikke så mye med lønn å gjøre,men bioingeniørutdanningen er altså ikke en ren ingeniørutdanning.Så er det jo slik at mange av de andre, f.eks.maskiningeniør,elkraftingeniør, elektronikkingeniør,osv..er manns-dominerte yrker.De har høyere lønn og får letter jobb i det private næringslivet.Å jobbe i et kvinnedominert yrke i offentlig helsesektor kommer aldri til å være noe å tjene fett på..
Gjest Thalee Skrevet 13. mai 2008 #36 Skrevet 13. mai 2008 Med tanke på realfaglig fordypning fra vgs,så er opptakskravene til de øvrige ingeniørutdanningene høyere enn til bioingeniørutdanningen:De må ha 3MX og 2FY.Dette har vel ikke så mye med lønn å gjøre,men bioingeniørutdanningen er altså ikke en ren ingeniørutdanning.Så er det jo slik at mange av de andre, f.eks.maskiningeniør,elkraftingeniør, elektronikkingeniør,osv..er manns-dominerte yrker.De har høyere lønn og får letter jobb i det private næringslivet.Å jobbe i et kvinnedominert yrke i offentlig helsesektor kommer aldri til å være noe å tjene fett på.. Jeg skjønner hvorfor det er sånn, men spørsmålet mitt var mer prinsipielt. Når noen mener at lønnen til sykepleiere og bioingeniører skal være lik med tanke på at begge utdannelsene er 3-årige, og så hevder at andre ingeniørutdannelser er "mer verdt" når de også er 3-årige, det henger ikke helt på greip. Ikke bruk antall år som argument ihvertfall, det blir dumt. Jeg mener ikke at sykepleiere ikke fortjener en høy lønn, det gjør de absolutt, men jeg gikk automatisk ut ifra at bioingeniører tjente mer i og med at det tross alt er snakk om en "ingeniørutdanning."
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #37 Skrevet 13. mai 2008 Jeg skjønner hvorfor det er sånn, men spørsmålet mitt var mer prinsipielt. Når noen mener at lønnen til sykepleiere og bioingeniører skal være lik med tanke på at begge utdannelsene er 3-årige, og så hevder at andre ingeniørutdannelser er "mer verdt" når de også er 3-årige, det henger ikke helt på greip. Ikke bruk antall år som argument ihvertfall, det blir dumt. Jeg mener ikke at sykepleiere ikke fortjener en høy lønn, det gjør de absolutt, men jeg gikk automatisk ut ifra at bioingeniører tjente mer i og med at det tross alt er snakk om en "ingeniørutdanning." Sykepleiere er en yrkesgruppe med store muligheter til å lykkes i lønnsforhandlinger,siden de er så mange,og fordi de har en sterk organisasjon.De har også god mulighet for å bruke streik som pressmiddel. Bioingeniører har jeg inntrykk av holder seg mye mer "i bakgrunnen" i lønns-kampen,og er en av flere helsefaglige yrkesgrupper (slik som radiografer, farmasøyter,osv..)som ikke står så mye fram og krever høyere lønn på lik linje med f.eks.sykepleierne, selv om de absolutt burde gjort det.. I andre land,f.eks.Danmark,er ikke ordet "ingeniør" med i tittelen,det heter der bioanalytiker.
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #38 Skrevet 13. mai 2008 Hva med alle andre ingeniørutdanninger som også er 3-årige? Hvorfor skal de tjene mer enn bioningeniør? Kan du ikke bare svare på spørsmålet?, i stedet for å komme med et nytt spørsmål.
Gjest Thalee Skrevet 13. mai 2008 #39 Skrevet 13. mai 2008 Kan du ikke bare svare på spørsmålet?, i stedet for å komme med et nytt spørsmål. Skjerp deg, jeg har mer enn svart på spørsmålet. Fordi sykepleier blir sett på som et lavtlønnsyrke, og bioingenør tross alt er ingeniør. Og ingeniører tjener bra. Dette betyr ikke at jeg ikke syns sykepleiere skal tjene bra, for det syns jeg. Skjønte du ikke dette ut av det andre jeg skrev? Eller er du kanskje her for å provosere?
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #40 Skrevet 13. mai 2008 Skjerp deg, jeg har mer enn svart på spørsmålet. Fordi sykepleier blir sett på som et lavtlønnsyrke, og bioingenør tross alt er ingeniør. Og ingeniører tjener bra. Dette betyr ikke at jeg ikke syns sykepleiere skal tjene bra, for det syns jeg. Skjønte du ikke dette ut av det andre jeg skrev? Eller er du kanskje her for å provosere? Nå får du ta det med ro! Jeg er absolutt ikke her for å provosere. Men jeg må si at jeg blir veldig provosert over dine innlegg hvor det er som en selvfølge for deg at bioingeniører skal tjene bedre enn sykepleiere. Ordet ingeniør er i dag veldig misbrukt siden det ikke er en beskyttet tittel. Hvem som helst kan kalle seg ingeniør. Som en gjest tidligere har påpeket, har ikke bioingeniørutdanningen så veldig mye til felles med de vanlige ingeniørutdanningene, som leder til høyere lønn. Serviceingeniører tjener heller ikke så bra som vanlige ingeniører, men de kalles fortsatt for ingeniører, og de som har teknisk fagskole har en utdanning som har mye mer til felles med den tradisjonelle ingeniørutdanningen, enn bioingeniørutdannelse har med den tradisjonelle ingeniørutdannelsen! Om du får deg en jobb i det private næringslivet kan du kanskje se for deg litt mere penger. Men hvorfor i alle dager skulle du tjene mer enn sykepleiere når du jobber på sykehuset? Her har du mye mer til felles med sykepleierne enn du har med ingeniørene i det private næringslivet! Dessuten er sykepleierne nødt til å jobbe en god del overtid!, er det tilfellet for bioingeniørene? Du legger så alt for mye i tittelen "ingeniør". Men har du sett på arbeidsoppgavene? Bioingeniører på sykehuset gjør som regel analysejobber, som er veldig rutinepreget. Det gjør som regel ikke ingeniører i det private næringslivet! Så hvem er det som egentlig bør skjerpe seg? Kanskje du heller bør se litt lenger enn hvilken tittel utdannelsen gir deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå