Gå til innhold

Satt meg i gjeld

Anbefalte innlegg

Gjest Ute å kjøre
Skrevet

Hei!

Jeg har klart å sette meg i gjeld med 25.000kr :tristbla: med mitt Mastercard hos DNB !:( Brukte det en periode hvor jeg sleit litt med økonomien å kjøpte både nyttige og unyttige ting! Jeg klarer meg bra nå, men pga renter osv tar det evigheter før jeg får betalt ned lånet, er student så får ikke jobbet veldig mye, men har nå 2 jobber. Noen tips?

Jeg har vurdert å ta opp lån et sted som GE Money feks, ta 9 månedersrente fritt lån, å betale ned DNB lånet mitt, på den måneden slipper jeg å betale renter i månedene fremover. Høres det greit ut? Andre som har vært i samme situasjon og har noen tips til å komme seg ut ?

Videoannonse
Annonse
Gjest svie
Skrevet
Hei!

Jeg har klart å sette meg i gjeld med 25.000kr :tristbla: med mitt Mastercard hos DNB !:( Brukte det en periode hvor jeg sleit litt med økonomien å kjøpte både nyttige og unyttige ting! Jeg klarer meg bra nå, men pga renter osv tar det evigheter før jeg får betalt ned lånet, er student så får ikke jobbet veldig mye, men har nå 2 jobber. Noen tips?

Jeg har vurdert å ta opp lån et sted som GE Money feks, ta 9 månedersrente fritt lån, å betale ned DNB lånet mitt, på den måneden slipper jeg å betale renter i månedene fremover. Høres det greit ut? Andre som har vært i samme situasjon og har noen tips til å komme seg ut ?

Å ta opp lån for å dekke kredittkortgjeld? Jo, det høres smart ut. Hvis du mener at du er i stand til å betale ned hos GE Money i løpet av de 9 rentefrie månedene så klarer du nok å betale ned mastercardgjelden på 1 år - inklusive renter. Ta deg bryet med å betale ned der du er, ikke bland inn andre låneaktører. Etter å ha betalt ned mastercardgjelden så vil du tenke deg godt om før du setter igang med noe slikt igjen. Og det er også fullt mulig å sette ned kredittgrensen såpass mye at du ikke vil komme i lignende situasjoner igjen.

Jeg har også mastercard i DNB men har kun 5000 i kredittgrense, det er en sum som er kjekk å ha i krisetilfeller samt at den ikke blir for drøy å betale tilbake.

Skrevet

Det beste tipset er å betale det ned jevnt og trutt til det er borte. Jeg hadde også forbrukslån, og i en veldig tøff økonomisk periode hadde jeg brukt opp all kreditten på kortet. Det å få ett nytt kort virket veldig smart, sånn som du tenker, men plutselig hadde jeg brukt opp kreditten på det kortet også. Nå gikk det greitt å få betalt begge disse kredittene, så lenge jeg hadde jobb... Men jeg ble arbeidsledig og det var en slitsom tid veldig mye pga jeg måtte slite med disse lånene. NÅ, har jeg grei økonomi og får betalt ned alt fort som F, og det skal være svært spesieller omstendigheter om jeg skal ta noe på kreditt igjen. Kan være greitt å ha ett kort med mulighet for 5000 tilfelle rottefelle, en er i utlandet og visa kortet er mistet f.eks.

Som sagt, 25 000 er ikke all verden, men betal det ned jevnt og trutt. Lykke til, du klarer det!

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Ta deg i hvertfall ikke opp lån i GE- klarer du ikke å betale mdet i den rentefrie perioden, slite du skikkelig. Mest grusomme jeg hadde vært med på..

Jeg vet ikke hvordan rentene er på mastercard, me dersom de er høye kan du gå på banken og spørre om et vanlig forbrukslån for å dekke det.

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Man betaler ikke lån med lån, det er rett og slett sunn fornuft. Bruk heller tida på å nedbetale den mastercard-gjelda du har. Det vil uansett lønne seg i lengden.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hei!

Jeg synes det høres ut som en god idè så lenge du er helt sikker på at du klarer å betale ned i løpet av 9 mnd. Vil også råde deg til å klippe Mastercardet i to så du i hvertfall slipper den fristelsen mens du betaler ned på lånet.

Gjest vimselot
Skrevet

Da jeg brukte en del penger på mastercardet, tok jeg en prat med banken og fikk et gunstig lån hos dem som jeg brukte til å dekke det andre lånet. Jeg var ærlig og fortalte hva jeg skulle bruke pengene til og det var ikke noe problem.

Skrevet

I utgangspunktet er det høl i huet å betjene kredittkortgjeld med nye lån.

Hvordan ser betingelsene på GEs lån ut vs Mastercards?

Gjest Dallandra
Skrevet
Da jeg brukte en del penger på mastercardet, tok jeg en prat med banken og fikk et gunstig lån hos dem som jeg brukte til å dekke det andre lånet. Jeg var ærlig og fortalte hva jeg skulle bruke pengene til og det var ikke noe problem.

Dette er det beste rådet i denne tråden!!

Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet
Hei!

Dette er en god ide... MEN!!! Du må da med en gang du får dette lånet, begynne å betale det ned. Ikke la den avdragsfrie perioden la deg lure deg til å IKKE betale. Ellers ha deg en snakk med banken om å få et lån der, slik at du blir nødt til å betale ned månedlig.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg tok enn tur inn på GE Money bank sine sider og jeg finner ikke noe tilbud på lån med 9 mnd rentefrihet. Noen som har en link til tilbudet?

Gjest Gjest
Skrevet

Spør du meg er det bare en god løsning her: Snakk med banken!

De kan hjelpe deg med en løsning som er til det beste for både deg og banken.

Ligg for all del unna "enkle løsninger" som GE MoneyBank og andre, det blir bare et skikkelig økonomisk rot etterhvert.

Ta en tur innom DNB og få snakke med en kunderådgiver! Og neste gang økonomien er skakk-kjørt og du vurderer å måtte bruker mastercardet, så ring banken FØR du bruker mastercardet. Kanskje kan problemet løses på en mye bedre måte i utgangspunktet! Er utrolig hva som kan løses med et godt forhold til banken :)

Og dette vil også være positivt den dagen du skal kjøpe leilighet/hus eller lignende. Da vet banken hvem du er, og at du tar ansvar (ved å bruke banken aktivt når du trenger det).

Lykke til!

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Sikkert gode råd over, men ha også i bakhodet at du er kunde i banken og at det de ønsker er å tjene penger på deg.

Gjest -ektegjeldsslave-
Skrevet
Hei!

Hva har du å leve for i mnd da?

Hvor mye kan du klare betale i mnd?

Hva er minimumsbeløpet på MasterCard gjelden?

Er det slik at du har 0kr "til overs" å betale ekstra regninger for?

Gjest Gjest TS
Skrevet

Takk for mange gode råd!

Tror jeg kotantker banken jeg, høre hva de har å si. Jeg har regnet på det og kommet frem til at jeg kan betale i underkant av 2000kr i måneden og fortsatt ha litt til overs, dette fordi jeg har fått en jobb nr 2. Blir lite fritid fremover, men håper at jeg har kvittet meg med lånet innen et år er gått.

Gjest Gjest
Skrevet
kjøpte både nyttige og unyttige ting!

Kankje du kunne betale tilbake litt ved å selge de unyttige tingene?

Gjest Gjest
Skrevet

De "unyttige" tingene var egentlig en reise og en mobiltelefon, den har jeg solgt allerede ;) Reisen er det litt verre å få igjen penger for. De nyttige var en laptop, da den gamle streiket. Er avhenig av en pc pga studiene.

Men jeg tror dette kan gå bra egentlig, betaler 2500kr i dag faktisk, og satser på ca 1800kr i månedene fremover. Da er det betalt ned om ca 1år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...