Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Heei,

Jeg og bestevenninna mi går i samme biologiklasse. Gjennom året har jeg fått 6/5 gjennomgående (92%) på prøver og på tentamen fikk jeg 6/5. Bestevenninna mi har skulket alle prøver, og hun skulket tentamen. Hun fikk ha tentamen hjemme, og til ingens overraskelse fikk hun 6. Hun brukte hjelpemidler og meg, ikke minst. Jeg tok den på skolen, uten noen form for hjelpemiddel.

Læreren min sier at han er usikker på om jeg burde få 6. Jeg skulle ha muntlig høring, og bestevenninna min skulle ha muntlig høring for å prøve å få 5. Høringen skulle være om tentamen, man skulle vise at man kunne det som man hadde skrevet ( dette syns jeg var rart for min del, for jeg satt jo på skolen ).. Men til min store overraskelse har han bestemt seg for at hun også har mulighet for å få 6. Da sa jeg at jeg nektet å ha muntlig høring, for hvis hun har mulighet til å få 6, så skal jeg FÅ 6. For hun har nesten ingen grunnlag for karakter, og da skal hun ikke ha grunnlag for 6 hvertfall..

Det har skapt litt dårlig forhold mellom oss, for hun mener det er dårlig gjort av meg å nekte å ta muntlig høring pga henne. Men jeg føler at hvis hun er bestevenninna mi så må hun tåle at jeg mener at hun ikke fortjener 6. Hvordan ordner vi opp i det?

Jeg kunne også skulket alt, og alikevell fått 6, men jeg leste og pugget og nå føler jeg meg skikkelig urettferdig behandlet. Jeg klagde til ledelsen, men de mente at det var læreren mitt sitt valg. . Jeg takler ikke muntlige høringer, hodet mitt blokker helt ut, men akkurat nå er det en prinsippsak. Er det andre steder man kan klage?

Og hva skal jeg gjøre med venninna mi? :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Først av alt, ikke gi deg på dette! Du vil bare angre på det i ettertid. Det er vanlig at du ikke kommer igjennom ved å klage til ledelsen ved skolen.

Hva med å si til dem at du vurderer å klage de inn til fylkesmannen?? Få dem til å forstå at du ikke gir deg i denne saken her.

Om det ikke virker, ja så tror jeg faktisk at jeg hadde skrevet et innlegg i lokalavisen. DAAAA skal jeg love deg at pipa får en annen låt, om dubegynner å stille spørsmålstegn ved troverdigheten til lærerne/ledelsen fordi de opererer med forskjellsbehandling av elever....

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg føler meg veldig urettferdig behandlet. For min del, så syns jeg at min besteveninne kan få muligheten til å få 6, men da skal jeg ha 6. Jeg skal ikke måtte bevise at jeg fortjener 6, når hun såvidt har standpunkt i faget. Det er for min del en grei deal. Eller hva?

Er det mulig å sende inn klage til fylkesmannen? Jeg trodde ikke denne saken var så viktig på en måte..

Jeg syns det er synd at lærere er på denne måten. Jeg har også opplevd lignende saker hvor gullbarnet i klassen har skrevet av meg i fysikk. Og den personen fikk 6, mens jeg fikk 4. På samme oppgave. Så.. ja, lærere forskjellsbehandler.

Skrevet

drit i hvertfall i hva venninda di får. kommer ikke noe godt ut av å være så redd for at andre får så mye/for mye! sloss for din egen karakter!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg føler at hun som venninne burde si ifra at det er urettferdig. Spesielt når hun er bestevennina mi. Jeg hadde, om det var hun som var i denne situasjonen, innsett at jeg ikke hadde fortjent den 6'ern. Jeg hadde aldri latt det gå utover henne som person bare at jeg skal få 6.

Men what's a girl to doo?

Gjest Elfrida
Skrevet

Du får sikkert 6 på muntlig hvis du kan stoffet. Det høres det ikke ut som venninna di nødvendigvis kan, men la henne bevise det muntlig da! Det er jo din egen feil som hjalp henne til å få 6 på tentamen i første omgang.

Hvis dere begge skulle få 6 er vel ikke det verdens undergang? Du har sikkert opplevd mye urettferdighet når det gjelder karakterer før også, det er ikke en 100 % riktig vurderingsmåte.

Du får trøste deg med at du faktisk har lært noe, og det er tross alt det viktigste.

Gjest Tigress
Skrevet

Dette er heilt hol i hovudet. Kven tapar på at du ikkje vil ta muntlig høyring? Du! Ingen andre.

Ikkje grunnlag er ikkje grunnlag, det er ikkje ein vurdering av kompetanse. Viss venninna di skal ha ei høyring, så skal ho sjølvsagt kunne få syne kompetansen sin til toppkarakter også, dersom ho faktisk kan det. Viss ho har brukt tvilsame metoder under heimetentamen, så drit ho seg ut på høyringa.

Ein seksar er trass alt så spesiell, at sjølv med all hjelp tilgjengeleg vil dei færraste skrive seg til ein seksar likevel, det er rett og slett ikkje så mange som skriv så godt, eller mestrar stoffet så godt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg takler ikke muntlige høringer, det er det som er problemet. Jeg klarer ikke snakke med til en 2 engang på muntlig. Har litt angst for det.

Og jeg syns det er forskjellsbehandling for alle i klassen. Pga det er ikke nok å få 6 på en muntlig høring, og så skal du få 6 på kortet, for du må ha vist litt innsats gjennom hele året. Og når hun ikke har tatt noen prøver, så er det ingen grunnlag for karakter engang.

Jeg syns det er fint om hun får 6, men jeg vil ikke at det skal gå utover meg. Hvis hun skal få mulighet til å få 6, så vil jeg ha 6ern. Ha den. Jeg skal ikke behøve og kjempe for 6 når jeg har fått det gjennomgående gjennom hele året. Og hun skal bare få ta en muntlig, også får hun 6.

Gjest Gjest
Skrevet

Dessuten kan han ikke gi meg 5, og henne 6 bare fordi hun tar en eneste muntlig høring utover hele året.. Da klager jeg hvertfall. For om det går dårlig på høringen, noe jeg vet det vil, så har jeg faktisk advart han, og da kan han ikke gi meg en 5.

Det burde ikke vært tvil om at jeg skal få 6, for jeg er den eneste i begge biologi klassene som har fått over 82 %. OG den høringen er helt absurd for han skal høre oss fra tentamen som var. Og jeg mener at når du har gjort noe på skolen, uten noe slags hjelpemiddler, så har du allerede vist at du kan det.

Skrevet

Ja, det er urettferdig, men desverre er det lite du kan gjøre med det.

Hennes karakter og din karakter har ingen ting med hverandre å gjøre. Du kan ikke klage fordi hennes karakter ikke samsvarer i forhold til din karakter. Ja, jeg vet at det er urettferdig, men slik er livet.

Ta den muntlige prøven du.. ikke nekt på å ta den. Det er kun deg selv som vil få konsekvensene av det. Tar du ikke den muntlige prøven kan jeg nesten garantere deg at du vil få en 5 i det faget.

Selvfølgelig kan du sende inn en klage, men tror nok ikke du kommer så lang vei på det. Uansett hva hun hadde sagt, eller du hadde sagt om hennes situasjon tror jeg nok ikke du kommer unna å ha muntlig prøve. Derimot så vil jeg tro at vennskapet deres vil ryke.

Veldig få mennesker liker muntlige prøver, men du får heller se på det som en god erfaring for senere i livet. Kommer verre ting enn muntlige prøver fremover. (Dette kommer fra en som gikk opp til muntlig i 3 fag på videregående og ungdomsskolen og deretter 3 muntlige eksamener på Universitet og var så redd at jeg holdt på å tisse på meg. Man kommer igjennom det. Bare finn noen avslapningsøvelser, les masse og terp, terp, terp.)

Beklager at innlegget var så negativt til din situasjon, men sannheten er at du skyter deg selv i foten ved å nekte å ha den muntlige prøven. Karaktersystemet og skolesystemet er litt for ofte urettferdig.

Gjest Gjest
Skrevet

Hun har sikkert ligget med læreren, hvorfor i huleste skal han gi henne 6 ellers?

Gjest Tigress
Skrevet

Din karakter og venninna di sin karakter har ikkje noko med kvarandre å gjere, klagar du med det som grunn kastar du bort tida, slikt tek ein ikkje omsyn til.

Det er dessutan slik at ein kan tolke opplæringslova slik at det er sluttkompetansen som gjeld. Trør venninna di til med ein seksar både på prøva og på muntlig høyring, så skal ho ha ein seksar dersom læraren meiner at prøva har vist at ho har høg grad av måloppnåing. Anten du likar det eller ikkje. Viss ho får karakter skal ho ha rett karakter, og om det er ein seksar så skal ho ha det, det skal ikkje telje om ho har mykje fråvær. Då er det i så fall snakk om at det ikkje er grunnlag for å få karakter, ikkje at ho skal trekkjast i karakter.

Det at du ikkje fiksar muntlige høyringar er noko berre du kan gjere noko med, det er ikkje venninna di sin skuld, og har ingenting med henne å gjere. Viss du verkeleg kan stoffet vil du klare deg bra.

Skrevet
Hun har sikkert ligget med læreren, hvorfor i huleste skal han gi henne 6 ellers?

Ja, du har helt sikkert rett (sarkasme)

Men hva har det å si for deg.. så lenge du ikke har beviser for dette du påstår så er du like langt.

Les heller til muntlig du..

Skrevet

Er dere virkelig enige i at en person skal få karakteren 6, som er av høyeste slag, uten å ha tatt en eneste prøve, og i tillegg fått tatt tentamen hjemme (som skal da telle som en innlevering)?

Tenk på alle i den klassen som har lest og lest, og fått en 4'er eller 5'er. De kunne da gjort det samme som denne jenta, unnlatt å lese, unnlatt å komme på prøver og fått tentamen hjemme. Da hadde hele røkla fått 6. Du skulle nok bare unnlatt å lese, du også, så hadde du fått like bra uansett.

Det er veldig dårlig av læreren. Han favoritiserer elever. Selvfølgelig har dette skjedd ofte, men læreren har i hvertfall hatt en prøve eller to på den eleven, og dermed vippet dem opp på prøvene. Når en person ikke har tatt noen prøver, betyr dette "ingen grunnlag for karakter" i faget. En muntlig høring vil dermed være med på å gi dem grunnlag, men det gir dem ikke muligheten til å få en 6 på kortet. Det er faktisk en veldig "spesiell" karakter, som man skal vise at man har jobbet for.

Gjest nobilian
Skrevet

Livet er ikke rettferdig, bit det i deg.

Du får seksersjansene dine vurdert uavhengig av hennes, og om du vil være sur for at hun faktisk har sjans på karakteren - deg om det.

Javel, du har jobbet mer for den enn henne, betraktelig mer. Hva så?

Du har fortsatt ikke rett til å legge deg opp i lærerens bedømmelse av hennes arbeid, du kan kun klage på egne karakterer.

Bare en gjetning; det er ikke din eneste sekser, er det vel?

Mens for venninna di er det snakk om den eneste?

Ingen sier nei til en seksersjanse..

Skrevet

Karakterer er ikke en sak mellom dere to som venninner, men mellom hver av dere og skolen.

Når du får 6/5 på de fleste prøvene, så betyr det faktisk at du så langt ikke har kvalifisert til en ren sekser, og det er da ikke urimelig å gi deg en femmer. Det må du bare forholde deg til.

Hvis du ikke ville at din venninne skulle flyte på dine kunnskaper til prøven hun tok hjemme, må du selv ta ansvar for at du gjorde ditt for å løfte hennes karakter. At du hjalp henne er vel juks, ulovlig for både deg og henne?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er min eneste 6'er, dessverre. Det er faktisk hun som har alle 6'erne. Jeg reagerer på at læreren har hjerte til å si at hun kan få 6 når hun ikke har hatt noen prøver eller noe som helst i faget. Tenk på alle som har gjort noe og bare jobbet seg til en 4-5. Jeg angrer nesten på at jeg jobbet så iherdig med faget, jeg kunne jo fått 6 bare ved å ikke gjøre noe.

"Når du får 6/5 på de fleste prøvene, så betyr det faktisk at du så langt ikke har kvalifisert til en ren sekser, og det er da ikke urimelig å gi deg en femmer."

Og med det mener du at det er greit å gi henne en 6'er, når hun ikke har kvalifisert seg til en 1'er engang?

Gjest Gjest
Skrevet

Det kalles ikke prøve når du tar noe hjemme, det kalles innlevering. Den kan ikke telle som en tentamen som du gjør på skolen. Jeg syns det er fint at jeg hjalp henne på tentamen, det er ikke juks, når hun har brukt internett og det som fins av bøker. Jeg tror ikke læreren er så dum at han tror at hun ikke brukte hjelpemidler (eller kanskje han faktisk er så dum)...

Det som irriterer meg, er at han behandler min og hennes tentamen likt. Han snakker om min tentamen som om jeg skulle ha brukt alle hjelpemidlene i verden. Jeg syns man ikke kan legge samme vekt på en tentamen gjort på skolen, som en tentamen gjort hjemme. Da kunne alle valgt å ta tentamen hjemme, så hadde alle fått 6.

Skrevet

Jeg synes det er rart at læreren i dette tilfellet i det hele tatt mener at han har bakgrunn nok til å gi venninna di karakter i det hele tatt. Skal terminkarakteren kun settes ut i fra en eneste innleveringsoppgave?? Høres rart ut for meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er det det virker som i mitt tilfelle. En innlevering overgår alle prøver og tentamen? Det er for sprøtt for meg.

Jeg fikk informasjon om at det er to andre jenter som har vært borti 6'ern ved et par anledninger. De har fått gjennomgående 5, men de har vært borti 6'ern. Og de fikk beskjed av læreren at de kunne bare glemme 6'ern, at han ikke så potensialet i dem. Så det er ikke bare meg som sliter med han, virker det som.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...