Gjest men Skrevet 9. mai 2008 #21 Skrevet 9. mai 2008 Mrs Bond: Jeg er veldig enig i det meste av det du skriver. Flott innlegg! Selv tenker jeg at jeg kanskje ikke har lært så mye konkret som jeg får bruk for i hverdagslivet, men det er mer alt det vi lærte "mellom linjene" - kan egentlig ikke helt forklare eksakt hva det var, men det var da iallfall masse i mine øyne (dette gjelder særlig vidregående). Når det gjelder barneskolen så er jeg skuffet over nivået, og mener barn og unges enorme lærevilje må brukes i langt større grad. Det er til eksempel ikke håndarbeid å sitte og klippe og lime filt + lage nisser av doruller. I andre land sitter seksåringer og knipler kompliserte arbeider (bare for å ta et eksempel) - og nei, dette er ikke barnearbeid, det er en fritidsinteresse som utøves utenom skoletid. Barna er stolte over å få til noe "ordentlig", noe jeg mener er viktig for barnas selvtillit. Norske barn blir i altfor stor grad undervurdert, og jeg synes det er trist at skolen ser ut til å slakke mer og mer på kravene og bli "snillere" og "snillere" (les: mer og mer dumsnill). Barn kan faktisk langt mer enn man tror, bare man gir dem en sjanse til å forsøke! For å ta motstykket, jeg opplevde å måtte instruere 5-åringer i hvordan holde en saks og klippe et stykke papir. Det er ikke skolens feil, men dem som har ansvaret for dem før de kommer til skolen, nemlig foreldrene. Har ikke barna grunnleggende finmotorikk i orden når de begynner på skolen, er det klart skolen må starte på bunnivå, og neppe vil bevege seg til de helt store høydene heller.
Nelle Skrevet 9. mai 2008 #22 Skrevet 9. mai 2008 For å ta motstykket, jeg opplevde å måtte instruere 5-åringer i hvordan holde en saks og klippe et stykke papir. Det er ikke skolens feil, men dem som har ansvaret for dem før de kommer til skolen, nemlig foreldrene. Har ikke barna grunnleggende finmotorikk i orden når de begynner på skolen, er det klart skolen må starte på bunnivå, og neppe vil bevege seg til de helt store høydene heller. Det er tragisk. Helt tragisk. Jeg tror mange norske barn overbeskyttes veldig, og også undervurderes. Hvis man ser på hva 5 åringer får til i andre land og i andre kulturer så kan man jo begynne å lure på hvordan vi oppdrar våre egne...
Gjest ui Skrevet 10. mai 2008 #23 Skrevet 10. mai 2008 Det faget jeg har hatt minst nytte av er nynorsk. Gikk ut med nestbeste karakter på videregående. Har aldri brukt det senere. Ikke det å skrive iallfall. Å lese nynorsk gjør jeg stadig, men jeg hadde ikke trengt og lært gramatikken. Et helt unødvendig fag.
The Kitten Skrevet 10. mai 2008 #24 Skrevet 10. mai 2008 Så morsomt at du skulle starte en slik tråd Jeg tenkte faktisk nylig på alt det unyttige jeg har lært på skolen for noen dager siden. Det er ganske mye, men jeg skal komme med et eksempel fra noe som jeg ikke ser kan ha vært nyttig for noen. Når jeg hadde kunst og håndverk på ungdomsskolen, så brukte vi to måneder på å lage en kopi av rommet vårt i en skoeske. Hva i alle dager skulle jeg bruke det til? Hilsen The Kitten :banantroll:
Karoline Skrevet 10. mai 2008 #25 Skrevet 10. mai 2008 Da jeg gikk på skolen syns jeg nok nynorsk var noe av det mes uinteressante faget, og trodde aldri i verden jeg skulle fått bruk for det heller, men det fikk jeg! Et år som lærer i en "nynorsk-kommune" gjorde at jeg fikk bruk for det faget også. Ellers tror jeg at jeg har brukt det meste jeg lærte i en eller annen form. Det jeg faktisk av og til føler på er at jeg egentlig burde lært mye mer i grunnskolen.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #26 Skrevet 10. mai 2008 Når jeg hadde kunst og håndverk på ungdomsskolen, så brukte vi to måneder på å lage en kopi av rommet vårt i en skoeske. Hva i alle dager skulle jeg bruke det til? F.eks målestokk?
Gjest Catwoman Skrevet 10. mai 2008 #27 Skrevet 10. mai 2008 Alt i alt synes jeg grunnskolegangen min er nyttig lærdom - det er mye jeg lærte som jeg ikke trenger sånn sett - men det er fint å vite likevel. Fint å kunne litt mer enn bare det man trenger ihverdagen. Er det ikke det da? Mesteparten av matematikken synes jeg er kjempenyttig. Nei, jeg tegner ikke så mye pytagorastrekanter og sånne ting til hverdags - men det er likevel nyttig å kunne, for det har gitt meg en forståelse for tall, som ihvertfall jeg synes er fint. ok, sløydtimene på barneskolen hvor bare pusset og pusset med sandpapir til vi ble gul og blå - fordi vi hadde en sløydlærer som var så nøye at han satt med lupe for å se om det var den minste lille strek igjen rundt kantene på skjærefjøla, ikke en stripe var lov, kantene skulle være heeelt glatte - nei det var kanskje ikke så veldig nyttig
mustapippuri Skrevet 10. mai 2008 #28 Skrevet 10. mai 2008 Det må være heimkunnskapstimene. Skolen hadde så dårlig råd at vi stort sett lagde posesuppe, eller tegnet matpyramiden. Den eneste "ekte" maten jeg husker at vi lagde var seibiff og fruktsalat.
The Kitten Skrevet 11. mai 2008 #29 Skrevet 11. mai 2008 F.eks målestokk? Ok, kanskje det, men trengte vi virkelig bruke to måneder på det? Hvor sannsynlig er det at noen kommer til å bruke det senere i livet? Hilsen The Kitten :banantroll:
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #30 Skrevet 12. mai 2008 Ok, kanskje det, men trengte vi virkelig bruke to måneder på det? Hvor sannsynlig er det at noen kommer til å bruke det senere i livet? Jeg har hatt god nytte av målestokk, spesielt da jeg flyttet. Målestokk er også nyttig når man bruker kart. At dere brukte 2 måneder kan forklares med at dere skulle gjøre det ordentlig, og få det under huden? Eller at det kanskje lå mer bak, for eksempel observasjonskunnskaper og finmotorikk, bruk av materialer, problemløsning i forhold til hvordan lage rommet, osv. Det ligger stort sett en del læring i det man gjør; ofte ting man ikke umiddelbart tenker på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå