Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg vil sy mamelukker til å ha under bunaden.

Er det noen som har mønster, evt bilde av mamelukker så jeg kan få hjelp til hvordan jeg skal gjøre det?

Skrevet
Hei,

Jeg vil sy mamelukker til å ha under bunaden.

Er det noen som har mønster, evt bilde av mamelukker så jeg kan få hjelp til hvordan jeg skal gjøre det?

Hei! Jeg har planlagt dette i mange år selv, men så langt har det aldri blitt noe av. Har et par gamle mamelukker et sted, men på grunn av flytting er det håpløst å finne dem nå. Jeg foreslår at du tar deg en tur på et museum, og spør de ansatte i tekstilavdelingen der. Bor du i nærheten av Oslo? Norsk Folkemuseum er supert, og de ansatte der har en veldig god kompetanse på tekstiler. Ta noen bilder, og lag ditt eget mønster ut i fra bildene. Er sånn jeg har tenkt å gjøre det når jeg kommer så langt at jeg skal sy.

Nelle :)

Skrevet
Hei! Jeg har planlagt dette i mange år selv, men så langt har det aldri blitt noe av. Har et par gamle mamelukker et sted, men på grunn av flytting er det håpløst å finne dem nå. Jeg foreslår at du tar deg en tur på et museum, og spør de ansatte i tekstilavdelingen der. Bor du i nærheten av Oslo? Norsk Folkemuseum er supert, og de ansatte der har en veldig god kompetanse på tekstiler. Ta noen bilder, og lag ditt eget mønster ut i fra bildene. Er sånn jeg har tenkt å gjøre det når jeg kommer så langt at jeg skal sy.

Takk for tipset! Det var lurt. Jeg sjekket på folkemuseet.no, de hadde liggende noen bilder, men sikkert mer å se hvis jeg drar dit.

:)

Skrevet

Hvis du drar litt utenom den verste turiststrømmen har nok de ansatte mer tid til å hjelpe deg også. Hva med å ringe før du kommer og be om å få en liten avtale med en av de som jobber med tekstiler? Si hva du ønsker å se på, og kanskje de vil finne frem noen mamelukker fra tekstilmagasinet som du kan få lov til å ta bilder av.

Skrevet

Det er vanskelig å lage mamelukker ut ifra bilder, har selv prøvd. Jeg endte opp med å kjøpe et par gamle mamelukker fra www.antiknet.no og lagde meg mønster ut i fra de. Kanskje du finner noe på liknende nettsider/loppemarked/bruktbutikker?

Skrevet

Var jo også et lurt forslag. PS Spirito: Kul avatar!! :)

De mamelukkene jeg har sett er sydd etter et slags "omslagsprinsipp". Hvis du drar på museum og tar bilder av mamelukker, eller evt. kjøper noen gamle på et loppemarked eller liknende, så kan du jo gå i en syforretning og se igjennom mønster om du kan finne noe som ligner. Og så tilpasse i henhold til de bildene du har eller de du har kjøpt. Mamelukker er jo åpne i skrittet, og ganske vide rundt rompa. Tenkte du å lage slike, eller mer som "vanlige" bukser, bare hvite med litt blonder nederst ved bena? Hvis du tenker på mer "vanlige" bukser med f.eks snøring i livet og ganske tilpasset i skrittet/rompa + uten åpning i skrittet - da skulle det ikke være så vanskelig. Men hvis du skal ha de som er mer originale - skikkelig vide med åpning i skrittet, da blir det vel mer som haremsbukser med omslagsprinsipp.

Skrevet

Et annet forslag er å kontakte Bunad- og Folkedraktrådet i Valdres (Fagernes), og spørre om de har mønster på noe slikt. De har massevis av mønster i sine arkiver, og noen av disse gir de ut (mens andre er kopibeskyttet - det er som regel mønster på drakter/bunader etc. av nyere dato som ikke har rot i tradisjoner, men er nykonstruert)

Skrevet

Mora mi har sydd det til både meg og henne selv, og det er så praktisk å ha til bunaden i stedetfor underskjørt!

Har litt samme fasong som en fotballknickers, men i stedetfor rynkete midje, har hun sydd en haug med legg. Løpegang øvest med strikk, løpegang rett under kneet med strikk, og påsydd blondekant.

Skrevet
Har litt samme fasong som en fotballknickers, men i stedetfor rynkete midje, har hun sydd en haug med legg. Løpegang øvest med strikk, løpegang rett under kneet med strikk, og påsydd blondekant.

Hørtes veldig bra ut! De færreste i dag vil jo ha åpent i skrittet uansett...

Hva med å finne et mønster på fotballnikkers i en syforretning - eller evt. en vid treningsbukse eller noe tilsvarende. Sy den i litt stor størrelse, bare folde eller rynke i livet - tilpasse benlengden, og rynke eller folde rett under kneet?

Trenger ikke være verre enn det... Så kan du jo også stikke innom et museum eller to for å få litt inspirasjon - sånn til blonder, folder... tja... hva som helst (jeg elsker å gå på museer for å få ideer og inspirasjon til alt mulig).

Skrevet
Mora mi har sydd det til både meg og henne selv, og det er så praktisk å ha til bunaden i stedetfor underskjørt!

høres ut som en bra måte å gjøre det på.

Har sjekka ut noen av disse gamle nå, og endel av dem har jo også rumpa bar, og da mister de litt av vitsen for min del.

Går for den mer moderne varianten alla fotballnickers med blondekant. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...