Green Skrevet 14. mai 2003 #1 Skrevet 14. mai 2003 Hvilken rolle har foreldrene deres i forbindelse med deres bryllup? Gjør de krav på å "ha noe de skal ha sagt siden de betaler"? Snakka med mamma igår om bryllupet, har tenkt å gifte oss neste sommer. Det ble imidlertid IKKE godt mottatt at vi ikke har tenkt å gifte oss på hjemstedet! Pappa sa at han ikke ville komme da. Men det tror jeg ingenting på, det er bare tomt snakk. Jeg synes likevel at det er LITE hyggelig å planlegge bryllup med sånn respons :-? Fortvila at alle må ha en mening. Det er jo vårt bryllup! De har jo allerede hatt sin dag for lenge siden! Mamma sa noe om at hvis de skulle betale så ville de også ha noe de skulle ha sagt. Men når jeg spurte hva hun mente med det, fikk jeg ikke noe konkret svar. Uff, jeg ble så skuffa! Heldigvis er forloveden på min side, og vil at jeg skal få det sånn som jeg drømmer om! Selv om vi kanskje ender opp med å betale alt selv... Vil ikke at det skal bli sure miner og familietrøbbel p.g.a dette. Det skal jo være en festdag for alle sammen! Noen andre som har vært borti samme problemet?
Felix Skrevet 14. mai 2003 #2 Skrevet 14. mai 2003 Ja, foreldre som betaler må få ha et ord med i laget. Men det er ikke dermed sagt at de skal ødelegge all lyst til å gifte seg! Det må kunne gå an å diskutere ting. Vi bestemste kirke og selskap, gjester og mat før våre foreldre rakk å si at de ville betale. Så nå er det ikke mye å krangle om igjen.. hi hi..
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2003 #3 Skrevet 14. mai 2003 dersom de betaler er det jo deres selskap.. dersom du vil bestemme selv; betal selv! synes det er latterlig med voksne mennesker som ikke betaler for sine egne selskaper.. snakk om å fly i skjørtene på mamma fremdeles da..
Gjest Solskinn Skrevet 14. mai 2003 #4 Skrevet 14. mai 2003 Foreldre som betaler har absolutt rett til ett ord med i laget, jo mere de betaler, jo større rett til å legge føringer. Men selvsagt skal de ikke ødelegge lysten til å ha bryllup! Vi betalte selv og våre foreldre var invitert som alle andre. Ingen sure miner for det!
Gjest Brud2004 Skrevet 14. mai 2003 #5 Skrevet 14. mai 2003 Fly i mamma's skjørt??? Det er vel ikke snakk om det? Vi skal også gifte oss neste år, og begge foreldrene våre skal være med å betale, men vi har da sannelig sluttet å fly i våre mødres skjørt!! Herregud - jeg synes da man bare skal være takknemlig for at foreldrene vil være med å betale!! Ikke rart at de da vil ha noen ord med i laget, så lenge det ikke blir for mange... Våre foreldre sier hva de mener, men overlater valgene til oss. Det er jeg veldig glad for. :D Mitt råd vil være at dere bare setter i gang planleggingen på egen hånd, og heller kommer med forsiktige spørsmål, der dere føler det er riktig. Hvis de mener noe om saken, vil de antageligvis si ifra!! _____________________________________ Vi gifter oss 7. august 2004!!!
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2003 #6 Skrevet 14. mai 2003 selvfølgelig skal man være takknemmelig for gaver fra foreldre.. mitt poeng var bare at voksen mennesker klarer vel å betaler for seg selv.. det er vel noe som ligger i det å bli voksen.. selv ville jeg takket høflig nei dersom foreldre/svigerforeldre tilbød seg å betale bryllup.. gaver tar vi selvfølgelig alltid i mot.. men vi nekter å ta i mot føringer for våre valg.. og tar derfor ikke i mot noen penger som har "heftleser" ved seg.. derfor er mitt råd; ønsker du å bestemme selv (etter min mening; ønsker du å være voksen) så betal selv.. fint at du har sluttet å fly i skjørtene på mamma.. (men jeg vet ikke helt om jeg tror deg.. betaler du dine engene bursdagssleskap?.. osv?)
Tusenfryd Skrevet 14. mai 2003 #7 Skrevet 14. mai 2003 Min svigermor hadde regnet med at de skulle betale, så hun kunne få bestemme...hun planla i vei og fortalte folk vi ikke kjenner at de ble bedt og sånn :x Da undertegnede fortalte at her skulle ingen tas som en selvfølge på gjestelisten, ble hun dritsur, og sa at da kom ikke de til å betale noe. Da svarte jeg som sant var, at det ville vi heller ikke at de skulle gjøre - nettopp fordi vi ville bestemme selv. Jeg skjønner at mange forventer at foreldre skal spytte i litt, men dere glemmer at mange også vil bestemme - nettopp som dette. Og jeg synes det er rimelig også jeg. Ta heller i mot bidrag som kakebaking etc - og betal selv. Da kan dere bestemme selv. Betaler dere selv, bestemmer dere selv. Så enkelt.
ringblomst Skrevet 14. mai 2003 #8 Skrevet 14. mai 2003 Har snakket med min mor angående hvor mye hun skal bestemme, etter som hun står for hele middagsutgiften. Og vi har kommet frem til at hvis det er veldig viktig for henne at noe blir gjort sånn og sånn, så får hun si i fra til oss, så skal vi nok bli enige om noe. Nå er ikke moren min typen at hun skal ha en finger med i alt, det er heller ikke hans foreldre som skal dekke andre utgifter i forbindelse med bryllupet. Men jeg synes det er viktig å respektere familiens meninger så fremt det ikke går på bekostning av egne hovedplaner. Det hender jo også at man klarer å få til en fin kombinasjon uten at man føler at man har blitt overkjørt av familien? Tror det er viktig å spørre om hva er viktigst for oss, og spørre likeledes sine foreldre. Greit at de kan ha meninger om bryllupet, men er det veldig viktig for dem at det blir gjort sånn og sånn, og hvorfor? ringblomst
Pulsatilla Skrevet 14. mai 2003 #9 Skrevet 14. mai 2003 Er dere voksne mennesker og godt etablerte, så betal selv og bestem selv, det er mitt råd :enig_animasjon: Det der med at foreldre (helst brudens) skulle betale, passet vel i gamle dager da bruden flyttet rett fra mor og far til sitt nye hjem; men hvor mange gjør det i dag, da??
Felix Skrevet 14. mai 2003 #10 Skrevet 14. mai 2003 Det er ikke alle som er 35 år + her og ferdig etablert.. Flere er studenter, noen har akkurat kjøpt ny leilighet/hus. osv. Våre foreldre derimot sitter med biler, hus og landsteder uten lån. Og for dem er det bare en glede og få betale litt for bryllupet til barnet sitt. Heldigvis! :D
Gjest Snuupi Skrevet 14. mai 2003 #11 Skrevet 14. mai 2003 Helt enig med Felix! Det er jeg forresten alltid omtrent! Vi er faktisk nokså nyetablerte, med lån og hele pakka, men det betyr jo ikke at vi ikke har lyst på et fint bryllup for det om! Så hvist noen av våre foreldre har lyst til å bidra er de hjertelig velkommen til det! Selv om det ikke er noe vi forventer! Men det har de selv sagt at de gjerne vil, så vi er kjempe glade for det. Og har de noen meninger, så hører vi på dem, men det er vi som legger linja for hvordan vi vil ha det. Faktisk så har de kommet med flere gode ideer som vi ikke hadde tenkt på! Så foreldre som "blander seg" trenger ikke bare å være negativt!
Pulsatilla Skrevet 14. mai 2003 #12 Skrevet 14. mai 2003 Ser jeg kanskje ordla meg litt krast i forrige innlegg. :oops: Jeg har ingenting i mot at foreldre er med å betaler bryllupet - men da må de også få være med på utformingen av det - til en viss grad, da blir det på en måte også deres fest, ikke bare brudeparets, og det er f.eks kanskje naturlig at noen av foreldreparenes venner er på gjestelisten, hvis det er et stort bryllup. Ønsker du et bryllup kun på din egen måte, så bør du stå for regningen sjøl, det mener jeg fortsatt. Men det bør jo for mange være mulig å finne en løsning som gjør både foreldre og brudepar fornøyde Spør foreldrene dine hvorfor det er viktig for dem at bryllupet er på hjemstedet, og forklar hvorfor det er viktig for deg/dere at det ikke er det - kanskje klarer dere finne en løsning? Pulsatilla (forøvrig ikke 35+ på mange år ennå )
Pusekatt Skrevet 14. mai 2003 #13 Skrevet 14. mai 2003 frøken, snakk med foreldrene dine (sammen med forloveden din) og si at dere er veldig takknemlige for at de vil betale for bryllupet, og at dere gjerne tar dem med på råd i forbindelse med planlegging av bryllupet (synes også det er rimelig når de faktisk betaler). Samtidig er det viktig å understreke at det er DERES dag, og at det til syvende og sist er en feiring av deres bryllup. Er det aktuelt å holde bryllupet på hjemstedet deres, siden det tydeligvis var en viktig fanesak for foreldrene dine? SPør de gjerne også om de har sterke meningen i forhold til andre ting, som f.eks. meny, drikke, bordplassering, blomster/dekorasjoner osv osv. Det kan være greit å ta den støyten med en gang i så fall. Dersom du og din forlovede kan begrunne deres valg/ønsker, kan det også være lettere for dine foreldre å forstå at dette egentlig er lurt eller noe sånt. Lykke til, håper det løser seg på en fredelig måte!
Green Skrevet 14. mai 2003 Forfatter #14 Skrevet 14. mai 2003 Takk for mange gode svar! Problemet er at det kom så overraskende på meg at de hadde så sterke meninger om dette, hadde trodd de bare ville ønske oss lykke til og støtte oss i det vi ville. Syns det blir feil at de "truer" med å ikke betale. Har forresten aldri regna med at de skal betale noe, men det virker som de tar det som en selvfølge! Vi er som felix er inne på studenter med relativt dårlig råd. Hvis vi skal betale alt selv, vil kassa bli helt bunnskrapt og vel så det :-? I skrivende stund er mamma hos tanta mi og jeg fikk sms om at nå holdt de på å planlegge bryllupet vårt! Uææh! Jeg vet at det er godt ment, men det tar jo fullstendig av! Ideene deres er forsåvidt gode, men jeg liker ikke å bli overkjørt! Og, ja, det er fullt mulig å holde bryllupet på hjemstedet, men der er viktige faktorer som gjør at vi ønsker helst å ha det et annet sted; kirke, musikere, fotograf... Dessuten er det lettere for oss å ordne ting der vi bor enn 4-timers kjøretur unna! Da må vi jo regne med å tilbringe flere uker hjemme hos foreldrene mine før bryllupet... Er veldig hyggelig å være på besøk, men jeg ser for meg at det kan bli litt høyt trykk etterhvert, iallefall i en sånn situasjon! Vurderer å si at vi heller vil betale selv, men tror nok at det også vil bli tatt ille opp dessverre. De vil nok føle seg utestengt og bli ganske fornærma! Foreldre altså...
Gjest Helenius Skrevet 14. mai 2003 #15 Skrevet 14. mai 2003 Oi... Dette var ille... Jeg skjønner godt at dette oppleves som vanskelig. Hvis jeg hadde fått melding om at min mor og tante var i gang med å planlegge vårt bryllup, ville jeg blitt i særdeleshet provosert. At de ønsker å betale, betyr ikke at det er DE som skal gifte seg! Det er det DERE som gjør. Jeg må si at reaksjonen fra faren din var helt utrolig. At de vil betale, får man se på som en bonus. Jeg er enig med mange i at hvis man skal ha det 100% som man selv vil, får man finne seg i å betale alt selv! Men det betyr ikke at hvis foreldrene deres skal betale en del, er det DE som skal bestemme alt... De vil jo helt sikkert det beste for dere, og hvis dere gjør det klart hva som betyr mye for dere, får dere lempe på andre ting. Om mor veeeldig gjerne vil lage bordkort som du synes er uhyre stygge, så la henne heller få gjøre det. Nå er vi i den heldige situasjon at vi får god hjelp fra foreldrene våre, i alle fall fra 3/4 av dem, både økonomisk og praktisk. Siden vi selv ikke har rukket å etablere noe felles hjem enda, men er i prosessen, tar faktisk det også en god del penger fra "kassa"! Og når vi attpåtil er studenter (han er, jeg har bare hatt et års studiepause) så sier det seg selv at vi måtte hatt et ultrabillig bryllup dersom vi skulle betalt alt selv. (Og ja, vi ville giftet oss uansett!) Men mamma og jeg har samme smak, og svigermor er en ypperlig kakebaker, og de overlater det meste til oss. Det betyr jo ikke at de ikke vil ha et ord med i laget - nå på søndag skal vi på felles planleggingsmøte, så får vi se! Jeg er sikker på at situasjonen løser seg for dere. Snakk sammen og forklar hvordan dere føler det. Si at det er masse du vil ha hjelp til, men gi dem kanskje litt konkrete oppgaver som de kan ta fatt på, heller enn å planlegge uhemmet! Lykke til!
Vimsevips Skrevet 14. mai 2003 #16 Skrevet 14. mai 2003 Sånn er svigermor også ! Hun har i flere år planlegt bryllupet vårt, og hvor mye hun skal betale. Og når jeg sier planlegt mener jeg, hvor festen skal være, hvem som skal være toastmaster, brudepike og -svenner(1niese og 2nevøer), hvor blomstene skal kjøpes osv. Så da vi satte dato (14.08.04) bestemte vi å ha festen der min mamma kommer fra, ca 8t kjøring fra oss, og svigermor. Her er ho ikke kjent, og det er her vi helst vil ha det. Både ho og mine foreldre har sagt klart i fra at de vil legge enkelte føringer på festen siden de betaler, og det skjønner jeg godt ! Det hadde jeg også ville gjort om jeg skulle betalt en fest. Men om vi skal ha brudepike og -svenn, synes jeg er opp til oss. Der går grensa mi.. Særlig når ho helt har utelukket VÅR egen datter, fra en slik rolle. Regner allikevel med at vi kommer frem til gode ordninger. Og er så klart kjempe glad, for at de vil være med å spleise på festen.
Tvilling76 Skrevet 14. mai 2003 #17 Skrevet 14. mai 2003 Er dere voksne mennesker og godt etablerte' date=' så betal selv og bestem selv, det er mitt råd :enig_animasjon: Det der med at foreldre (helst brudens) skulle betale, passet vel i gamle dager da bruden flyttet rett fra mor og far til sitt nye hjem; men hvor mange gjør det i dag, da??[/quote'] Kunne ikke sagt det bedre selv... :D
Pusekatt Skrevet 14. mai 2003 #18 Skrevet 14. mai 2003 I skrivende stund er mamma hos tanta mi og jeg fikk sms om at nå holdt de på å planlegge bryllupet vårt! Uææh! Jeg vet at det er godt ment, men det tar jo fullstendig av! Ideene deres er forsåvidt gode, men jeg liker ikke å bli overkjørt! Oi! Du må snakke med moren din snarest! Ring henne og si i pene vendinger at det er hyggelig at de ønsker å hjelpe til med planleggingen, men at du liker dårlig dersom det skal tas beslutninger bak din rygg (uten at du engang får mulighet til å si noe). Har en mistanke om at det kanskje er en del mammaer som benytter anledningen til å planlegge deres egentlige drømmebryllup når deres håpefulle sønn eller datter skal gifte seg. MEN; som jeg også har nevnt tidligere; moren din har (etter min mening) rett til å være med på å bestemme en del ting i bryllupet i og med at hun betaler. Dette betyr imidlertid ikke det samme som at hun skal få diktere alt. Foreslå at dere tar en kveld sammen (du+din kjære, moren din (og far din) og evt din kjæres foreldre) og planlegger bryllupet. Som andre har vært inne på her også, så kan man jo da delegere enkelte oppgaver som de kan løse selv (f.eks. "mamma, kan du ta deg av kakebordet? Hvem baker hvilke kaker?"). I tillegg er det viktig at du og din kjære har en klar formening om hvordan dere ønsker brylllupet deres før dette møtet, i og med at moren din tydeligvis har veldig klare meninger om dette temaet. Lykke til - jeg misunner deg ikke!!
Green Skrevet 14. mai 2003 Forfatter #19 Skrevet 14. mai 2003 Vimsevips! Vi har samme bryllupsdato! :D Ja, må nok se til å få roet ned gemyttene til mamma og tante snart... Skjønner jo at det er en generell mening her inne at dersom de er med å betale må de også få bestemme litt. Det er jo rettferdig. Men min samboer og jeg har også en del klare meininger om hvordan vi ønsker bryllupet vårt. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor det er så viktig for foreldrene at det skal bli sånn som DE ønsker det?!? Burde de ikke heller være opptatt av at deres datter skal få en drømmedag? Selvsagt er der økonomiske begrensninger, men de kan jo for eksempel si at de vil bidra med et visst beløp? Og visst vi må gå utover det, så får vi spytte i resten selv? Føler også at det virker utakknemlig å ikke ta imot hjelp av økonomisk og praktisk art. Har jo tenkt å delegere litt ansvar her og der, men trodde de ville være glade for å slippe å styre så masse på den dagen og i forkant.
Gjest Poirot Skrevet 14. mai 2003 #20 Skrevet 14. mai 2003 En jeg kejnner har veldig dårlig råd, og foreldrene betaler derfor bryllupet. Hvilket moren utnytter til det fulle. De får bla nesten ikke ha venner tilstede, mens morens grandtanter bruden aldri har møtt er invitert. Moren sier bare " det er jeg som betaler". Virker som om hun skal holde et show der datteren er på utstilling. Brudeparet har vært svært nære på å avlyse hele greia. Men- det er klart at betaler foreldrene, må de kunn elegge visse føringer på dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå