Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år skal familien samles hos mamma, aner ikke hva vi skal spise, men det pleier enten å bli servert kokt laks eller ørret med herlig tilbehør, eller grilling av noe slag hvis været tillater det.

Bløtkake til dessert. Og i år skal jeg ta med meg en Oreokake hadde jeg tenkt.

Hva spiser dere denne dagen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi skal ha jordbaer og egg til frokost, roemmegroet til middag.

Green tea cupcakes og jordbaer til "kaffen".

Mulig jeg kjoeper noe annen frukt og litt is ogsaa.

Gjest StoreSky
Skrevet

Tenkte viltgryte med hjemmelaget potetmos til min tyske kjæreste som aldri har feiret 17.mai før.

Eventuelt grilling hvis flere venner blir med. (maiskolber, apsarges, grønnsaker, kylling på spyd) + salat.

kake? Hmm..kanskje ostekake til dessert?? alltid en hit!

siste gjest: hve er green cup cakes??

Gjest Gjest
Skrevet
siste gjest: hve er green cup cakes??

Det er muffins med groenn te!

Kommer til aa bruke denne oppskriften, bare at jeg lager muffins istedet:

INGREDIENTS

1 cup all-purpose flour

1 cup cake flour

1 teaspoon baking soda

1 teaspoon salt

4 teaspoons powdered green tea

1 1/4 cups white sugar

1 cup vegetable oil

3 eggs

1 cup plain yogurt

1 1/2 teaspoons vanilla extract

1 1/4 cups confectioners' sugar

2 teaspoons powdered green tea

2 tablespoons butter, softened

1 (3 ounce) package cream cheese, softened

1/2 teaspoon vanilla extract

1 1/2 teaspoons milk

DIRECTIONS

Preheat oven to 350 degrees F (175 degrees C). Grease and flour 2 - 9 inch round pans. Sift together the all-purpose flour, cake flour, baking soda, salt, and green tea powder; set aside.

In a large bowl, beat together sugar, oil, and eggs until smooth. Stir in 1 1/2 teaspoons vanilla. Beat in the flour mixture alternately with the yogurt, mixing just until incorporated. Pour batter into prepared pans.

Bake in the preheated oven for 30 to 40 minutes, or until a toothpick inserted into the center of the cake comes out clean. Cool on wire rack for 30 minutes before turning out of the pans.

To make Green Tea Frosting: Sift together confectioners' sugar and green tea powder. In a medium bowl, combine tea mixture with butter, cream cheese, vanilla and milk. Beat with an electric mixer until smooth.

To assemble the cakes: when the cakes are completely cooled, put one layer on a flat serving plate. Spread a thin layer of frosting over it. Place the other layer of cake on top, and spread frosting to cover the top and sides of cake. Dust with green tea powder if desired. Serve cold or at room temperature.

Beklager at den er paa engelsk..

Kommer til aa se ut omtrent slik:

http://tinypic.com/view.php?pic=10ynvhv&s=3

Skrevet

Vi spiser noe av biffkjøtt, evt svinebiff et par år. Enten en biff, eller i strimler som biffsnadder.

I fjor var det fint vær, da puttet vi det på grillspyd. I år er det meldt (kraftig) regn, så det er fare for at det blir inne. (Men jeg lever i håpet om at de skal ombestemme værmeldinga litt, det er lenge igjen enda...)

Ingen fast tradisjon for dessert.

Skrevet

Hva vi spiser på 17.mai?

Pølser og is, selvsagt! I store mengder! :lol:

Skrevet

Vi har sodd til middag , og bløtkake til dessert.

Gjest milkyway
Skrevet

Pølsebrød med potetsalat, sukkerspinn og popcorn!! :-D

Skrevet

Vi pleier å ha deilig hjemmelaget rømmegrøt og spekemat!

I fjor gjorde jeg det enkelt med desserten, hadde laget til fruktfat med masse god frukt. Rømmegrøt er såpass mektig, at det er greit med noe lett etterpå.

Men, nå leste jeg om andre som hadde ostekake på 17. mai, så det skal jeg lage i år...Nam, nam.. Det er sååå godt.. :flagg:

Skrevet

Her er det fast med Pizza om ettermiddagen, sammen med venner, så møtes vi hos en av oss til kveldskos med kaffe og kaker. Dette har vi holdt fast på i over 20 år, og selv om de fleste ungene nå er borte fra vår feiring, holder vi fast på tradisjonene...Av 12 unger i venneflokken er det nå bare 4 igjen som er under "feire alene på 17 mai-alderen"

Skrevet

Is og pølse til vi blir kvalme på dagen, og når vi har kommet oss litt utpå ettermiddagen blir det forhåpentligvis litt mer siviliserte former, hvor vi samles en gjeng og spiser reker, pangstart på sommermatsesong :)

Gjest StoreSky
Skrevet
Hva vi spiser på 17.mai?

Pølser og is, selvsagt! I store mengder! :lol:

Du er bare så herlig og avslappet!! *digger Nigo* :ler:

Skrevet

Vi har ingen faste mattradisjoner på 17.mai, men i år blir det elgmedaljong!

Gjest Gjestings
Skrevet

Rester...

Jeg har bursdag 16 mai og den blir alltid behørlig feiret med middag og kakebord :P

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke tid til å lage mat på 17.mai, så vi pleier å ha lapskaus.

Den er grei å lage ferdig på 16. mai, og så varme opp når alle kommer trette og slitne hjem etter en lang dag med spilling og marsjering, mett på pølser, is og brus. ;) Da er det godt med noe ordentlig mat, og gjerne "saltmat".

Dessert er det ikke snakk om etterpå... annet enn kanskje et sukkerspinn på tivoliet vi bruker å gå til på kvelden.

Skrevet

Vi griller stort sett alltid på 17. mai, men akkurat hva vi griller varierer veldig.

Skrevet

Vi lager som regel til et slags koldtbord: rømmegrøt, spekemat, reker, røkelaks, eggerøre, diverse salater, godt brød +++

Kaker, kaffe og diverse etterpå.

Skrevet

Jeg kaster i meg noe mellom spilleoppdragene. :fnise:

Skrevet

Vi griller, eller spiser laks:)

Deilig desserttips er Pavlova med blå og røde frukter som pynt;)

Skrevet

Vi pleier å grille på 17. mai. Hva det blir til dessert varierer litt fra år til år, men gjerne kake og iskrem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...