Gjest Blålill Skrevet 7. mai 2008 #1 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg har fått takst på et hus som skal selges, og takstmannen har satt ganske forskjellig verdi på markedstakst og teknisk verditakst. Er dette vanlig? Hvordan kan takstmannen vite hva markedet sannsynligvis er villige til å betale? Kan differansen mellom de to beløpene ha med lave tomtepriser i utkantstrøk å gjøre? Huset er i en liten kommune langt nord, men ny industri og nye arbeidsplasser gir optimisme og gode framtidsutsikter på tettstedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #2 Del Skrevet 7. mai 2008 Teknisk verdi har med tilstanden på huset å gjøre. Markedsverdi er det markedet faktisk er villig til å betale. Dette er to vidt forskjellige ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #3 Del Skrevet 7. mai 2008 Teknisk verdi har med tilstanden på huset å gjøre. Markedsverdi er det markedet faktisk er villig til å betale. Dette er to vidt forskjellige ting. I Oslo har faktisk summene svært lite med hverandre å gjøre. Den reele\virkelige verdien av en bolig er i det store og hele ganske uinteressant mtp at markedsverdien bestemmer hva boligen går for uansett. Noe 3 til 3,5 mill pluss fellesgjeld og utgifter for enkelte rekkehus gjenspeiler, etter min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blålill Skrevet 7. mai 2008 #4 Del Skrevet 7. mai 2008 Men hvordan kan takstmannen bestemme hva 'markedet er villig til å betale'? Han har tydeligvis forhåndsdømt det og satt markedstaksten 300.000 kr under verditaksten. Må jeg gå ut med markedstaksten når jeg skal selge huset? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 7. mai 2008 #5 Del Skrevet 7. mai 2008 Jeg har fått takst på et hus som skal selges, og takstmannen har satt ganske forskjellig verdi på markedstakst og teknisk verditakst. Som tidligere nevnt her er det i og for seg ingen sammenheng mellom de to. Den tekniske verdien gjenspeiler hvor mye det anslagsvis vil koste å bygge et tilsvarende hus på stedet inkl. tomteverdi mens markedsverdi er et anslag på hvor mye man kan forvente å få solgt huset for på det åpne markedet pr. dags dato. Er dette vanlig? Hvordan kan takstmannen vite hva markedet sannsynligvis er villige til å betale? Kan differansen mellom de to beløpene ha med lave tomtepriser i utkantstrøk å gjøre? Huset er i en liten kommune langt nord, men ny industri og nye arbeidsplasser gir optimisme og gode framtidsutsikter på tettstedet. At teknisk verdi og markedsverdi er forskjellige er svært vanlig. En takstmann kan naturligvis ikke vite eksakt hva markedet er villig til å betale, men basererseg på den kunnskapen h*n har om eiendomsomsetningen i området akkurat slik en eiendomsmegler gjør når h*n setter prisantydning. Dog baseres ikke markedsverdien på hva som kanskje kan komme til å skje i fremtiden. Hvis du selv er optimist med tanke på utviklingen på tettstedet, bør du heller vente med å selge siden markedsverdien på huset ditt vil måtte antas å stige i takt med en evt. generell økning i eiendomsprisene i området. Må jeg gå ut med markedstaksten når jeg skal selge huset? Du må legge frem taktspapirene og der står naturligvis taksten. Det er imidlertid ingen som kan nekte deg å sette prisantydning høyere enn den markedsverdien takstmannen har anslått. Om det er så lurt, er en annen sak. Du kan selvfølgelig også be om ny takst fra en annen takstmann. Slike takster er ingen eksakt vitenskap og det kan godt hende du finner en som følger din tankegang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå