Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har søkt litt her på KG og lest litt om hva noen av dere har opplevd på Island. Har tenkt meg dit en tur i løpet av sommeren/høsten.

Er litt usikker på om jeg skal reise med fly eller med båt fra Bergen. Om jeg skal bestille en ferdig tur med overnattning og alt ordnet eller om jeg skal ordne det selv...

Noen som har noen tips??

Skrevet

Hvis du tar båten kan du stikke innom på Færöyene på veien - personlig syns jeg det er den beste grunnen til å ta båten. Selve reisen tar jo 2-3 dager, så det spörs litt hvor god tid du har om du burde velge fly eller båt (flyet tar 2 t 40 min fra Oslo til Reykjavík).

Jeg kjenner flere som har fått gode pakketilbud fra Islandia, med fly og bil, evt hotell.

Håper du får en fin tur!

Skrevet

Island er fantastisk, det er så absolutt verd pengene. Men forvent ikke godt vær. Det er vått og kaldt om sommer, og vått og mildt om vinteren. Min meneing er derfor at man like godt kan reise på vinteren. En kan uansett ikke forvente bra vær, men kan være like heldig på vinteren som på sommeren. Fordelen er da at en kan få gode priser både på fly (icelandair) og hotell. Leie av bil er også billigere om vinteren, og bil må man ha dersom man skal ut av Reykjavik og oppleve noe. Selv var jeg en tur i mars, og det var heeelt fantastisk!

• 2 uker senere...
Skrevet

:ler::ler:

Jeg vil anbefalle deg å reise til Island om sommeren. Det er absolutt forskjell på været. Skal du bare være i Reykjavik kan det være greit på vinteren, men det er surt. Det er nesten aldri vindstille og det kan bli ganske kaldt. Skal du se litt av landet f.eks. Geysir og Thingvellir må du nesten reise om sommeren. Jeg har opplevd å ikke kunne gå ut av huset pga. snøstorm.

Sommeren på Island er som regel ikke særlig varm, ihvertfall ikke i Reykjavik. Men reiserdu nordover til Akureyri får du mer "sommer" vær.

Sommerferie på Island kan anbefalles på det sterkeste. Du opplever aldri maken. Jeg har bodd der selv og jeg kommer alltid til å lengte tilbake :(

Skrevet

Hehe...skjønner at en vestfolding og en Tromsøjente har forskjellig opplevelse av vinter ja ;)

Skrevet

Jeg vil også anbefale deg å reise om sommeren. Har selv bodd på Island i ett år og reist mye rundt der både før og etter det. Er faktisk enig i at vinteren er mild sammenlignet med Norge, men mange av tilbudene til turister finnes bare om sommeren. En del ungdomsherberger/hoteller er bare åpne om sommeren, flere av veiene som går til spennende steder i innlandet er bare åpne i juli/august og hvis du skal reise rundt på egen hånd går bussen kanskje bare en gang i uken om vinteren mens den går hver dag om sommeren. Om vinteren er også været mer ustabilt, og man risikerer å ikke komme seg noe sted. Da jeg bodde der hadde det knapt snødd i Reykjavik hele vinteren, men da en venn kom for å besøke meg i påsken og vi hadde leid bil for å reise rundt, da ble det sannelig snøstorm og veiene ut av Reykjavik var stengt i flere dager. Kjedelig .. Og jeg har også opplevd at hovedveien rundt landet, over et fjellpass vi skulle, ble stengt på grunn av snø i begynnelsen av september! Men jeg er også enig i at det er flott på Island om vinteren.

Skrevet

Vi reiste med Icelandair og fikset overnatting på egen hånd, men hjemmefra. Nå var dette med en skoleklasse, så vi bodde bare på ungdomsherberget, som forresten var overraskende bra (i Reykjavik). Icelandair pleier å ha mange gode flytilbud, så du får nesten sjekke opp det vil lønne seg i kroner og ører. Selv foretrekker jeg fly fremfor båt, synes i motsetning til mange at slike skip ikke har noe sjarm, og så vil jeg at det skal gå fort-fort :)

Vi var i Reykjavik om vinteren, tror det var i november, og det var faktisk drittkaldt. Ble ganske sjokkert når jeg så islandske ungdommer trippe rundt i åpne sandaler i sur og kald vind, gjerne med snø/sludd utover kvelden. Badet i varme kilder og i et lokalt utendørs badeland, gjorde vi også. Du kan tro vi løp fort mellom garderoben og boblebadet :). Vi hadde en ellers veldig flott tur, og vil anbefale alle en tur til Reykjavik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...