Gå til innhold

Kaupthing bank og innskuddsgaranti?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp solgt hus og kjøpt leilighet. Fikk derfor noen kr i overskudd, som jeg ikke trenger akkurat nå.

Opprettet derfor en konto i Kaupthing bank, som for tiden har uslåelige renter på innskudd.

Vet at det for få uker siden pågikk en heftig diskusjon om sikkerheten i banken.

Men er det noe å være redd for?

Denne diskusjonen gikk vel på at det ikke kom godt nok frem av nettsidene, at det Norske sikringsfondet ikke garanterte for den delen det Islandske sikringsfondet, sto ansvarlig for.

Så vidt jeg har forstått......

For de første 20.000,- Euro. Altså ca 160.000,- NOK, så er det dekning fra den Islandske varianten av banksikringsfondet.

Innskudd utover dette. Begrenset oppad til 2.000.000,- NOK, er dekket gjennom den Norske ordningen.

Jeg har ikke sett noen artikler hvor dette betviles.

Jeg er klar over at man taper renter i ventetiden før utbetaling fra sikringsfondene, om banken skulle bli ute av stand til å klare sine forpliktelser.

Men er det ellers noe å bekymre seg for?

Noen som har meninger, artikler, eller annen dokumentasjon som belyser dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

I en av disse artiklene står det i sluttsetningen...

"Banken hevder altså at kundene fremdeles er garantert. Noe som selvsagt krever at den islandske ordningen fungerer like godt som den norske."

Ja, gjør den det....

Skulle gjerne sett noen uttalelser fra "kvalifisert hold".

Eller er det noen som vet?

Gjest Gjest
Skrevet
I en av disse artiklene står det i sluttsetningen...

"Banken hevder altså at kundene fremdeles er garantert. Noe som selvsagt krever at den islandske ordningen fungerer like godt som den norske."

Ja, gjør den det....

Skulle gjerne sett noen uttalelser fra "kvalifisert hold".

Eller er det noen som vet?

Det går i hvert fall mye negative rykter om økonomien på Island om dagen... vet ikke om jeg ville satt pengene mine der, men det er meg.

Skrevet (endret)

Det norske sikringsfondet dekker i utgangspunktet kun de norske bankene. Innskudd som norske kunder har i utenlandske banker som dries i Norge, vil være dekket gjennom de innskuddsgaranti-ordningene som er opprettet i disse bankenes hjemland. Skandiabanken er f.eks. forsikret gjennom det svenske sikringsfondet som har mye lavere dekning enn det norske.

Det er mulig for utenlandske banker å bli dekket av det norske sikringsfondet. Det er da den norske filialen som blir dekket og ikke morbanken. Her er en oversikt over banker som er dekket av sikringsfondet. Der ser jeg at Kaupthing Bank i Oslo er dekket av det norske sikringsfondet.

Endret av Alison
Skrevet
Det norske sikringsfondet dekker i utgangspunktet kun de norske bankene. Innskudd som norske kunder har i utenlandske banker som dries i Norge, vil være dekket gjennom de innskuddsgaranti-ordningene som er opprettet i disse bankenes hjemland. Skandiabanken er f.eks. forsikret gjennom det svenske sikringsfondet som har mye lavere dekning enn det norske.

Det er mulig for utenlandske banker å bli dekket av det norske sikringsfondet. Det er da den norske filialen som blir dekket og ikke morbanken. Her er en oversikt over banker som er dekket av sikringsfondet. Der ser jeg at Kaupthing Bank i Oslo er dekket av det norske sikringsfondet.

Trådstarter her.

Det jeg skriver i mitt første innlegg er jeg sikker på.

Altså...

Norsk sikringsfond, dekker kun det utover 20.000 Euro. Max opp til 2 mill.

De første 20,000 Euro dekkes av den islandske varianten av sikringsfondet.

Det det hele koker ned til er om det er andre ting å tenke på. Er det Islandske sikr.fondet solid...osv.

Jeg har hørt begge deler.

Men leste i kveld en artikkel om at det Islandske fondet er meget solid.

Vel...

Island er en av de mest velfungerende økonomier i verden. (Om man ser bort fra den siste tidens problemer)

Så igjen....

Jeg er usikker på om det er noe annet jeg ikke tenker på.

Pengene blir vel stående tenker jeg....

Eller?

Gjest Gjest
Skrevet

På bankens sikringsfonds sider, står det:

"Innskudd i utenlandske banker

04.04.2008

Alle banker hjemmehørende i land i EU/EØS har ordninger som sikrer innskuddene. Bestemmelsene tilsier en garanti på minst 20.000 euro.

Utenlandske banker som driver virksomhet i Norge gjennom filialer, er i utgangspunktet ikke omfattet av den norske garantiordningen. Innskudd som norske kunder har i slike banker vil være dekket gjennom de innskuddsgaranti-ordningene som er opprettet i disse bankenes hjemland.

Innskuddsgarantien kan variere fra land til land, og vil som regel være lavere beløpsmessig enn de to millioner som gjelder i Norge. Den norske filialen plikter å gi informasjon om hvilken garanti som gjelder for innskyterne.

Filialmedlemskap

Utenlandske banker med filial i Norge kan bli medlem (filialmedlem) av sikringsfondet dersom de ønsker det. Det er filialen som da er medlem, ikke morbanken. Som innskyter i filial i Norge regnes innskyter som selv har foretatt innskudd i, og som har naturlig tilknytning til, filialen. Innskyterne vil da ha samme dekning som de har i norske banker for den delen som overstiger hjemlandets sikrede beløp. De utenlandske bankene med filialmedlemskap finner du i samme medlemsoversikt som de øvrige (nederst i oversikten).

NB. Min kommentar..

(Skandiabanken har ikke slikt medlemskap. Men Kaupthing har det)

Utbetaling

Hjemlandets sikringsfondsordning skal sende dokumentasjon til den norske sikringsfondsordningen, som foretar utbetaling av sin andel etter godkjenning av den enkeltes krav i den norske ordningen".

Med andre ord.

Kaupthingkunder i Norge. Er godt sikret.

Gjest Gjest
Skrevet
Men er det noen som VET, eller er gode nok på økonomi, til å svare på hvor solid det Islandske innskuddsfondet...

http://www.tryggingarsjodur.is/AnnualReports/

er.

Har for eks Kaupthing selv uttalt seg om dette?

Ville brukt andre kilder enn Kaupthing til å få den infoen fra, siden de allerede har feilinformert før. Hva med å bytte til feks Santander, de har 6,4% mot Kaupthings 6,5%, og er sikret i det norske fondet.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja. Santander consumer bank, er et alternativ.

En fordel der, er også at du får bokført renter, etterskuddsvis hver måned.

Skrevet (endret)

TS her...

Er blitt litt lei av å lese artikler, som skriver om dette, uten å komme til en endelig og sikker konklusjon.

Selv om jeg tror også dette Islandske fondet er sikkert. Det må tilfredstille visse regler.

Sitat fra nettsidene til bankenes sikr. fond:

"Alle banker hjemmehørende i land i EU/EØS har ordninger som sikrer innskuddene. Bestemmelsene tilsier en garanti på minst 20.000 euro."

Har derfor i dag sendt 2 mail til henholdsvis bankenes sikr.fond og Sparebankforeningen. (Som frem til 2010 administrerer sikr.fondet. Etter dette overtar Finansnæringens hovedorg)

Vi får se om og i tilfelle hva de svarer.

Kommer tilbake, når jeg får svar.

Endret av Østlandet
Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes også EU/EØS regler, når det gjelder disse sikringsfondene.

De er nok bunnsolide i tilfelle en bank kollapser.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Super sent innspill, men likevel;

Det er som skrevet innledningsvis slik at innskudd hos Kaupthing i Norge er dekket opp til 2mill, hvorav de første 20k euro (ca 160K norske) dekkes av det islandske sikringsordningen.

I kaupthing får du i dag 7,1% for 12 mnd innskudd mot 6.55% i Nordea for samme produkt (27 august 2008).

Si du setter inn overskuddslikviditet på 2mill i kaup. Du Kaupthing gi deg 11 tusen kroner (7 920 etter skatt) mer enn Nordea for å låne de pengene.

Nå tar du imidlertid mer risiko på de første 160 000. Du kan selvsagt ignorere denne, men rent matematisk er ikke de to tilbudene sammenlignbare før du har tatt vekk denne risikoen. For å beskytte deg mot Islandsk konkurs neste år (og den er ikke nødvendigvis ubetydelig dersom islandsk stat må inn og redde tre banker som sammen er 9x bruttonasjonalproduktet på island). Uansett; dette vil koste 2,5%. La oss si at du antar at du ved en islandsk konkurs får igjen 40 prosent av kravet ditt, så du vil bare beskytte 60% av 160 000. Dette koster da 2 400 (4 000 med full beskyttelse).

Uansett kommer du bedre utt en Nordea alternativet, men med rundt 5 000 i netto gevinst på en 2m investering (som dette i realiteten er en form for), hadde jeg ikke gjort dette hensyntatt at du nok ikke får ut de 2m kronene på en tidsriktig måte dersom noe først skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...