Gjest Milah Skrevet 14. mai 2003 #21 Skrevet 14. mai 2003 Hadde jeg visst at det fantes slike bunader hadde jeg faen meg valgt en annen!!
Gjest Cruella Skrevet 14. mai 2003 #22 Skrevet 14. mai 2003 Har aldri tenkt på bunad på den måten, men fy fader, det er jo det sex-plagget jo. Har vurdert å skaffe meg bunad, mamma kan brodere til meg. Da blir det Setesdalsbunaden, den er jo lekker og.
Gabriel Skrevet 14. mai 2003 #23 Skrevet 14. mai 2003 Jeg har hørt en del av de samme historiene fra min mor. Hun har arbeidet med bunader og sydd en rekke forskjellige. (Og jeg tror nok hun snakket sant men jeg har aldri stolt helt på henne siden hun fortalte så mange andre grove historier.) Nelle startet med å fortelle om undertøy og da kom jeg på en annen historie mor fortalte: Det som ble brukt av undertøy tidligere var grovt og ikke noe en trivdes særlig godt i og derfor gjerne unngikk å bruke. Finere undertøy kom til litt forskjellig tid til forskjellig steder i landet. Det var en ung bymann som var på reise oppi dalene og der traff han ei jente han likte. På kvelden var det dans og alle jentene svingte seg rundt. Når jentene svingte seg rundt så oppdaget han til sin forskrekkelse at hele "stasen" var bar. Han ble sjokkert og lurte på hva slags jenter han hadde havnet borti. Men en av de eldre kvinnene snakket med han og fortalte at slikt var vanlig og jentene var ikke noe dårligere enn andre jenter. Og tålte han ikke å se jentene slik Gud hadde skapt de så var han ikke mye til kar. Gabriel
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2003 #24 Skrevet 14. mai 2003 åja men DA har min også splitt... Skrev tidligere at den ikke har det. Så for meg en splitt nedenfra og opp! Men fra skjøten mellom stakk og liv har jeg splitt med et par hekter..
*nora* Skrevet 14. mai 2003 #25 Skrevet 14. mai 2003 Jeg har også splitt og forkle... Men musa er ikke så svær at den synes uten på... Og hadde den gjort det, hadde jeg vært alvorlig bekymra for helsa mi :o
Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2005 #26 Skrevet 16. mai 2005 Ja, siden vi nå nærmer oss høysesesongen for bunadsbruk og det er meldt riktig kaldt og guffent vær så kan det kanskje passe med Nelles veiledning i riktig bruk av bunad.
Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2005 #27 Skrevet 16. mai 2005 For spesielt interesserte så har vi en annen tråd om bunadsbruk men den gjelder mere når det er varmere vær (eller?) http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...?t=5817&start=0
Nelle Skrevet 17. mai 2005 Forfatter #29 Skrevet 17. mai 2005 Jeg har hørt en del av de samme historiene fra min mor. Hun har arbeidet med bunader og sydd en rekke forskjellige. (Og jeg tror nok hun snakket sant men jeg har aldri stolt helt på henne siden hun fortalte så mange andre grove historier.) Nelle startet med å fortelle om undertøy og da kom jeg på en annen historie mor fortalte: Det som ble brukt av undertøy tidligere var grovt og ikke noe en trivdes særlig godt i og derfor gjerne unngikk å bruke. Finere undertøy kom til litt forskjellig tid til forskjellig steder i landet. Det var en ung bymann som var på reise oppi dalene og der traff han ei jente han likte. På kvelden var det dans og alle jentene svingte seg rundt. Når jentene svingte seg rundt så oppdaget han til sin forskrekkelse at hele "stasen" var bar. Han ble sjokkert og lurte på hva slags jenter han hadde havnet borti. Men en av de eldre kvinnene snakket med han og fortalte at slikt var vanlig og jentene var ikke noe dårligere enn andre jenter. Og tålte han ikke å se jentene slik Gud hadde skapt de så var han ikke mye til kar. Gabriel Historien er helt sann. Det er nok mange tilreisende som har blitt forskrekket opp igjennom... Det er blant annet derfor det er blitt sett på som syndig å danse -fordi skjørtene står rett ut når man snurrer, og man viser hele "stasen".
Gjest Gorgonzola Skrevet 7. november 2005 #31 Skrevet 7. november 2005 He-he, kom over denne når jeg søkte på innleggene til en av min favorittmedlemmer her (du ja Nelle) og kunne ikke dy meg for å se frem til 17.mai. Da bruker nemlig min kjære bunad og det kler henne. 17.mai i fjor gikk vi rundt og gjorde hverandre kåte med blikk, kjærtegn og ord og da vi kom hjem fra familielunsjen, rett før vi skulle på arrangement på skolen kommanderte hun meg ned på rygg på stuegulvet, løftet på stakken og senket seg ned over ansiktet mitt. Truseløs, våt og kåt på huk, knestrømper og bare lår, ut med tunga unge mann og dermed slikket jeg henne til en vanvittig orgasme.....................
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #32 Skrevet 9. november 2005 Jeg har Gudbrandsdalens festdrakt som finnes både med og uten forkle. Min er altså uten . Finnes ikke antydning til spltt heller... Og, Sandman, hvis a' begynner å synes utenpå den tjukke, vide ullstakken blir jeg alvorlig bekymret . ← Festdrakter er vel ikke det samme som bunad, men heller en etterligning.....?
Gjest Gitte Skrevet 9. november 2005 #33 Skrevet 9. november 2005 Jeg har brudebunad fra Lesja (gudbrandsdalen) og der er det splitt men ikke forkle. Jeg bruker splitten selv Men det er fordi det er en påsydd lomme på innsiden av skjørtet som jeg har mobilen i..
siebaeo Skrevet 9. november 2005 #34 Skrevet 9. november 2005 Jeg har brudebunad fra Lesja (gudbrandsdalen) og der er det splitt men ikke forkle. Jeg bruker splitten selv Men det er fordi det er en påsydd lomme på innsiden av skjørtet som jeg har mobilen i.. ← Må jo være utrolig eh.. morsomt hvis du setter den på lydløs. "Oh, noen som ringer!" Hi hi hi..
Gjest Gitte Skrevet 9. november 2005 #35 Skrevet 9. november 2005 oioi sånn har jeg ikke tenkt på det.. hehe.. kanskje få noen til å ringe meg neste gang jeg bruker den da
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2005 #36 Skrevet 10. november 2005 Hm! Har tydeligvis feil bunad jeg.
Annie Skrevet 10. november 2005 #37 Skrevet 10. november 2005 Min har splitt, men har ikke tenkt over at jeg faktisk kan bruke den splitten til noe fornuftig.....
gaja Skrevet 10. november 2005 #38 Skrevet 10. november 2005 for å bruke bunaden helt korrekt er det viktig å huske at man ikke har lov til å bruke strømpebukser min bunad er veldig praktisk i forhold til amming og annen puppekos; det er veldig enkelt å vippe puppen ut. Norske folkedrakter var tidliger mer tilrettelagte for amming, og hadde derfor ofte lavere utriinging og mer splitt i skjortene enn det som er vanlig i dag..
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #39 Skrevet 10. november 2005 Nå synes jeg plutselig at Lofotbunaden min er utrolig kjedelig Noen som vet om det er splitt i Nordlandsbunaden?
siebaeo Skrevet 12. november 2005 #40 Skrevet 12. november 2005 Nå synes jeg plutselig at Lofotbunaden min er utrolig kjedelig Noen som vet om det er splitt i Nordlandsbunaden? ← Jepp. Det er det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå