Gå til innhold

Sende hund fra england med fly..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Charlie_*
Skrevet

Jeg har kommet i kontakt med en dame som selger valper fra England. Jeg trodde først at både hun og valpene bodde i Norge men det viste seg at hun bodde i Englandselv om hun annonserte på en norsk side. (dyrenett.no eller noe)

Nå sier hun at hun kan selge meg valpen og sende den med fly. Vet noen om dette er lovlig??Jeg vil jo ikke ha sett hunden på forhånd, og hvordan skal man gjør det med betalingen da? Og er det karantene for valpen? Kjenner jeg blir veldig skeptisk til dette.

(Det er en yorkshire terrier valp det er snakk om)

Takker for alle svar!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bare lurer på om denne damen er veldig dårlig i norsk? Det er en del svindel blant mange av disse annonsene av små hunder. Jeg har lest et sted at de bruker et oversettelses program så de oversetter direkte fra engelsk til norsk, det blir nesten umulig å skjønne det de skriver.

Jeg var ikke langt unna å bli lurt på denne måten selv for en stund siden, da skulle hunden komme med fly alene fra et eller annet land (husker ikke helt hvilke).

Så vær forsiktig.

Skrevet

Denne damen var ikke dårlig i norsk, snakket kun engelsk faktisk.

Skrevet

I utgangspunktet er dette fullt lovlig, men jeg ville likevel vært forsiktig. Sjekk om hun er registrert oppdretter med raseklubben der borte. Finn deg gjerne et yorkieforum og spør for deg der om damens rykte. Sjekk også med raseklubben her i Norge om noen kjenner til oppdrettet.

Gjest venter på vår neste hund
Skrevet

For meg ville det være helt utenkelig å kjøpe valp uten å ha møtt i det miste oppdretter og tispen face-to-face samt gjort mye research om oppdretter og hunder. Det er store forskjeller fra hund til hund også innen samme rase, så hvis tispen har et gemytt du ikke liker så er ikke lurt å satse på hennes valper.

Så hvorfor ikke ta turen over, da kan du ta med deg valpen hjem i kabinen. Langt fra så traumatisk for valpen og du er langt, langt mye sikrere på at valpen du får er slik du ønsker deg både når det gjelder gemytt og helse.

Langt billigere er å kjøpe fra oppdretter som bor nærmere deg.

Skrevet

Jeg trodde at hunder måtte ha pass for å kunne fly? Jeg vurderte å kjøpe en hund fra spania, men fikk beskjed om den måtte være i landet i 6 mnd først pga vaksiner og sånn. Men mulig det er noe annet hvis hunden kommer fra england.

Skrevet

England er rabiesfritt, man må bare huske å gjennomføre ormekurene som foreskrevet. Dette føres i passet som valpen får av vetrinæren, hvor også vaksiner skrives inn. Mer om dette kan du lese på mattilsynets sider.

Når det gjelder hund i kabinen tillates dette ikke inn og ut av England, hvis jeg ikke husker feil. Dette må du sjekke med flyselskapet hvis du bestemmer deg for å reise og hente valpen. Å hente valpen kan faktisk ende opp med å bli billigere enn å sende den som cargo. Flyselskapene sender vel heller ikke vlaper som er under 3 mndr som cargo.

Det anbefales alltid å hilse på valpens mor for å få en indikasjon på gemytt osv. Men dersom oppdretter driver en puppy mill så er det ikke nødvendigvis noen hensikt i dette, da de like gjerne kan forevise deg en annen enn valpens mor uten å fortelle dette til kjøper.

Skrevet (endret)

Det er veldig greit å importere fra England. Bortsett fra at valpen må være 10 uker for å kunne sendes med fly derfra. Ellers trenger den vel pass også, alt står på Mattilsynets sider. Import av hund - valp under 3 mndr.

Hvis du bestemmer deg for å kjøpe valpen er det jo ikke veldig kostbart å kjøpe en tur-retur billett. Da kan du betale hovedsummen etter at du har sett valpen, moren og oppdretter. Evt. hvor den er oppvokst. Men du må rekne med å betale et depositum før den tid. Dessverre er det ikke tillatt med hund i kabinen lenger på grunn av munn og klovsyken. Men jeg ville hentet selv likevel.

Miniatyrhund-oppdrett ville jeg vært påpasselig med å sjekke seriøsiteten til. Det er mange gullgravere der ute.

Endret av la Flaca
Gjest salt og pepper
Skrevet
Jeg trodde at hunder måtte ha pass for å kunne fly? Jeg vurderte å kjøpe en hund fra spania, men fikk beskjed om den måtte være i landet i 6 mnd først pga vaksiner og sånn. Men mulig det er noe annet hvis hunden kommer fra england.

Å kjøpe en 6 måneder gammel valp er noe jeg ville vært veldig, veldig skeptisk på. Rettere sagt det ville jeg ikke gjort. Man går da glipp av "vinduet" hvor man må sosialisere valper. Hvilken rase er du ute etter som du ikke kan få tak i her hjemme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...