Gå til innhold

Hva er straffen for kvinnevold?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en venninde som har anmeldt sin x for å ha mishandlet henne ved å slå, voldta henne og misbruke henne verbalt i over ett år. Er det noen som har erfaringer med dette og vet noe om hvor mye straff han kan forvente seg å få for dette?

Han har fått pålagt besøksforbud, men hun har oppsøkt han i ettertid. Kan dette ha mye å si når det gjelder straffen han vil få?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er skandaløst lite!!!!Noen mnd kanskje...hvis det kan bevises...fins saker om kvinner som har blitt terrorisert og mishandlet i årevis,så får gubben et par år i fengsel...og hvor lenge soner han tror du?Fy faen ass,det er helt for jævlig!!

Skrevet
Jeg har en venninde som har anmeldt sin x for å ha mishandlet henne ved å slå, voldta henne og misbruke henne verbalt i over ett år. Er det noen som har erfaringer med dette og vet noe om hvor mye straff han kan forvente seg å få for dette?

Han har fått pålagt besøksforbud, men hun har oppsøkt han i ettertid. Kan dette ha mye å si når det gjelder straffen han vil få?

Dette er jo veldig individuelt. Dersom det har foregått tidligere, og hun ikke har anmeldt rett etter at det har skjedd vil det sannsynligvis bli vanskelig å bevise det han tidligere har gjort. Dette er jo ofte mye av problemet i slike saker og som gjør at straffen blir mild i forhold til hele perioden.

Gjest Gjest
Skrevet

Først må det skaffes bevis, så må mannsjåvinistiske dommere og juryer overbevises. Og så, hvis mannen mot alle odds faktisk blir dømt, så får han et par uker i fengsel eller en liten bot. :spy:

Rettssystemet er laget AV menn, FOR menn. Voldtekter og vold mot kvinner anses derfor som regel ikke som spesielt alvorlige lovbrudd.

Skrevet

Jeg har faktisk hørt om en eller annen studie hvor de fant ut at kvinner dømte mildere i slike saker enn hva menn gjorde.

Men jeg har ikke lest det selv, så jeg kan ikke si noe om hvor god undersøkelsen var.

Gjest apekattenico
Skrevet (endret)

Link til lovdata.no 22de Kapitel. (Forbrydelser mod Liv, Legeme og Helbred.) http://lovdata.no/all/tl-19020522-010-026.html#228

Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 6 Maaneder.

I voldsaker fremmes det som regel krav om voldsoffererstatning også. Voldsoffererstatning.no for mer informasjon.

Med tanke på straff ifht. trakassering tror jeg dette går under overnevnte paragraf. På Regjeringen.no finner du informasjon om Forbudet mot trakassering.

Forøvrig anbefales det å ta kontakt med politi for å bli videresatt til en jurist da disse har god oversikt på strafferammer ifht. omstendigheter.

Om du bor noe sentralt kan du også prøve Advokatvakten, en ordning innført av Den Norske Advokatforening i 1992 hvor advokatane som er med i DNA tilbyr gratis advokathjelp i opptill 30 minutter ved førstegangskonsultasjon. Mer informasjon på jus.no

EDIT: Forøvrig skal det siest at det er i saker som denne offeret virkelig merker at bevisbyrden ligger på h*n. Jeg ville ikke hatt store forventninger til fengselstraff, men erstatning tror jeg hører hjemme. Siden han allerede har fått besøksforbud antar jeg at volden er dokumentert, noe som er svært posetivt.

Endret av apekattenico
Skrevet
Først må det skaffes bevis, så må mannsjåvinistiske dommere og juryer overbevises. Og så, hvis mannen mot alle odds faktisk blir dømt, så får han et par uker i fengsel eller en liten bot. :spy:

Rettssystemet er laget AV menn, FOR menn. Voldtekter og vold mot kvinner anses derfor som regel ikke som spesielt alvorlige lovbrudd.

Det er mulig det føles sånn - at rettssystemet er laget AV menn, FOR menn. Jeg tviler ikke på at det er mange kvinner som utsettes for grove overgrep - og jeg føler med dem. Det gjør jeg virkelig. Men hvis dere visste hvor vanskelig det var for MENN som er blitt mishandlet på det jævligste av kvinner, da ville dere kanskje ikke sagt det dere sa om rettssystemet. Kvinner blir iallfall trodd. Menn som er blitt mishandlet blir ikke en gang trodd - selv ikke med vitner. Menn som er blitt utsatt for årevis med både psykisk, følelsesmessig og også fysisk trakassering og vold kommer ikke en gang så langt som til rettsvesenet.... Det finnes ingen krisesentre som hjelper dem, og dersom de henvender seg til politiet så blir de gjerne møtt med holdningen om at "du har vel ingen grunn til å være redd, du er jo mann!".

Men denne tråden handlet om kvinner som er blitt utsatt for vold. Jeg forstod det som det var en venninne av TS som var blitt utsatt for dette? Håper hun kan komme seg vekk fra han, og dermed leve i trygghet fremover. Det viktigste er vel nettopp å kunne leve i trygghet - kanskje viktigere enn selve straffen mannen får. Men så er jeg i utgangspunktet ingen tilhenger av straff, for jeg er ikke så sikker på om det fører så mye godt med seg. Samtidig, vel - jeg kan jo ikke akkurat si at jeg synes det er ok at folk går rundt og mishandler hverandre heller... Tja, la oss droppe den debatten nå. Det blir uansett off topic i denne tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...