Gjest Gjest_rosa_* Skrevet 9. mai 2008 #1 Del Skrevet 9. mai 2008 Jeg var uheldig med norskundervisningen. Dette førte til at jeg selv føler at jeg ikke skriver og vet ting man skal vite i min alder. F.eks.. Forksjellen på å bruke å & og. Vet det heter å hoppe, å danse. Jeg skal hoppe og danse osv... Det som jeg sliter litt med er setninger som eks: Jeg skal hjem og/å spise. Går opp i kantina for å/og spise? Også problemer med ord, om de skal deles eller være i ett.. F.eks. norskundervisningen eller norsk undervisningen.. Irriterer meg at jeg ikke vet og sliter med slike ting!!! TIPS? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 10. mai 2008 #2 Del Skrevet 10. mai 2008 (endret) Jeg var uheldig med norskundervisningen. Dette førte til at jeg selv føler at jeg ikke skriver og vet ting man skal vite i min alder. F.eks.. Forksjellen på å bruke å & og. Vet det heter å hoppe, å danse. Jeg skal hoppe og danse osv... Det som jeg sliter litt med er setninger som eks: Jeg skal hjem og/å spise. Går opp i kantina for å/og spise? Også problemer med ord, om de skal deles eller være i ett.. F.eks. norskundervisningen eller norsk undervisningen.. Irriterer meg at jeg ikke vet og sliter med slike ting!!! TIPS? Du er ikke alene. Det er mange som gjør disse feilene. I stedet for at jeg skal forklare på en dårlig måte her, så får du denne linken til norsk språkråd sin gramatikkside: http://www.sprakrad.no/Raad/Skriveregler_og_grammatikk/ Og eller Å ligger helt på bunnen. Astronomer mot orddeling Endret 10. mai 2008 av Supraspinatus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #3 Del Skrevet 10. mai 2008 Irriterer meg at jeg ikke vet og sliter med slike ting!!! TIPS? Du ønsker i hvert fall å skrive riktig, det er en god start. Det er mange som ikke gidder å prøve, eller som skriver feil bevisst fordi de mener det "ser bedre ut" :gjeiper: Sammensatte ord skal være nettopp det, sammensatt. Altså norskundervisning, ikke norsk undervisning. Når det gjelder og/å kan det være et nyttig triks å gjøre om setningen til fortid. Det står sikkert noe om det hos Språkrådet. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_rosa_* Skrevet 10. mai 2008 #4 Del Skrevet 10. mai 2008 Du er ikke alene. Det er mange som gjør disse feilene. I stedet for at jeg skal forklare på en dårlig måte her, så får du denne linken til norsk språkråd sin gramatikkside: http://www.sprakrad.no/Raad/Skriveregler_og_grammatikk/ Og eller Å ligger helt på bunnen. Astronomer mot orddeling Takk for tipset, skal inn å titte litt der.. hehe heter det (skal inn OG titte...) eller som jeg skrev skal inn Å titte. Jeg skal jo "inn"+ at jeg skal titte.. Derfor kunne jeg her også tenkt å skrive OG. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_rosa_* Skrevet 10. mai 2008 #5 Del Skrevet 10. mai 2008 Du ønsker i hvert fall å skrive riktig, det er en god start. Det er mange som ikke gidder å prøve, eller som skriver feil bevisst fordi de mener det "ser bedre ut" :gjeiper: Sammensatte ord skal være nettopp det, sammensatt. Altså norskundervisning, ikke norsk undervisning. Når det gjelder og/å kan det være et nyttig triks å gjøre om setningen til fortid. Det står sikkert noe om det hos Språkrådet. Lykke til Ja, jeg vil gjerne skrive riktig. Når jeg ser andre skriver feil så syns jeg det ser så teit ut. hehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #6 Del Skrevet 12. mai 2008 Takk for tipset, skal inn å titte litt der.. hehe heter det (skal inn OG titte...) eller som jeg skrev skal inn Å titte. Jeg skal jo "inn"+ at jeg skal titte.. Derfor kunne jeg her også tenkt å skrive OG. Hei igjen.. Slik jeg forstår det så hvil det bli: "skal inn å titte. Dette fordi det ikke er fortid? Et annet eks: vi satt og snakket (siden dette er fortid) i nåtid hadde det blitt vi sitter å snakker.. Stemmer det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #7 Del Skrevet 12. mai 2008 Det heter "skal inn og titte", fordi du både skal inn og du skal titte, som du selv sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #8 Del Skrevet 12. mai 2008 Det heter også at vi "sitter og snakker". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #9 Del Skrevet 12. mai 2008 Hei igjen.. Slik jeg forstår det så hvil det bli: "skal inn å titte. Dette fordi det ikke er fortid? Et annet eks: vi satt og snakket (siden dette er fortid) i nåtid hadde det blitt vi sitter å snakker.. Stemmer det? Antar du mener vil og ikke hvil.. Det har ingenting med fortid å gjøre, to verb i samme setning bindes uansett sammen med og. Skal inn og titte. Vi sitter og snakker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 13. mai 2008 #10 Del Skrevet 13. mai 2008 Å kan kun brukes i tre sammenhenger. 1. substantiv - Å - liten elv eks. "Alle bekker små, blir en stor å" 2. Interjeksjon - Å - eks "Å, så stor du har blitt!" 3. Infinitivsmerke foran verb i infinitiv - eks. å fiske, å sove Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2008 #11 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg synes det er litt komplisert med konstruksjoner som "gå og/å spise". Jeg mener å ha lest at det rette er "gå og spise", men er tilbøyelig til å tolke "gå å spise" som en kortere variant av "gå for å spise". Etter for skal det være å. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2008 #12 Del Skrevet 28. mai 2008 Hei igjen.. Slik jeg forstår det så hvil det bli: "skal inn å titte. Dette fordi det ikke er fortid? Et annet eks: vi satt og snakket (siden dette er fortid) i nåtid hadde det blitt vi sitter å snakker.. Stemmer det? Så fint at du har lyst til å lære deg dette, jeg har en tendens til å irritere meg når jeg ser slike feil Å har ingenting med fortid eller fremtid eller nåtid å gjøre. Det har med at et verb er i infinitiv å gjøre. Om du har en setning hvor to ord i invinitiv kommer etter hverandre, så kan du gjøre setningen om til fortid for å høre om det skal være og eller å mellom dem (se link under). Om begge ordene i den opprinnelige setningen ikke er i infitiv skal det dog ikke være å, siden å kun står forann verb i infinitiv. "snakker" er, som du sikkert vet, ikke infinitiv, altså har "å" ikke noe forann ordet å gjøre. Det blir "sitter og snakker". Av samme grunn er det "satt og snakket", siden "snakket heller ikke er infinitiv". Gå inn på språkrådet om du ikke alt har gjort det, det er bra forklart der. Når det gjelder sammensatte ord, så kan du høre på trykket i ordet om det er ett eller to ord. I "norskundervisningen" så er hører du at det bare er ett trykk, "NORskundervisningen". Om du skriver det i to ord, to blir det trykk i begge ordene, "NORsk underVISningen". Du sier vel "TOGstasjonen", og ikke "TOG stasJOnen", altså er det ikke to ord, men ett. Du sier vel heller ikke "MENneske RETTighets FORkjemper", men "MENNeskerettighetsforkjemper". Så regelen er at om du uttaler hvert ord i det sammensatte ordet som om hver del var et enkeltstående ord, så er det nettopp enkeltstående ord du skal skrive. Men om noen av ordene uttales uten trykk, der du ville hatt trykk om bare dette delordet sto, så er det et sammensatt ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå