Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

OK med suketter?

Hva med kavring? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OK i forhold til hva da?

Gjest Gjest
Skrevet
OK i forhold til hva da?

om det er sunt?

Skrevet

Bli nå ikke helt panisk da!

Skrevet

Man får kjøpt fullkornskavringer :)

Skrevet
OK i forhold til hva da?

om det er sunt?

Bli nå ikke helt panisk da!

Nei, det er derfor jeg spurte litt "dumt" - fordi hva som er greit og ikke kommer helt an på hvilke mål man har. For de fleste gjør det ikke noe å spise en kavring i ny og ne (uten at jeg kjenner til næringsinnholdet i kavring), poenget er at man ikke baserer kostholdet på lite næringsrik mat. Derfor spørs det liksom hva du mener og i hvilket omfang.

Gjest Gjest
Skrevet

Kavring kjenner jeg ikke næringsinnholdet i, men se på pakken :)

Suketter styrer jeg unna selv, rett og slett for at jeg ikke føler meg trygg på at kunstige søtningsstoffer er bra for kroppen. Så skal jeg ha søtt så bruker jeg enten brunt sukker, mørk sirup, agavesirup, eller noe slikt. Stevia har jeg også vært borti, men siden det meste jeg lager spiser også min mannlige samboer så blir han fort litt skeptisk ;) (tviler på at faren er reell selv, men jeg respekterer hans oppfatning).

Neste søtstoff jeg leser meg opp på er xylitol, som visstnok stort sett er trygt med unntakt av magebesvær ved stort inntak.

Gjest vimselot
Skrevet

Suketter og kunstige søtningsmidler skal man holde seg unna feks fordi de lurer kroppen slik at du vil føle et behov for noe å spise noe søtt f.eks.

Skrevet
Suketter og kunstige søtningsmidler skal man holde seg unna feks fordi de lurer kroppen slik at du vil føle et behov for noe å spise noe søtt f.eks.

Enkelte får den effekten ja, men langt ifra alle. Så lenge man er bevisst så er det ikke noe problem, spesielt om man ikke merker noe økt søtsug eller sultfølelse etter søtningsmiddel (jeg gjør ikke).

Skrevet (endret)

Når det spørres om noe er sunt har jeg erfart at det ofte menes om produktet er fetende eller ikke, nå skal ikke jeg påstå at det er slik her. Men jeg ser iallefall at noen nevner søtningsmiddelet xylitol, og da tenkte jeg at jeg skulle komme med litt nyttig info til de som bryr seg om vekta! Alle søtningsstoffer som slutter på -ol (Xylitol, sorbitol) er like fetende som sukker.

Så man kan faktisk legge på seg like mye av halsdrops og lignende selv om de er sukkerfrie, sjekk hvilke søtningsmidler de inneholder!

Endret av Malibulita
Skrevet
Når det spørres om noe er sunt har jeg erfart at det ofte menes om produktet er fetende eller ikke, nå skal ikke jeg påstå at det er slik her. Men jeg ser iallefall at noen nevner søtningsmiddelet xylitol, og da tenkte jeg at jeg skulle komme med litt nyttig info til de som bryr seg om vekta! Alle søtningsstoffer som slutter på -ol (Xylitol, sorbitol) er like fetende som sukker.

Så man kan faktisk legge på seg like mye av halsdrops og lignende selv om de er sukkerfrie, sjekk hvilke søtningsmidler de inneholder!

Hva med å sjekke ut bakgrunnen for det du skriver, før du pøser ut med sånt?

Sukkeralkoholer (som f.eks xylitol og sorbitol) er ca halvparten så kaloririkt som sakkarose, så det er altså langt fra like fetende.

Dessuten er innholdet av disse sukkeralkoholene mye lavere, siden søtningseffekten er så mye høyere enn sukkerets.

Skrevet
Hva med å sjekke ut bakgrunnen for det du skriver, før du pøser ut med sånt?

Jeg må virkelig beklage hvis jeg har sagt noe som bare er nesten riktig, poenget er at -ol søtningsstoffer ikke er kalorifrie, som mange tror, og at man derfor ikke bør spise masse og tro at det ikke gjør noe for vekta.

Hvis du har hørt noe som du tror andre vil ha nytte av å vite, sjekker du det alltid med flere kilder for å finne ut om de som fortalte det til deg var helt nøyaktige?

Gjest Bolledeig
Skrevet

Ser at sukkeralkoholer diskuteres og skal bare komme med en liten presisering ;) sukkeralkoholer påvirker ikke blodsukkeret, slik som vanlig sukker

Det er sant, MEN, det skal ganske store mengder til. Og det som er fint med sukkeralkoholer, er at de fungerer som plumbo. Så selv om det er teoretisk mulig å spise seg til kalorioverskudd på IFA-drops (er rundt 39 kcal pr pose) så ville man nok etter pose nr 2 eller 3 innsett at det ikke var noen særlig god idé ;)

Skrevet
Det er sant, MEN, det skal ganske store mengder til. Og det som er fint med sukkeralkoholer, er at de fungerer som plumbo. Så selv om det er teoretisk mulig å spise seg til kalorioverskudd på IFA-drops (er rundt 39 kcal pr pose) så ville man nok etter pose nr 2 eller 3 innsett at det ikke var noen særlig god idé ;)

Det er en annen sak, og jeg vet om flere som har fått smertelig erfare at slike kan få uante virkninger.. :ler:

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg har alltid brukt suketter i te og kaffe og aldri fått noe mer søtsug av det enn av vanlig sukker. Jeg har heller ikke lagt på meg noe av å bruke sukettetter. Så lenge man ikke overdriver bruken av kustige søtningsmiddler er det ikke skadelig. Mattilsynet hadde en artikkel på sin hjemmeside om dette for en stund siden. Syns å huske at barn under 2 år ikke skulle få i seg over en viss mengde av kunstige søtningsstoffer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...