Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #1 Skrevet 10. mai 2008 Jeg lever på trygd, og har p.g.a. dårlig økonomi, bodd hjemme hos foreldrene mine. Har ønske om å få meg noe eget, hadde vært kjekt med en liten leilighet, men jeg må nok sikkert leie. Lurer på hvordan dere andre som er enslige og trygdede klarer dere økonomisk når det gjelder å bo. Hvordan bor dere? Dere som leier, sa dere ifra til huseier at dere var på trygd? Noen som har klart å kjøpe seg noe eget?
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #2 Skrevet 10. mai 2008 Jeg er ung uføre, og får utbetalt ca 12500 pr. måned + bostøtte på 1500. Etter mange nedturer i banken, fikk jeg endelig lån i husbanken Jeg fikk faktisk et lån opp til 950000, bor nå i en to-roms, helt ok standard leilighet til i underkant av 900000kr. (Selveier) Tidligere når jeg leide gikk jeg på sosialen, (dette visste utleier) men fikk lån da jeg gikk over til trygd! Jeg klarer meg helt greit, har aldri vært vant til å bruke penger på "unyttige ting og tang," så det er ikke umulig Om du leier er de nok mest opptatt av at du har fast inntekt, så det burde vel holde å si at du har dette om du ikke ønsker at de skal vite at du er trygdet?
Gjest -B Skrevet 10. mai 2008 #3 Skrevet 10. mai 2008 Jeg får utbetalt rundt 7000 i mnd, og det er ikke nok å leve for. Heldigvis har jeg en samboer, uten han hadde jeg nok måtte bo hos foreldrene mine jeg også. Kan man få lån når man får trygd? Kan du fortelle litt om hvordan du la frem det for banken og hva deres argumenter var?
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #4 Skrevet 10. mai 2008 Visst kan man få lån når man er trygdet på "livstid" da dette er en varig inntekt. Men det er ikke lett å få lån i en vanlig bank. Husbanken er der for oss som har vanskelig for å få lån i vanlige banker. www.husbanken.no Når du er trygdet (eller minst en i husstanden er trygdet) har du også mulighet for bostøtte. Jeg får som sagt 1500, men det er på grunn av jeg har samboer som tjente litt ekstra året før. Alene ville jeg fått rundt 3000 i bostøtte. I husbanken snakket vi med en hyggelig dame som gikk ut ifra min månedsinntekt pluss bostøtte, og regnet ut hvor mye lån jeg kunne klare. Vi hadde fått avslag der en gang tidligere, men da hadde vi spurt om en leilighet med fellesgjeld, og det ble for mye for meg. Så da vi kom over denne selveierleiligheten var hun mer medgjørlig Vi fikk beskjed om at vi kunne legge inn bud, derfra gikk det vel tre dager, så var leiligheten vår!
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #5 Skrevet 11. mai 2008 Kan en som får 8000/mnd i uføretrygd, noen gang få lån til å få seg et eget sted å bo???
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #6 Skrevet 11. mai 2008 8000 er nok lite å klare et lån alene på. Men du har mulighet til å søke om bostøtte ved siden av! Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med husbanken og hørt med de om de kan hjelpe med bostøtte i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå