Gjest Thalee Skrevet 10. mai 2008 #1 Skrevet 10. mai 2008 (endret) Hvor vanskelig er bioingeniørstudiet? Hvor ofte er det forelesninger? Hvor mye jobbing blir det på egenhånd? Endret 10. mai 2008 av Thalee
Student85 Skrevet 10. mai 2008 #2 Skrevet 10. mai 2008 Bioingeniør-studiet er veldig tøft. Stort sett er det forelesninger og/eller lab-arbeid hver dag, og i tillegg går det utrolig mye tid med til skriving av rapporter, oppgaver, lesing av pensum osv. I Oslo er strykprosenten høy. Hvis man har 3kj og 3bi fra før vil det nok gå greit, hvis ikke må man regne med å bruke mye tid på å lese på egenhånd.
Gjest Thalee Skrevet 10. mai 2008 #3 Skrevet 10. mai 2008 Takk for svar =) Hvor mange timer er en gjennomsnittlig skoledag? Jeg har bare 2MX foreløpig (har forresten høgskolematte også, men det teller jo ikke ), så blir det bioing må jeg ta 2BI/2KJ/2FY i år. Mest lyst til å ta 2BI da siden det er lettest, men skjønner at det er vitkig med kjemien.. Jeg er en "flink" elev/student, alltid fått gode karakterer, så med litt jobbing så vil jeg vel klare meg bra det studiet selv om jeg ikke har 3KJ/3BI?
Student85 Skrevet 10. mai 2008 #4 Skrevet 10. mai 2008 Jeg har også alltid fått gode karakterer, og jeg bruker mye tid på skolearbeid. Med meg har det gått bra på alle eksamenene til nå (snart ferdig med 1.året), selvom jeg bare har 2kj og 2mx fra før. Men hadde jeg ikke hatt 2kj hadde det nok ikke gått så bra! De som har kjemi fra før har en kjempefordel fordi det er veldig mye kjemi på kort tid. De fleste av de som har falt av iløpet av første året (og det er mange!) hadde ikke kjemi fra før. Når det er sagt så synes jeg bioingeniør er kjempespennende! Jeg anbefaler det virkelig
Gjest Thalee Skrevet 10. mai 2008 #5 Skrevet 10. mai 2008 Ja, det virkelig skikkelig spennende =) Men spranget er ganske stort, nå går jeg nemlig øk. adm Mest fordi det er "forventet" av meg =/ Men jeg syns det er grusomt kjedelig, så jeg tror ikke det var noe for meg likevel. Men bioing virker skikkelig spennende :D Bra du sier det med kjemien, da tror jeg nesten at jeg skal ta ihvertfall 2KJ i tillegg til 2BI. Kan jeg få nevne at jeg var dritflink i kjemi på GK vgs? Er 2KJ MYE vanskeligere? Tror du forresten det er lett å få jobb etterpå?
Saeria Skrevet 11. mai 2008 #6 Skrevet 11. mai 2008 For all del IKKE kutt kjemien. Kjemien på GK når jeg gikk var faktisk veldig forskjellig fra VK1. Vi hadde ikke mye kjemi på GK og vi var innom mange temaer på VK1. Mye regning. Har du muligheten ville jeg tatt kjemien til topps.
MiniMjau Skrevet 11. mai 2008 #7 Skrevet 11. mai 2008 Jeg har tatt 2bi, 3bi, 2kj og 3kj, og har søkt på bioingeniør. Jeg ville nok ha valgt å ta 2KJ istedet for 2BI, da får du det grunnleggende du trenger om kjemi, og alt er relevant for å kunne forstå kjemien videre. Lærer grunnleggende ting om atomer, bindinger, reaksjonstyper etc. I 2BI, så lærer du mye om dyr og dyrs kroppfunksjoner(inkludert mennesket, men bare på et relativt overflatisk nivå), evolusjonen, systematikken, biologisk mangfold.
