Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #1 Skrevet 8. mai 2008 Noen som er landskapsarkitekt her? Hva er vanlig begynnerlønn? Er det lett å få seg relevant jobb? Hva går arbeidsoppgavene ut på?
Concertina Skrevet 8. mai 2008 #2 Skrevet 8. mai 2008 Noen som er landskapsarkitekt her? Hva er vanlig begynnerlønn? Er det lett å få seg relevant jobb? Hva går arbeidsoppgavene ut på? Jeg er ikke landskapsarkitekt, men jeg er medlem av samme fagforening som landskapsarkitekter (Afag): Anbefalt begynnerlønn i privatsektor er 425.000, statistisk sett så tjente de som gikk ut i 2007 et snitt på 392.026 kr. (I kommunal sektor var gjennomsnittslønnen i fjor 377.866 for de som gikk ut i 2007). Gjennomsnittlig lønnsvekst for hele gruppen var 9,17% i forhold til 2006 (i kommunal sektor: 7,31%). Afag regner med at dette flater ut i tiden framover, men at det holder seg stabilt høyt. Det er forholdsvis lett å få seg jobb, landskapsarkitekter kan jobbe både kommunalt og privat (både i rene landskapsarkitektfirma og i arkitektfirmaer) , og hvis du sjekker Arkitektnytt så er det lyst ut stillinger hver måned. Ledighetstallene er ikke så store, men de øker sakte, likevel tror Afag at ledigheten vil holde seg lav. Mer info om landskapsarkitekter finner du på websidene til de forskjellige skolene: Arkitekthøgskolen i Oslo: Institutter --> Institutt for urbanisme og landskap Universitetet for miljø- og biovitenskap (tidligere landbrukshøgskolen på Ås) Bergen Arkitektskole (lite info på websiden men kontaktinfo). Ellers er det mye informasjon på siden til Norske Landskapsarkitekters forening. Denne svenske siden har også endel informasjon. Håper dette var til noe hjelp.
Gjest lark Skrevet 8. mai 2008 #4 Skrevet 8. mai 2008 Noen som er landskapsarkitekt her? Hva er vanlig begynnerlønn? Er det lett å få seg relevant jobb? Hva går arbeidsoppgavene ut på? Hei! Jeg er utdannet landskapsarkitekt og jobber i en kommune. Arbeidsoppgavene mine er hovedsaklig arealplanlegging, bla utarbeiding av reguleringsplaner, kommunedelplaner og saksbehandling av private regulerinsplaner (blir mer og mer av private planer). Innimellom tegner jeg skoleanlegg, barnehager, parkanlegg, gågater, møteplasser, sentrumsgater, etc. Er usikker på begynnerlønnen. Selv har jeg jobbet ca 10 år og ligger på 430 000,-. Jeg kjenner ingen larker som er arbeidsledige. Jobber finner du bla innenfor private konsulentfirmaer, kommuner (planavdelinger, parkavdlinger etc), i fylkeskommunen, Statens vegvesen, Riksantikvaren, direktoratene mm. Halvparten av oss jobber i det private, halvparten i det offenlige. Man tjener best i privat (selvfølgelig). I vår fikk jeg tilbud om to jobber som jeg har takket nei til (en i privat og en i det offentlige). Jeg var tidligere medlem av Afag men har nå gått over til Tekna.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Er dette et veldig hardt studie?? Er det som i jus, der man MÅ få B og A i alt for å ha håp om relevant jobb - eller er det håp for mer gjennomsnittlige studenter også? Finnes det noen tilsvarende studier, bare med bachelor? (Jeg har kikket på landskapsingenør, men det er for lite tegning/kreativitet). Synes 5 år er så lenge..
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 Er dette et veldig hardt studie?? Er det som i jus, der man MÅ få B og A i alt for å ha håp om relevant jobb - eller er det håp for mer gjennomsnittlige studenter også? Finnes det noen tilsvarende studier, bare med bachelor? (Jeg har kikket på landskapsingenør, men det er for lite tegning/kreativitet). Synes 5 år er så lenge.. bumper denne litt.. lurer oxo på hvor krevende studiet faktisk er.. hvilke karakterer man bør ligge på osv
Concertina Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 Er dette et veldig hardt studie?? Er det som i jus, der man MÅ få B og A i alt for å ha håp om relevant jobb - eller er det håp for mer gjennomsnittlige studenter også? Finnes det noen tilsvarende studier, bare med bachelor? (Jeg har kikket på landskapsingenør, men det er for lite tegning/kreativitet). Synes 5 år er så lenge.. Med tanke på at det er så lite ledighet som det er så tyder det ikke på at du må ha best karakter for å få jobb (portefølje og relevant praksis under studier teller veldig mye!), men husk at du ikke vet hvordan du vil ligge på karakterskalaen før du har begynt! Jeg var en svært dårlig/middels student på universitetet, hadde greie karakterer på vgs, men ikke noe mer - etter at jeg startet på mitt studium så kom de gode karaakterene, ikke av seg selv, men det var så morsomt og utfordrende og jeg fant min plass, slik at jeg jobbet veldig mye hardere og dermed så endte jeg opp med et snitt på A etter jeg var ferdig med bachelor-graden min! Så jeg ville ikke bekymret meg for dette med karakterer... 5 år går forresten veldig fort (tro meg!), og du trenger strengt tatt den tiden for å utvikle deg skikkelig og lære alt du trenger å lære....
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2008 #8 Skrevet 31. mai 2008 Hei. Jeg studerer landskapsarkitektur på Ås nå og her er den generelle oppfattelsen at det er et krevende studium. Ikke at det er så veldig avanserte eller vanskelige fag å ta, men det er enormt tidkrevende. Det krever veldig mye engasjement, de fleste jeg kjenner bruker 8-9 timer daglig på skole i snitt, og i eksamensperioder sitter man gjerne døgn i strekk. Men det er utrolig kjekt og stort sett veldig bra klassemiljø! Det skal også nevnes at poenggrensen på studiet ikke er av de laveste og det dermed er mange "flinkiser" og Aer og Ber ute å går. Men karakterer er egentlig ikke særlig viktig i studiet, de første årene er det mye bestått/ikke bestått som nesten bare går på oppmøte, og dessuten ser de i arbeidslivet mer på arbeidene du har gjort enn karakterer. Det jeg prøver å si er vel at om du bare er villig til å ta deg tid til studiene og engasjerer deg i faget spiller det liten rolle hvor skoleflink du er.
Gjest Vil bli landskapsarkitekt! Skrevet 7. juni 2008 #9 Skrevet 7. juni 2008 Vil poenggrensene på studier gå ned neste år, pga Kunnskapsløftet? Håper det!! Jeg søkte på landskapsarkitektstudiet på Ås for et par år siden, men siden snittet mitt bare er 4 eller noe så kom jeg ikke inn. Det er et vanskelig studie å komme inn på. Noen tips til hvordan man kan komme inn? Kan liksom ikke ta opp alle 20 fagene fra VGS heller.
Gjest me Skrevet 24. juli 2008 #10 Skrevet 24. juli 2008 Jeg skal gå på noe som heter landskapsplanlegging med landskapsarkitektur, dette er bare tre årig bachelor, kan frivillig bygges på en to årig master. Vil det være store forskjeller mellom denne og en landskapsarkitekt integrert master? For de som ikke har nok snitt til å komme inn i Ås eller de andre arkitekthøyskolene, så er dette et bra alternativ. Jeg lurer på om det er spennende å jobbe med det og om det er variert arbeid?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå