Felix Skrevet 14. mai 2003 #21 Del Skrevet 14. mai 2003 Jeg kjenner også noen som hadde et slikt bryllup. Moren hans arrangerte alt, bestemte alt. Og klaget på kjolevalget til svigerdatteren -åpenlyst. (Dette var en av de få tingene hun ikke fikk styre). Moren inviterte mange av sine venner, og for meg virket det hele som show off. Og morens dag, ikke brudeparet! Litt trist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 14. mai 2003 #22 Del Skrevet 14. mai 2003 Jeg kjenner også noen som hadde et slikt bryllup. Moren hans arrangerte alt, bestemte alt. Og klaget på kjolevalget til svigerdatteren -åpenlyst. (Dette var en av de få tingene hun ikke fikk styre). Moren inviterte mange av sine venner, og for meg virket det hele som show off. Og morens dag, ikke brudeparet! Litt trist. Å fysjogfysj. Dette hadde jeg aldri funnet meg i. Hadde vi kommet ut for noe sånt hadde vi nok avlyst det hele, men beholdt kirken og presten, blitt viet, og stukket til fjells og plukket en fin bukett, laget bryllupsmiddag på stormkjøkken, badet nakne i et fjellvann og tilbragt bryllupsnatta under åpen himmel. Bare oss to. Et minne for livet!!! Så kunne de angret på at de tvang oss til å ta våre egne valg. Så det så! (Men OK, jeg innrømmer at å gjøre noe sånt vil være drastisk og kanskje ikke så helt enkelt hvis forventningene fra familie etc tilsier at noe sånt er uhørt...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2003 #23 Del Skrevet 14. mai 2003 Jeg blir helt skremt over ste/mødre og ste/fedre som kommer med skremselspropaganda over for sine sviger/barn. Er det MUUUULIG. Dette vitner jo om totalt mangel på respekt. :evil: Puhhh, det var godt å få sakt det. Når det er sakt er det jo selvfølgelig ingen som ønsker en kjempekonflikt med sine egne sviger/foreldre rett før det som skal være den lykkeligste dagen i deres liv. Det er om å formidle på en pen måte hvilke ønsker man selv har for sitt eget bryllup. Man kan jo diskutere seg frem til en løsning, ta hensyn til hverandres behov. Personlig ønsker jeg at jeg får mulighet til å forme min dag sammen med min kjære, slik vi ønsker det uten masse innblandinger. Det er helt greit å komme med gode råd, men ordrer, nei takk. Jeg synes det er dårlig gjort av foreldre å "spille" på barnas dårlige samvittighet med; vi gir dere penger så da er det bare rett og rimlig at vi bestemmer?? :o Nei, mitt råd er klart; si i fra av respekt for deg selv, dine behov og ønsker. Det er DERES dag - lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2003 #24 Del Skrevet 14. mai 2003 En jeg kejnner har veldig dårlig råd, og foreldrene betaler derfor bryllupet. Hvilket moren utnytter til det fulle. De får bla nesten ikke ha venner tilstede, mens morens grandtanter bruden aldri har møtt er invitert. Moren sier bare " det er jeg som betaler". Virker som om hun skal holde et show der datteren er på utstilling. Brudeparet har vært svært nære på å avlyse hele greia. Er det ikke dette som kalles maktmisbruk. Folk som dette som er så egoistiske og selvsentrerte fortjener grensesetting. Man kan ikke gi slike mennesker næring/ lov til å drive på slik, da blir man et offer for elendigheita. Egentlig så har man faktisk et valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
toflus Skrevet 14. mai 2003 #25 Del Skrevet 14. mai 2003 Svigerforeldrene mine har tilbudt seg å betale halvparten, men aldri i livet om svigermor får bestemme noe i bryllupet vårt. Vi har sagt klart fra om at dette er vår dag, og at de har giftet seg en gang før..... Hun prøvde seg en gang, og sa at hvis ikke vi gjorde sånn og sånn- ja da skulle hun ikke betale nei.... Neivel, sa jeg da.... Hørte ikke mer, og de skal fortsatt betale da... :D At de skulle betale var et TILBUD fra deres side, ikke noe vi spurte om.... Ergo så må de følge vår smak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 14. mai 2003 #26 Del Skrevet 14. mai 2003 Svigerforeldrene mine har tilbudt seg å betale halvparten, men aldri i livet om svigermor får bestemme noe i bryllupet vårt. Vi har sagt klart fra om at dette er vår dag, og at de har giftet seg en gang før..... Hun prøvde seg en gang, og sa at hvis ikke vi gjorde sånn og sånn- ja da skulle hun ikke betale nei.... Neivel, sa jeg da.... Hørte ikke mer, og de skal fortsatt betale da... :D At de skulle betale var et TILBUD fra deres side, ikke noe vi spurte om.... Ergo så må de følge vår smak Skjønner tankegangen din, men allikevel kunne det jo vært en hyggelig gest ovenfor svigers å la de bestemme et eller annet som kanskje ikke føles fullt så viktig for deg og din kjære? Så får svigermor også føle at hun får være med og bestemme litt? Jeg synes faktisk det er rett og rimelig dersom de skal betale. Mvh Pusekatt -som kommer til å betale alt selv og derfor også bestemme alt selv (sammen med min kjære selvsagt ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 14. mai 2003 #27 Del Skrevet 14. mai 2003 Oj-oj-oj! Her virker det som det er mange uavklarte foreldre/barn-forhold! Jeg og brudens far er bedt om å stille som vertskap i bryllupet fordi brudeparet ønsker å kjøre etter gammel stil, det betyr at vi diskuterer oss fram til innhold og fordeler resursbruk og oppgaver mellom oss og brudeparet. MEN under den klare forutsetning at det er brudeparet som legger premissene for sin dag. Jeg bidrar med å legge fram mange alternativer som de kan velge mellom, tenke gjennom hvem, hva og hvordan, og prøver å finne praktiske løsninger på det meste. Det kommer mange tilreisende som skal ha hus og mat i flere døgn, og de fleste av dem skal også få lov til å bidra både med matlaging, pynting av kirke/festlokale, gavebord, rydding osv. Vi er så heldig å ha en familie med stor dugnadsånd, og jeg vil prøve å tilrettelegge slik at brudeparet får minst mulig å tenke på når dagen er der, så de kan bare kose seg med hverandre og gjestene sine når festen er i gang. Og jeg er stolt av å ha en datter som har tillit til at jeg vet hvor grensen går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felix Skrevet 14. mai 2003 #28 Del Skrevet 14. mai 2003 Hva med litt ekte kvinnelist da?? Jeg ønsker ikke innblanding fra hverken mamma eller svigermor! Men de betaler begge 1/3 av bryllupet, og følgelig føler jeg at de må få lov til å ha et ord med i laget. I stedenfor å ende i konflikter lønner det seg å styre unna valgene, men heller la de ta del i planleggingen. F.eks. I morgen kommer svigermor til byen kl.13. Vi skal ha en hel dag sammen der vi skal kikke på kjoler, sko etc. Vi skal ha lunsj på Pascal, så kan hun se og smake bryllupskaken. Vi skal se på brudepikeantrekk og blomster. Og blomstene har jeg egentlig ikke noe med å gjøre, Det er Tigergutt sitt område.. Neste fredag skal vi ta med mamma og svigermor på hotellet og smake oss gjennom det endelige menyvalget. Jeg vet at de setter pris på det. Og ta de med så sent i planleggingen er heller ikke så farlig! Mamma skal få oppbevare kjolen, og gleder seg stort til å få den i hus. :D Tror det handler om at de må få lov til å være med å glede seg, at de også kan få drømme litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 15. mai 2003 #29 Del Skrevet 15. mai 2003 Personlig synes jeg at så lenge foreldrene enten betaler litt eller alt, så skal de ha et ord med i laget. Det er tross alt deres penger som blir brukt, og da skulle det bare mangle at de ikke får noe å si i forbindelse med dette. Liker man ikke dette, bør man betale hele gildet selv! Vi fikk sponset middagen av moren min, og det var den mest selvfølgelige ting i verden at hun også skulle ha noe å si i forbindelse med hva vi skulle spise. Ellers har nok foreldre uansett en tendens til å blande seg opp i dette. De har sikkert hatt mange tanker og forventninger omkring datterens bryllup helt fra hun var liten, så det er kanskje ikke så rart at et bryllup setter mange følelser i sving hos dem også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 15. mai 2003 #30 Del Skrevet 15. mai 2003 Skjønner jeg er heldig, jeg gitt! Har både mamma/pappa og svigerfamilie som mer enn gjerne vil bidra økonomisk til bryllupet vårt neste sommer. Men mamma vil helst slippe å ha så mye med planleggingen å gjøre! I hvert fall foreløpig! Den eneste føringen hun legger, er faktisk å få være med når jeg prøver brudekjoler - og der ville jeg faktisk bedt henne om å være med uansett. Hurra for snille mamma'n min! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 15. mai 2003 #31 Del Skrevet 15. mai 2003 I prinsippet syns jeg at hvis brudens foreldre betaler brylluppet (som har vært vanlig) så er det også de som inviterer til fest for brudeparet. Når det er sagt så skjønner jeg ikke hvilken glede foreldrene kan ha av å gå så til de grader imot brudeparets ønsker, jeg ser det som en selvfølge at ønskene ivaretaes (så lenge de er innen normalitetens grenser). Mange brudepar betaler selv (med større/mindre tilskudd fra den ene eller begge familiene) og da er det de som inviterer og de som bestemmer. (fryktelig at noen kan bruke en slik anledning til å "vise seg"/overkjøre/lage kvalm.... det er jo psykopati :o ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gleder meg! Skrevet 15. mai 2003 #32 Del Skrevet 15. mai 2003 Mine foreldre betaler nesten hele bryllupsfesten vår, men der igården er det ikke noe snakk om at de skal bestemme!!! Spørre hele tiden hvordan vi vil ha det, men kommer selvsagt og med mange gode forslag, noen liker vi, og om vi ikke gjør det, er det ingen sure miner!!! Hadde de skulle bestemt i hytt og pine hadde de ikke skulle fått betalt!!! Er kjempetakknemlig for at de ikke er sånn!!! Da søsteren min giftet seg for en stund siden, ville brudeparet betale alt selv, mine foreldre gav dem da en pengegave på ca samme beløp som de betaler i vårt bryllup! Så, mottoet er, er da søren meg brudeparets dag!!! Og uansett om noen foreldre/svigerforeldre hjelper til med regningen så er det da for all del ikke deres bryllup!!! Lykke til!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Green Skrevet 15. mai 2003 Forfatter #33 Del Skrevet 15. mai 2003 Takk for mange gode svar! Snakka med forloveden min igår og vi fant ut at vi må finne ut så fort som mulig hvordan vi egentlig ønsker å ha bryllupet vårt. Det er tross alt bare EN gang vi får sjansen til å gjøre dette, så da kan vi ikke føye oss etter foreldre bare for å gjøre de til lags. Det gjør meg helt vondt i hjertet med tanken på at de kanskje blir veldig såret hvis vi ikke vil ta imot deres hjelp, men det er jo ikke det som er meningen! Vil veldig gjerne ha hjelp av foreldrene mine! Saken er at de veldig gjerne vil lage en skikkelig fest for oss med hagebryllup/telt og greier. Og vi elsker den ideen! Glimrende! Men frykter at vi alle kommer til å være dødsslitne på selve dagen. Har best lyst til at alle skal slappe av og kose seg på bryllupsdagen. Ser for meg at jeg kommer til å ha digre poser under øynene og være sur og gretten og stressa :x Ikke ønskelig... Også vil vi helst ha vielsen i en spesiell kirke, som jo er langt fra hjemstedet. Dette er noe vi ønsker veldig sterkt! Selve vielsen er veldig viktig, særlig for meg, og denne kirka er helt perfekt! Uff, ser egentlig ingen god løsning på dette. Vet at foreldrene mine bare mener godt, faktisk. Men jeg kunne ønske at de kunne tenke litt mer på hva min forlovede og jeg ønsker. Sukk. Det ordner seg nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 15. mai 2003 #34 Del Skrevet 15. mai 2003 frøken, for å unngå å være dødssliten på Den Store Dagen må man ha delegert og ordnet alt av oppgaver i god tid i forveien, slik at alt er i rute. Allier deg med forlovere og nærmeste familie. Men; ting "bare ordner seg" ikke av seg selv. Du MÅ snakke med familien din, og helst så snart som mulig! Lykke til da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 15. mai 2003 #35 Del Skrevet 15. mai 2003 Gurimalla, det er mange over-ivrige (sviger)mødre ute og går!!!! Svigermora mi eier ikke nåla i veggen og bidrar derfor ikke med fem flate. Men hun blander seg heller ikke inn, er glad for at vi gifter oss og gleder seg til dagen, men har ikke kommet med en eneste kommentar til at ting bør gjøres sånn eller slik. Når det gjelder MINE foreldre derimot stiller det seg litt annerledes. De har tilbudt seg å være med på å betale for bryllupet, og det er vi svært takknemlige for. For det første blir det for meg dermed "synlig" for alle at dette ekteskapet har de tro på, det er noe de ønsker. For det andre hadde de selv et svært beskjedent bryllup, fire stykker på Rådhuset i all enkelhet. Derfor vet jeg at det betyr mye for mamma å få være med på å gifte bort datteren sin. Når det gjelder planleggingen har særlig mamma "tatt helt av." Og de som etterhvert kjenner meg her inne vet godt at det har jeg ikke det minste imot, jeg har tatt av et par ganger selv!! Jeg stoooorkoser meg med planleggingen sammen med mamma, og er lykkelig for å ha en som er like entusiastisk som meg. Hun er verdensmester i å vite hva som skal gjøres, i å organisere og å delegere. Hun ber meg bestemme alt i samråd med min tilkommende mann, og har vi noe vi lurer på legger hun frem forslag som vi velger eller forkaster. Hun er utrolig fin å ha i denne sammenhengen som i alle andre sammenhenger og hvis noen mener at jeg fremdeles henger i skjørtene på a mor må de gjerne mene det. DET driter jeg i!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå