SuperGjest Skrevet 8. mai 2008 #1 Skrevet 8. mai 2008 Spiser mye rent kjøtt og grønnsaker (minst mulig pasta/ris/potet, selv om sambo alltid får det servert ved siden av), men er litt lei av den vanlige måten å tilberede det på. Blir som regel et kjøttstykke (kylling, svin eller okse) stekt i panne med kokte grønnsaker til. Noen som har noen tips? Jeg har ikke fantasi om dagen
momajoja Skrevet 8. mai 2008 #2 Skrevet 8. mai 2008 hva med wok? blir jo fort de samme ingrediensene, men smaker litt annerledes, særlig med litt soya -eller østerssaus på
Gjest Eurydike Skrevet 8. mai 2008 #3 Skrevet 8. mai 2008 Jeg tror jeg like gjerne ville forsøkt å variere mer med tilberedningen av tilbehøret - kokte grønnsaker er jo ikke så skrekkelig spennende i lengden. - Du kan ovnsbake grønnsakene, feks rotgrønnsaker, paprika og squash. Rødbeter er gode å ovnsbake i foliepakke med balsamicoeddik og olivenolje. - Har du grillpanne, kan grønnsaker grilles, og etterpå marineres i en dressing av olivenolje, sitron og friske urter som persille og basilikum. Du kan grille feks squash, aubergine, paprika, og ikke minst asparges. -Forsøk å lage grønnsakspuréer, av feks gulrot, selleri, pastinakk, jordskokk, frosne erter, hvite bønner, kikerter (hummus!) blomkål... - Salater og råkost. Hvis du spiser bønner, kikerter og linser er det også supert i salater med oljedressing, urter, rødløk og feks noen friske tomater. - Ratatouille. - Lag salsa av friske grønnsaker eller tzatziki og ha til feks stekt kjøtt og grillede eller ovnsbakte grønnsaker.
Marikke Skrevet 9. mai 2008 #4 Skrevet 9. mai 2008 Marinerer du kjøttet? Med god marinade blir det supernammenam! Og grønnsakene kan freses i pannen, gjerne med soyasaus, hvitløk og chili.
Malama Skrevet 10. mai 2008 #5 Skrevet 10. mai 2008 På denne tiden av året synes jeg det meste smaker bedre etter en tur på grillen heller enn i stekepanna... Grillspyd med ulike kjøttyper på, og grillede grønnsaker? Men wok er en fin måte å få kjøttet til å smake annerledes ja. Og å gi det en kjapp tur på stekepanna, deretter legge det i ovnen, litt annerledes i alle fall. Og å variere tilbehøret hørtes ut som en god ide. Hmm, få nye ider fra meg, synes bare de andre hadde gode forslag jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå