Gjest Mumle Skrevet 9. mai 2008 #1 Skrevet 9. mai 2008 Jeg spiser sjelden salatblader, og tomat spiser jeg KUN dersom de er stekt eller kokt godt inn i en ellers smaksfull rett. Tomat og salat er rett og slett smaker jeg ikke klarer å lære å like. Har prøvd! Når man får servert mat på en restaurant består grønnsaksavdelingen på tallerkenen stort sett av nettopp salatblader og tomater, som jeg lar ligge igjen. Har faktisk en gang fått en kommentar fra en servitør som ryddet av bordet om at jeg måtte bli flinkere å spise grønnsakene mine! Jeg ble så paff at jeg ikke klarte å komme med et svar! (venter ikke å høre sånt i en alder av 30 år) Jeg spiser ellers grønnsaker flere ganger om dagen. Paprika og agurk på brødskivene. Varmebehandlet brokkoli, poteter, gulrot, løk, sopp, sukkererter og/eller asparges til middag. Rå gulrot eller kålrot som snacks. Er ikke dette nok? MÅ man absolutt spise tomater og salatblader for å være sunn? Spiser også frukt, som banan, eple, appelsin og druer. Hvilke grønnsaker er et must på en sunn hverdagsmeny?
Supraspinatus Skrevet 9. mai 2008 #2 Skrevet 9. mai 2008 Spis det du vil. Jeg spiser ikke tomater heller. Det er ingen grønnsaker som er direkte usunne. Med litt lesing finner du ut hva de forskjellige inneholder. frukt.no
Gjest Eurydike Skrevet 9. mai 2008 #3 Skrevet 9. mai 2008 Grønn salat kan egentlig du fint klare deg uten - det er faktisk ikke særlig rikt på viktige næringsstoffer i forhold til andre grønnsaker. Brokkoli vil feks gi deg langt mer vitaminer og mineraler. Tomater derimot er det bra å ha i kostholdet sitt. I tillegg til A og C-vitaminer (som du også finner i paprika) inneholder tomat antioksidanten lykopen, som beskytter mot kreft og hjerte/karsykdommer. Men når du sier at du liker feks tomatsaus, så er dette faktisk en bedre kilde til lykopen enn friske tomater. En enkel saus kan du lage av hvitløk og chili surret i olivenolje, en boks hermetiske tomater, salt, pepper og oregano - la koke et kvarters tid. Godt på pasta eller pizza, eller med kjøttboller i - og et fullgodt alternativ til tomater i salaten. Lenke om tomater og lykopen: http://www.matoghelse.no/roed-rund-og-sunn.309588-48916.html Ellers er det forskjell på tomater. De vanlige, bleke billigste drivhustomatene smaker ingenting. Klasetomater er bedre, og feks cherrytomater. Sistnevnte skal også ha høyest innhold av lykopen.
Malibulita Skrevet 9. mai 2008 #4 Skrevet 9. mai 2008 Jeg har hørt at man skal spise alle fargene. Om det er noe i det vet jeg ikke, men jeg tror iallefall ikke det skader å velge bort enkelte typer frukt og grønnsaker så lenge man spiser godt og variert av de andre!
Gjest m Skrevet 10. mai 2008 #5 Skrevet 10. mai 2008 Det går fint an å overleve uten tomat. Det høres ut som om du spiser nok frukt og grønt =) Personlig er jeg ikke så begeistret for "vanlige" tomat, synes de er litt vannete i smaken. Men jeg spiser en del av de små og mer mørkerøde tomatene, perletomat ol. Ikke bekymre deg
Gjest Bolledeig Skrevet 10. mai 2008 #6 Skrevet 10. mai 2008 Du kan godt holde deg til kokte tomater, enkelte av de sunne stoffene i tomater kommer faktisk enda bedre frem under koking Og salat er faktisk ikke et must, finnes andre grønne grønnsaker som er mer næringstette, som brokkoli, spinat etc. Ellers er ofte salatløsningen mange steder nitrist (kinakål er IKKE salat) og tror ikke du går glipp av så mye ved å hoppe over den. Sitat Eurdike sin artikkel: Kokte tomater best Mens steiking og koking ødelegger en del næringsstoffer i maten, som varmefølsomme enzymer, vitaminer og flerumettede fettsyrer, vil andre stoffer tåle varmen og faktisk opptas lettere i tarmen etterpå. Det gjelder blant annet lykopen og betakaroten. Noe av grunnen er sannsynligvis at varmen bryter ned celleveggene i plantevevet slik at stoffene frigjøres. Det kan forklare at produkter som tomatsaus gir bedre beskyttelse mot kreft enn hele, rå tomater. Dessuten er det viktig å spise tomat sammen med fett for å fremme opptaket av karotenoidene, siden de er fettløselige. Så for eksempel en god pastasaus med tomater som har kokt en stund, er nammenam og veldig sunt... ok nå ble jeg sulten igjen :-P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå