Otrivia Skrevet 8. mai 2008 #1 Skrevet 8. mai 2008 Heisann! Jeg og min samboer kunne godt tenke oss en tur til USA de nærmeste årene, men tanken er at når vi først drar over havet, å få med oss mer enn ett område og en by. Lurer derfor på om det er noen av dere som har erfaring med å reise litt rundt i USA, eller eventuelt kjenner til noen reisebyråer e.l som arrangerer turen som ligner på dette. Vi vil gjerne bli noen dager hver plass for å få med oss litt fra hvert, og dra på sightseeing osv. Vi er ganske unge og lite erfarne med kjøring utenom i vårt eget hjemland, og kartbruk osv. Vi vil derfor helst slippe å dra rundt på måfå alene med bil uten noe spesifikk opplegg og hjelp, dvs fly/kollektiv transport fra plass til plass eller reise med guide. Hadde vært veldig fint med alle råd og tips dere kan ha. På forhånd takk for svar.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #2 Skrevet 8. mai 2008 Kilroy har en del organiserte turer. Ellers er wideroe.no et greit sted å begynne hvis dere vil se på flyreiser, der har man mulighet til å søke få opp beste pris på multidestinasjonsreiser med mange ulike flyselskaper (gå inn på avansert søk, liten skrift). Amtrak.com er de største på tog, og Greyhound er et stort busselskap. Jeg har ikke reist med noen av dem, men har inntrykk av at Greyhound oppfattes som litt "skummelt" av (hvite rike) amerikanere. I USA er bil framkomstmiddel nr 1, og de som kjører buss er gjerne de som ikke har råd til bil, og da følger det gjerne med litt fattiogdomsproblematikk. Dette blir veldig stereotypisk, og jeg har som sagt ikke reist med de før. Vil bare forberede deg litt på hvilke meninger du kan møte på ulike forum. Jeg ville likevel ikke slått fra meg tanken på buss, men det kan lønne seg å sjekke ut hva slags område stasjonen man skal gå av på ligger i, spesielt hvis man kommer fram sent på kvelden/natten. Deler av USA (også en del byer) har dårlig kollektivtilbud sammenlignet med Norge, så hvis dere skal reise rundt med kollektivtrafikk på egenhånd kan det lønne seg å velge byer ut ifra dette. New York City og San Francisco skal visst være gode tips når man ikke har bil, mens Los Angeles er spredt over et stort område og ikke er like lett å komme fram i. Vær oppmerksom på at "backpacking" i USA gjerne betyr det vi forbinder med friluftsliv. Backpacking slik vi kjenner det er ikke så populært i USA, de fleste amerikanere ser på Road Trip som the one and only way for denne type turer. Sjekk ut disse stedene: www.amtrak.com www.wideroe.no www.greyhound.com www.kilroy.no www.tripadvisor.com (reisetips redigert av brukere) www.frommers.com - se spesielt "travel talk" som er et nyttig forum Ellers går det an å søke opp turistinformasjon for de ulike statene, det går an å finne arrangerte dagsturer og kortere turer fra en by til en annen, eller fra en by til en severdighet/naturopplevelse God tur!
Gjest Gjest_Therese_* Skrevet 7. juni 2008 #3 Skrevet 7. juni 2008 Heisann! Jeg og min samboer kunne godt tenke oss en tur til USA de nærmeste årene, men tanken er at når vi først drar over havet, å få med oss mer enn ett område og en by. Lurer derfor på om det er noen av dere som har erfaring med å reise litt rundt i USA, eller eventuelt kjenner til noen reisebyråer e.l som arrangerer turen som ligner på dette. Vi vil gjerne bli noen dager hver plass for å få med oss litt fra hvert, og dra på sightseeing osv. Vi er ganske unge og lite erfarne med kjøring utenom i vårt eget hjemland, og kartbruk osv. Vi vil derfor helst slippe å dra rundt på måfå alene med bil uten noe spesifikk opplegg og hjelp, dvs fly/kollektiv transport fra plass til plass eller reise med guide. Hadde vært veldig fint med alle råd og tips dere kan ha. På forhånd takk for svar.
Gjest Gjest_Therese_* Skrevet 7. juni 2008 #4 Skrevet 7. juni 2008 [Hei! Jeg og samboeren min har i lang tid snakket om at vi kunne tenke oss å besøke USA, og for kort tid siden bestemte vi oss for å reise neste sommer (juli 2009) Jippi! Jeg har allerede nå begynt å planlegge reisen for å se hvor mye penger vi trenger, hvilke steder vi skal besøke og hvordan vi skal forflytte oss imellom, og faktis begynner ting å falle mer og mer på plass. søkefunksjonen på www.finn.no er faktisk veldig grei å bruke for å finne billige flybilletter over dammen. Jeg ble overrasket når jeg så prisene, og søket gjelder utenlandske flyselskap også. Det lønner seg nok å være tidlig ute med bestillingen. Ellers finnes det også en god søkefunksjon for hotell også. Det største togselskapet selger billettkort for 14 og 30 dager, slik at man kan ta tog og hoppe av og på ettersom det passer seg. Prisene på dette varierer mellom høysesongen og lavsesongen. Dette og annen god informasjon finnes på nettsiden til USA-spesialisten (www.usaspesialisten.no). De arrangerer også lengre turer med guide (2 uker) som dere kan vurdere. Ellers finnes det mye god informasjon på sidene deres. Ellerr har jeg googlet (www.google.com) veldig mye. Det anbefaler jeg dere også å gjøre. Det er mange som har vært på "backpacking" der borte som har skrevet mye om erfaringene sine. Linken under ga oss masse nyttig informasjon. Ta deg god tid til å lese den. USA-delen kommer ganske langt ned på siden. http://www.travelindependent.info/america-north.htm Lykke til med planleggingen og gi meg gjerne tips dersom dere kommer over noe bra: [email protected] -Therese-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå