Gå til innhold

Ringer

Gjest ringbærer

Anbefalte innlegg

Gjest ringbærer
Skrevet

Hvordan er det med ringer? Er det 1 ring som brukes under frieri og forlovelse, og så kjøper man nye til bryllupet? Eller er det ene og samme ring under hele løypa?

Trenger litt innspill, for jeg har ikke peiling.

Kanskje litt dumt spørsmål, men tenkte bare jeg skulle høre litt rundt før jeg dro å kjøpte en forlovelsesring til 5-6 tusen.

Er vel litt ille å bruke så mye penger på forlovelsesringen, hvis jeg må kjøpe enda en ring til bryllupet. Som kanskje skal være enda finere enn forlovelsesringen..

Eller er det vanlig å bruke så mye penger på både forlovelsesring og giftering?

Hvordan gjøres det der ute i det langstrakte land?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Når det gjelder ringer gjør folk så utrolig mye forskjellig! Noen frir med en forlovelsesring (kan vel kalle det en slags USA-greie, og da sier noen at ringen skal koste like mye som en månedslønn), og da er det bare jenta som har ring. Noen frir uten ring også kjøper paret ringer i fellesskap etterpå, slik at begge går med ringer. Når begge går med ringer pleier noen å kjøpe nye til bryllupet, noen legger f.eks inn en diamant i jentas ring, graverer noe nytt i ringen, smelter dem om, eller bare bruker de samme ringene:)

Det er egentlig ingenting som er riktig å gjøre! Det du og partneren din føler for er det som er riktig:)

Lykke til med friere/bryllup:D

Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Det er store variasjoner i hva folk legger i ringer og om det man har en eller to. Så jeg ville gjort det som dere har lyst på og råd til. Om man velger to ringer så er det vanligst at forlovelsesringen er den dyre og flotte, gifteringen er langt enklere og mye, mye billigere.

Min forlovede valgte å fri med en sinnsykt fin og dyr diamantring (min mening) 6-7 x ganger det du snakker om. Når vi gifter oss neste måned så bruker han sin og jeg får en super smal ring til. Hadde ikke tenkt å ha to ringer men jeg kan ikke bruke ring på jobb og da vil jeg heller ha en rimelig ring hengende i kjedet enn den flotte forlovelsesringen, har mistet ringer på den måten før.

Om det hadde vært min avgjørelse så hadde jeg ikke brukt så mye på forlovelsesring, men når han først hadde kjøpt den så ble jeg selvsagt veldig glad for den. Og skulle det bli trangere tider så kan vi alltids selge den ;) , neida.

Gjør akkurat som det passer best for deg. Tror ikke det er så mange som har forventinger til det ene eller det andre. Jeg hadde i allefall ikke det.

Skrevet

Det første jeg kan si er at i dag er det, som skrevet over, veldig individuelt hva man gjør. Ringene er vel en av de punktene som i dag symboliserer mest at "nettopp deres forhold" er unikt. Hvor mye penger som skal brukes avgjøres av hvor mye dere har og hvor mye dere synes dere vil bruke. Mange er av den oppfattelsen at det er forholdet, og ikke ringene, som skal være det mest verdifulle...

Men litt tradisjon (fritt fra min forvirrede hukommelse): Gammel tradisjon i Norge, ihvertfall i de delene av landet jeg har hørt om, er at man har forlovelsesringer (de koster i dag fra et par tusenlapper og oppover i det nesten uendelige). Da bestemmer man seg for å gifte seg (tradisjonelt var det gjerne foreldrene som tok avgjørelsen) og da skaffes det ringer med "Din fornavn forlovelsesdato" inni. Ringen bæres på ringfinger på høyre hånd, og er også gifteringer etter at man er gift.

Så har du den amerikanske måten. Den er opprinnelig av irsk tradisjon, og går ut på at man har en frierring (av mange kalt forlovelsesring). Denne har bare kvinnen og den sitter på venstre hånds ringfinger (det sies at opprinnelsen til dette var fordi kvinnen var hjelpeløs, og dette er den minst funksjonelle fingeren, veldig symbolsk...). Det er denne ringen som skal være verdt en månedslønn, tradisjonelt var denne en slags forsikring for kvinnen hvis mannen sviktet. Da tradisjonen oppsto var det slik at kvinner ikke jobbet, og hvis mannen (forsørgeren) gikk fra kvinnen kunne hun da selge ringen og ha noe å leve av.

Så kommer alle de variasjoene som har oppstått i dag. Først de med norske forlovelsesringer: Dere kan ha dem på venstre hånd når dere er forlovet, og bytte dem over på høyre hånd når dere gifter dere (har fått intrykk av at dette er ganske vanlig i dag). Dere kan ha enkle ringer når dere er forlovet, og sette diamant i hennes ring til bryllupet (men tenk gjennom dette før dere kjøper ringene, det varierer om det er mulig. Snakk med gullsmeden). Dere kan velge å gravere dem til bryllupet, istedenfor ved forlovelsen (men dette kan være dumt, siden graveringen ofte er inkludert når dere kjøper ringene). Dere kan også legge til bryllupsdatoen i ringen, sammen med det som står der fra før. Hva der kan gravere varierer også, orker ikke å gå inn på det her. Dere kan egentlig gjøre som dere selv vil, hvis dere vil ha noe utradisjonelt. Tradisjonen er nevnt over.

Ellers er det noen som går for den irske/amerikanske tradisjonen med frierring (pris og kvalitet er veldig variabelt), og har "tv-frieri" med ring og romantikk, og kjøper tradisjonelle norske forlovelsesringer som gifteringer til bryllupet. Noen kjøper to sett ringer, ett sett forlovelsesringer og ett sett (gjerne dyrere) gifteringer.

Det er egentlig bare fantasien som setter grenser, men så lenge ringen er på ringfingeren (og spesielt hvis begge har ring) vil det assosieres med forlovelse og ekteskap. Og er dere ikke ute etter å vise noe til omverden er ALLE løsninger tillat (har f.eks. både hørt om ring på langfingeren nå nylig her på forumet, eller at man "bare" bærer ringen i kjede rundt halsen). Ble langt dette, men håper du ble litt klokere ihvertfall ;)

• 1 måned senere...
Skrevet

Gratulerer med forlovelse. Vi ble forlovet siste høst og da fikk jeg en veldig amerikansk frielse, fikk en stor antikk ring med diamanter, og det var fordi samboeren min ville det sånn. Vi er jo fra Island og det er mer vanlig sånn nå, kan ikke akkurat kalle det bare amerikansk måte lenger. Vi går mot bryllup nu og planlegger å skaffe oss gifte ringer. De blir litt mer enkle siden jeg har en diamant ring fra før, men jeg syns du bør gjøre det sånn du vil. Noen syns det ikke er verdt å bruke penga på, mens vi syns det er greit så lenge du kan spare for det. Et godt tips på gode priser for ringer er på ebay.com. Der finner du til og med diamant ringer mye billigere en her i Norge! Der kjøper vi våre. Lykke til med planlegging av bryllup.

Skrevet (endret)

Her er vår løsning: Vi har enkle, smale forlovelsesringer i hematitt (blodstein, kjæresten studerer geologi), han fridde med en slik, og vi kjøpte en lik til ham etterpå. Gifteringer er bestilt i grått og hvitt gull, det er disse ringene vi har lagt litt penger i. Disse settes på under vielsen, utenpå forlovelsesringene. Symbolikken her er fra gammelt av - forlovelse er et løfte om kjærlighet, ekteskap er en avtale om å leve sammen i tykt og tynt. :rødme: Jeg kommer til å bruke begge ringene, han kommer nok til å bruke kun gifteringen. Vi velger å ha både forlovelses- og gifteringene på venstre ringfinger, av den enkle grunn at med våre yrker hadde ringene fått for mye juling på høyre hånd.

Konklusjonen er vel at det finnes ørten måter å gjøre dette på, velg en som føles riktig!

Endret av *Nella*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...