Ghost Skrevet 8. mai 2008 #1 Skrevet 8. mai 2008 Vet ikke helt hvor jeg skal legge denne. men legger den innpå barn og familie foreløpig, for jeg regner med at det er som oftest "her" foreldrene holder til Jeg og ei vennine bestilte en pakke med barneklær på Disneyshop i helga. Det ble på ca 800,- NOK inkl. frakt. Så idag fikk jeg mail om at pakken var sendt og underveis. Men nå ringer det en telefon ifra ei svensk dame som sier hun jobber i UPS. Og forteller meg at pakken min er underveis, men for at dem skal kunne levere den videre til meg, må jeg forhåndsbetale for den norske momsen og tollen. Så jeg må oppgi kredittkortnr. mitt til henne. jeg sa jeg ikke hadde kortet i nærheten nå, men at hun heller kan ringe meg imorgen. Det er liksom der jeg ble litt i tvil da.. for sist gang jeg bestilte en pakke ifra Disneyshop, så fikk jeg toll-regning i posten uken etter jeg hadde motatt pakken. Jeg nevnte dette for henne og hun sa at de hadde sluttet å sende regninger nå. Men at nå måtte man alltid forhåndsbetale for tollen før man mottar pakken. Er dette sant ? jeg er bare så veldig septisk til å gi ut kredittkortnummeret mitt til folk på denne måten... Så jeg må bare spør her inne først, om det er noen andre som har måtte gjort dette?
SuperGjest Skrevet 8. mai 2008 #2 Skrevet 8. mai 2008 Helt vanlig når pakker sendes gjennom UPS. Ingenting å bekymre seg for. Før leverte de pakken på døren med regning på moms og toll (som du sikkert har skjønt tar de seg av moms og toll og du betaler til dem fremfor Tollvesnet), men de har nye regler nå som gjør at du må betale på forhånd.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #4 Skrevet 8. mai 2008 Det var en merkelig praksis. Jeg ville ikke ønsket å oppgi mitt kredittkortnr. over telefon.
Jigva Skrevet 9. mai 2008 #5 Skrevet 9. mai 2008 (endret) Jeg synes det var merkelig.. De gangene jeg har bestilt noe fra utlandet som jeg må betale toll på så betaler jeg det på postkontoret. Vet ikke hvordan det er med UPS. Men hva om du selv ringer til UPS i Norge eller Sverige og hører med dem om dette stemmer. Da gir du hvertfall kort-nummeret til en person som du vet sitter hos UPS. Endret 9. mai 2008 av Jigva
Gjest Reka Skrevet 9. mai 2008 #6 Skrevet 9. mai 2008 Jeg trodde ikke det var lov å be om sånne opplysninger via telefon jeg.. Jeg ville gjort som Jigva sier og ringt UPS.
SuperGjest Skrevet 9. mai 2008 #7 Skrevet 9. mai 2008 Jeg synes det var merkelig.. De gangene jeg har bestilt noe fra utlandet som jeg må betale toll på så betaler jeg det på postkontoret. Vet ikke hvordan det er med UPS. UPS betaler moms og toll til Tollvesnet for deg. Deretter betaler du det til UPS. De er rett og slett et firma som tar seg av levering og alt som har med det å gjøre. Sikkert for at man raskere skal få pakken, man skal slippe å forholde seg til flere en et firma og man kan i tillegg få pakken på døren. Uansett om det er merkelig eller ei så er det helt lovlig og helt trygt.
Cilla Skrevet 9. mai 2008 #8 Skrevet 9. mai 2008 Uansett om det er merkelig eller ei så er det helt lovlig og helt trygt. Det er sikkert lovlig og helt trygt, men jeg hadde aldri oppgitt kredittkortnummeret mitt til noen som ringte meg og sa de ringte fra UPS. Jeg hadde i såfall lett opp nummeret til UPS på egen hånd, og ringt de tilbake så jeg var helt sikker på det var noen fra UPS jeg snakket med.
Ghost Skrevet 10. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. mai 2008 Vel uansett, merkelig eller ei, så oppgav jeg kredittkort nummeret til dem når dem ringte opp igjen, og sa at jeg ville få det bekreftet via e-post. Og det fikk jeg. Og e-posten var ihvertfall fra UPS. Pakken skal komme til uka! Prøvde å sjekke opp nummeret, men ble ikke noe klokere av det. er ikke så flink å sjekke ut sånne ting jeg. men jeg fikk bare stole på det. siden hun visste hva jeg het og hvor jeg hadde bestilt varer ifra, så regnet jeg med at det var UPS.
Snil@ Skrevet 10. mai 2008 #10 Skrevet 10. mai 2008 Hva er internettadr til disneyshop (prøvde og søke på nettet men fant ikke noe som stemte). Tusen takk
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #11 Skrevet 10. mai 2008 Uansett om det er merkelig eller ei så er det helt lovlig og helt trygt. Det kan godt være det er helt lovlig, men det blir feil å si at det er helt trygt å oppgi kredittkortnummeret til folk som ringer deg. Så man bør i hvert fall finne nummeret og ringe opp igjen, eller sende det skriftlig. Jeg har selv oppgitt kredittkortnummer over telefon til feks NSB eller flyselskaper, men da er det JEG som har ringt DEM. Jeg ville ikke oppgitt nummeret om noen ringte og sa Hei, det er fra NSB.
Ghost Skrevet 10. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 10. mai 2008 Hva er internettadr til disneyshop (prøvde og søke på nettet men fant ikke noe som stemte). Tusen takk http://home.disney.go.com/shopping/ Har handlet der mange ganger og er veldig fornøyd
Gjest jeg arbeider for UPS Skrevet 10. mai 2008 #13 Skrevet 10. mai 2008 hello... jeg jobber faktisk for UPS. paa den norske kundeservice. fra i aar er det faktisk nesten samtlige privat kunder som maa forhaandsbetale toll og moms foer varen blir levert ut. vet godt det hoeres litt underligt ut en svensk/ dame ringer og ber om kreditkort nr. du kan ringe oss paa kundeservice ml 08 til 18, ml 18 og 20 viderekoples man til den svenske ups. vi sitter i Koebenhavn faktisk. tlf 800 33470 med vennligste hilsner fra Monica
Snil@ Skrevet 12. mai 2008 #14 Skrevet 12. mai 2008 http://home.disney.go.com/shopping/ Har handlet der mange ganger og er veldig fornøyd Tusen takk da skal jeg sjekke den siden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå