Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #1 Del Skrevet 8. mai 2008 Kristendommen mener jo at alle blir født syndere. Hvordan kan et lite uskyldig spebarn være synder? Så hvis barnet ikke blir døpt så vil stakkaren fortsette å være en synder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Infralove Skrevet 8. mai 2008 #2 Del Skrevet 8. mai 2008 (endret) Kjelde? Eg har høyrt at i følge bibelen, er barn er uskuldige til fylte 7år, eller var det 13? Då er man såpass vaksen at man burde greie å sjå lyset. Eller noko sånt Endret 8. mai 2008 av Infralove Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 8. mai 2008 #3 Del Skrevet 8. mai 2008 Kristendommen mener jo at alle blir født syndere. Hvordan kan et lite uskyldig spebarn være synder? Så hvis barnet ikke blir døpt så vil stakkaren fortsette å være en synder? Kristendommen mener IKKE at barna er syndere! At statskirkeprester mener det, betyr bare at de ikke har lest sin Bibel. Jesus sa: La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike hører slike til. Luk.18,16 Ut fra dette så må en forstå at barna er uten synd, inntil de er voksne nok til å ta egne avgjørelser, som de forstår/vet at er synd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 #4 Del Skrevet 9. mai 2008 Kristendommen mener IKKE at barna er syndere! At statskirkeprester mener det, betyr bare at de ikke har lest sin Bibel. Jesus sa: La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike hører slike til. Luk.18,16 Ut fra dette så må en forstå at barna er uten synd, inntil de er voksne nok til å ta egne avgjørelser, som de forstår/vet at er synd. Akkurat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Golden Girl Skrevet 9. mai 2008 #5 Del Skrevet 9. mai 2008 Arvesynden er noe som er funnet på av herskesyke kristne ledere for å få makt over redde mennesker!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sage Skrevet 9. mai 2008 #6 Del Skrevet 9. mai 2008 Jeg mener at det ikke står noe i bibelen om arvesynd, men at det var Augustin som "innførte" det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 9. mai 2008 #7 Del Skrevet 9. mai 2008 Kristendommen mener jo at alle blir født syndere. Hvordan kan et lite uskyldig spebarn være synder? Så hvis barnet ikke blir døpt så vil stakkaren fortsette å være en synder? Neida.. i bibelen står det ikke en gang om at de døper små barn.. dette er det noen som har funnet på senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 14. mai 2008 #8 Del Skrevet 14. mai 2008 Med arvesynd meines den tilbøyeligheten kvart menneske har til å synda/gjera det som er gale. Det er ingen som berre har gjort godt i livet, t.o.m mor Theresa.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 7. juni 2008 #9 Del Skrevet 7. juni 2008 Det stemmer at arvesynden ikke er et begrep i Bibelen. Jeg tror også at det var Augustin (ca 300-tallet) som fant på begrepet. Jeg tror noe av poenget (i alle fall slik den norske kirka ser det) er at alle mennesker er syndere (og født som det), og at alle synder pga dette. Altså noe sånn som at de syndige handlingene, tankene eller ikke-handlingene (når man f.eks. unngår å hjelpe noen som man kunne hjelpe) er resultater av at man er en synder (og ikke sånn at man defineres som er synder fordi man har gjort det ene eller andre). Om man er kristen eller ikke, om man " vet bedre" eller ikke, så fortsetter alle å være syndere hele livet. Men samtidig kan Gud se på menneskene som rettferdige pga Jesu død og oppstandelse. Men slutter altså ikke å defineres som synder selv om man er døpt, eller om man kaller seg kristen. Arvesynd er ikke noen spesielt hyggelig tanke, og jeg vet ikke om jeg går for den selv. Samtidig må jeg innrømme at det virker som det er noe med oss mennesker som gjør at vi ikke klarer å oppføre oss helt tipp-topp, selv om vi gjerne vil. Og da er det jo greit å ha en arvsynd å skylde på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 8. juni 2008 #10 Del Skrevet 8. juni 2008 Vis meg et mennske som aldri har synda. Mennesket er ikkje ein berre gullig skapning, akkurat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 8. juni 2008 #11 Del Skrevet 8. juni 2008 "Så bærer vi med takk og tro våre barn til Herren i den hellige dåp. De er født med menneskeslektens synd og skyld, men i dåpen blir de Guds barn, født på ny ved Den Hellige Ånd. " http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3131 Jeg har ingen tro på arvesynden - og kan heller ikke godta at man rituelt "tar livet av" et barn for å la det bli født på ny - og det er grunnen til at jeg ikke går i barnedåp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 8. juni 2008 #12 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Vis meg et mennske som aldri har synda. Mennesket er ikkje ein berre gullig skapning, akkurat. Det er vel de færreste 3-4 måneders gamle barn som har syndet noe særlig. Endret 8. juni 2008 av LilleBille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Halla_* Skrevet 13. juni 2008 #13 Del Skrevet 13. juni 2008 Kristendommen mener jo at alle blir født syndere. Hvordan kan et lite uskyldig spebarn være synder? Så hvis barnet ikke blir døpt så vil stakkaren fortsette å være en synder? Vi blir jo alle syke en gang iblant. Betyr det at vi er syndere, alle sammen? — Ja, Bibelen sier at vi alle er født med synd. Det vil si at vi er født ufullkomne. Det betyr at det er umulig for oss å gjøre alt riktig. Noen ganger gjør vi noe som er galt, selv om vi ikke vil det. Det er fordi det første menneske, Adam, ikke var lydig mot Gud. Han syndet da han brøt Guds lov. Og vi har alle sammen arvet synden fra Adam. Tenk deg nå at du skal bake brød i en brødform som det er en bulk i. Hvordan tror du brødet kommer til å se ut? — Ja, det blir en bulk i brødet, og det blir akkurat maken bulk i alle andre brød som blir bakt i den formen. Vi kan sammenligne Adam med en slik form med bulk i, og vi kan sammenligne oss med brødene. Adam ble ufullkommen da han brøt Guds lov. Det var som om han ble en form som hadde fått en bulk, et stygt merke. Så hvordan ville det gå med de barna han fikk? — Alle barna kom til å få det samme merket. Alle kom til å bli ufullkomne. De fleste barn blir ikke født med en veldig tydelig feil som vi kan se. De mangler ikke en arm eller et ben. Men de er likevel såpass ufullkomne at de blir syke. Vi er alle sammen født ufullkomne. Så før eller senere får alle en eller annen sykdom. Også de som prøver å holde alle Guds lover, og som ikke gjør noe alvorlig galt, kan bli syke og til og med dø. Kommer det alltid til å være slik at mennesker blir syke? Eller kommer det en tid da synden er borte? — Hva var det Jesus gjorde for den lamme mannen? — Han tilgav syndene hans og helbredet ham. På den måten viste Jesus hva han en dag skal gjøre for alle dem som gjør så godt de kan for å gjøre det som er riktig. Hvis vi viser at vi ikke har lyst til å synde, og at vi hater det som er galt, kommer Jesus til å helbrede oss. (En baby kan ikke vise noe som helst) Dette er IKKE knyttet opp mot en barnedåp. Barnedåp er ikke omtalt i Bibelen, men det er derimot voksendåp, etter at man har fått kunnskap. Så, neida, et udøpt barn er ikke fortapt! En gang i framtiden kommer han til å sørge for at vi ikke er ufullkomne lenger. Det skal han gjøre som Konge i Guds rike. Vi kommer ikke til å bli kvitt synden helt plutselig. Det kommer til å skje litt etter litt. Når vi til slutt er blitt helt syndfrie, kommer vi aldri til å bli syke mer. Da har vi fullkommen helse, alle sammen. Tenk så deilig det blir! Hilsen fra et av Jehovas vitner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mettemarit_ikke Skrevet 17. juni 2008 #14 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Synd er menneskeskapt og laget i uvitenhet for å kontrollere mennesker. Endret 17. juni 2008 av mettemarit_ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tweak Skrevet 20. juni 2008 #15 Del Skrevet 20. juni 2008 Vi blir jo alle syke en gang iblant. Betyr det at vi er syndere, alle sammen? — Ja, Bibelen sier at vi alle er født med synd. Det vil si at vi er født ufullkomne. Det betyr at det er umulig for oss å gjøre alt riktig. Noen ganger gjør vi noe som er galt, selv om vi ikke vil det. Jeg kan bare ikke få meg til å TRO på at ethvert nye liv som blir satt til denne verden kan være noe annet enn helt fullkomment i og med at det er skapt av GUD. Potensiell synder? Ja! Absolutt! Men ufullkomment, NOPE! :-) Ethvert menneske fødes inn i denne verden slik det er skapt. Dessverre er vi andre mennesker med på å forme livet til den nye allerede i mors liv. Men det er ikke arvesynd eller ufullkommenhet til det nye livet! Det er ytre påvirkning... Vi er alle perfekt slik vi ER, men vi har et ansvar for å ikke skape smerte rundt oss (altså gjør mot andre slik du vil at andre skal være mot deg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 4. juli 2008 #16 Del Skrevet 4. juli 2008 Kristendommen mener jo at alle blir født syndere. Hvordan kan et lite uskyldig spebarn være synder? Så hvis barnet ikke blir døpt så vil stakkaren fortsette å være en synder? I følge bibelen ja. Personlig syns jeg Gud tok veldig på vei for et lite eple. Hilsen The Kitten :banantroll: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annamaria8 Skrevet 15. juli 2008 #17 Del Skrevet 15. juli 2008 Synd er menneskeskapt og laget i uvitenhet for å kontrollere mennesker. Det er ordet synd som er belastet, ikke meningen bak det. Alle mennesker drives av en selvoppholdelseskraft, ergo vi er svært tilbøyelige til å handle moralsk galt dersom vi kommer i situasjon der det er "enten oss eller dem". At barn er født syndige betyr at barnet har denne menneskelige egenskapen. Til @: når barnet døpes, blir det ikke kvitt synden, det forsetter å være menneske. Da Jesus kom og frelset oss fra synden (vi kan av overforklarte grunn aldri komme til himmelen), viste han en aksept for menneskelig natur. Kanskje en tilståelse for seg selv om at han ikke helt hadde dagen den dag vi ble skapt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #18 Del Skrevet 15. juli 2008 Jepp, hva om det er ureverserbart det Adam gjorde sånn at vi aldri kan oppleve det Gud hadde for oss, men Guds plan ble å gjennom et nytt menneske føre oss tilbake, har på en innviklet følelse på at det er det jeg tror på, vi blir renset i Jesus tilbake til Guds rike som det var ment for menneske, men det står om et nytt legeme, kjøtt og blod vil ikke legemet bestå av lenger. Jeg tror, men det må oppleves, ikke bevises, nåden åpner bibelen sånn den var ment å leses, nåden får du i Jesus, og Guds Ånd viser deg. Guds fred dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stolt norsk muslim Skrevet 26. juli 2008 #19 Del Skrevet 26. juli 2008 Kristendommen mener jo at alle blir født syndere. Hvordan kan et lite uskyldig spebarn være synder? Så hvis barnet ikke blir døpt så vil stakkaren fortsette å være en synder? Dette er en av grunnene som gjør kristendommen til en vanskelig religion. Jeg kan ikke fatte akkurat som trådstarteren har nevnt hvordan et lite barn kan være synder. I følge islam så er ingen født syndere,alle er født rene og fri fra synd. Stolt muslim-.islam, religionen som gir svar på alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 27. juli 2008 #20 Del Skrevet 27. juli 2008 Til @: når barnet døpes, blir det ikke kvitt synden, det forsetter å være menneske. Hvorfor døpes barnet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå