vibbi Skrevet 23. mai 2003 Forfatter #21 Del Skrevet 23. mai 2003 Håper du får en kjempe-bra tur, Anie, kos deg masse!! Kult om du kunne dele litt med meg da du kommer hjem igjen!! Ta en pils for meg og da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 23. mai 2003 #22 Del Skrevet 23. mai 2003 Du..... trenger jeg bare å ta en pils for deg... Jeg kan godt ta flere for deg jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vibbi Skrevet 24. mai 2003 Forfatter #23 Del Skrevet 24. mai 2003 :enig_animasjon: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anie uinlogget Skrevet 4. juni 2003 #24 Del Skrevet 4. juni 2003 17 juni reiser vi til tyrkia (icmeler)!!!! Jeg gleder meg som en unge til å ligge på stranda og slikke sol!! Er det noen som har vært på dette stedet som kan dele sine erfaringer med meg, på godt og vondt? Priser, utflukter, temperatur på kvelden, shopping-muligheter osv. Hadde satt veldig stor pris på tilbakemelding! Ja så er jeg kommet meg vel tilbake etter en uke i Marmaris ca 1 mil fra icmeler, og tenkte jeg nå skulle prøve å dele noen av mine erfaringer med deg Vibbi La oss f.eks starte med penger - i tyrkia blir du nemlig millionær 8) En million tyrkisk lire er ca 5 kr. Man kan også bruke norske penger og euro i Tyrkia, men jeg holdt meg kun til TL (for det er jo ikke ofte jeg kan betegne seg som millionær ) En cola koster ca 1 million lire, men kan være noe dyrere på resturanter. Mens en øl koster ca 2 million lire (ca 10 kr) på barer og resturanter. Pils slaget der nede heter Efes og er et forholdsvis "lyst" og godt øl. Såkalte paraply drinker koster mellom 8 - 10 millioner lire, altså ca 50 kr. Det er billig å spise der nede og du får middager for en person til alt fra ca 8 til 15 millioner, altså et sted mellom 40 og 75 kr. Middagen koster dermed så og si det samme som en drink. NÅr det gjelder utflukter var vi ikke på noen fordi den uke går så alt for fort. Men du kan f.eks reise til Rhodos med båt for ca 300 kr per person. Båten går 09.00 på morgenen og er tilbake ca 17.00 samme dagen. Eller du kan reise til Pamukale - det er et såkalt "fjell" med mange "små basseng" som ska være bra for kropp og helse. Vårt reise selskap hadde planlagt en slik tur med å være borte hele dagen - fra ca kl 06.30 til ca 21.00. Det var visst litt langt å kjøre dit, og prisen husker jeg ikke. Ellers var det en drøss av båter som hadde utflukter i forskjellige bukter rundt marmaris og icmeler hvor du kunne bade på forskjellige steder og spise lunsj i båten. Prisen var ikke all verden. Været og temperaturen der nede var et kapittel for seg selv. Hver dag bortsett fra den siste dagen hadde vi sol, regn, torden og lyn. Den siste dagen var det kun sol Det vekslet altså fort, men vi fikk sol på kroppen og ble både solbrente og brune Det var varmt på formiddagen og dagen, men på ettermiddagen ble det noe kjøligere. På kvelden var det derfor lurt å ha på/med en tynn jakke eller bukse. Dette vil nok forandre seg til du/dere skal reise - tyrkerne hadde ikke opplevd et slikt vær på kjempe lenge og i juni er det forventet mer sol og varme der nede. Helt til slutt vil jeg si at jeg misunner deg som skal til icmeler - det virket mye roligere og behagligere der i forhold til marmaris. Vi tok taxi båt til icmeler og trivdes mye bedre der. Marmaris er større og mye mer mas, men de har en båt brygge som ikke icmeler har og den anbefaler jeg dere virkelig til å ta en titt på. Når jeg så uttaler meg om mas, så innebærer det at du blir ropt etter på lang avstand. Tyrkerne skal ha deg til å spise mat, drikke, leie solsenger eller kjøpe klær og div. De er med andre ord overhøflige. Dette kunne bli slitsomt i lengden for de gav seg ikke så lett. Men dette virket mye bedre i Icmeler - så bare gled deg Du må heller ikke bli forundret om du blir tilbydt eplete om du går inn i en butikk og skal handle, det er en "skikk" de har og gjør "alt" for at du skal kjøpe noe. Vi ble tilbudt eplete i en gullsmed butikk og selgeren gjorde alt for at jeg skulle kjøpe. Han prutet t.o.m med seg selv - det er nemlig det man gjør dere nede. Gull, skinn og keramikk går for å være billig der nede, ellers lønner det seg å kjøpe det du skal ha av alkohol på tax free på flyet eller flyplassen. Der nede var det kun den lokale alkoholen som var billig. Vel, har jeg glemt noe nå tro Du får bare spørre og jeg håper dette var noe til hjelp. Nå skal jeg gå å lage meg en paraply drink og nyte den siste fridagen min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 5. juni 2003 #25 Del Skrevet 5. juni 2003 Takk Anine for flotte tips fra Tyrkia. Skal snart på tur... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 5. juni 2003 #26 Del Skrevet 5. juni 2003 God tur Mie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå