Humptihum Skrevet 8. mai 2008 #1 Skrevet 8. mai 2008 I gymtimene på skolen, i dameblader, på sats... overalt hvor man skal lære seg å trene så finner man masse armhevinger, triceps-armhevinger, planker, knebøy osv, hvor man bruker kroppen som vekt. Men når man vender seg mot utrenede, som kanskje har noen eller mange ekstrakilo, blir jo belastningen snudd helt på hodet. Når man er utrent løfter man tungt, når man kommer i bedre form tar man av vekt. Logisk?
Gjest Marikke Skrevet 8. mai 2008 #2 Skrevet 8. mai 2008 Tja, det er jo snakk om styrketrening, da. Og bygging av muskler. Og muskler veier mer enn fett, så jeg er ikke så sikker på om man går ned i vekt av disse øvelsene.
Gjest Camelia Skrevet 8. mai 2008 #3 Skrevet 8. mai 2008 Forbrenningen øker av å trene styrketrening, så det hjelper godt på vekta.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #4 Skrevet 8. mai 2008 Tja, vil jo tro at mange overvektige sliter med å gjøre disse øvelsene. Men heldigvis kan man trene vekttrening på andre måter også. Overvektige bør absolutt trene med vekter for å gå ned i vekt, da det øker forbrenningen. Jeg tror nok også at noen overvektige, som trener har en del styrke i kroppen. Du bærer tross alt rundt på mye vekt når du beveger deg. Og da bør du også bygge litt muskler.
FoxyFish Skrevet 8. mai 2008 #5 Skrevet 8. mai 2008 TS spurte vel ikke om man bør trene styrke om man er overvektig, men (slik som jeg tolker det) at det er litt rart å tenke på at overvektige har et mye tyngre utgangspunkt når man tar for eksempel push-ups enn en som er mye mindre. Det er jo urettferdig! Hehe, det er jo mye vanskeligere å ta armhevinger når man veier 120 kg, enn når man veier 60!
Jakobine Skrevet 8. mai 2008 #6 Skrevet 8. mai 2008 I gymtimene på skolen, i dameblader, på sats... overalt hvor man skal lære seg å trene så finner man masse armhevinger, triceps-armhevinger, planker, knebøy osv, hvor man bruker kroppen som vekt. Men når man vender seg mot utrenede, som kanskje har noen eller mange ekstrakilo, blir jo belastningen snudd helt på hodet. Når man er utrent løfter man tungt, når man kommer i bedre form tar man av vekt. Logisk? Jeg vet ikke helt om jeg synes det er så rart - det er jo måter å trene på for de som ikke har tilgangt til (eller motivasjon for) vekter. Det er jo unektelig en start uansett hvor tung eller lett man er, og det hadde vel ikke akkurat blitt bedre om man lot være å trene fordi man etterhvert ble lettere i kroppen... Armhevinger o.l. er jo fin trening uansett, selv om man "bare" er normalvektig.
Humptihum Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 9. mai 2008 Selvfølgelig har alle godt av å trene styrke, og selvfølgelig er det flott med øvelser som ikke krever en masse utstyr, men det forutsetter jo at man faktisk klarer å gjøre øvelsene. Fra vi begynte med armhevinger i skolen gikk jeg i 10 år og syntes at styrketrening var noe skikkelig dritt som jeg ALDRI kom til å drive med. Nå har jeg trent med vekter i 5 år og er like sterk som kjæresten Men hver gang jeg ser noen som skal verve folk til å trene styrke med kroppen som vekt tenker jeg på hvor demotiverende det var å ikke klare en eneste armheving, mens naboen som bare var halvparten så stor tok tjue.
Gjest Bond Skrevet 9. mai 2008 #8 Skrevet 9. mai 2008 (endret) Jeg har tenkt på det samme som ts selv også! Men nybegynnere kan ta mesteparten av de øvelsene litt lettere, for eksempel ta push-ups på kneene i stedet for tærne. Endret 9. mai 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 #9 Skrevet 9. mai 2008 Men etter hvert som man blir sterkere bør man jo legge på mer belastning i form av vekter når man tar knebøy osv.
Humptihum Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 9. mai 2008 Selvfølgelig skal man det, men pointen var at med sånne øvelser kommer mange ikke så langt som til den første armhevinga engang! Vekter er supre, da får man alltid effektiv trening :D
Malibulita Skrevet 10. mai 2008 #11 Skrevet 10. mai 2008 Skjønner hva du mener, TS. Men etterhvert som man går ned i vekt, blir sterkere osv så øker man jo antallet repetisjoner! Det er tyngre å løfte en middels tung kropp 20 ganger enn å løfte en tung 2 ganger. Men da forutsetter det jo selvfølgelig at personen ikke er så tung og dårlig trent at han ikke klarer å løfte vekten sin en eneste gang i starten
Possibly Skrevet 10. mai 2008 #12 Skrevet 10. mai 2008 TS spurte vel ikke om man bør trene styrke om man er overvektig, men (slik som jeg tolker det) at det er litt rart å tenke på at overvektige har et mye tyngre utgangspunkt når man tar for eksempel push-ups enn en som er mye mindre. Det er jo urettferdig! Hehe, det er jo mye vanskeligere å ta armhevinger når man veier 120 kg, enn når man veier 60! Han på 120 kg har sannsynligvis mer muskelmasse enn han på 60. Og hvis man har stor mage (eller store pupper), så er det kortere vei ned til gulvet. Ellers er jeg enig i at en del slike kroppsbærende (er det et ord?) øvelser kan være demotiverende når man er dårlig trent, uansett hvor tung man er. Men det går selvsagt an å gjøre f.eks. push ups på knærne, eller gjøre andre ting for at øvelsene skal bli lettere, eller man kan gå på et studio og trene med apparater.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 11. mai 2008 #13 Skrevet 11. mai 2008 Et litt merkelig spørsmål syns jeg. Det er jo ikke slik at når du blir i bedre form slutter du å utfordre deg selv. Du tar jo så klart flere repetisjoner, legger på ekstra vekt etc. Når du i utgangspunktet er overvektig trenger ikke alle ekstra vekter fordi man har så mye å løfte på fra før. Det er vel ingen som sier at man skal trene på samme måte når man veier 120 kg og når man veier 60 kg? Når jeg trener er det jo logisk at jeg utfordrer kroppen og legger på mer vekter etter hvert som jeg blir sterkere og veier mindre enn jeg gjorde før. Kanskje noen syns at disse basis-øvelsene er kjedelige, men de er sykt effektive! Spesielt knebøy, utfall osv gjør underverker fordi du må stabilisere og bruke hele kroppen! Så når du føler for det tar du en vektstang over skuldrene eller manualer i hendene. Du kan også variere øvelsene, du kan til og med ta pushups mot veggen istedet for mot gulvet. Jeg gjorde det en periode og det hjalp meg godt på vei. Trener du styrke øker du forbrenningen, og det er derfor logisk at overvektige bør trene mye styrke, de kommer da fortere igang med vektnedgangen og får i tillegg en stekere og mer motstandsdyktig kropp! Det er ingen hemmelighet at det er mye morsommere å trene når du føler at du er i form, men det tar faktisk ikke utrolig lang tid før du er der (så lenge du faktisk er motivert).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå