Gjest bobo Skrevet 8. mai 2008 #1 Skrevet 8. mai 2008 Satt og tenkte på skolen og hva vi lærte den gang..... Og hva fikk jeg bruk for...eller hva fikk jeg IKKE bruk for. Vi ble tvunget til å sy gympose. Ingen ting var bra nok...først brette, damp ned kanten. fest med knappnåler, sy tråklesting, så sy de endelige stingene. ta ut knappenåler, ta ut tråklesting. Så skulle det sys med korssting utenpå posen. Slik drepte de min intr for håndarbeide, Vil kan jeg å sy noen sting til å legge opp en bukse osv......men det lærte jeg senere i livet. Vi hadde regning på skolen. Praktisk regning. jeg gikk der når vi gikk over til mattematikk. jeg er en j...til å regne,men matte kan jeg ikke. Fikk jeg bryk for matten? Nei,men den praktiske regmingen har jeg bruk for hver dag. Vi tegna grenser på kart mellom Iran og Irak. Lærte om ceilon,men vi viste ikke noe om vårt egent fylke. Vi hadde mapper hvor vi måtte presse blomster....hva lærte jeg av det da? Som oftest tok læreren opp de flinkeste til å vise resten av klassen hvordan ting skulle gjøres, læreren vår tok frem de dårligste, så satt resten av klassen å lo. ksistendomstimen tegnet vi engler....fikk jeg nytte av det? Ikke tror jeg på de heller. Vi ba fadervår.....tvang må du vite. Fikk jeg bruk for det? Nei.
Honey Bee Skrevet 8. mai 2008 #2 Skrevet 8. mai 2008 Ikke for å være kjip men det der gidder ikke jeg å sutre for altså.Så lærte du ting på skolen som du ikke har bruk for nå?Buhu liksom??
Gjest Lacuna Skrevet 8. mai 2008 #3 Skrevet 8. mai 2008 Har du noen gang hørt begrepet allmenndannelse? Hvis skolens eneste mål var å lære bort ting man garantert får direkte, praktisk anvendelse for, hadde vi etterhvert endt opp som et temmelig overfladisk folkeferd uten evne til å reflektere i dybden.
Gjest Frk Åberg Skrevet 8. mai 2008 #4 Skrevet 8. mai 2008 En del ting tok det tid før jeg forstod nytteverdien av. Mye har nok vært et grunnlag for nyttigere ting vi lærte senere. Akkurat nå kan jeg ikke komme på noe direkte unyttig, selv om det sikkert fins noe. Jeg er bare glad jeg slapp kristendom og hadde livssyn i stedet, sånn at vi fikk en passende mengde av denne religionen på lik linje med de andre. Ut fra jeg hører, er det flere som opplevde dette faget (etter den gamle modellen) som noe av det minst nyttige, når man tenker på hvor mange timer man brukte på det totalt. Selv om håndarbeidslærerne med fordel kunne ha løsnet på snippen og latt oss slippe den evinnelige tråklingen, så har jeg hvertfall fått mye igjen for formingstimene.
Gjest En annen gjest Skrevet 8. mai 2008 #5 Skrevet 8. mai 2008 Har du noen gang hørt begrepet allmenndannelse? Hvis skolens eneste mål var å lære bort ting man garantert får direkte, praktisk anvendelse for, hadde vi etterhvert endt opp som et temmelig overfladisk folkeferd uten evne til å reflektere i dybden. Jeg hadde vært enig hvis det faktisk var almendannelse det var snakk om. Kosedilldall og tegning er imidlertid ikke eksempler på dette.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #6 Skrevet 8. mai 2008 Det mest unyttige var kristendomsundervisningen. Ikke fordi det er verdiløst å lære om religion i seg selv, men fordi det var forkynnelse og ikke undervisning. Og dette var på 90-tallet, da det egentlig var blitt ulovlig med forkynnelse. Hvor er du nå når jeg vil gjøre om vann til vin, Jesus.
FoxyFish Skrevet 8. mai 2008 #7 Skrevet 8. mai 2008 Satt og tenkte på skolen og hva vi lærte den gang..... Og hva fikk jeg bruk for...eller hva fikk jeg IKKE bruk for. Vi ble tvunget til å sy gympose. Ingen ting var bra nok...først brette, damp ned kanten. fest med knappnåler, sy tråklesting, så sy de endelige stingene. ta ut knappenåler, ta ut tråklesting. Så skulle det sys med korssting utenpå posen. Slik drepte de min intr for håndarbeide, Vil kan jeg å sy noen sting til å legge opp en bukse osv......men det lærte jeg senere i livet. Vi hadde regning på skolen. Praktisk regning. jeg gikk der når vi gikk over til mattematikk. jeg er en j...til å regne,men matte kan jeg ikke. Fikk jeg bryk for matten? Nei,men den praktiske regmingen har jeg bruk for hver dag. Vi tegna grenser på kart mellom Iran og Irak. Lærte om ceilon,men vi viste ikke noe om vårt egent fylke. Vi hadde mapper hvor vi måtte presse blomster....hva lærte jeg av det da? Som oftest tok læreren opp de flinkeste til å vise resten av klassen hvordan ting skulle gjøres, læreren vår tok frem de dårligste, så satt resten av klassen å lo. ksistendomstimen tegnet vi engler....fikk jeg nytte av det? Ikke tror jeg på de heller. Vi ba fadervår.....tvang må du vite. Fikk jeg bruk for det? Nei. Staaaakar...
Gjest Bond Skrevet 8. mai 2008 #8 Skrevet 8. mai 2008 (endret) Jeg har da kommet fra et system der kristendommen var ikke en del av undervisning, vi hadde filosofi i stedet i videregående. I følge samboeren min har jeg mye mer allmenkunnskap enn det han fikk i en norsk skole. Om det er representativ av hele norske systemet, det vet jeg ikke. Men hjemme gikk jeg til en av de såkalte 'bedre skolene', der kravene var over gennomsnittet. Jeg kan si at alt jeg har lært hjalp meg til å forstå verden. Og mye har jeg hatt nytte for direkte, for eksempel det å sy, snakke 3 språk i tillegg til morsmål (selv om den ene har blitt ganske dårlig i det siste pga mangel av praksis, men det er der latent), det å være rask å kalkulere i hodet, å forstå statistikk, å se mønstere i det store, å forstå hvordan verden vår er bygget opp, å ha kunnskap om kjemi og fysikk for å forstå verden bedre, å stille spørsmål over hvem vi/jeg er, det å lese og analysere tekster, ha oversikt over sentrale begrep i litteratur, kunst, musikk, samfunn, å ha oversikt over historie og så videre. Det du lærer med å lære matte er ikke bare formeler, du lærer å lære, du trener opp hukommelsen. I kunst-timene lærer du ikke bare å tegne, men du får bedre motorikk. Og så videre. Det mest viktige jeg lærte var å stille spørsmål, å være kritisk, å forstå verdien av kunnskap. Det er utrolig vanskelig å måle nytte av de individuelle fagene jeg lærte. Jeg er bare gla jeg er ikke skolebarn nå, det virker som om kravene blir mindre og mindre og barna lærer mindre og mindre. Jeg synes det er beklagelig og bare bygger opp uvitenhet. Men det er bare en oppfatning jeg har fått fra 'utsiden' av det norske skolesystemet. Det virker som om ingen vil lære lenger, ingen setter pris på at de faktisk har muligheten for det. Og verden blir mer og mer målt i nytteverdi. Det å være et menneske er mer en bare nytte. (ed: fant flere skrivefeil..) Endret 9. mai 2008 av mrs_bond
Alice Ayres Skrevet 8. mai 2008 #9 Skrevet 8. mai 2008 Jeg fikk aldri bruk for det med å træ en kondom på en banan. Utelukker ikke at man enda kan få bruk for den kunnskapen, men hittil har det altså ikke skjedd.
Gjest Infralove Skrevet 8. mai 2008 #10 Skrevet 8. mai 2008 Eg sit berre att med ein ting frå gamle skuledager; ein gang er ingen gang
Nelle Skrevet 9. mai 2008 #11 Skrevet 9. mai 2008 Mrs Bond: Jeg er veldig enig i det meste av det du skriver. Flott innlegg! Selv tenker jeg at jeg kanskje ikke har lært så mye konkret som jeg får bruk for i hverdagslivet, men det er mer alt det vi lærte "mellom linjene" - kan egentlig ikke helt forklare eksakt hva det var, men det var da iallfall masse i mine øyne (dette gjelder særlig vidregående). Når det gjelder barneskolen så er jeg skuffet over nivået, og mener barn og unges enorme lærevilje må brukes i langt større grad. Det er til eksempel ikke håndarbeid å sitte og klippe og lime filt + lage nisser av doruller. I andre land sitter seksåringer og knipler kompliserte arbeider (bare for å ta et eksempel) - og nei, dette er ikke barnearbeid, det er en fritidsinteresse som utøves utenom skoletid. Barna er stolte over å få til noe "ordentlig", noe jeg mener er viktig for barnas selvtillit. Norske barn blir i altfor stor grad undervurdert, og jeg synes det er trist at skolen ser ut til å slakke mer og mer på kravene og bli "snillere" og "snillere" (les: mer og mer dumsnill). Barn kan faktisk langt mer enn man tror, bare man gir dem en sjanse til å forsøke!
absinthia Skrevet 9. mai 2008 #12 Skrevet 9. mai 2008 Jeg tror jammen jeg har fått bruk for alt jeg har lært! Det jeg en gang trodde at jeg ikke skulle få bruk for var ligninger med to ukjente, men det fikk jeg jammen bruk for når jeg skulle beregne størrelse på og grøfte en stor usymmetrisk åker samt beregne mengde og kostnader på materialet jeg trengte, rett etter videregående. Det er forøvrig den eneste gangen jeg har trengt det praktiske jeg kan om å nivellere og bruke landmålingsutstyr, men det forundrer meg ikke om jeg får bruk for det også senere.
Gjest Skrevet 9. mai 2008 #13 Skrevet 9. mai 2008 Matte (alt over normal ganging og deling) tror jeg at jeg hittil ikke har brukt.
Gjest Allmenkunnskap Skrevet 9. mai 2008 #14 Skrevet 9. mai 2008 Det å lære å sy, tegne eller både enkel og "avansert" matte er kunnskaper jeg har hatt rikelig behov for senere i livet. Når det gjelder håndarbeid og sløyd (som vi hadde) kan jeg likevel si at våre lærere gjorde sitt aller beste for å drepe enhver interesse for begge disse fagene - både pga "tråklekravet" og pga en svært så rigid holdning overfor de som faktisk både var kreative og som prøvde å få ut noe mer enn "standarden" av faget. En klassekompis skulle lage julegave til en i familien og ble ikke helt ferdig - da fikk h*n heller ikke lov å ta med gaven hjem for å fullføre. Historie og sånt har aldri interessert meg og da jeg gikk på skolen fattet jeg bare ikke hvorfor jeg skulle lære dette. Men det forstår jeg nå for det kan være greit å vite litt om nær og fjern historie - det handler faktisk om å vite litt om verden rundt seg. Og så slipper man å svare noe så utrolig flaut som "Titanic" når en journalist fra TvNorge spør hvilket skip som ble senket i Oslofjorden under andre verdens krig.
tuji Skrevet 9. mai 2008 #15 Skrevet 9. mai 2008 Det er ikke godt å si hva hver enkelt person vil få bruk for gjennom livet. En som vil bli lege har bruk for naturfagene og matten, mens det kan være helt irrelevant for en baker. Hvordan skal man bestemme hva som er viktig å lære? Det vil alltid være sånn at man får mer bruk for noe enn andre ting. Og det er greit. Man tar vel ikke skade av å lære for mye.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 #16 Skrevet 9. mai 2008 Lærte meg å lese selv når jeg var 5, regne i 6-7 års alderen, og engelsk lærte jeg på egenhånd. Hadde ca 50 % fravær (i hovedsak pga mobbing), og fikk bedre og bedre karakterer jo mindre jeg var på skolen. Grunnen til det var at da fikk jeg tilbake lærelysten, og overskuddet. Synd det ikke endte med hjemmeundervisning på heltid, da hadde jeg forhåpentligvis sluppet unna å måtte bruke såpass mye krefter på å holde ut grunnskolen at jeg kanskje hadde orket å begynne på VGS. Slik det gikk nå så gikk jeg grunnskolen, og når det pålagte var over trakk jeg et lettelsens sukk og sluttet på alt av skole. Skulle gjerne hatt utdannelse, men heldigvis er jeg dyktig i den jobben jeg har, og trives godt. Så for min del kan jeg til dags dato ikke huske noe jeg lærte på skolen som jeg har fått nytte av, med unntak av selvforsvar
Gjest *Mim* Skrevet 9. mai 2008 #17 Skrevet 9. mai 2008 At alle skal få direkte bruk for det de lærer på skolen, er en opplagt umulighet. Men mange får bruk for mye av det, og siden vi heldigvis er forskjellige er det jo ulike deler av undervisningen vi nyttigjør oss. Er glad for mye av det jeg lærte på skolen. Og jeg gremmes ikke over det jeg ikke har fått direkte "bruk for". Innlæring av kunnskap, å følge instruksjoner og å gjøre lite lystbetonte oppgaver kan også ha en verdi. Jeg hadde vært enig hvis det faktisk var almendannelse det var snakk om. Kosedilldall og tegning er imidlertid ikke eksempler på dette. Så fordi du ikke likte tegning, skal heller ikke unge kunstnere to-be få lov til å få opplæring i tegning på skolen? :klø: Jeg var ikke så glad i gym, men jeg er da himla glad for at jeg hadde det likevel. Og jeg vet at mange andre satte stor pris på gymtimene.
Gjest vimselot Skrevet 9. mai 2008 #18 Skrevet 9. mai 2008 Satt og tenkte på skolen og hva vi lærte den gang..... Og hva fikk jeg bruk for...eller hva fikk jeg IKKE bruk for. Vi ble tvunget til å sy gympose. Ingen ting var bra nok...først brette, damp ned kanten. fest med knappnåler, sy tråklesting, så sy de endelige stingene. ta ut knappenåler, ta ut tråklesting. Så skulle det sys med korssting utenpå posen. Slik drepte de min intr for håndarbeide, Vil kan jeg å sy noen sting til å legge opp en bukse osv......men det lærte jeg senere i livet. Vi hadde regning på skolen. Praktisk regning. jeg gikk der når vi gikk over til mattematikk. jeg er en j...til å regne,men matte kan jeg ikke. Fikk jeg bryk for matten? Nei,men den praktiske regmingen har jeg bruk for hver dag. Vi tegna grenser på kart mellom Iran og Irak. Lærte om ceilon,men vi viste ikke noe om vårt egent fylke. Vi hadde mapper hvor vi måtte presse blomster....hva lærte jeg av det da? Som oftest tok læreren opp de flinkeste til å vise resten av klassen hvordan ting skulle gjøres, læreren vår tok frem de dårligste, så satt resten av klassen å lo. ksistendomstimen tegnet vi engler....fikk jeg nytte av det? Ikke tror jeg på de heller. Vi ba fadervår.....tvang må du vite. Fikk jeg bruk for det? Nei. Hva klager du over? Ingen kan påstå at de ikke har bruk for noe de har lært før de ligger på dødsleiet og har trukket siste åndedrag.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 #19 Skrevet 9. mai 2008 Det er ikke godt å si hva hver enkelt person vil få bruk for gjennom livet. En som vil bli lege har bruk for naturfagene og matten, mens det kan være helt irrelevant for en baker. Hvordan skal man bestemme hva som er viktig å lære? Det vil alltid være sånn at man får mer bruk for noe enn andre ting. Og det er greit. Man tar vel ikke skade av å lære for mye. Jeg er forsåvidt enig med deg i dette, men bare for å være litt flisespikker: en baker har nesten like mye bruk for matte og naturfag som en lege har... For hva består vel oppskrifter av, om ikke regning? Og det er bl.a viktig for bakeren å vite hva h*n baker med (biologi), hevemidler og hvordan de ulike ingrediensene fungerer sammen(kjemi), og stekeprosessen (fysikk)? En anleggsarbeider har også behov for matte... det er ikke bare å styre gravemaskinen. Hvor mange ganger jeg har måttet hjelpe min bror med å regne ut vinkler ved hjelp av sinus, cosinus og tangens aner jeg ikke... En får bruk for de merkeligste ting i ulike yrker, ting en ikke tenker på mens en tar utdannelsen. Jeg har hatt nytte av veldig mye av det jeg lærte på skolen, om ikke i jobben direkte, så i alle fall i hverdagen. Spesielt norsk, matte, engelsk, naturfag... Regning med en ukjent bruker jeg nesten ukentlig. Til og med salmeversene vi måtte pugge har vært, om ikke nødvendige, så i alle fall brukt. Jeg er forøvrig veldig enig med *Mim*
Gjest Bond Skrevet 9. mai 2008 #20 Skrevet 9. mai 2008 (endret) Jeg hadde vært enig hvis det faktisk var almendannelse det var snakk om. Kosedilldall og tegning er imidlertid ikke eksempler på dette. Det å tegne i barneskolen handler like mye om motorikk enn tegning seg selv. Du lærer å ha bedre kontroll over hånden din, å ha bedre forbindelse mellom det som hode sier og hånden gjør - det tar faktisk en del praksis å få det til. I tillegg er kunst-timene utrolig viktig måte for barna å være kreative og utvikle en kreativ tankemåte - selvfølgelig må da læreren være god nok å få det til. Det er relevant i mange situasjoner senere i livet. Du kan ikke nytten av kunstundervisning så direkte, det er faktisk andre grunn enn å lære å tegne den fineste nissen! Og jeg vet ikke om Norge, men vi hadde kunsthistorie for 3 år i videregående i stedet for tegning, og DET har man bruk for i stor grad. Det er faktisk en del av allmennskunskap, kunsthistorie er tett knyttet sammen med historie og samfunnet generelt. Endret 9. mai 2008 av mrs_bond
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå