Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Nå har det snart gått to uker siden jeg sendte en pakke i oppkrav til en guttunge. Jeg har purra på han flere ganger men i dag sendte han mail om at han ikke skulle ha pakka likevel. Ikke ville han betale for porto på 200 heller. Hva gjør jeg nå da? Jeg har jo bevis på at han har bestilt det, men kan jeg true med inkasso eller rettslige skritt? Har jeg noen rettigheter?

Videoannonse
Annonse
Gjest Cascabel
Skrevet

Det tviler jeg på så lenge dere ikke hadde avtale om at han eventuelt skal betale porto.

Gjest Gjest
Skrevet
Det tviler jeg på så lenge dere ikke hadde avtale om at han eventuelt skal betale porto.

Det hadde vi avtale på, han har skrevet det i mail at han skulle betale oppkrav. Men har jeg noen juridiske mulighet til å kreve pengene fra han?

Gjest Elize
Skrevet

Hvis han er en guttunge har du vel ikke så mye juridisk å stille opp med.

Gjest Shayla
Skrevet

Det er snakk om 200kr ingen rettsystem vil behandle denne saken. Tror du må anse pengene som tapt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil tro det er vanskelig å holde noen under 18 ansvarlig for en sånn avtale. Er han over 15, har han lov til å handle for penger han har tjent selv, men om han er under 15, er det faktisk selger som har forbrutt seg; man har ikke lov til å handle med barn uten samtykke fra foresatte.

Også om kjøper er over 18 vil det neppe være smart å gå til noen skritt for å kreve portobeløpet, i og med at utgiftene i mange tilfeller vil bli større enn det opprinnelige beløpet.

Ta utgiften som en lærepenge, og handle med voksne heretter ;)

Gjest Pål ts
Skrevet
Jeg vil tro det er vanskelig å holde noen under 18 ansvarlig for en sånn avtale. Er han over 15, har han lov til å handle for penger han har tjent selv, men om han er under 15, er det faktisk selger som har forbrutt seg; man har ikke lov til å handle med barn uten samtykke fra foresatte.

Også om kjøper er over 18 vil det neppe være smart å gå til noen skritt for å kreve portobeløpet, i og med at utgiftene i mange tilfeller vil bli større enn det opprinnelige beløpet.

Ta utgiften som en lærepenge, og handle med voksne heretter ;)

Men jeg har fått det bekreftet fra faren hans at gutten skulle ha spillet han bestilte, siden gutten sa at han var 17. Da stiller jeg vel sterkere? Da kan jeg vel bare ringe faren da og si at sønnen hans ikke holder avtalen...

Skrevet

Det er mange voksne som heller ikke henter ut oppkravspakker, og flere jeg kjenner selger ikke uten forhåndsbetaling på grunn av det. Man må selv dekke portoen frem og tilbake da, + gebyr i fra posten, så det er jo veldig irriterende. Etter det jeg har hørt så kan man ikke gå til rettslige skritt. På posten her sa de at desverre er ganske vanlig at folk ikke henter ut pakkene sine.

Skrevet
Men jeg har fått det bekreftet fra faren hans at gutten skulle ha spillet han bestilte, siden gutten sa at han var 17. Da stiller jeg vel sterkere? Da kan jeg vel bare ringe faren da og si at sønnen hans ikke holder avtalen...

Nope - gutten er fortsatt under 18 og kan derfor ikke sette seg i gjeld.

Gjest Gjest
Skrevet
Send en giro på portobeløpet? ;)

Det skal jeg jammen gjøre! Men...det er vel ikke gratis å sende giro, heller? Eller er det det?

Skrevet

En god regel er at man ber om at f.eks portobeløpet blir innbetalt på forhånd, da er sjansen mindre for at de ikke henter ut pakken.

Og ja, det er dessverre vanlig at mange ikke henter ut postoppkravspakker.

Har opplevd det flere ganger, og sender ikke lenger pakker i PO uten at portoen er forhåndsbetalt.

Gjest Gjest
Skrevet
Nå har det snart gått to uker siden jeg sendte en pakke i oppkrav til en guttunge. Jeg har purra på han flere ganger men i dag sendte han mail om at han ikke skulle ha pakka likevel. Ikke ville han betale for porto på 200 heller. Hva gjør jeg nå da? Jeg har jo bevis på at han har bestilt det, men kan jeg true med inkasso eller rettslige skritt? Har jeg noen rettigheter?

rettslig skritt? Om du oker bryet og utleggene så sett i gang for 200 kr....

Skrevet

Har han bestilt noe fra deg, så har han vel også rett til å returnere eller la være å hente jf. angreretten.

Gjest Gjest
Skrevet
Har han bestilt noe fra deg, så har han vel også rett til å returnere eller la være å hente jf. angreretten.

Nope, den gjelder ikke ved salg mellom private

Skrevet
Det skal jeg jammen gjøre! Men...det er vel ikke gratis å sende giro, heller? Eller er det det?

Tror du får kjøpt blokker med giroer på f.eks. Binders. Du får sikkert tak i enkeltvis også. Så koster det jo noen få kroner i porto i tillegg. ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Tror du får kjøpt blokker med giroer på f.eks. Binders. Du får sikkert tak i enkeltvis også. Så koster det jo noen få kroner i porto i tillegg. ;)

Jeg tenkte vel mer i forhold til om det er gebyrfritt ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tenkte vel mer i forhold til om det er gebyrfritt ;)

Gebyrfritt? Du sender ut en giro der du skriver ditt kontonummer, beløpet og en betalingsfrist. Det blir jo som en vanlig overføring mellom private. Skjønner ikke hvilket gebyr du tenker på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...