Gå til innhold

mat fra ferskvaredisk: Snobbete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siterer et innlegg fra tråden "Hva er snobbete" på generell debatt:

"det er snobberi å være medlem av hemmelige klubber som kun de mest velstående har adgang til!

jeg ser også snobberi i små hverdagslige ting.. Å alltid handle ost fra ferskvare ostedisker, og å dra på ferie på de dyreste plassene og spise middag på de dyreste restaurantene, der regningen kommer på mer enn turen i seg selv kostet. Å legge om dialekten til en mer snobbete dialekt for å vise hvor velstående du er. for eksempel i trondheim, legger de om fra å si "æ" til "jej".

Hva er galt med dette landet? Supermarkedene har minst 98% av markedet for matvarer, og noen anser altså å kjøpe mat som ikke er ferdig plastpakket som "snobbete"? I alle andre land vi kan sammenligne oss med, myldrer det av spesialbutikker for kjøtt, fisk, ost mm. - her er det nesten ingen.

Håper det ikke er mange som synes at det er snobbete å kjøpe mat i løsvekt :hakeslepp:

Eller hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det verste jeg har hørt. Jeg skulle ønske jeg hadde en Ultra her. Jeg kan gå i timesvis i den butikken. Lete etter gode oster. Kjøpe gode hjemmelagde fiskekaker. Ha muligheten til å kjøpe ferdiglaget varmmat for å slippe å lage mat en dag. Sist men ikke minst ha muligheten til å kjøpe fersk fisk.

Det er dyrt å handle i en sånn butikk, men du får tak i absolutt alt du trenger, og mange spennende råvarer til å lage mat litt utensom hverdagsmat;)

Jeg elsker slike butikker!! Føler meg langt fra snobbete av den grunn. Jeg må fortsatt se på prisen før jeg handler villt.

Gjest Elfrida
Skrevet

Da er jeg dritsnobbete, jeg kan finne på å gå til en spesialbutikk og kjøpe mat jeg! Slakter, delikatesse, ostebutikk... Übersnobbete er jeg, som syns at Norvegia smaker papp.

Gjest Eurydike
Skrevet
Siterer et innlegg fra tråden "Hva er snobbete" på generell debatt:

"det er snobberi å være medlem av hemmelige klubber som kun de mest velstående har adgang til!

jeg ser også snobberi i små hverdagslige ting.. Å alltid handle ost fra ferskvare ostedisker, og å dra på ferie på de dyreste plassene og spise middag på de dyreste restaurantene, der regningen kommer på mer enn turen i seg selv kostet. Å legge om dialekten til en mer snobbete dialekt for å vise hvor velstående du er. for eksempel i trondheim, legger de om fra å si "æ" til "jej".

Hva er galt med dette landet? Supermarkedene har minst 98% av markedet for matvarer, og noen anser altså å kjøpe mat som ikke er ferdig plastpakket som "snobbete"? I alle andre land vi kan sammenligne oss med, myldrer det av spesialbutikker for kjøtt, fisk, ost mm. - her er det nesten ingen.

Håper det ikke er mange som synes at det er snobbete å kjøpe mat i løsvekt :hakeslepp:

Eller hva mener dere?

Som jeg allerede har svart i tråden: nei, det er IKKE snobbete. Men jeg tror så gjerne at innleggsskriveren ikke er alene om å mene dette i Norge - vi er tross alt landet som har gitt Europa Rema 1000. :sprettoy:

Jeg har full forståelse for at ikke alle har like god økonomi, og at noen må leve med et stramt matbudsjett. Men vi bor tross alt i et av verdens rikeste land, og bruker gjennomsnittlig minimalt av inntekten vår på mat i forhold til andre land der maten spiller en viktigere rolle. Det vesentlige her hjemme er liksom at alt skal være billigst mulig. Og andre innstillinger er altså snobbete.

Så vet vi det. :eeeh:

Skrevet

Jeg er også snobb, eller supersnobb :fnise:

Elsker å handle mat i butikker der betjeningen vet noe om maten de selger, og der jeg kan kjøpe akkurat det kvantumet jeg trenger.

Sparer heller inn på andre ting dersom jeg har stramt budsjett i perioder.

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Skrevet

Det må da være mer økonomisk å kjøpe akkurat den mengden ost du ønsker i ostedisken framfor å kjøpe en større ferdigpakket ostebit som kanskje blir liggende og tørke inn? Jeg elsker å prøve nye oster og ofte får man prøvesmake på osten der det er ostedisk. Jeg foretrekker butikker hvor det er mulighet for ferskvare i tillegg til ferdigpakkede varer. Jeg føler meg ikke snobbete av den grunn.

Hvis du mangler inspirasjon til middagslagingen en dag så er det ikke på Rimi, Rema eller Kiwi du får mer inspirasjon akkurat. Da foretrekker jeg å rusle på Meny eller Ultra for å se på utvalget.

Det er ikke maten vi handler inn som folk flest bruker mye penger på tror jeg, det er vel heller alt det unødvendige man kjøper. Men det er nå min mening.

Gjest glamourgirl
Skrevet

Jeg kommer fra et lite sted der man gikk til slakteren og kjøpte to wienerpølser om man ønsket, til bakeren og kjøpte et halvt brød og i ostedisken og sa at man skulle ha bare litt ost.

Jeg "hater" å bo i Oslo når det gjelder akurat dette, det er et styr uten like å skulle handle passe mat. Når man er singel så er det noe pes alltid å kjøpe for mye og ikke få brukt opp.

Ferskvarediskshop lenge leve!

Gjest Helen Parr
Skrevet

I "min" by er spesialbutikker en selvfølge, og jeg tviler på at noen ville finne på å kalle det for snobbete å gå til slakteren for å kjøpe kjøtt, på torget for å kjøpe grønnsaker og til bakeren for bakevarer. Dessverre er det ikke lenger meieriutsalg her lenger. :ler:

Det er kanskje kvalitetsbevisst innleggsskriveren tenkte på, og forveklset med snobbete?

Gjest glamourgirl
Skrevet

Helen Parr har knekt koden! :fnise:

Skrevet
Det er det verste jeg har hørt. Jeg skulle ønske jeg hadde en Ultra her. Jeg kan gå i timesvis i den butikken. Lete etter gode oster. Kjøpe gode hjemmelagde fiskekaker. Ha muligheten til å kjøpe ferdiglaget varmmat for å slippe å lage mat en dag. Sist men ikke minst ha muligheten til å kjøpe fersk fisk.

Det er dyrt å handle i en sånn butikk, men du får tak i absolutt alt du trenger, og mange spennende råvarer til å lage mat litt utensom hverdagsmat;)

Jeg elsker slike butikker!! Føler meg langt fra snobbete av den grunn. Jeg må fortsatt se på prisen før jeg handler villt.

:jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...