Gå til innhold

Priser hos dyreklinikk

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Silje_*
Skrevet

Fant ikke noe om dette, så jeg prøver med en ny tråd. Jeg er student og kan ikke akkurat si at jeg har så mange penger. Men uansett har jeg tatt meg råd til en kattepus. Nå som den har begynt å vokse, tenkte jeg det var på tide å bestille time hos en dyreklinikk i nærheten. Men da undrer jeg på: Hva koster det for en time hos veterinær? Da tenker jeg mest på undersøkelse og konsultasjon som sikkert innebærer blodprøve o.l. også muligens vaksinasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske dyrt, spesielt etter det kom moms på dyrlegeregninger for noen år siden.

Dyrleger tar som regel ikke blodprøver på en vanlig sjekk m/vaksinasjon. Når jeg tar min hund til dyrlegen for en slik sjekk, så koster det rett over fire hundre kroner.

Skrevet

Mange veterinærklinikker har priser på hjemmesidene sine :)

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

så det er såpass ja.. og enda mer blir det vel hvis det er noe galt med pusen.. Jaja en får bare ta seg råd til det. Koster jo omtrent det samme for oss mennesker på legesjekk, og det er jo som regel verdt pengene uansett. takk for svar foressten! Da vet jeg ivertfall sånn ca hva det blir kostende :)

Skrevet

Det er dyrt, dessverre, men katter er som regel robuste dyr som ofte ikke trenger så mange dyrlegebesøk. Du kan også forsikre pusen, i tilfelle det skulle skje noe. (Hvis du må ta røntgen, bedøvelse og blodprøve, så er du garantert over tusenlappen og vel så det!).

Skrevet

For vanlige konsultasjoner, vaksiner etc. bruker jeg de som har med hester og sånt å gjøre. Den mest kjente dyreklinikken på plassen her tok 600 kroner mer for helsesjekk på valpene enn det de litt mindre kjente gjør. Så forhør deg litt med andre som har dyr, og gjerne oppdrettere og sånt. Mye penger å spare.

Gjest Gjest_hikari_*
Skrevet

Jeg har hatt pusen min i ca åtte mnd nå, og totalt har han vel kostet meg ca 2500 kr i veterinærutgifter. Betalte ca fem hundre for første vaksine i tolv-ukers alderen, så rundt tusen for re-vaksinering og kastrering fire uker etterpå, og for en måned siden var han så uheldig å få kneet ut av ledd, så der gikk det litt over en tusenlapp i konsultasjon og medisiner. Så skal han snart ID-merkes, og det koster vel rundt 500.

Men hør litt rundt om priser, det er veldig store forskjeller fra klinikk til klinikk. Og få forsikring fra dag en! Da kan du ihvertfall spare litt penger på større, uforutsette utgifter!

Gjest Infralove
Skrevet

Det kosta ca 250kr her eg bur. For ein vanleg sjekk. Kanskje eg får studentrabatt? Eg veit at eg faktisk fekk nokre gratis konsultasjonar etter å ha vore på dyreklinikken mange ganger pga mystisk sjukdom. Det var ganske hyggeleg, syns eg =D

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei.

Jeg betaler 550 kroner for en helsesjekk hos min veterinær på skøyen i Oslo, Volvat dyreklinikk

Det er kanskje litt dyrt men de er veldig flinke der.

• 1 år senere...
Skrevet

Idag forhørte vi oss om priser for vaksinering og ID-markering av to katter, det kostet 2500 kr,- hos Maridalen Smådyrklinikk og 1300 på sinsen dyreklinikk.. :overrasket:

Jaja, de er ihvertfal ærlige der i Maridalen :-P

Skrevet (endret)
Fant ikke noe om dette, så jeg prøver med en ny tråd. Jeg er student og kan ikke akkurat si at jeg har så mange penger. Men uansett har jeg tatt meg råd til en kattepus. Nå som den har begynt å vokse, tenkte jeg det var på tide å bestille time hos en dyreklinikk i nærheten. Men da undrer jeg på: Hva koster det for en time hos veterinær? Da tenker jeg mest på undersøkelse og konsultasjon som sikkert innebærer blodprøve o.l. også muligens vaksinasjon.

Dette kan variere mye fra klinikk til klinikk, så hvorfor ikke bare ringe rundt å høre? Hvis ikke katten er syk, så er det ikke nødvendig med blodprøver eller noe sånt, bare en titt på katten. Hvor gammel er den? Katter skal ha vaksine når de er 8 + 12 uker gamle, og så en gang i året. Om katten ikke har fått 8 + 12 ukers vaksinene, må den ha to vaksiner med 4 ukers mellomrom, dette er grunnvaksinen. Ellers bør den få ormekur og selvfølgelig bli kastrert. Du bør også vurdere å micrchippe den, det gjøres gjerne samtidig som kastrering (det blir en del billigere enn å ta det hver for seg).

Vil anbefale deg å titte litt rundt på http://www.katteprat.com/forum/ om du ikke har så mye erfaring med katter.. Der er det masser av erfarne kattefolk :)

Endret av Cayenne
Skrevet

Har hatt katt i 30 år og bare vært til dyrlege for kastrering/sterilisering, den ene er nå 14 år. mat og mye frisk luft.

Skrevet
Har hatt katt i 30 år og bare vært til dyrlege for kastrering/sterilisering, den ene er nå 14 år. mat og mye frisk luft.

Så bra da, at ikke katten din har truffet på andre uvaksinerte (og syke) katter. Det er de uvaksinerte kattene som holder sykdommene det vaksineres mot i live.. Og så lurer jeg veldig på hvordan det ser ut i munnen til den pusen..

Skrevet
Så bra da, at ikke katten din har truffet på andre uvaksinerte (og syke) katter. Det er de uvaksinerte kattene som holder sykdommene det vaksineres mot i live.. Og så lurer jeg veldig på hvordan det ser ut i munnen til den pusen..

Hadde veterinær hjem for å se på hesten idag, spurte for moro etter å ha lest innlegget ditt om han ville se på katten, munnen var fin og han tippa katten var 3-4 år. Og til vaksineringen du er så opptatt av er ikke alle lærde som er enige i det...

• 1 måned senere...
Skrevet
Hadde veterinær hjem for å se på hesten idag, spurte for moro etter å ha lest innlegget ditt om han ville se på katten, munnen var fin og han tippa katten var 3-4 år. Og til vaksineringen du er så opptatt av er ikke alle lærde som er enige i det...

Vel,

Sliter nå met tre kattunger som "noen" har forlatt ute, slik at vi må omplassere. To av disse har katteinfluenza og herpesvirus, og vi mistenker også Chlamydophila felis. Alle tre er påkjente, tynne og i elendig form. De to som er syke(st) hiver etter pusten og må medisineres 2 ganger daglig. Kullet er fra en uvaksinert kattemor, slik at ingen av ungene har fått morens antistoffer, som er den naturlige vaksinen som varer i 12 uker (+/-). Alle disse sykdommer vaksinerer man mot i Norge. De "lærdes", dvs veterinærstanden på verdensbasis mener helt klart at vaksinering av dyr er mye bedre enn å prøve å kurere de som blir rammet. Det er vitenskapelig studier som viser dette, og flere tusen dyr har vært med på dette. At din katt har sluppet er veldig fint, men jeg synes at du skal tenke på hva du sier angående etablert veterinærmedisinke fakta.

Man kan slippe skader uten bilbelte i 20 år, men en dag kolliderer man front mot front...

Kattemor

Gjest Katte eiger
Skrevet
Vel,

Sliter nå met tre kattunger som "noen" har forlatt ute, slik at vi må omplassere. To av disse har katteinfluenza og herpesvirus, og vi mistenker også Chlamydophila felis. Alle tre er påkjente, tynne og i elendig form. De to som er syke(st) hiver etter pusten og må medisineres 2 ganger daglig. Kullet er fra en uvaksinert kattemor, slik at ingen av ungene har fått morens antistoffer, som er den naturlige vaksinen som varer i 12 uker (+/-). Alle disse sykdommer vaksinerer man mot i Norge. De "lærdes", dvs veterinærstanden på verdensbasis mener helt klart at vaksinering av dyr er mye bedre enn å prøve å kurere de som blir rammet. Det er vitenskapelig studier som viser dette, og flere tusen dyr har vært med på dette. At din katt har sluppet er veldig fint, men jeg synes at du skal tenke på hva du sier angående etablert veterinærmedisinke fakta.

Man kan slippe skader uten bilbelte i 20 år, men en dag kolliderer man front mot front...

Kattemor

Bra innlegg.. Hadde det bare vert flere dyre eigere som tenkte som deg.!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...