Gå til innhold

Tenåringer og alkohol

Rakel

Anbefalte innlegg

Hei! Her er jeg igjen og vil ha noen råd og meninger fra dere. :)

Denne gangen gjelder det min datter på snart 14 år.

Hun har vært "flink" og fornuftig og holdt seg unna drikking og røyking

til nå. Hun har en god venninde som er veldig lik henne, og de er sammen om alt. De ser begge større ut enn andre jenter på samme alder, (som både har røykt og drukket). (Dette forteller de og venninder av meg at visstnok er "vanlig" i den alderen.) Jeg synes de er alt for unge, og kan ikke forstå at foreldre ikke merker dette. Jeg har ganske god kontroll og vet hva hun gjør. Jeg er også glad for hver dag som går uten at hun tenker på å gjøre dette når jeg hører hva andre gjør. Synes det er helt skremmende faktisk.

Nå til poenget: For noen dager siden skulle jeg finne en viktig adresse som sto i en skrivebok, og jeg gikk på rommet hennes for å lete. Da så jeg dagboken hennes lå på gulvet. Jeg åpnet og leste siste arket. (FYYY)

Jeg har aldri gjort dette før, og visste ikke hva eller om hun hadde engang. Normalt ville jeg ikke gjort det, men samtidig følte jeg at det var viktig at jeg "visste litt" akkurat nå.

På siste siden sto det at hun og venninden skulle treffe noen gutter den 16. mai (som de trener sammen med) Da skulle de drikke.

Hun hadde skrevet at "vi har jo ikke drukket enda, men vi må jo prøve en gang."

Javel.....Hva gjør jeg nå?????

Jeg har snakket om drikking, og det å "bli en annen", miste kontrollen, "drite i alt", utnytting osv. osv.

Jeg liker ikke dette, men hva kan/skal jeg gjøre.

Dette er så viktig for meg, at jeg spør dere her i forumet også på rådslagning. Hva ville dere gjort i denne situasjonen?

Det er snart 16. mai nå, så jeg tar takknemlig imot alle svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Denne er ikke enkel.

Du kan jo begynne med å avtale at du kan være sjåfør.

Så kan du kjøre jentene til festen og hente dem etterpå.

Mine foreldre kjørte meg alltid til og fra fester. Da fikk de hilse på mine venner,selv om jeg syns det var utrolig kiipt da, er jeg litt glad for det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M-ling

Jeg tror heller jeg ville snakket med henne om grensesetting når det gjelder alkohol.

Du får ikke gjort noe med hva hun gjør eller ei uansett, men du kan snakke med henne om virkninger, og få henne til å reflektere litt over dette.

Du kan fremdeles si at du ikke vil hun skal drikke, men ved også å snakke om hvor lite man tåler første gang for eksempel, og spesielt dette om å miste kontrollen.

Jeg ville fått henne til å tenke litt igjennom hva hun vil gjøre dersom hun føler det går over styr - har hun tenkt igjennom dette på forhånd, er det lettere for henne å ta et fornuftig valg når hun er midt oppi det.

Det som er skummelt med at tenåringer drikker, er at de ikke får tak i drikke selv - og dermed lett får "dårlig" sprit av eldre venner.

Det er tross alt bedre å bli litt "i farta" av noen øl, enn å ligge og spy etter ett glass som de ikke aner hva inneholder.

Det er jo et dilemma - jeg ville ikke kjøpt alkohol til en 14-åring - men samtidig så er det jeg nevnte ovenfor en realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe fasitsvar på noen måte, men tenker bare som så at det eneste du vel kan gjøre må være å ta enda en prat med din datter.

IKKE fortell henne at du har lest i dagboka hennes, da risikerer du at hun mister respekt og tiltro til deg, det tror jeg virkelig jeg ville gjort som fjortis om min mor hadde tjuvlest i min dagbok!!! :evil:

IKKE fortell henne at du tror hun drikker eller at du vet hun har tanker om å gjøre det.

Mitt råd er heller å ta en vennskapelig og fortrolig prat med henne, om alkohol og mulige virkninger av det. Fortell henne hva du er redd for kan skje dersom hun drikker seg overstadig, fortell henne at hun lett kan bli dårlig og ødelegge hele kvelden, at hun kan bli utnyttet fordi hun ikke lenger har kontroll. Fortell henne at det er tøft å ikke være en av de som drikker seg dritings og skjener rundt! At hun er ett mer selvstendig individ som tar egne avgjørelser uten å måtte følge det alle andre gjør.

Eller hva du nå ønsker å si til henne. Men rett det mot at det snart er 16. mai og at du vet at mange drikker, at det er derfor du ønsker at hun skal vite hva du mener, at hun vet hva hun kan gjøre om hun allikevel drikker etc.

Du kan ikke være der med henne dessverre, og det ER andre fjortenåringer som drikker seg fulle og synes det er hysterisk morsomt.

Lykke til uansett! Men ikke snik mer i dagboka :wink: og prat til henne slik at hun har lyst til å ta ansvar for seg selv, og ikke slik at hun føler at du leker dagmamma for henne. (litt dumt uttrykt siden du jo ER mora, men men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært MIN datter så hadde jeg bare oversett dette.

Før eller siden vil hun jo prøve alkohol likevel,enten du liker det eller ikke.

Du må aldri finne på og si at du leste fra dagboken hennes,det er svært private saker i hennes alder.

Min mor leste dagboken min når jeg var yngre,og jeg har til dags dato ikke tilgitt henne for å snoke i mine ting!

Jeg tviler ikke på at du er i et dilemma,men prøv og STOLE på henne.

La henne få denne erfaringen.

Barbie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftige svar her. Snakk med henne om fyll/beruselse. Hun er snart fjorten ... si til henne at statistisk blir de som nyter alkohol før de blir femten, mer utsatt for å få alkoholproblemr - det har noe med å få tid til å modnes å gjøre... (men er jo ikke alltid tilfelle).

Ikke fortell at du har sniklest dagboka i alle fall.

Sønnen min var femten og et halvt første gangen. Det har han fortalt meg. Jeg fotalte ham om statistikken da han var yngre, også at det var forskjell på å drikke litt og det å bli full. At folk gjerne dummer seg ut i fylla. Og at det er fare på ferde dersom man drikker hver helg.

Nå er han straks sytten, og jeg vet han tar par - tre glass av og til i helgene, men ikke hver helg. Jeg kjøper ikke til han, men ville kanskje gjort det om han hadde spurt. Forøvrig tror jeg han får kjøpt selv.

Du kan ikke hindre henne, dersom hun selv vil. Men du kan lede henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig med pulverheksa, avtal at du kan kjøre eller sørg for at hun vet at du er i rimelig nærhet.......uten at du er der, hvis du skjønner.

Jeg tror ungdom må få vite/være trygge på at de kan komme å snakke om alt mulig til foreldre, men de må få styre det selv. Har dere snakket om bruk av alkohol tidligere, er det ikke sikkert at det hjelper å snakke om dette flere ganger akkurat nå. Kan fort bli oppfattet som mas.

Selv var jeg 13 første gang jeg drakk. Ikke akkurat noe å skryte av, men jeg skjønner jo at ungdom ønsker å prøve dette ut. Derfor viktig at de skjønner at foreldrene følger med, at ikke de tror de kan gjøre hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må i hvert fall aldri fortelle eller på andre måter gi uttrykk for at du har lest dagboken hennes! Det kan skape en tillitskrise som det kan ta år å rette på. Det kan også skape en situasjon hvor hun aktivt går inn for å skjule ting for deg.

Synes ikke du skal bekymre deg så mye. Jeg begynte selv å drikke da jeg var 14, men drikke og drikke kan være så mangt. Selv drakk jeg kanskje to pils og da hadde jeg liksom drukket... Jeg var kanskje litt småbrisen et par ganger i tenårene, men skikkelig full var jeg nok ikke før jeg var rundt 22.

Et tilbud om henting er lurt. Evt. gi henne beskjed om at hun bare kan ringe dersom hun har behov for å bli hentet. Det skaper trygghet og er det noe 14 åringer trenger så er det nettopp det. (Selv om de heller vil dø enn å innrømme det :ler:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

IKKE si du har lest dagboken hennes. En venn av meg har ikke tilgitt foreldrene sine dette 15 år etterpå....

Ta en prat i disse festdager om gutter og rus... Og vær tilstede når hun drar på festen.

Si at hun blir hentet, innen et rimelig tidspunkt. Selv synes jeg 01 bør være nok i massevis i den alderen (jeg overlevde selv...), hun har vel et program på 17? Merker du ved henting at hun er beruset kan dere ta en liten prat, som IKKE må være fordømmende.

Min eforeldre praktiserte en teori om at man aldri skal være for full til å tørre å komme hjem. Ikke nødvendig med meg, men de var veldig glad for at broren min faktisk kom hjem selv om han nesten ikke kunne stå på beina, enn at han bare ble borte natten over slik vennene hans gjorde. Voksne må være tilstede, også når man har vært "slem"!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

I dag er den store dagen....

Husk at et tilbud/krav om at du skal hente, Kan hjelpe henne til å stå imot et mulig drikkepress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rakelm

Hei! Takk for alle gode råd og svar!

Kvelden før skulle venninden sove her, og jeg benyttet sjansen. Vi satt og snakket i over 2 timer om drikking osv. Datteren min fortalte at hun hadde prøvd å drikke for 1 år siden, der vi bodde før. Hun sa hun hadde drukket en cider hos en venninde da de hadde pysjamas-fest der. Hun har ikke prøvd siden. Vi pratet om alt mulig, metanol, hvordan hun mister dømmekraft på bare litt drikke. Jeg fortalte på deres "språk" hva alkohol gjør med dem, og hvordan de kan gjøre ting de angrer på, og at de kan bli lurt til ting.

16. mai var jeg veldig urolig, og ringte henne på mobil (takk og pris for den) for å høre hvor hun var.

Da hun kom hjem hadde hun IKKE drukket. :)

Det samme gjaldt 17. mai.

I desperasjon lovet jeg henne at hun skulle få 5000 kr. å shoppe klær for, dersom hun ikke prøvde å drikke frem til hun var 15 år.

Jeg sa også at det ikke betydde at hun fikk lov når hun var 15, men at dette var en "belønning" til da. (Føler meg desperat etter å få henne til å

holde seg unna, og at det er en god stund til hun blir 15. Hun må først bli 14 i august...:) )

Dette var i all fall populært for henne. (men deretter blir problemet å finne på noe bedre til hun blir 16.....) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IKKE fortsett å kjøpe hennes tillitt!!!

Hun høres da vitterlig ut som ei fornuftig jente, du må bare stole på henne og fortsette å snakke med henne, IKKE betale henne for det.

Jeg kjenner mange som ble lovet sertifikatet og elller bil dersom de ikke røyket før en viss alder, foreldrene trodde de kunne stole på barna pga at de "skulle jo få stooor belønning for det".. noen av dem smugrøyka og andre startet å røyke etter den bestemte datoen! Hva er da oppnådd? Ingenting!!

Ikke lokk med mange penger, stol på henne, snakk med henne og vis henne at du tror på henne når hun sier hun ikke drikker! DET vil hun verdsette høyere en 5000,-, på sikt ihvertfall!

IKKE ring og pass henne opp hver gang hun skal ut heller, da vil hun jo VITE at du ikke stoler på hennes ord, for det er det du ikke gjør! du stoler ikke på henne, og det vil du ikke kunne kjøpe deg ut av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Enig med Aline.

Men nå har du jo lovet det, så da er det jo vanskelig å ta det tilbake...

Kjenner også flere som gjorde ting i smug eller begynte rett etterpå. Synes du nå har sagt at 15 år er vanlig å begynne å drikke.

Hun var jo så flink, jo! 5000 kr? TIL KLÆR?????

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fornuftige svar her ja. Men må si jeg er litt uenig med deg, Barbie. En kan ikke overse at et trettenåring har tenkt å drikke alkohol! Hun er jo alt for ung. Tenåringer trenger at foreldre setter grenser. Og de trenger tydelige voksenpersoner, som er gode forbilder for dem. Tenåringer og alkohol hører ikke sammen. Du skrev også at før eller siden vil hun likevel prøve. Må bare si at ikke alle ungdommer drikker. Jeg selv har aldri vært full, og vet jo at jeg ikke er alene om det her i verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...