Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Marthe25
Skrevet

rundt i min omgangskrets er det mange for tiden som har født barn eller som venter barn.

selv er jeg 25 år, og de som nå har barn eller venter barn er enten et par år yngre, eller eldre.

- jeg får inntrykk av at mange jenter får barn i påvirkelse av andre.

og jeg får også konstant hele tiden høre: nå må du få barn snart, og "stikk" (prøver i allefall) som: nå er jeg 24 år. nå kan jeg virkelig ikke vente lenger med barn.

jeg klarer å bite i meg dette, selv om jeg blir helt :rope: inni meg av alle den prøve-påvirkningenmed å få andre til å ville få barn nå også.

jeg vil ha barn jeg. men nå har jeg studier. er det for gammelt å få barn om f.eks 3 år for meg da? jeg er tross alt 25 år. :ironi:

det er akkurat som om flere vil ha andre å dele situasjonen med. noe jeg forstår, men skal man virkelig bli gravid fordi venninna ens er det?

nei. ingen har sagt til meg av mine venninner at jeg burde bli det fordi de er det, men merker jo hinting.

jeg forstår lykken over å få barn. den rusen man får. jeg prøver så godt jeg kan i allefall, men jeg er sliten å av få "beskjeder på øret2 om at min klokke tikker, når skal jeg få barn, jeg burde få barn nå, jeg burde ikke. og sånn går lista... jeg er nok ikke alene om å ha opplevd det sånn, nei ;)

det jeg lurer på med det hele er.

hvordan skal jeg få sagt til mine venninner at de må slutte å spørre meg om når jeg får barn?

jeg har svart de mange ganger, om når jeg kanskje vil ha barn (har da ingen dato på det, men er i et stabilt forhold), og om at jeg skal vente til jeg er ferdig med studier osv, men at ting selvfølgelig kan forandre seg (det må jeg jo passe på å si, slik at en ikke skal bli fornermet også, for å ta i litt...).

Samtidig tenker jeg også på at jeg blir nesten litt irritert av alt dette maset.

jada, jeg kan be de slutte, men ammetåka har kanskje ikke tatt av helt enda?

og det å si at klokka tikker når man er 24-25... er ikke det litt....eh, feil?

Videoannonse
Annonse
Gjest Casey
Skrevet
Det å si at klokka tikker når man er 24-25... er ikke det litt....eh, feil?

Eh, jo. Spesielt for oss som er 35 og er i samme situasjon som deg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ett år eldre enn deg, og opplever også at venner av meg som har barn driver å spørr. De har spørt flere ganger, og de vet jo hva jeg mener.

De spør meg " når skal DU ha barn, skal ikke DU ha små snart"``?? Det virker som om at kvinner tror at det bare er kvinner som kan bestemme når de vil ha barn. At når kvinnen får barn, ja så er det bare å få barn. De glemmer ofte at det skal to til for å få barn. Men nå svarer jeg bare at " nei, min partner har ikke lyst på barn helt enda"....Og da blir det stille!! For da er det liksom ikke meg det står på. Funker godt det, ( synd det skal til, men verken meg eller min kjære vil ha barn enda, så da funker det best at jeg sier at han ikke er klar for det enda, vil vente).

Dessuten sier jeg også..." nei, jeg må jo ha fast jobb først, og stabil inntekt slik at jeg har nok penger til å forsørge ungen". da blir det også gjerne stilt fra de som ikke har tatt noe særlig utdannelse og som kanskje sliter litt økonomisk, men som likevel har valgt å få barn.

Dette med at det er kvinnen som skal bestemme om når barnet skal komme ser man flere steder. Feks så har det jo vært i media og aviser der overskriftene er store " Kvinner venter for lente med å få barn"....Og da tenker jeg..." Hmm...er det bare opp til kvinner å bestemme når de vil ha barn? Hva med mannen? Det finnes jo mange eksempler på par der begge er jevnaldrende, men at det er mannen som "holder igjen og vil vente litt med å få barn". Likvel blir det omgjort til at det er "kvinnen som venter for lenge med å få barn"....

Sjjjj....menn er heldige som slipper dette maset om når de skal ha barn. Jeg anser dette som en privatsak, ikke noe man trenger utbrette til alle og enhver.

Gjest milkyway
Skrevet

Jeg er bare 22 og blir mast på allerede. Det er jaggu ubehagelig når du sitter sammen med kjæresten, og en nisse spør "skal ikke dere ha dere en liten en snart?" og vi ikke har pratet så mye om det ennå! :kjefte:

Men vi sier bare "jo etterhvert" for unge blir det, men ikke i situasjonen vi er i akkurat nå. Kanskje få oss fast jobb og bosted først, muligens???

Skrevet

folk maser på meg, og jeg er 19 :ler:

Tror ikke man skal bry seg så voldsomt om maset dems jeg :)

Og du TS, gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende i Norge er faktisk 28, så du har ingenting å frykte, du er på ingen måte seint ute! ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er 25 og ingen i min omgangskrets har fått seg noe avkom ennå, heldigvis. Virker ikke som om det er noen som overhodet tenker på det engang, selv om jeg mistenker ett par for å kanskje nærme seg

Skrevet

Eg blei nett 33, og folk har siste åra sagt (med trist stemme og sånn "stakkars deg blikk"): Det blei ingen familie på deg nei, uffa, men det er ikkje sikkert det er så ille...

Trur eg har eit levande egg eller to framleis altså, sånn om det skulle bli eit reelt tema...

Skrevet

Min familie(!) maser på meg. Jeg er 18 år. Jeg skjønner virkelig ikke problemet? Det er riktignok ikke mine foreldre som maser, men tanter/onkler, besteforeldre o.l

Det går ofte i ting som at nå er jeg 18 år og voksen, skal jeg ikke finne meg en kjæreste og stifte familie. Jeg får lyst til å skrike til dem at nei, det skal jeg virkelig ikke. Min største drøm er å få barn, men foreløpig har jeg nok med å finne ut hvem i helv*** jeg er, hva jeg vil i livet osv.. Greit at i min familie har alle vært ganske tidlig ute, men jeg er fortsatt 18 år. Jeg har ikke vært forelsket engang :fnise: ..så maser de!

Jeg synst virkelig synd på de som er eldre enn meg og får beskjed om å få barn. For hvis jeg har det travelt, hvordan må ikke de som er eldre enn meg ha det? Jeg ser ikke poenget med hvorfor alle skal blande seg inn i andre sitt liv. Det er vel ikke opp til dem hva andre vil gjøre med livet sitt. De bør vel heller bekymre seg over seg selv istedenfor å fikse alle andre først.

Skrevet

Det er utrolig hva folk blander seg opp i. De har selvsagt ikke noe med det.

Jeg pleier enten å fleipe det bort, eller svare litt unnvikende. "Vi får se", eller "Hvem vet hva fremtiden vil bringe" er floskler som det ofte kan lønne seg å lire av seg, hvis man ikke har lyst til å svare på om eller når man ønsker barn.

Skrevet

Jeg kan forresten ikke huske at jeg hørte noe mas om dette før jeg var sånn i slutten av 20-årene.

Hvilke galninger er det som maser på tenåringer eller folk tidlig i 20-årene? Ikke at det er greit å mase på 30-åringer heller altså, men hvis man maser på en 18-åring som ikke har kjæreste engang om at hun bør få barn snart, da er man temmelig blåst i hodet.

Skrevet

Det spørsmålet har jeg fått MANGE ganger, så jeg skjønner deg.

Jeg følte ikke at jeg måtte gi folk noen forklaring, de har ingenting med det, så jeg svarte noe sånt som at de skulle få beskjed når det skjedde. ;)

Når jeg nå er gravid som 27 år har jeg fått noen "jah, det var sannelig på tide"-kommentarer eller kommentarer som "det er en perfekt alder".

Så folk har sine meninger, men det får de bare ha. Det som gjelder er at det skal føles riktig for deg og kjæresten din.

Jeg skal vedde på at det ikke tar lang tid etter at babyen min er født før folk begynner å spørre om når nummer 2 skal komme. ;)

Gjest Casey
Skrevet
Min familie(!) maser på meg. Jeg er 18 år. Jeg skjønner virkelig ikke problemet?

De må være av en annen verden!

Deres datter er fortsatt tenåring, og slekten maser om barn?!

Det er lenge siden jeg så på Ricky Lake show, men dette?!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kunne rådet deg til å si du ikke skal ha barn for å slippe maset, men dessverre virker ikke det heller. Selv vi som IKKE vil ha barn får dette maset. Du er nok inne på noe når du nevner dette med at de som har småbarn ønsker å dele sin livssituasjon med noen. At alle andre skal være like opptatt av bleieprat som dem selv.

Skrevet

"Jeg har bestemt meg for å ikke få barn på noen år enda." Om folk begynner å mase om at barn er søte, så er det bare å rive av en setning om at unger er snørrete, masete og grinete, da skjønner vel folk at du kanskje er for umoden enda likevel ;)

Det er direkte ufint av folk og drive å presse på på den måten der... det er ikke farlig å vente til man er godt over 30 med å få barn. Det viktigste er at man er klar for det og ØNSKER barnet.

Folk får bare mase det de vil på meg (jeg er 26) men jeg tror de fleste som kjenner meg vet at jeg gjør akkurat som jeg selv vil. Finner noen på å si "du er vel en sånn karrierekvinne du" så skal jeg si "ja - og jeg elsker livet mitt!" Jeg tror det er fantastisk å få barn, men jeg tror man kan ha det ganske fantastisk uten dem også. Det skal ikke være opp til et annet menneske å gjøre deg lykkelig!

Skrevet

spørsmål om når man skal ha barn er ALDRI passende, etter min mening. Uansett alder. Jeg har lest noen tråder her inne, startet av jenter som har prøvd kanskje i flere år uten å lykkes med å bli gravide. Kommentarer om at "skal ikke dere ha små snart da" sårer naturligvis fryktelig! Det er ikke naturlig å fortelle hele verden at man er prøvere, og slike kommentarer blir selvsagt helt feil.

Når man ønsker å få barn er helt privat. Noen mener det er nok å "ha lyst på barn" andre mener økonomi, utdannelse, jobb og et trygtforhold er faktorer som må spille inn.

Bare svar frekt tilbake, jenter! Forklar at det er da deres sak når dere vil ha barn, og at enten så er ikke tiden inne, eller så kunne dere vært langtids-prøvere for alt de vet. :slåss:

Skrevet

Jeg har nylig fått spørsmålet og et par ganger. Men jeg kunne ikke kalle det mas. For min del har det sikkert mer med det å gjøre at vi har vært sammen med samboer allerede en del år og da skulle det kanskje være naturlig etter hvert. Men vi er foreløpig ikke etablert nok ennå, så må nok vente et par år til :)

Men jeg vil bli mamma første gang før jeg blir 30 ;)

Skrevet

Dette barnegnålet som enkelte driver med er rett og slett dårlig gjort!

De som tankeløst driver å maser på andre om når de skal få barn, tar litt av en risk, synes jeg! Det er mange ufrivillige barnløse der ute som opplever det ekstra sårt at andre maser om at de burde få barn snart.

Jeg har gjort det klart for omverdenen at jeg er drittlei av barnemaset, og det har folk respektert. Det er aldri noen som spør meg lenger om når vi planlegger å bli flere (jeg er forøvrig frivillig barneløs). :lur:

Gjest Marthe25
Skrevet

Det er greit at noen spør Betsy, men noen må bare gjenta seg og gjenta seg til det uendelige :ler:

Og hadde jeg enda vært i et forhold som hadde vart lenge. det har kun vart i 7 mnd.

folk spurte oss etter 1 mnd! :overrasket:

Jeg skal også gjøre klart for mine "mødrevenninner", eller kommende mødrevenninner, at nå holder det. Det som er vanskelig er når de faktisk er hormonelle, følsomme, osv.

Litt empati har jeg og, hehe.

Hadde jeg vært gravid selv villet jeg nok ønsket at folk hadde behandlet meg litt ekstra varsomt, men samtidig og husket at dette er mitt barn, og at jeg har ansvaret for dette barnets liv nå og mine egne følelser nå også.

Ellers er jeg så enig med deg mirabella83! tenk hvis jeg var barnløs! det er faktisk ingen en menneskerett for alle å få barn. *bank i bordet* noen er så naive som ikke ser det??

Mange av de jeg vet om som har født, eller som skal føde har fått barn fordi de ikke har orket en abort til. Føler at flere har brukt det som "unnskyldning" for å få barnet ovenfor sin kjære eller ektemann. Flere har også unnlatt å fortelle deres menn om graviditeten inntil det er så godt som for sent til en abort.

Ja, jeg tror faktisk det, og vet det og. Orker ikke å gå så dypt i det, men en ting er sikkert, mange av disse som maser om at jeg må få barn, er personer som har valgt å få barn under litt "uheldige" omstendigheter ser det ut til...

Så hvorfor mase/påvirke når de oppdager at det ikke er så lett og alltid amme annenhver time, eller påvirke når man ser at b.la jeg da, ikke er i en situasjon hvor barn er passende.

det med karrierekvinne er også typisk.

føler jeg har fått det som stempel nå. bare fordi jeg vil vente litt lenger :ler:

Gjest Marthe25
Skrevet

det første avsnittet var til mrs_bond, ikke deg betsy. :)

der ser du hvor upassende slike spørsmål er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...