Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Jeg bare lurte på om noen hadde noen gode tips og råd til meg her. Jeg har fått meg ei lita tispe på 9 uker, og vet det er en god stund til hun begynner med løpetid, men greit å være litt forberedt. Min samboer har da en renraset Golden Retriver på 3 år med god stamtavle, som vi absolutt ikke vil kastrere med tanke på avl. Og tispa mi er en såkalt "gatemiks" med minst 4 raser i seg, men vil ikke sterilisere henne da vi kanskje en gang kan tenke oss noen valper på henne. Som dere forstår er det ikke ønskelig at disse to skal parre seg, og jeg bare lurer på om dere har noen erfaringer/tips med hva jeg kan gjøre under løpetiden for å forhindre at det skal skje? De vil selvfølgelig holdes adskilt så godt det går, men blir vanskelig å holde dem i to forskjellige rom hele tiden og gå tur med en om gangen. Hannen viser allerede stor interesse for henne, og skal hele tiden bort å snuse og hoppe på henne, noe han også har en tendens til å gjøre med puter/jakker o.l etter han har snust på henne. Også om noen har noen tips til hva vi skal gjøre med en litt ivring "hingst"? På forhånd takk for svar
Frey Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 For det første: hvorfor i all verden tenker du å sette valper på en blandingshund? Når det gjelder løpetiden så ville jeg satt bort hanhunden til noen jeg kjenner i de ukene den pågår. Det er så fort gjort at de parrer seg - helt utrolig hvor kreative hunder kan være!
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Valper på henne rett og slett for "moro" skyld. Hatt valpekull på tidligere hunder, og synes egentlig bare det er kos så lenge jeg har tid til det selvfølgelig, også for muligheten å beholde en valp når våre to er litt oppe i årene/gi til venner, familie o.l.
Frey Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Hmm.. Det finnes mer enn nok fine og trivelige blandingsvalper som trenger gode hjem om man ikke skal avle bevisst på det.. Men det er nå min mening *titte på alle omplasseringsannonsene av blandingsvalper på finn...*
FoxyFish Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 Jeg blir litt provosert når du sier du ikke vil sterilisere tispa, i og med at du kanskje vil ha valper på henne. hvorfor??? Det er så useriøst som det kan få blitt! Skal du drive med oppdrett så skal du gjøre det skikkelig! Det er ikke bare bare å smelle sammen to hunder og kose med valpene som kommer ut av seansen. Det er en grunn til at det finnes retningslinjer når det kommer til oppdrett, og det er grunner til at oppdrett i det hele tatt eksisterer i så stor grad som det gjør; det er for å FORBEDRE rasen, og produsere BEDRE hunder UTEN skader/lyter/dårlige gener som gjør livet verre for hundene. Blandingshunder kan være finfine familiehunder, men det er ingen grunn til å sette valper på dem! Det er ikke noe annet enn grusomt egoistisk og forferdelig tankeløst!
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 7. mai 2008 #6 Skrevet 7. mai 2008 Jeg selv ser ikke problemer med det, så lenge jeg vet på forhånd at jeg har hjem til dem. Jeg er ganske åpen for slikt, og ser ikke forskjellen på ren- og blandingshunder. Fra mitt synspunkt har hun like stor "rett" til å få valper som alle andre renrasede hunder verdt mer i penger. Alle har sikkert sin mening om saken, men hvorfor steriliseres ikke alle blandingshunder om det er så fælt? Jeg mener at hun skal få være mor hun også, på lik linje med hannhunden som får være far. Hun er like mye verdt for meg, som han vi kjøpte for 10 000 kr. Blandingshundene kommer ikke til å forsvinne før det blir en lov mot dem, så forstår ikke helt problemet. Forbedre i vei, jeg synes blandingshunder kan være like perfekte, da det faktisk også kommer nye raser av andre raser som blandes fordi utfallet ble bra. Og ja, det er kanskje opp til forskerne å holde på med, men som sagt, hun skal da få bli mor når det er hennes tid. Og det er ikke noe jeg tar fra henne fordi hun tilfeldigvis har forskjellige raser på stamtavla si. Og det er ikke snakk om oppdrett jeg skal drive med, men gjerne ett valpekull en gang. Drevet med oppdrett før, så har mine foreldre, så jeg vet godt forskjellen på det og ett valpekull på henne. Og som jeg har skrevet tidligere, så er ikke dette en plan, men noe jeg ikke vil gjøre i tilfelle det viser seg vi vil ha ett kull på henne. Dette ble ikke skrevet for å provosere noen som helst, alle har sin mening om alt og alle. Det respekterer jeg, og det synes jeg da andre kan respektere mine meninger også. Jeg skrev her for råd ang, disse to. Ikke hvorvidt det er feil av meg å ikke sterilisere henne.
Frey Skrevet 7. mai 2008 #7 Skrevet 7. mai 2008 Når du sier at du tenker å sette valper på henne så må du nesten regne med at andre sier sin mening om den saken. Og nei, alle rasehunder har heller ikke rett på å få valper for den saks skyld. Når man avler på en hund skal dne være av en sånn kvalitet at den tilfører hunedverdenen/rasen noe positivt etter min mening.
FoxyFish Skrevet 7. mai 2008 #8 Skrevet 7. mai 2008 Så dine argumenter er: - Du skal ikke drive oppdrett, bare ha valpekull - En blandingshund er like bra som en rasehund - Hunden skal få lov til å være mor.. Seriøst? - Å få et valpekull er å få et valpekull - uansett! Det er ikke sånn at hunder i et profesjonellt oppdrett får titalls kull. - Man kan bli minst like glad i en blandingshund, så klart! Poenget er hunden kan bære med seg sykdommer og arvelige feil som kan overføres til valpene. Er dette uten betydning for deg? Kjenner du bakgrunnen til denne hunden godt nok til å vite at hunden ikke er utsatt for innavl/hofteproblemer/kreft+++? Ikke en gang renrasede hunder bør benyttes i avl med mindre man har en klar oversikt over sykdomsbakgrunnen til nettopp denne hunden. - Hunden skal få være mor ja. Akkurat. Her finner jeg faktisk ikke ord. Valper skal ikke produseres for din egen lykke! Og om alle valpene skal i nye hjem, så er det åtte uker med kos og stas, før valpene legges ut på Finn.no. Du spurte om hvorfor ikke flere blandinghunder ble kastrert hvis det var så ille? Det er på grunn av sånne som deg. Som setter valper på dem for sin egen gledes del - og ikke noe annet.
Jigva Skrevet 7. mai 2008 #9 Skrevet 7. mai 2008 (endret) Jeg blir litt provosert når du sier du ikke vil sterilisere tispa, i og med at du kanskje vil ha valper på henne. hvorfor??? Det er så useriøst som det kan få blitt! Skal du drive med oppdrett så skal du gjøre det skikkelig! Det er ikke bare bare å smelle sammen to hunder og kose med valpene som kommer ut av seansen. Det er en grunn til at det finnes retningslinjer når det kommer til oppdrett, og det er grunner til at oppdrett i det hele tatt eksisterer i så stor grad som det gjør; det er for å FORBEDRE rasen, og produsere BEDRE hunder UTEN skader/lyter/dårlige gener som gjør livet verre for hundene. Blandingshunder kan være finfine familiehunder, men det er ingen grunn til å sette valper på dem! Det er ikke noe annet enn grusomt egoistisk og forferdelig tankeløst! Så dine argumenter er: - Du skal ikke drive oppdrett, bare ha valpekull - En blandingshund er like bra som en rasehund - Hunden skal få lov til å være mor.. Seriøst? - Å få et valpekull er å få et valpekull - uansett! Det er ikke sånn at hunder i et profesjonellt oppdrett får titalls kull. - Man kan bli minst like glad i en blandingshund, så klart! Poenget er hunden kan bære med seg sykdommer og arvelige feil som kan overføres til valpene. Er dette uten betydning for deg? Kjenner du bakgrunnen til denne hunden godt nok til å vite at hunden ikke er utsatt for innavl/hofteproblemer/kreft+++? Ikke en gang renrasede hunder bør benyttes i avl med mindre man har en klar oversikt over sykdomsbakgrunnen til nettopp denne hunden. - Hunden skal få være mor ja. Akkurat. Her finner jeg faktisk ikke ord. Valper skal ikke produseres for din egen lykke! Og om alle valpene skal i nye hjem, så er det åtte uker med kos og stas, før valpene legges ut på Finn.no. Du spurte om hvorfor ikke flere blandinghunder ble kastrert hvis det var så ille? Det er på grunn av sånne som deg. Som setter valper på dem for sin egen gledes del - og ikke noe annet. ENIG!! FLOTT SKREVET!!! Endret 7. mai 2008 av Jigva
Gjest Skrevet 7. mai 2008 #10 Skrevet 7. mai 2008 Med mindre jeg har glemt noe eller ikke fått med meg i det siste så må du nok heller beregne deg på hyling, erting, og alt det andre som følger med en hunn og en hannhund om de møtes under løpetid. Nå vet jeg ikke hvor lenge en løpetid varer, men jeg syntes 10-15 min med det maset er nok for min del Spørs hvor lenge du holder med løpetispe når de først setter igang. Og du må nok regne med å holde de i hvert sitt rom, gå hver sin tur, ta med den ene bikkja over alt om de ikke kan være på hvert sitt rom, skille de om de først finner ut at de skal sette igang o.s.v.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #11 Skrevet 7. mai 2008 Jeg anbefaler deg å sette vekk hanhunden i de ukene tispa har løpetid. Hannhunder kan bli helt forstyrret av å ha løpetisper i huset, de slutter å spise, og stresser noe aldeles vannvittig. Også er det forferdelig plagsomt å holde de adskilt! Vi har et valpekull nå etter at våre to BCer kom ut sammen i 5 min da tispa hadde løpetid. Vi hadde hannen i hundegård, men han smatt ut og rakk akkurat å parre seg... Ingen krise da, men det passet dårlig med valpekull nå. Og, foressten, så har ikke hunder glede av å ha valper, de savner ikke å ha valpekull. Og hannhundene er iallfall fullstenfig likeglade med om de får valper eller ikke. Hvis du velger å avle på henne er det for din egen egoistiske skyld, det finnes ingen medisinske eller andre grunner til å avle bevisst på blandingshunder.
bonaqua Skrevet 7. mai 2008 #12 Skrevet 7. mai 2008 At trådstarter kommer med et slikt spørsmål, og så skriver at hun har drevet med oppdrett selv, får meg til å tvile på henne som noen erfaren oppdretter.
sebra Skrevet 7. mai 2008 #13 Skrevet 7. mai 2008 har hun lyst så la henne gjøre det herregud. det er da ikke deres problem om hu vil ha valper. synes mange her har for lett og angripe de som skriver inn her. hun ba om råd ikke skjennepreken.
Frey Skrevet 8. mai 2008 #14 Skrevet 8. mai 2008 har hun lyst så la henne gjøre det herregud. det er da ikke deres problem om hu vil ha valper. synes mange her har for lett og angripe de som skriver inn her. hun ba om råd ikke skjennepreken. Og hun har fått råd. Men når man kommer med slike utsagn som hun gjør ang valper på blandingshunden så må hun også regne med kritikk for det.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #15 Skrevet 8. mai 2008 Til Frey og Foxy Fish: Jeg blir HELT SATT UT av det enkelte kan reagere på når det gjelder hunder. Det virker som det finnes noen hunde-fanatikere som tror at de vet best alt om hunder, og at deres meninger er de eneste riktige når det gjelder hunder. Unnskyld meg, men jeg kjenner en del sånne, og jeg blir like oppgitt og provosert hver gang!!! Det er vel ikke noe galt i å sette valper på en blandingshund hvis eieren selv ønsker det og vet hva hun gjør. Hun vet nok helt sikkert at hun ikke kommer til å tjene noe særlig penger på dette, og at hun til og med kan få problemer med å bli kvitt dem. Men hvis hun har venner, kjente eller andre som ønsker blandingshunder, hva er problemet da?? Selvsagt må man se på hvilke hunder som passer å koble, og hvilke som ikke gjør det. Men det er jo akkurat det hun gjør når hun ikke ønsker at desse to skal parre seg. De som anskaffer seg hund vet utmerket godt hva som er vanlig å betale for en renraset hund kontra en blandingshund, så jeg tror ikke hun kommer til å lure noen. Det er også nærmest en plikt at man skaffer seg litt informasjon om hunden/rasen/blandingen før man anskaffer seg hund, slik at man kan luke ut de dårligeste mix'ene. Når dere nevner omplasseringshunder, og at det er overflod av blandingshunder vil jeg kommentere følgende: 1. Blandingshunder går mere fritt på gårder o.l. og har lettere for å få seg et uønsket "nypp". En rasehund, og spesielt der eierene driver med oppdrett, er mere skjermet, nettopp fordi at eieren ikke ønsker å få blandingsvalper på sin rasehund. Og når det skjer et "uhell" med en renraset hund (for det hender), så blir det nettopp en blandingshund. Derfor blir det mange flere blandingshunder som ikke er bestilt av noen allerede. Blandingshunder får ofte større kull også. 2. Å ha hund ER arbeid, uansett rase eller blanding. Ikke alle tenker over det når de anskaffer seg hund, og angrer etterpå når nyhetens interesse er gått over. Men det er en selvfølge at man prøver litt lenger (og yter en større innsats selv for å få det til å gå bra) hvis man har kjøpt en hund til kr. 10 000-20 000, enn hvis man har fått en hund gratis. Derfor blir det omplassert en del blandingshunder. 3. Når det er sagt blir det også omplassert en god del rasehunder også, men desse går fortere enn blandingshunder. Får man en rasehund til redusert pris, føler man jo selvsagt at man har gjort et kupp. Man kan også slippe å stå på venteliste for enkelte hunderaser. Selv har jeg renraset hund nå, men har hatt to blandingshunder tidligere. Hund nr. 1 var verdens lydigeste, snilleste og godeste hund! Jeg ønsket ikke valper på denne, fordi jeg hadde nok med en og ønsket ikke å gi bort. Men hvis jeg hadde ønsket det, så hadde jeg blitt mektig provosert om noen mente at det var forkastelig, og at den ikke fortjente å få valper fordi den var en blandingshund. Hund nr. 2 var en litt dårligere mix slik vi bodde og levde. Det var en blanding av to sta og aktive raser. Ikke rette mix'en for den vanlige A4 familien, men gud hjelpe meg for et intelligent vesen!! Vi skjønte at instinktet burde kunne brukes til noe, og den er nå plassert hos en familie som driver med sporhunder. Hun har nå gått kurser og er blitt en super sporhund. Kanskje kan hun redde et liv eller flere en gang? Så tenk dere litt om før dere blåser ut av dere. Det er ikke sikkert at alle har samme mening om dette som dere selv, og det er ikke dermed sånn at de er idioter eller uforsvarlige selv om de mener noe annet, eller gjør noe annet enn det dere ville gjort. Selvfølgelig bør man vite litt hva man gjør, hvilke raser man blander osv. Jeg har heller ikke sansen for de som bare lar hundene gå løs og parre seg, for så å slå ihel valpene fordi ingen vil ha dem. Men selvsagt, uhell kan skje hos alle. Til trådstarter: Ikke bry deg om desse hunde-fanatikerne som tror de vet så mye bedre enn alle andre. Gjør som du selv føler er rett. Vær obs på hvilke raser som passer å blande og ikke, sørg for at de kommer til gode hjem, og ha en plan for hva du vil gjøre om du ikke skulle bli kvitt dem. Det verste du kan gjøre da, er å gi dem til noen som ikke burde hatt hund. Har ikke så mange gode råd om hvordan du skal unngå parring, annet enn å passe på og holde dem adskilt så godt du kan. Det finnes også truser som hunden kan bruke under løpetiden. Da sliter hannhunden litt:) Låne vekk en av hundene går også an. Du kan også lage hver sine inngjerdinger ute, og ha hundene på hvert sitt rom når de er inne. Det er bare ca. 3 uker 2 ganger i året dette står på, så du må nesten forberede deg på litt ekstra arbeid i denne tiden. Forresten, finnes det ikke p-piller til hunder? Dette vet jeg ingenting om, aldri tenkt over det...men det finnes jo til katter
^me^ Skrevet 8. mai 2008 #16 Skrevet 8. mai 2008 Til Frey og Foxy Fish: Jeg blir HELT SATT UT av det enkelte kan reagere på når det gjelder hunder. Det virker som det finnes noen hunde-fanatikere som tror at de vet best alt om hunder, og at deres meninger er de eneste riktige når det gjelder hunder. Unnskyld meg, men jeg kjenner en del sånne, og jeg blir like oppgitt og provosert hver gang!!! Det er vel ikke noe galt i å sette valper på en blandingshund hvis eieren selv ønsker det og vet hva hun gjør. Hun vet nok helt sikkert at hun ikke kommer til å tjene noe særlig penger på dette, og at hun til og med kan få problemer med å bli kvitt dem. Men hvis hun har venner, kjente eller andre som ønsker blandingshunder, hva er problemet da?? Selvsagt må man se på hvilke hunder som passer å koble, og hvilke som ikke gjør det. Men det er jo akkurat det hun gjør når hun ikke ønsker at desse to skal parre seg. De som anskaffer seg hund vet utmerket godt hva som er vanlig å betale for en renraset hund kontra en blandingshund, så jeg tror ikke hun kommer til å lure noen. Det er også nærmest en plikt at man skaffer seg litt informasjon om hunden/rasen/blandingen før man anskaffer seg hund, slik at man kan luke ut de dårligeste mix'ene. Når dere nevner omplasseringshunder, og at det er overflod av blandingshunder vil jeg kommentere følgende: 1. Blandingshunder går mere fritt på gårder o.l. og har lettere for å få seg et uønsket "nypp". En rasehund, og spesielt der eierene driver med oppdrett, er mere skjermet, nettopp fordi at eieren ikke ønsker å få blandingsvalper på sin rasehund. Og når det skjer et "uhell" med en renraset hund (for det hender), så blir det nettopp en blandingshund. Derfor blir det mange flere blandingshunder som ikke er bestilt av noen allerede. Blandingshunder får ofte større kull også. 2. Å ha hund ER arbeid, uansett rase eller blanding. Ikke alle tenker over det når de anskaffer seg hund, og angrer etterpå når nyhetens interesse er gått over. Men det er en selvfølge at man prøver litt lenger (og yter en større innsats selv for å få det til å gå bra) hvis man har kjøpt en hund til kr. 10 000-20 000, enn hvis man har fått en hund gratis. Derfor blir det omplassert en del blandingshunder. 3. Når det er sagt blir det også omplassert en god del rasehunder også, men desse går fortere enn blandingshunder. Får man en rasehund til redusert pris, føler man jo selvsagt at man har gjort et kupp. Man kan også slippe å stå på venteliste for enkelte hunderaser. Selv har jeg renraset hund nå, men har hatt to blandingshunder tidligere. Hund nr. 1 var verdens lydigeste, snilleste og godeste hund! Jeg ønsket ikke valper på denne, fordi jeg hadde nok med en og ønsket ikke å gi bort. Men hvis jeg hadde ønsket det, så hadde jeg blitt mektig provosert om noen mente at det var forkastelig, og at den ikke fortjente å få valper fordi den var en blandingshund. Hund nr. 2 var en litt dårligere mix slik vi bodde og levde. Det var en blanding av to sta og aktive raser. Ikke rette mix'en for den vanlige A4 familien, men gud hjelpe meg for et intelligent vesen!! Vi skjønte at instinktet burde kunne brukes til noe, og den er nå plassert hos en familie som driver med sporhunder. Hun har nå gått kurser og er blitt en super sporhund. Kanskje kan hun redde et liv eller flere en gang? Så tenk dere litt om før dere blåser ut av dere. Det er ikke sikkert at alle har samme mening om dette som dere selv, og det er ikke dermed sånn at de er idioter eller uforsvarlige selv om de mener noe annet, eller gjør noe annet enn det dere ville gjort. Selvfølgelig bør man vite litt hva man gjør, hvilke raser man blander osv. Jeg har heller ikke sansen for de som bare lar hundene gå løs og parre seg, for så å slå ihel valpene fordi ingen vil ha dem. Men selvsagt, uhell kan skje hos alle. Til trådstarter: Ikke bry deg om desse hunde-fanatikerne som tror de vet så mye bedre enn alle andre. Gjør som du selv føler er rett. Vær obs på hvilke raser som passer å blande og ikke, sørg for at de kommer til gode hjem, og ha en plan for hva du vil gjøre om du ikke skulle bli kvitt dem. Det verste du kan gjøre da, er å gi dem til noen som ikke burde hatt hund. Har ikke så mange gode råd om hvordan du skal unngå parring, annet enn å passe på og holde dem adskilt så godt du kan. Det finnes også truser som hunden kan bruke under løpetiden. Da sliter hannhunden litt:) Låne vekk en av hundene går også an. Du kan også lage hver sine inngjerdinger ute, og ha hundene på hvert sitt rom når de er inne. Det er bare ca. 3 uker 2 ganger i året dette står på, så du må nesten forberede deg på litt ekstra arbeid i denne tiden. Forresten, finnes det ikke p-piller til hunder? Dette vet jeg ingenting om, aldri tenkt over det...men det finnes jo til katter jeg er helt enig med deg her! mange her inne overdriver noe helt grusomt noen ganger! vi hadde mor og sønn en gang og når tispa fikk løpetid klikka det for hanhunden og han var skikkelig stressa og ulte til alle døgnets tider og skrapte på dører og var helt spinnvill når hun hadde løpetid. skikkelig irriterende!han spiste ikke, var for stressa til og kose og sånn, var som og ha en annen hund!vanligvis var han rolig, avballansert og leken og et matvrak! tisper har løpetid i 3 uker med det er kun den midterste uka hun er villig og kan bli drektig. det finnes p-sprøyter for tisper og truser som du kan ha. trusene er mer for at det ikke skal bli så mye blodsøl når hun har løpetid men gjør det også mye vanskligere for hanhunden til og få det til, men når hunder er villige, så kan de klare det meste. her står det litt om p sprøyte og sterilisering på tisper. lykke til med valp!har også en valp på 9 uker nå, det er en heelt herlig tid! og lykke til videre uanz hva du bestemmer deg for!
Gjest *Foxy meg her og der* Skrevet 8. mai 2008 #17 Skrevet 8. mai 2008 Jeg blir litt provosert når du sier du ikke vil sterilisere tispa, i og med at du kanskje vil ha valper på henne. hvorfor??? Det er så useriøst som det kan få blitt! Skal du drive med oppdrett så skal du gjøre det skikkelig! Det er ikke bare bare å smelle sammen to hunder og kose med valpene som kommer ut av seansen. Det er en grunn til at det finnes retningslinjer når det kommer til oppdrett, og det er grunner til at oppdrett i det hele tatt eksisterer i så stor grad som det gjør; det er for å FORBEDRE rasen, og produsere BEDRE hunder UTEN skader/lyter/dårlige gener som gjør livet verre for hundene. Blandingshunder kan være finfine familiehunder, men det er ingen grunn til å sette valper på dem! Det er ikke noe annet enn grusomt egoistisk og forferdelig tankeløst! Ro deg litt ned da! Det er da like grusomt å avle på div såkalte rasehunder med sine korte neser osv. Det er veldig fanatisk å kalle avl på blandingshunder for grusomt, useriøst og tankeløst. Smaken er som baken..... se ingenting galt i å få blandingshvalper om man er villig til å ta ansvar.
Frey Skrevet 8. mai 2008 #18 Skrevet 8. mai 2008 Til Frey og Foxy Fish: Jeg blir HELT SATT UT av det enkelte kan reagere på når det gjelder hunder. Det virker som det finnes noen hunde-fanatikere som tror at de vet best alt om hunder, og at deres meninger er de eneste riktige når det gjelder hunder. Unnskyld meg, men jeg kjenner en del sånne, og jeg blir like oppgitt og provosert hver gang!!! Det er vel ikke noe galt i å sette valper på en blandingshund hvis eieren selv ønsker det og vet hva hun gjør. Hun vet nok helt sikkert at hun ikke kommer til å tjene noe særlig penger på dette, og at hun til og med kan få problemer med å bli kvitt dem. Men hvis hun har venner, kjente eller andre som ønsker blandingshunder, hva er problemet da?? Selvsagt må man se på hvilke hunder som passer å koble, og hvilke som ikke gjør det. Men det er jo akkurat det hun gjør når hun ikke ønsker at desse to skal parre seg. -klippe bort litt - Så tenk dere litt om før dere blåser ut av dere. Det er ikke sikkert at alle har samme mening om dette som dere selv, og det er ikke dermed sånn at de er idioter eller uforsvarlige selv om de mener noe annet, eller gjør noe annet enn det dere ville gjort. Selvfølgelig bør man vite litt hva man gjør, hvilke raser man blander osv. Jeg har heller ikke sansen for de som bare lar hundene gå løs og parre seg, for så å slå ihel valpene fordi ingen vil ha dem. Men selvsagt, uhell kan skje hos alle. Til trådstarter: Ikke bry deg om desse hunde-fanatikerne som tror de vet så mye bedre enn alle andre. Gjør som du selv føler er rett. Vær obs på hvilke raser som passer å blande og ikke, sørg for at de kommer til gode hjem, og ha en plan for hva du vil gjøre om du ikke skulle bli kvitt dem. Det verste du kan gjøre da, er å gi dem til noen som ikke burde hatt hund. Jeg har så absolutt ikke sagt at jeg kan alt om hund, og ikke tror jeg det heller. Jeg vet faktisk at jeg ikke kan alt om hund jeg! Men jeg kan vel kanskje få lov til å ha mine meninger og uttrykke disse jeg og? Eller er det forbeholdt de som har like meninger som deg eller trådstarter? Dobbeltmoralen lenge leve... Når man legger ut slikt på et åpent debattforum så svarer folk faktisk ut i fra sine meninger - enten du liker det eller ikke. Jeg kan jo uansett ikke gjøre noe med hvorvidt ts velger å sette valper på tispa si - men jeg står faktisk helt fritt til å si hva jeg mener om det, akkurat som du. Ok? Har ikke så mange gode råd om hvordan du skal unngå parring, annet enn å passe på og holde dem adskilt så godt du kan. Det finnes også truser som hunden kan bruke under løpetiden. Da sliter hannhunden litt:) Låne vekk en av hundene går også an. Du kan også lage hver sine inngjerdinger ute, og ha hundene på hvert sitt rom når de er inne. Det er bare ca. 3 uker 2 ganger i året dette står på, så du må nesten forberede deg på litt ekstra arbeid i denne tiden. Forresten, finnes det ikke p-piller til hunder? Dette vet jeg ingenting om, aldri tenkt over det...men det finnes jo til katter Nei, men det har hun uansett fått - av oss skrekkelige bedrevitere
FoxyFish Skrevet 8. mai 2008 #19 Skrevet 8. mai 2008 (endret) Ro deg litt ned da! Det er da like grusomt å avle på div såkalte rasehunder med sine korte neser osv. Det er veldig fanatisk å kalle avl på blandingshunder for grusomt, useriøst og tankeløst. Smaken er som baken..... se ingenting galt i å få blandingshvalper om man er villig til å ta ansvar. Villig til å ta ansvar for hva da? Sykdommer som kommer? Dessuten er det ikke et argument at "det er like grusomt å..." Grunnen til at sånne tilfeller provoserer meg er at man daglig ser alt for mange hundeannonser som blir lagt ut på finn.no. Èn ting er å sette valper på en hund man vet har friske og sunne gener (blandingshund eller ei), en helt annen ting er å sette valper på en hund man ikke kjenner fortiden til. Det er egoistisk! Jeg kan aldri se for meg at TS kjenner hundens gener i detalj, i såfall hadde det kommet frem før. Jeg kan heller aldri tenke meg at 7-8 familier står klare på tærne for å ta imot en valp fra denne miksen. Det er lov å tenke litt lenger enn hva man synes er "gøy" eller "søtt" når man faktisk snakker om levende vesener! Og mitt svar til det TS spør om: Steriliser tispa! Gjør hundenorge en tjeneste. Endret 8. mai 2008 av FoxyFish
Frey Skrevet 8. mai 2008 #20 Skrevet 8. mai 2008 Ro deg litt ned da! Det er da like grusomt å avle på div såkalte rasehunder med sine korte neser osv. Det er veldig fanatisk å kalle avl på blandingshunder for grusomt, useriøst og tankeløst. Smaken er som baken..... se ingenting galt i å få blandingshvalper om man er villig til å ta ansvar. Hvis ts er seriøs og tar ansvar i forhold til denne såkalte avlen så kan man vel forvente at hun tar de samme forholdsregler som en hvilken som helst annen seriøs oppdretter? Hvilket vil si at hun sjekker tispa for alle eventuelle raserelaterte sykdommer som er beheftet ved de rasene hunden er en blanding av - øyelysning, hjerteproblemer, patella lux, AA/HD rønking, allergiproblemer osv. Kanskje ts vil svare oss på om hun tenker å bruke flere tusen på å sjekke at hunden ikke har noen arvelige sykdommer eller annet som kan kontrolleres før hun parrer henne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå