Gå til innhold

Hvordan skjerme for innsyn?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gulla_*
Skrevet

Jeg har et kjøkkenvindu jeg ønsker å skjerme for innsyn.

Jeg har U-formet kjøkkeninnredning samt åpen løsning til stua. Vinduet er der vasken er, midt i U-en. Ser du inn så ser du rett inn i stua og sofaen. Ergo så kan alt sees. Bor på et lite boligfelt, men det er hyppig folk som går forbi. Inngangspartiet er rett ved kjøkkenvinduet.

Har tenkt på gardinkappe oppe og nede samt en hylle i midten for krydderurter mm. Finnes det andre løsninger uten å stenge ute alt lyset? I dag har jeg persienner som alltid er helt nede og blendet slik at jeg ikke kan se ut og ingen kan se inn. I og med at vasken er rett ved vinduet så blir det noe sprut/søl på persiennene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kafegardiner som er såpass tynne at de slipper igjennom litt lys, men stenger for innsyn, men gardiner vil vel være upraktisk hos deg hvis det søles der?

I stua pleier jeg å ta persiennene helt åpne også ta hånden nedover dem, i fra den høyden jeg vil ha dekket, og nedover. Da blir de helt stengt nederst, men er helt åpne øverst.

Skrevet

Hva med å legge "frostfilm" på den nederste halvdelen av vinduet?

• Liker 1
Skrevet

Frostfilm er jo veldig effektivt. Har sett en versjon som er mer som sjablonger i noen butikker i Oslo. Da får man dekket til litt, samtidig som det er litt mer dekorativt. På den annen side, hvis du kjøper frostfilm, så kan du jo klippe ut fine former selv.

Ellers kan det kanskje funke å kjøpe sånne tallerkenunderlag i plast, med et litt artig mønster, og lime fast til vinduet med gjennomsiktig silikon. Billig, enkelt, og du kan enkelt vaske de med en klut.

Gjest Gjest_Gulla_*
Skrevet

Går fint med gardiner så lenge jeg kan vaske de. Litt upraktisk, men det får så være. Viktig å skjerme innsyn samtidig som jeg får inn litt lys. Kan ha en billig variant og heller bytte jevnlig.

Skal sjekke ut det med frostfilm. Høres ut som et godt alternativ.

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Store grønne planter er genialt mot innsyn.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det lett å fjerne frostfilmen etterpå?

Leier leiligheten, og regner med at de vil ha det fjernet når jeg flytter.

Skrevet

Eller: du kan sette opp to store glassvaser med en blomst oppi hver. Det har jeg i et vindu som jeg mener er veldig lite skjermet for innsyn. Dette er både dekorativt og hyggelig i vinduet, og det kan du ta med deg videre, -samt at det skjermer passe nok for innsyn.

Skrevet

Slik frostfilm som er nevnt her er faktisk veldig praktisk og utrolig effektivt. Vi har en ytterdør som er 50% glass og dermed var det VELDIG ÅPEN innsikt for alle som ville. Løsningen ble å montere slik og det gikk både fort og kostet ikke mange kronene.

Det flott med dette er jo at de tørker lett av dette (kan vaske og alt) og det slipper inn alt lyset.

Skrevet

Naboen vår har ordnet seg med noe sånn plastik av noe slag (frostfilm?) i vinduene. Det er helt helt usannsynlig stygt. Grønne tette planter er like effektivt, og mye penere, så kan du beholde persiennene dine så de dekker litt på toppen.

Men om du har persiennene litt åpen slik at du får inn dagslys - så skjermer de likevel ganske godt for innsyn, men da kan du fortsatt se ut.

Gjest Ikke TS
Skrevet
Slik frostfilm som er nevnt her er faktisk veldig praktisk og utrolig effektivt. Vi har en ytterdør som er 50% glass og dermed var det VELDIG ÅPEN innsikt for alle som ville. Løsningen ble å montere slik og det gikk både fort og kostet ikke mange kronene.

Det flott med dette er jo at de tørker lett av dette (kan vaske og alt) og det slipper inn alt lyset.

Kan jeg spørre hva slags film du har brukt? Hvor den er kjøpt? Har prøvd Ikea sin men får den ikke til å ligge pent nok..

Skrevet
Kan jeg spørre hva slags film du har brukt? Hvor den er kjøpt? Har prøvd Ikea sin men får den ikke til å ligge pent nok..

Den som har brukt ble kjøpt hos en glassmaker, men husker ikke i farten hvilken. Nå tror jeg likevel at dette er noe de fleste kjenner til og kan skaffe, og da gjerne forskjellige typer.

Ble nevnt i tidligere i denne tråden at det var noen som hadde brukt dette og det ble usannsynlig stygt, og det kan jeg være helt enig i at det blir om man ikke gjør dette ålreit. PErsonlig bille jeg ikke dekket noen svære vinduer med denne løsningen. Når det gjelder mindre vinduer hvor det er fullt innsyn hadde jeg ikke stusset.

Vi så gjennom flere typer (tykkelse og mønster) og falt for en som hadde en svak form for mønster i seg, da dette bryter opp den flaten som ellers ville blitt. Personlig så er jeg super fornøyd og kunne virkelig ikke bedt om en bedre løsning enn den vi har fått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...