Gjest bakermester harepus Skrevet 10. mai 2008 #1 Skrevet 10. mai 2008 Hva gjør jeg galt når jeg steker sjokoladekake. Den eser opp i midten og ser ut som en vulkan. Jeg steker den nesten nederst i ovnen ca 200 gr, på over og under varme.
Gjest *Mim* Skrevet 10. mai 2008 #2 Skrevet 10. mai 2008 Rund form? Jeg tror varmen blir litt for høy. Pleier å steke på 175 grader, midt i ovnen. Tiden avhenger av hva slags konsistens røra har og hvor mye det er i formen. Sjekk om kaka er ferdig ved å stikke en kakenål, strikkepinne el. gaffel i midten av kaka. Det skal ikke henge deig igjen på nåla.
Gjest bakermester harepus Skrevet 10. mai 2008 #3 Skrevet 10. mai 2008 Jeg har en blomsterform fra cacas, fyller den litt over halveis. Ferdig pakke fra Toro (sjokoladekaka), tar litt mindre vann og 2 egg oppi. Har en sånn pinne som jeg sjekker med, og den er ikke ferdig før den er blitt til en vulkan, Kan nok hende det er for mye i formen da. skal også prøve med litt lavere temp.
Gjest Fjellsippa Skrevet 11. mai 2008 #4 Skrevet 11. mai 2008 (endret) Jeg er enig med *Mim* i at du nok har for høy temperatur. Særlig hvis du har mye røre i en liten form. Det behøver ikke være galt at du har mye røre i liten form. Du kan få en flott høy kake med det, men hvis du samtidig bruker for høy temperatur stivner kaken utenpå før den får hevd seg inni. Dermed sprekker den siden innmaten fortsetter å heve, og faktisk må ha mer plass. Prøv å senke temperaturen til maks 175 grader, eller kanskje du må ennå lavere. Mulig at 170 grader er nok. Edit: Kom på en annen mulig årsak. Det kan også være at du har i for mye bakepulver i forhold til resten av ingrediensene. Da kan kaken ganske enkelt heve for mye. Hvis det er sånn at kaken synker sammen etter at den er stekt, og da ser ut som et stort krater, kan det være at du har rørt ingrediensene for mye etter at du har tilsatt melet. Det skal bare røres sånn at det akkurat er blandet. Endret 11. mai 2008 av Fjellsippa
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #5 Skrevet 11. mai 2008 Jeg har en blomsterform fra cacas, fyller den litt over halveis. Ferdig pakke fra Toro (sjokoladekaka), tar litt mindre vann og 2 egg oppi. Har en sånn pinne som jeg sjekker med, og den er ikke ferdig før den er blitt til en vulkan, Kan nok hende det er for mye i formen da. skal også prøve med litt lavere temp. Det er allerede egg og bakepulver i kaken, og 2 egg i tillegg til det som allerede er tilsatt kan nok bli for mye hevemiddel totalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå