Gjest skorpio Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Jeg syns det virker som om menn/gutter bare blir mindre og mindre høflige med tiden. Senest i går tryna jeg ganske heftig foran et par gutter på min egen alder (jeg er snart 19), og de bare "Oi da!" Det var ikke snakk om å hjelpe meg opp eller spørre om det gikk bra eller noe. Og er det ikke koselig når gutter holder opp døren for dere, eller lar dere gå først osv osv. Poenget mitt er bare at jeg syns ikke menn gjør sånt lenger, og jeg vet ikke med dere, men jeg kunne trengt litt sånn en gang i blant. Kjenner dere noen som er sånn, så for all del; shout out! Ble inspirert til å skrive om dette da jeg leste denne artikkelen i dag: http://www.side2.no/sexogsamliv/article1816494.ece
Nigo-san Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 Tja, smaken er vel som baken... Jeg blir bare beklemt, jeg, hvis menn driver og styrer og ordner med å åpne dører, hjelpe av/på med kåpe, trekke ut stoler og den slags. Og hvis jeg tryner på gata, håper jeg virkelig at både menn og kvinner er greie nok til å late som de ikke så det, selv om det var rett foran nesa på dem.
kevlar Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Men likestilling skal dere ha … Jeg tror egentlig dette har mer med norske holdninger å gjøre framfor manglende gentlemansattityd. Hver mann for seg selv, er frasen vi lever etter. Og vedr. å snuble/falle: Det er en slags samfunnsnorm å se bort for ikke å pinliggjøre situasjonen for den uheldige, selv om alle småflirer inni seg. Dermed tenker man vel gjerne at man gjør det verre ved å tilby seg å hjelpe personen, da man på en måte bekrefter at personen er hjelpesløs. Jeg sier ikke at det er en positiv ting, men dette er min oppfatning av det norske samfunnet. Selv holder jeg dører – for menn så vel som kvinner – hvis jeg står beleilig til, men hvis noen faller foran meg vil jeg nok se an alvorligheten før jeg bryr meg om å blande meg inn i andres ulykke.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Jeg synes alltid dører blir holdt, jeg. Av og for både kvinner og menn. Og dette er i Oslo, som vel sees på som et ganske uhøflig sted? :klø: Ellers er jeg ikke så fan av gammeldags gentlemann-oppførsel, det blir litt for påtatt for meg. Det holder lenge å være vanlig grei og snill
Nigo-san Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 Hmm, det har du rett i. Men det er forskjell på å åpne en dør og det å holde døra åpen. Jeg tenkte mer på at om en kvinne går først, så skal mannen brøyte seg foran henne bare for å være gentleman og åpne døra... det synes jeg blir litt klamt. Å holde svingdøra på t-banestasjonen åpen for personen som kommer bak, og ikke slenge den rett i trynet på ham/henne, er vel bare normal høflighet.
Gjest skorpio Skrevet 7. mai 2008 #6 Skrevet 7. mai 2008 (endret) Det med tryning, jeg er uenig at folk skal late som ingenting. Det er for meg vanlig høflighet å spørre om det går bra med noen som slår seg. Og til de andre tingene som er nevnt, så mener jeg ikke at jeg vil at menn skal være sånn skikkelig gammeldags høflig, altså sånn at det grenser til det ekstreme. Men hvis jeg f.eks. skulle vært på restaurant med en eventuell kjæreste, så ville jeg nok lagt merke til det hvis typen gikk inn først uten å bry seg med å en gang holde opp døren for meg. Og det er ikke sånn divagreier fra min side, for jeg er veldig laid-back på mye, men akkurat på noen ting er høflighet viktig for meg. Det viser at han respekterer meg på en måte. Akkurat på det er jeg nok kanskje litt gammeldags? Jeg sier selv alltid takk, holder opp dører, reiser meg for eldre på kollektiv transport, osv. Folk tenker bare mer og mer på seg selv, så jeg synes det er utrolig viktig å bevare sånne ting. Endret 7. mai 2008 av skorpio
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #7 Skrevet 8. mai 2008 Jeg synes ikke bare -menn- skal være gentlemenn. Jeg synes vi alle, kvinner som menn, skal bli flinkere til å holde oppe dører og si takk og slikt. Jeg hater når folk holder stolen for meg... Jeg hadde også en type en gang som nærmest skubbet meg unna i sin iver for å holde oppe dører.. Slikt blir bare ubehagelig og tåpelig. Men vanlig høflighet bør alle, uansett kjønn, klare.
kevlar Skrevet 8. mai 2008 #8 Skrevet 8. mai 2008 (endret) Det skal sies at jeg normalt sett er en høflig person, men på vei ut fra en overbefolket bybuss for noen minutt siden var det ei dame som på død og liv skulle inn før vi andre var kommet oss av, sånt provoserer meg grenseløst, så jeg gikk henne bokstavlig talt ut av bussen – så stygt på henne samle seg – og gikk videre. Vel var det uhøflig av meg, men hun eier jo ikke folkeskikk Endret 8. mai 2008 av kevlar
Gjest Elfrida Skrevet 8. mai 2008 #9 Skrevet 8. mai 2008 (endret) Vel var det uhøflig av meg,Neida, det var vokseopplæring! Fortsett sånn. Jeg syns også det er en selvfølge å holde opp døra for de som kommer rett bak, eller de som kommer litt lengre bak med barnevogn/rullator osv. Det som er rart er når den du holder opp døra for ikke tar den i mot (da tenker jeg på friske folk med hendene fri)...så man liksom står der og venter til vedkommende har gått gjennom. Og de som slipper døra i trynet på deg. Snodige mennesker. Når folk faller går jeg bort og spør om det går bra med dem. Hvorfor det skal være så ille skjønner jeg ikke. Jeg har en venninne som falt og brakk beinet...folk bare gikk forbi og latet som ingenting! Generelt sett syns jeg vi skal være 'gentle' alle sammen, både kvinner og menn. Det gjør livet lettere, i hvert fall i storby. Endret 8. mai 2008 av Elfrida
Gjest skorpio Skrevet 8. mai 2008 #10 Skrevet 8. mai 2008 Det skal sies at jeg normalt sett er en høflig person, men på vei ut fra en overbefolket bybuss for noen minutt siden var det ei dame som på død og liv skulle inn før vi andre var kommet oss av, sånt provoserer meg grenseløst, så jeg gikk henne bokstavlig talt ut av bussen – så stygt på henne samle seg – og gikk videre. Vel var det uhøflig av meg, men hun eier jo ikke folkeskikk Dette er jeg kjempeenig i! Det er bare det verste som fins, når folk bare stormer inn på trikk/t-bane/buss uten å la de som er på få gå av først. Voksne folk altså! Hæ? Jeg blir skikkelig oppgitt jeg... Generelt sett syns jeg vi skal være 'gentle' alle sammen, både kvinner og menn. Det gjør livet lettere, i hvert fall i storby. Dette er jeg og veldig enig i! Men du er enig at det er litt ekstra spesielt når kjæresten din/kameratene dine holder opp døra for deg? Det er jo en slags ekstra oppmerksomhet som blir gitt - en annen type respekt enn den vanlige høflighetsdisiplinen. OG da mener jeg ikke sånn ekstremt hele tiden, at de brøyter seg vei for å holde opp døra. Det ville jo bare vært slitsomt for begge parter. Men mer sånn...at de bare gjør det liksom! Kommer automatisk uten noe mer fuzz! Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive hva jeg mener her.. :gjeiper: Er det noen som skjønner hva jeg vil fram til?
Teriyaki Skrevet 9. mai 2008 #11 Skrevet 9. mai 2008 Kjæresten min holder ofte opp døren for meg, men hvis jeg går foran han, så brøyter han seg ikke frem for at han skal holde den oppe for meg. Det er bare fordi han er høflig mot meg, sånn at når vi går på siden av hverandre, eller han er foran meg, så holder han opp døren. Han bærer som regel posen/den/de tyngste posene osv. Dette er små ting som jeg setter pris på. Og det er klart man skal spørre om det går bra hvis noen faller og slår seg.
Paradokset Skrevet 9. mai 2008 #12 Skrevet 9. mai 2008 Er det noen som skjønner hva jeg vil fram til? Jeg tror det. At menn viser damene litt ekstra oppmerksomhet..gentlemannsfakter. Jeg har ikke noe imot å gjøre det, men av og til så kan man som mann spørre seg hva man får igjen? Bortsett fra stygge blikk og man skulle være så uheldig å titte på puppene til en dame....
Gjest men Skrevet 11. mai 2008 #13 Skrevet 11. mai 2008 Jeg blir glad av lette gentlemansgester, men føler virkelig ikke at det hører hjemme noe sted å etterlyse det når det ikke bli vist. Det er ingen grunn til at menn skal komme løpende og redde kvinner fra tunge dører og oppskrubbede knær.
effy Skrevet 11. mai 2008 #14 Skrevet 11. mai 2008 Jeg synes det er koselig når en mann holder døren etc. for meg
Gjest skorpio Skrevet 11. mai 2008 #15 Skrevet 11. mai 2008 Jeg jobber som noen av dere kanskje har fått med dere i klesbutikk, og her om dagen var det en liten gutt med moren sin som gikk og trilla barnevogn. Og da de gikk ut hold gutten opp døren for moren sin og vogna OG meg! Da ble jeg ganske sjokka, med tanke på at gutten var kanskje 5 år! Han kommer til å sjarmere damene i senk, tenkte jeg for meg selv :-D hehe
California Skrevet 12. mai 2008 #17 Skrevet 12. mai 2008 Det skal sies at jeg normalt sett er en høflig person, men på vei ut fra en overbefolket bybuss for noen minutt siden var det ei dame som på død og liv skulle inn før vi andre var kommet oss av, sånt provoserer meg grenseløst, så jeg gikk henne bokstavlig talt ut av bussen – så stygt på henne samle seg – og gikk videre. Vel var det uhøflig av meg, men hun eier jo ikke folkeskikk Jeg har drømt mange ganger om å gjøre akkurat det der! Så bra at du gjorde det!
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #18 Skrevet 18. mai 2008 Etter at jeg kastet av meg studentuniformen min med joggesko og kordbukser og alt det der og begynte å kle meg mer voksent og feminint har jeg oppdaget at det finnes håp Syns det er koselig med sånn oppmerksomhet.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2008 #19 Skrevet 18. mai 2008 Jeg synes ikke menn skal være gentlemen i den forstand at de holder opp dører og trekker ut stoler og slike ting. Vanlig folkeskikk holder lenge. Jeg føler at det blir flaut når jeg skal få spesialoppvartning fordi jeg er kvinne. Nei, om en mann går foran meg så er det flott om han holder døren åpen for meg og, det samme gjør jeg for han.
Gjest JD Skrevet 21. mai 2008 #20 Skrevet 21. mai 2008 Dette er riktignok ikke om menn, men de yngre guttene. På 17.mai var jeg på tivoli hvor jeg da tok en karusell. I det karusellene er ferdig å gå, kommer det en gutt i kanskje 14-15 årsalderen som steller seg rett foran slik at han dekker til min utgang. Jeg spør han om han ikke kan vente til jeg har gått av. Svaret jeg fikk var "kjeft a". Jeg repeterte det han nettopp hadde sagt, og han sa det sannelig meg igjen. Jeg ble jo selvfølgelig irritert å sa til han at han skulle oppføre seg som et menneske, etter dette flyttet han seg. Det skal nevnes at jeg hadde litt holdning i stemmen fra begynnelsen av, fordi han ikke ikke flyttet seg av ren folkeskikk når jeg reise meg opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå