Gjest Cascabel Skrevet 9. mai 2008 #1 Skrevet 9. mai 2008 Kom på en ting her plutselig. Dette skjedde for ca 15 år siden. I sjette klassen skulle vi på leirskole. På en eller annen måte hadde jeg gjort meg upopulær blant de andre jentene, det var vel helst noe de hadde funnet på da jeg ikke kan huske å ha gjort noe. I den alderen der er det jo lite som skal til. De andre jentene bestemte seg for at vis jeg skulle være med på leirskole så ville ikke de. Lærerens måte å løse dette på var å samle alle i en ring, der de alle fikk fortelle meg hvorfor de ikke likte meg. Ei mente at soverommet mitt ikke var fint nok, ei anna hadde hørt moren min banne, klærne mine var ikke kule osv. Sånn satt vi da. Læreren tok også og kom med noen eksempler som han hadde hørt fra jentene som de glemte å nevne der og da. Læreren mente at vis vi bare luftet dette og snakket om dette så ville alt løse seg. Jo, for såvidt. Alle dro på leirskole. Hva det gjorde med en prepubertal jentunge skal jeg ikke nevne..
Amalie_85 Skrevet 9. mai 2008 #2 Skrevet 9. mai 2008 Enkelte lærere burde aldri satt sine ben innenfor skoler som ferdig utdannet!!!! Hadde og en lærer som gjorde noe ikke helt pedagogisk riktig når jeg gikk på ungdomsskolen. Sitter i meg enda. Men plages jo ikke av det (heldigvis)
Gjest Gjest-M- Skrevet 9. mai 2008 #3 Skrevet 9. mai 2008 Dessverre er det fortsatt sånn at lærere får seg til å si de mest utrolige og respektløse ting til elevene. Min sønn går i 10. klasse, og de skal snart på en 3-dagers avslutningstur med hele trinnet. En lærer presterte å si til en elev i min sønns klasse at hun kom ikke til å orke å være på tur med han i tre dager! Min sønn var opprørt på klassevennens vegne, og det blir jammen jeg også. Hva slags menneskesyn har denne læreren? Hadde hun sagt det samme til et annet menneske hun ikke liker i sin omgangskrets? Man kan lure på hva slags selvfølelse ungdom får etter å ha vært utsatt for sånne lærere?! Min sønn er ikke glad i matte, heller ikke veldig flink i dette faget. Læreren lar ikke en sjanse gå fra seg til å henge ut min sønn i mattetimene. Jeg har tatt det opp med han gang på gang, men det hjelper ikke. Veldig pedagogisk, ja. Min sønn kommer aldri til å bli bedre i matte på denne måten, hvert fall. Jeg er selv pedagog, men jobber i barnehage. Hadde jeg behandlet de små på denne måten, hadde jeg fått sparken. Hva skjer med synet på barn i det de begynner på skolen? Mange lærere burde kurses sammen med førskolelærere. Vi jobber med barns medvirkining, respekt for enkeltbarnet, et positivt barnesyn. Dette er det mangelvare på i skolen. Det har jeg mange eksempler på, både fra min egen og mine barns skoletid, og venner og bekjente.
Gjest *Mim* Skrevet 9. mai 2008 #4 Skrevet 9. mai 2008 Huff, det er jo helt tragisk. Lærere som driter ut enkeltelever har totalt misforstått sin rolle.
Gjest Screemy Skrevet 9. mai 2008 #5 Skrevet 9. mai 2008 For det første så var det utrolig dårlig av læreren til deg trådstarter!Hadde ei sånn lærer jeg også husker jeg som var motbydelig mot noen! Dette var både på barneskolen i 6 klasse og ungdomsskolen der det da var andre lærere! Jeg ble ikke utsatt for noe men det var noen i klassen som fikk gjennomgå av enkelte lærere! Dessverre er det fortsatt sånn at lærere får seg til å si de mest utrolige og respektløse ting til elevene. Min sønn går i 10. klasse, og de skal snart på en 3-dagers avslutningstur med hele trinnet. En lærer presterte å si til en elev i min sønns klasse at hun kom ikke til å orke å være på tur med han i tre dager! Min sønn var opprørt på klassevennens vegne, og det blir jammen jeg også. Hva slags menneskesyn har denne læreren? Hadde hun sagt det samme til et annet menneske hun ikke liker i sin omgangskrets? Man kan lure på hva slags selvfølelse ungdom får etter å ha vært utsatt for sånne lærere?! Min sønn er ikke glad i matte, heller ikke veldig flink i dette faget. Læreren lar ikke en sjanse gå fra seg til å henge ut min sønn i mattetimene. Jeg har tatt det opp med han gang på gang, men det hjelper ikke. Veldig pedagogisk, ja. Min sønn kommer aldri til å bli bedre i matte på denne måten, hvert fall. Forferdelig at noen lærere er sånn du beskriver! Rakke ned på andre og ydmyke elevene sine! Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt det opp med "sjefen" til læreren, og om det er rektor som er det så ta det opp med han/hun! Dette skal ikke skje! Har selv opplevd at sønnen min har fortalt om enkeltepisoder som er skjedd i klassetimene av en bestemt lærer, mot en elev! Sønnen min trøstet han, de fortalte dette til meg og jeg tok dette opp med læreren, men med "sjefen" til læreren til stedet - nevnte selvfølgelig ikke hvem denne eleven var! Noen vil nå kanskje hevde at dette ikke er mi jobb, men når foreldrene ikke vil høre eller bry seg, så tar jeg det opp!
absinthia Skrevet 9. mai 2008 #6 Skrevet 9. mai 2008 Jeg er selv pedagog, men jobber i barnehage. Hadde jeg behandlet de små på denne måten, hadde jeg fått sparken. Hva skjer med synet på barn i det de begynner på skolen? Mange lærere burde kurses sammen med førskolelærere. Vi jobber med barns medvirkining, respekt for enkeltbarnet, et positivt barnesyn. Dette er det mangelvare på i skolen. Det har jeg mange eksempler på, både fra min egen og mine barns skoletid, og venner og bekjente. Dette er det dessverre mye sant i. Lærerne har bare halvparten så mye pedagogikkundervisning i studiet sitt som er på 4 år, i forhold til førskolelærernes 3 år lange studie. Det er sikkert ikke uten grunn at de nå skal få mer pedagogikk inn. Jeg har selv vært utsatt for en lærer som plagde meg så mye da jeg gikk i 5 og 6. klasse på barneskola at klassekameratene fortsatt snakker om det, selv om det er over 20 år siden. Dette preget meg i mange år etterpå, men i det tilfellet var det snakk om en mann som tydelig hadde et behov for å psyke ned andre, jeg tror at jeg ble plukket ut fordi jeg allerede ble en del mobbet og fordi jeg var datter av en alenemor og ikke kom fra en familie som han betraktet som resurssterk (det var nemlig veldig viktig, han satte virkelig pris på status og følte nok at barna fra statusfamilier, måtte behandles pent). Han var faktisk så ille at jeg sluttet å snakke på skola, bortsatt fra i friminuttene, fordi han konsekvent latterliggjorde svarene jeg avga når jeg ble spurt om noe, selv om de var helt riktige. Han trikset forøvrig med en del hersketeknikker som gikk på å sette de andre opp mot meg eller å være med på å latterliggjøre meg, men det klarte de selv å oppdage i slutten av 6.klasse. Etter at jeg ble voksen, fikk jeg vite at en del av lærerne og hun som var rektor hadde prøvd å få hamut av skoleverket, men det funket dessverre ikke, selv om han plukket seg ut hakkekyllinger i hver klasse han var klasseforstander for, som han behandlet på samme måte som meg. Mannen var nemlig ellers flink til det faglige, selv om han delvis har vært med på å ødelegge et tyvetalls mennesker. Heldigvis er han pensjonert nå..
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 #7 Skrevet 9. mai 2008 Ved å henge ut enkeltelever fremmer læreren mobbing! De sender signaler til andre elever i klassen om at det er helt ok å le av han/henne,f.eks.utifra faglige prestasjoner.Slike lærere bør skamme seg.Husker godt barneskole-årene,som ble til et helvete pga.lærerens oppførsel i mattetimene.Aldri har jeg vært så redd for noen som jeg var for henne!Dette gjorde at jeg i ettertid fikk store problemer med å holde foredrag på skolen.Var lenge i tvil om jeg i det hele tatt orket å begynne på skole igjen.Heldigvis er det ofte slik at tiden kan lege noen sår,selv om man aldri glemmer.
Gjest Gjest-M- Skrevet 9. mai 2008 #8 Skrevet 9. mai 2008 Jeg har skrevet et innlegg tidligere, men dette emnet engasjerer meg veldig. Jeg har selv jobbet i skolen i noen år (er førskolelærer), og har ved flere anledninger tatt lærere ut på gangen og fortalt dem at slik oppførsel kan jeg ikke stilltiende godta. En lærer sto over en 1.klassing og kjørte han til han storgråt. Den læreren havnet fort på gangen sammen med meg, og en lekse om hva jeg mente om dette. En kollega fortalte at kontaktlæreren til hennes datter hadde sagt på en foreldresamtale at datteren hennes aldri kom til å bli middelmådig en gang. En pen måte å si at datteren hennes er dum på....huttetu. Denne jenta er 11 år, og har allerede dårlig selvtillit i forhold til skolearbeid. Jeg syns det er på høy tid å kvalitetssikre lærernes arbeid i skolen, på samme måte som førskolelærerne må gjennom kvalitetssikring. Foreldrene må komme på banen, slutte å stå med lua i hånda når de snakker med læreren til sitt barn. Politikerne må ta grep for å sikre at våre barn får gode lærere med et positivt barnesyn.
Gjest *Mim* Skrevet 9. mai 2008 #9 Skrevet 9. mai 2008 Jeg har skrevet et innlegg tidligere, men dette emnet engasjerer meg veldig. Jeg har selv jobbet i skolen i noen år (er førskolelærer), og har ved flere anledninger tatt lærere ut på gangen og fortalt dem at slik oppførsel kan jeg ikke stilltiende godta. En lærer sto over en 1.klassing og kjørte han til han storgråt. Den læreren havnet fort på gangen sammen med meg, og en lekse om hva jeg mente om dette. Så flott at du gjorde det! Alle som jobber med barn burde jevnlig bli tvunget til å reflektere over hvordan de møter barna. Hvis barn skal lære respekt, må de bli møtt med respekt.
Gjest nobilian Skrevet 9. mai 2008 #10 Skrevet 9. mai 2008 Alle som jobber med barn burde jevnlig bli tvunget til å reflektere over hvordan de møter barna. Hvis barn skal lære respekt, må de bli møtt med respekt. *** For sent. De eneste som vil bli lærere i våre dager, er de som synes barn er søte, ikke de som har noe å lære bort.
Gjest Gjest -M- Skrevet 9. mai 2008 #11 Skrevet 9. mai 2008 Så flott at du gjorde det! Alle som jobber med barn burde jevnlig bli tvunget til å reflektere over hvordan de møter barna. Hvis barn skal lære respekt, må de bli møtt med respekt. Ja, og der treffer du spikeren på hodet. Lærerne må lære seg å ha respekt for elevene. De må muligens lære seg at elevene er mennesker, og ikke bare en flokk elever. Det klages så mye på disiplinproblemer i skolen, men jeg tror mye av roten til problemet ligger her. Måten barna blir møtt på, er helt avgjørende for hva man får tilbake. Ikke ulikt hvordan man oppfører seg mot alle andre mennesker, faktisk... hehe.
Gjest *Mim* Skrevet 9. mai 2008 #12 Skrevet 9. mai 2008 Jeg møter mange lærere i jobben min. Heldigvis er de fleste hyggelige mennesker som er flinke med barna. Må bare minne om at dette ikke er sort-hvitt.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 #13 Skrevet 9. mai 2008 Jeg forsvarer ikke feilene, men jeg vet hvor lett det er å være tankeløs uten å mene det, noe som kan forklare feilene, selv om det ikke unnskylder dem. Det beste man kan håpe på, er at den som gjør feilen lærer, og ikke gjør samme feilen flere ganger. Jeg har selv vært i den situasjonen at jeg har gjort ting verre for en elev bare fordi jeg var uerfaren og ønsket å gjøre det rette... (som viste seg å være det motsatte). Jeg var student på den tiden, og var i praksis ved en barneskole. En elev ble mobbet på grunn av familiens økonomiske situasjon, og naiv som jeg (og et par andre stundenter) var, tok vi opp status/statusjag på generelt grunnlag på grunn av denne mobbingen. Vi tenkte ikke på at vi ved å gjøre det stigmatiserte denne eleven, vi ønsket bare å sette fokus på toleranse, og hvor viktig det var med ulikheter i samfunnet vårt. Vi (studentene) var 18-19 år, og så ikke den fulle konsekvensen av løsningen vi valgte, og vi ville aldri i verden valgt å løse problemet på denne måten etter et år eller to med litt erfaring. Det trådstarters lærer gjorde var hjerteløst, og h*n burde visst bedre, men det finnes enkelte faktorer som jeg kan se på som forklarende, selv om handlingen ikke kan forsvares.
Gjest StoreSky Skrevet 10. mai 2008 #14 Skrevet 10. mai 2008 Siste gjest: en erfaren lærer med utdannelse bør vite bedre. ** Jeg er sjokkert, visste ikke at lærerne hadde så lite pedagogikk!! Takk o' gud min datter går på skole med oppegående lærere (hadde førskolelærer 1-3-klasse) Jeg er selv førskolelærer og er veldig opptatt av hvilken verdier vi påvirker barna vi har omsorg for. Jeg har alltid vært en av de elevene som sto på andre sin side mot mobbing/erting. Heldigvis har jeg aldri møtt lærere som motstandere, "kun" umodne elever sin uforstand.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #15 Skrevet 10. mai 2008 Siste gjest: en erfaren lærer med utdannelse bør vite bedre. ** Det er jo det jeg sier: vi var uerfarne, og dermed gjorde vi en feil. (En stor feil!). Hadde vi hatt noen flere års erfaring hadde vi aldri valgt en slik framgangsmåte. Det står ingenting i startinnlegget om hvor erfaren læreren var, mrn jeg kan ikke tenke meg at en erfaren lærer hadde gjort slik. Men uansett: å karakterisere en lærer som uegnet ut i fra hvordan h*n takler en enkeltstående situasjon blir for meg veldig dumt! Læreren taklen DEN situasjonen feil, noe h*n forhåpentligvis lærte av, og gjorde det forhåpentligvis aldri det samme igjen. Det er menneskelig å feile, og en lærer gjør mange feil. Men forskjellen på en god og en dårlig lærer, er at den gode læreren tar lærdom av feilene h*n gjør.
Gjest Gjest-M- Skrevet 10. mai 2008 #16 Skrevet 10. mai 2008 Det er jo det jeg sier: vi var uerfarne, og dermed gjorde vi en feil. (En stor feil!). Hadde vi hatt noen flere års erfaring hadde vi aldri valgt en slik framgangsmåte. Det står ingenting i startinnlegget om hvor erfaren læreren var, mrn jeg kan ikke tenke meg at en erfaren lærer hadde gjort slik. Men uansett: å karakterisere en lærer som uegnet ut i fra hvordan h*n takler en enkeltstående situasjon blir for meg veldig dumt! Læreren taklen DEN situasjonen feil, noe h*n forhåpentligvis lærte av, og gjorde det forhåpentligvis aldri det samme igjen. Det er menneskelig å feile, og en lærer gjør mange feil. Men forskjellen på en god og en dårlig lærer, er at den gode læreren tar lærdom av feilene h*n gjør. Jeg er uenig med deg i at erfarne lærere ikke handler sånn. I alle de konkrete tilfellene jeg vet om, hvor lærerne har oppført seg uakseptabelt, er det lærere med lang erfaring. Kan hende er du litt naiv i forhold til hvor stor makt en lærer faktisk har. Og på hvilken måte de forvalter den makten. Dessverre er det altfor mange dårlige lærere, jeg har mange eksempler å øse av i så måte, og fra forskjellige skoler. Jeg syns det er skremmende å tenke på at elevene har flaks/uflaks ang hvilke lærere de får når de kommer i skolen. Noen ganger føles det som et lotteri, hvem som er heldig med læreren og hvem som ikke er det. Mange har også samme lærer i 7 år på barneskolen. Hvis du da er så uheldig å få en dårlig en, får du 7 lange år som preger deg resten av livet. Som en annen over her nevnte, de har mindre pedagogikk i sitt studie enn førskolelærere, og i tillegg har de også mye mindre praksis i studietiden.
Spirito Skrevet 10. mai 2008 #18 Skrevet 10. mai 2008 *** For sent. De eneste som vil bli lærere i våre dager, er de som synes barn er søte, ikke de som har noe å lære bort. Jeg blir lærer fordi jeg synes jeg har noe å lære bort. Jeg synes ikke barn er spesielt søte, men jeg respekterer dem og tror jeg har noe å gi. Det finnes faktisk en del av oss.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #19 Skrevet 10. mai 2008 Det er direkte farlig med ukompetente lærere, det bør være mer etikk, refleksjoner og problemløsning i studiet. Ingenting som kan forsvare lærerens oppførsel ovenfor deg, du var ett barn. En krenkelse over din intigritet, du tenker på det ennå.. Det er ikke lett men prøv å gå videre, finn ro.
Malibulita Skrevet 10. mai 2008 #20 Skrevet 10. mai 2008 Jeg blir lærer fordi jeg synes jeg har noe å lære bort. Jeg synes ikke barn er spesielt søte, men jeg respekterer dem og tror jeg har noe å gi. Det finnes faktisk en del av oss. Jeg er enig med deg. Jeg har også en slik historie å komme med om en lærer som aldri burde fått sluppet inn i et klasserom. Hun hadde en elev(morsom type som lagde en del uro) som hun ikke var glad i, og han ble alltid syndebukk. En gang sendte hun denne eleven på gangen, og ba de andre elevene komme med stygge uttalelser om gutten. Det var ikke greit å si "vet ikke", alle måtte si noe negativt. Etter runden hentet hun inn eleven, og startet på runden en gang til. "Nå kan du fortelle hva du sa om Ole mens han var på gangen, Anne".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå