Gå til innhold

Arbeidstaker som bevvist lyver

Fremhevede innlegg

Skrevet

Oppdaget i dag at en kollega lyver til arbeidsgiver.

Hun ringte onsdag å sa at hun ble hjemme med sin syke datter.

I går ringte hun meg 0715 (da sjefen var borte) og sa at hun hadde fått time kl 10.30 i røntgen til datteren. HUn sa at legen hadde ringt henne tidligere på morgenen - i mine ører hørtes det usannsynlig ut, men det er ikke min jobb å stille spørsmål så jeg svarte bare ok. Hun sa at datteren skulle i CT-røntgen.

Snakket i dag med henne og hun sa at datteren hadde vært på CT.

Har en rediografvenn (i en annen by) og han sier at det er svært tvilsomt at en 13åring skal i CT. Da det hun skulle undersøkes for vises på vanlig røntgen og CT stråler for mye på en såpass ung jente. men, det er ikke saken her....

I dag da hun skulle skrive egenmelding skriver hun ikke at hun har vært hjemme med datteren, men at hun har vært hjemme med SØNNEN. Dette fordi hun ikke har krav på å være hjemme med datteren (over 12 år), mens sønnen er "bare" 10.

Hva gjør man med en sånn åpenbar løgn som at hun sier at hun var hjemme med det eldste barnet, men skriver at hun var hjemme med det yngste. HUn sa til og med til oss som satt i nærheten at hun kom til å gjøre det.

Hva kan en sjef egentlig gjøre i en sånn sak???? En ansatt som bevisst lyver for å ikke bli trukket i lønn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville nok ikke gjort noe med denne saken, med mindre det var jeg som var arbeidsgiveren. Jeg ville følt det ubehagelig å "sladre" til sjefen. Men sånn er nå jeg. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde ikke gjort noe, tror jeg.

Skrevet
Jeg ville følt det ubehagelig å "sladre" til sjefen. Men sånn er nå jeg. :)

Jeg lurte på hva som egentlig skjer når man blir tatt for å lyve til sjefen.

Sjefen vet at hun var hjemme sammen med datteren, men han har ennå ikke sett at hun skrev på egenmeldingen at det var sønnen som var syk. Så jeg skal ikke sladre om noenting.

Jeg kunne aldri tenkt meg å lyve slik.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville i hvert fall ikke lagt ut en såpass detaljert og lett gjenkjennbar historie her inne...

Gjest En annen mann
Skrevet

Om du bør gjøre noe i det hele tatt kommer helt an på situasjonen. Om dette var et engangstilfelle ville jeg nok ikke gjort noe.

Har dette derimot skjedd før med den samme arbeidstakeren ville jeg vurdert om det førte til problemer for deg og andre på jobben. Hvis så kan det være hensiktsmessig å konfrontere personen og forklare situasjonen, selv om dette kan være ubehagelig.

Om dette ikke hjelper, og personen ofte uteblir fra jobben/kommer mye for sent er man iblant nødt til å ta det opp med sjefen.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan faktisk ikke vite på bakgrunn av hva en radiograf sier, som heller ikke kjenner dette barnet, om dette stemmer.

Kanskje barnet er alvorlig sykt?

Eller skal til ct pga ting som må undersøkes? Jeg ble feks sendt til det pga svimmelhet....

Hvem er du som kan uttale deg om en sykdomshistorie uten å i det hele tatt kjenne barnet?

Om barnet mitt over 12 var så sykt at jeg måtte være hjemme og bli med på undersøkelser ville kanskje jeg også skrive på papiret at jeg var hjemme med det andre barnet mitt for ikke å miste "arbeidsdager". En 13åring kan ikke dra alene på slike ting. Hva skulle hun gjort? Sendt med naboen???

Og jeg er enig i den personen som skrev at h*n ikke ville lagt ut en slik historie her...

Jeg ville blitt veldig lei meg om jeg fant min historie her....

Hva om datteren er kjempesyk og du får høre det om en liten stund? Hva vil du føle om det du har beskyldt vedkommende for da?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg lurte på hva som egentlig skjer når man blir tatt for å lyve til sjefen.

Sjefen vet at hun var hjemme sammen med datteren, men han har ennå ikke sett at hun skrev på egenmeldingen at det var sønnen som var syk. Så jeg skal ikke sladre om noenting.

Jeg kunne aldri tenkt meg å lyve slik.

Det kommer vel veldig an på sjefen hva som skjer om en ansatt blir tatt i løgn. For noen vil det være grunn til oppsigelse (dersom dette er oppsigelsesgrunn ifølge norsk lov?), mens andre sjefer knapt hadde hevet et øyenbryn.

Noen sjefer vil kanskje tenke at det er greit å omgå regelverket litt for å slippe å bli trukket i lønn i en slik sak. Hun kunne vel tross alt ikke sende datteren på 12 alene til sykehuset? Hun burde så klart ha snakket med sjefen om denne problemstillingen først, men kanskje er det en kultur i bedriften for å se litt mellom fingrene med sånt?

Vanskelig å svare på dette. Men det er nok ganske vanlig at arbeidstakere kommer med "hvite løgner" overfor sjefen sin. F.eks. ringer folk inn og sier de har influensa, mens sannheten er at de har et eller annet psykisk problem eller noe vanskelig som har skjedd i familien som gjør at de ikke ser seg istand til å jobbe den dagen. Har man da en gammeldags sjef som ikke ser annet enn 42 i feber eller sykehusinnleggelse som god nok grunn for fravær så er kanskje mange av oss villige til å lyve litt.

Tror i allefall det er veldig individuelt hva en sjef ville gjort i en slik situasjon som du beskriver. De fleste ville kanskje nøyd seg med en samtale med den ansatte om at slikt ikke er akseptabelt? Og en advarsel om at neste gang får det større konsekvenser?

Skrevet

I går ringte hun meg 0715 (da sjefen var borte) og sa at hun hadde fått time kl 10.30 i røntgen til datteren. HUn sa at legen hadde ringt henne tidligere på morgenen - i mine ører hørtes det usannsynlig ut, men det er ikke min jobb å stille spørsmål så jeg svarte bare ok. Hun sa at datteren skulle i CT-røntgen.

Har en rediografvenn (i en annen by) og han sier at det er svært tvilsomt at en 13åring skal i CT. Da det hun skulle undersøkes for vises på vanlig røntgen og CT stråler for mye på en såpass ung jente. men, det er ikke saken her....

I dag da hun skulle skrive egenmelding skriver hun ikke at hun har vært hjemme med datteren, men at hun har vært hjemme med SØNNEN. Dette fordi hun ikke har krav på å være hjemme med datteren (over 12 år), mens sønnen er "bare" 10.

Hva gjør man med en sånn åpenbar løgn som at hun sier at hun var hjemme med det eldste barnet, men skriver at hun var hjemme med det yngste. HUn sa til og med til oss som satt i nærheten at hun kom til å gjøre det.

Hva kan en sjef egentlig gjøre i en sånn sak???? En ansatt som bevisst lyver for å ikke bli trukket i lønn.

Jeg tror du har for lite å gjøre på jobb. Makan til snusing i andres saker.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor høres det usannsynlig ut? Både fastlegen min og timebestillingen på sykehuset har ringt meg både 7 om morgenen og 22 om kvelden dersom det har dreid seg om "semi-akutte" undersøkelser.

(Undersøkelser må tas innen kort tid, men ikke nødvendigvis på dagen)

Hvordan kan din radiografvenn uttale seg om en tilstand han ikke vet noe som helst om, annet enn det du har fortalt ham?

Er du datterens lege kanskje?

Jeg ville ikke sagt noe som helst. Sjefen vet at hun var hjemme med sykt barn, mest sannsynlig også at hun var hjemme med datteren siden det var det du fikk beskjed om å videreformidle da hun ringte for å melde fraværet.

Hvis sjefen ønsker å reagere på dette gjør h*n det, hvis ikke innser h*n at her er det snakk om et barn som ikke kan reise til en slik undersøkelse alene, og godtar denne hvite løgnen.

Skrevet

Jeg var på CT-skan når jeg var 14 år så det kan godt være at datteren var det...

Jeg synes ikke det er riktig å lyve, men kan likevel forstå at hun gjorde det i denne situasjonen. Hva som skjer når sjefen finner dette ut kommer vel helt an på sjefen som person.

Skrevet

Nå er det vel faktisk slik at selv om man bare kan være hjemme med "sykt barn" inntil de er 12 år, så kan man ta fri for å følge barn opp til 15 år til lege- og/eller sykehusundersøkelser?

Dette ble ihvertfall praktisert i den kommunen der jeg jobbet tidligere.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor i alle dager ringer du radiografvennen din for å forhøre deg om historien til kollegaen din kan være sann? Herlighet, noen mennesker går bare altfor langt i å bry seg med andres liv.

Gjest hoderistende
Skrevet
Hvorfor i alle dager ringer du radiografvennen din for å forhøre deg om historien til kollegaen din kan være sann? Herlighet, noen mennesker går bare altfor langt i å bry seg med andres liv.

Støtter den!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...