Matrix Skrevet 11. mai 2008 #8 Skrevet 11. mai 2008 Nå er det riktignok en stund siden jeg var bioingeniør student. Det er et relativt krevende studie,men har du interesse for realfag så går det nok greit. Jo bredere bakgrunn du har på forhånd jo bedre. Selv hadde jeg 3MN 3Kj og 3BI. Kjemien er ganske krevende. Ikke så vanskelig matte. Det at strykprosenten er noe høy kan komme av at det er blitt lettere å komme inn. Da jeg begynte var det 3600 søkere til 28 studieplasser. Vi klarte oss godt. Husk at det i hovedsak er et helsefag å være bioingeniør. Det er også mye sykdomslære,anatomi og mikrobiologi/immunologi. Angrer ikke på yrkesvalget,men man blir ikke steinrik av å være bioingeniør.
Gjest Thalee Skrevet 11. mai 2008 #9 Skrevet 11. mai 2008 Angrer ikke på yrkesvalget,men man blir ikke steinrik av å være bioingeniør. Har du lyst til å dele med oss hvor mye du tjener?
Matrix Skrevet 11. mai 2008 #10 Skrevet 11. mai 2008 Lønnen på mitt sykehus er før årets lønnsoppgjør: Begynnerlønn bioingeniør 285000 Etter 10 år 322000 Fagbioingeniører og seksjonsledere har 340000-360000 I tillegg kommer godgjørelse for turnus og helligdager. Det er også gode muligheter for å ta ekstra vakter for den som vil. Dette gjør at jeg i fjor tjente 460000 som vanlig vaktgående bioingeniør. Dette er ikke så dårlig lønn,men hadde jeg valgt en annen ingeniørutdanning og jobbet i det private kunne jeg nok ha tjent mer. Det blir jo den evige diskusjonen om likestilling og verdsetting mellom kvinnedominert helsesektor og privat næringsliv.
Gjest Thalee Skrevet 11. mai 2008 #11 Skrevet 11. mai 2008 Tusen takk for svar :) En annen ingeniørutdanning er ikke aktuelt, da det kun er bioingeniør som virker interessant Men hallo, 460 000 er ikke dårlig! Så med de tilleggene du nevner så kommer man antagelig over 300 000 som nyutdannet? Hvordan trives du med hverdagen på jobb? Vil du anbefale andre å bli bioingeniør? Er det lett for nyutdannende å komme i jobb?
Matrix Skrevet 12. mai 2008 #12 Skrevet 12. mai 2008 Jeg trives utmerket med å jobbe som bioingeniør. Jobber med klinisk kjemi, og synes jeg har varierte arbeidsoppgaver. En god blanding av medisinske og teknologiske utfordringer. Kan godt anbefale bioingeniøryrket,men det er klart at dårlig økonomi i helsesektoren fører til stadige omstillinger. Noen liker ikke turnusjobbing. Dessuten er det noe begrensede karriæremuligheter. Ikke like mange etterutdannelser og stillingstyper som f.eks sykepleiere har på et sykehus. Nå er det jo slik at bioingeniører kan velge mye sin egen hverdag ved å velge fagfelt som passer. Klinisk kjemi,mikrobiologi,blodbank,nukleær medisin,immunologi,patologi. Det er jo også noen jobber innen forskning, næringsmiddelindustri, og innen firmaer som selger og drifter lab.utstyr. Det er vel ikke så håpløst å få jobb,men det varierer en del fra sted til sted. Det er nok vanlig å bli tilbudt vikarstillinger i starten før man får fast jobb.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #13 Skrevet 12. mai 2008 Hei Matrix! Kan du fortelle hva en fagbioingeniør er?
Miel Skrevet 12. mai 2008 #14 Skrevet 12. mai 2008 (endret) Fagbioingeniør eller avd.bioingeniør har oppnådd et visst antall poeng utover grunnutdanningen, og er en slags spesialist innen sitt fagfelt. De får gjerne noe mer ansvar og en smule høyere lønn. Nå blir det også stadig flere masterprogrammer rettet mot bioingeniører, så det blir spennende å se hvor mange som vil velge å videreutdanne seg fremover. :icon_smile: Ang. arbeidsmarkedet kan det forandre seg nesten fra måned til måned, men generelt vil jeg si det er lett å få jobb. Som helsefagstudent har man jo den store fordelen at man har mye praksis, og da er det lett å komme i kontakt med arbeidsplassene og vise frem trynet sitt. Kjenner maaange som har fått jobben sin på den måten, meg selv inkludert. Endret 12. mai 2008 av Miel
Gjest Thalee Skrevet 12. mai 2008 #15 Skrevet 12. mai 2008 Noen som tør å uttale seg om hvordan de tror bioingeniørstudiet er i forhold til f.eks økonomistudier eller juss med tanke på vanselighetsgrad?
Miel Skrevet 12. mai 2008 #16 Skrevet 12. mai 2008 Tja... Jeg syntes studiet var hardt, men aldri vanskelig. Har du evner og interesse for fagene, er det vel ikke noe som er direkte vanskelig...? (Nå hadde jeg karakterer godt over gjennomsnittet både på vgs og på høyskolen, og har alltid sugd til meg kunnskap som en svamp, så kanskje jeg ikke burde uttale meg. )
Miel Skrevet 12. mai 2008 #17 Skrevet 12. mai 2008 Lønnen på mitt sykehus er før årets lønnsoppgjør: Begynnerlønn bioingeniør 285000 Etter 10 år 322000 Fagbioingeniører og seksjonsledere har 340000-360000 I tillegg kommer godgjørelse for turnus og helligdager. Det er også gode muligheter for å ta ekstra vakter for den som vil. Dette gjør at jeg i fjor tjente 460000 som vanlig vaktgående bioingeniør. Det er omtrent det samme på mitt sykehus, men føler for å presisere at dette med turnus- og vakttillegg stort sett gjelder de som arbeider innen medisinsk biokjemi. De andre laboratoriespesialitetene har sjelden kvelds- og nattevakter, så for oss er det ganske langt opp til 460 000... Som nyutdannet hadde jeg, uten overtid, ca 15-16 000 utbetalt i måneden. Nå ligger jeg vel på 17-18 000. Utbetalt, altså. Det blir som regel en del overtid i tillegg også. Årslønnen min er på litt over 300 000.
Gjest Thalee Skrevet 12. mai 2008 #18 Skrevet 12. mai 2008 Tja... Jeg syntes studiet var hardt, men aldri vanskelig. Har du evner og interesse for fagene, er det vel ikke noe som er direkte vanskelig...? (Nå hadde jeg karakterer godt over gjennomsnittet både på vgs og på høyskolen, og har alltid sugd til meg kunnskap som en svamp, så kanskje jeg ikke burde uttale meg. ) Hihi Men er det mye pugging? Eller går det mest på forståelse?
Gjest Thalee Skrevet 12. mai 2008 #19 Skrevet 12. mai 2008 Det er omtrent det samme på mitt sykehus, men føler for å presisere at dette med turnus- og vakttillegg stort sett gjelder de som arbeider innen medisinsk biokjemi. De andre laboratoriespesialitetene har sjelden kvelds- og nattevakter, så for oss er det ganske langt opp til 460 000... Som nyutdannet hadde jeg, uten overtid, ca 15-16 000 utbetalt i måneden. Nå ligger jeg vel på 17-18 000. Utbetalt, altså. Det blir som regel en del overtid i tillegg også. Årslønnen min er på litt over 300 000. Hvor sannsynlig er det å komme opp i 350 000 - 400 000 etter noen år? Dårlig at bioingeniører er så mye dårlige betalt enn andre ingeniører
Miel Skrevet 12. mai 2008 #20 Skrevet 12. mai 2008 Hihi Men er det mye pugging? Eller går det mest på forståelse? En del pugg i starten kanskje, for å få inn teorien og basiskunnskapene, men definitivt mest forståelse. Uansett, hvis du følger undervisningen (gå på forelesningene; ALLE sammen, selv om de ikke er obligatoriske) og jobber jevnt, burde du ha alle mulige forutsetninger for å klare deg bra. Vi var "mye" på skolen i forhold til mange andre studenter, men det lå likevel ikke på mer enn kanskje 20 timer i uken i snitt, og det er jo ikke noe i forhold til vgs. Så må du vurdere selv hvor mye du trenger å jobbe utenom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå