Gå til innhold

Hva er det med folk du handler med

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

De siste årene har vel finn.no mer eller mindre tatt over markedet for all mulig slags handel, enten det dreier seg om huskjøp, bilkjøp, sofakjøp eller bli-kvitt-ting-gratis-handel.

Undertegnede har selv gjort flere gode handler der, men hun har også lagt merke til og vært bortig utrolig mange rare folk!

La oss ta for oss noen eksempler:

Da jeg var på leilighet til leie-jakt traff jeg for eksempel en kar via en annonse som gjerne kunne tenke seg andre ting enn penger for å leie ut leiligheten sin.

Da jeg skulle gi bort en støvsuger ringte det en hyggelig dame som skulle komme dagen etter, på et gitt tidspunkt og sted, men som aldri dukket opp og svarte aldri på tlf-henvendelser.

Da vi solgte noen høytalere kom det et ektepar for å hente disse og slo seg rett ned i sofaen vår da de kom innenfor døren. :)

Selv om man skriver i annonsen at man ikke sender ting i posten får man som regel ti henvendelser på om man ikke kan sende det til den og den adressen.

På bildene i mange husannonser er det ofte med folk og fe i bakgrunnen og rundt omkring.

Ja, jeg kommer ikke på noe mer akkurat nå, men jeg har ofte lurte på hva det er med folk man får kontakt med via finn.no..

Den største fellesbetegnelsen på disse tror jeg må være USERIØSE! Det er så mange som ikke tar kontakt eller sier i fra at avtalen blir endret!

Har du opplevd morsomme folk/historier via finn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hyggelig

Jepp!

skulle selge en sofa, og dagen etter jeg hadde satt inn annonsen ringte det en jente/dame som sa følgende (fritt etter hukommelsen):

"hei, er d du som selger en sofa?"

-ja.

"åh,så flott! du skjønner,jeg er nyinnflyttet i byen og har ikke møbler. jeg er veldig interessert i den sofaen og ønsker å kjøpe den usett. jeg har ikke bil før imorgen, tror du at du kunne holdt den av for meg?"

-javisst, det er ingen problem. kan du komme etter 4?

"ja. hva er adressa?

- xxxxx xx

Dagen etter fikk jeg mld fra henne om at hun ikke hadde fått tak i bil likevel, og om jeg kunne være så snill å holde den av for henne litt til.

Joda, det kunne jeg. (hadde ikke ringt noen andre på den i mellomtida uansett)

Dagen etter hørte jeg ikke noe fra henne, og da jeg prøvde å ringe tok hun ikke tlf.

Den påfølgende dagen fikk jeg nok en mld om at hun skulle komme samme dag etter kl 4. jeg satte hjemme å venta, og klokka ble 4 og 5 og 6. ingen kom. jeg forsøkte å ringe, men ingen svar.

etter dette hørte jeg aldri noe fra henne....

fikk heldigvis solgt sofaen til noen andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har vært borti sånne som legger ut bilde av tingen de skal selge slik den var akkurat da de fikk den i hus.. for tyve år siden.. Blant annet så jeg på en kommode en gang, som var "pent brukt" og "god som ny". På bildet så den jo ok ut.. men dette bildet var da tatt -før- katten brukte den som klorebrett og ungene tegnet på den med sprittusj.

Jeg har også lagt merke til hvor optimistiske enkelte selgere er.. Sånne som omtrent skal ha butikkpris for en fem år gammel kommode fra Jysk. Jeg mener, om jeg har valget mellom en gammel ting uten garantier eller noe til 2000, og en flett ny ting til 2100, så velger jeg selvsagt den helt nye tingen..

Flertallet av de som selger møbler har heller ikke skjønt dette med at det gjerne er en god idé å legge ut målene på møbelet. En bokhylle er ikke bare en bokhylle. En kommode er ikke bare en kommode - noen får plass i gangen min, andre får det ikke.

Jeg skjønner meg heller ikke på de som ikke rydder før de tar bilder av leiligheten sin.. Skitne undikker på gulvet, tannkremsprut oppover speilet på badet, og hemoroidekremen godt synlig i skapet som er så fullt at det er umulig å få det lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jepp!

skulle selge en sofa, og dagen etter jeg hadde satt inn annonsen ringte det en jente/dame som sa følgende (fritt etter hukommelsen):

"hei, er d du som selger en sofa?"

-ja.

"åh,så flott! du skjønner,jeg er nyinnflyttet i byen og har ikke møbler. jeg er veldig interessert i den sofaen og ønsker å kjøpe den usett. jeg har ikke bil før imorgen, tror du at du kunne holdt den av for meg?"

-javisst, det er ingen problem. kan du komme etter 4?

"ja. hva er adressa?

- xxxxx xx

Dagen etter fikk jeg mld fra henne om at hun ikke hadde fått tak i bil likevel, og om jeg kunne være så snill å holde den av for henne litt til.

Joda, det kunne jeg. (hadde ikke ringt noen andre på den i mellomtida uansett)

Dagen etter hørte jeg ikke noe fra henne, og da jeg prøvde å ringe tok hun ikke tlf.

Den påfølgende dagen fikk jeg nok en mld om at hun skulle komme samme dag etter kl 4. jeg satte hjemme å venta, og klokka ble 4 og 5 og 6. ingen kom. jeg forsøkte å ringe, men ingen svar.

etter dette hørte jeg aldri noe fra henne....

fikk heldigvis solgt sofaen til noen andre ;)

Dette er helt typisk for folk som svarer på slike annonser. Selv når man gir vekk ting gratis, så dukker de ikke opp når de skal, og svarer ikke på henvendelser. Det beste er å si at nei, jeg kan ikke holde den av. Enten kommer du og henter den i morgen til dette tidspunktet, eller så kan du glemme det. Så slipper man å ergre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjestx_*

Jeg må ha vært utrolig heldig med mine kjøp. For det er vel slik hos finn som på datingsider, at det finnes flust av useriøse.

Nå har ikke jeg prøvd å SELGE noe der, kanskje jeg ville opplevd ting annerledes da.

Men altså, på finn fikk jeg tak i splitter nytt spisebord hos en utrolig koselig dame, som hjalp å bære det inn i bilen min. Alt gikk så greit.

Neste kjøp var en dobbeltseng, nesten ikke brukt, som ble tilkjørt og satt på plass. Helt topp.

Vi kranglet hverken om pris, pruting, tidspunkt eller avtaler.

Lucky me! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bond

Vi har også bare hatt positive erfaringer, men vi har ikke prøvd å selge så mye, vi har gitt vekk en del møbler (det var viktigere å bli kvitt dem enn å tjene 100 kroner) og der ble de plukket opp helt som avtalt. Solgte et bord også og det gikk helt greit også.

Da det gjelder å kjøpe, vi har kjøpt sofaer, bord, og cd-hyller, ingen problemer med noen av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også vært borti mye rare folk i forbindelse med kjøp/ salg av ting på Finn.

- En fyr kjørte fra nabofylket for å kjøpe et nattbord til 50,- (nypris 150,- eller noe sånt)

- En annen kar skulle kjøpe en stor cd hylle, vi avtalte tid for henting og jeg ga han adressen min. Da han ikke dukket opp til avtalt tid, sendte jeg sms for å høre om han kom. Jo han skulle komme, men han måtte finne ut når bussen gikk! (Hallo! Ta med et stort møbel på bussen likssom?)

- Jeg skulle selge et par sko til ei dame og vi avtalte handelen med betaling/ post. Dagene går og jeg ser ikke noe til pengene og hun svarer ikke på mail.

2 mnd. senere får jeg en mail fra henne: "Hvor i h***** blir det av den veska?" :fnise:

- Har også fått endel "ekle" henvendelser når jeg legger ut klær for salg. En fyr sendte mail hvor han lurte på om jeg kunne ta på meg klærne og sende bilder til han. En annen spurte om jeg også solgte undertøy (æsj)!

Jeg har solgt mye på finn.no og opplever mye useriøse folk. J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Deltids hobbykremmer

Det kan være mye moro med Finn eller tilsvarende.

Husker godt en annonse hvor noen (utlendinger naturligvis) skulle selge "fint spisebur" og noen flotte 'stuller'. Da ler jeg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tnita

Skulle selge sofaen min, ei dame ringte og sa hun ville komme og kjøpe dagen etter etter jobb. Dagen etter fikk jeg beskjed om at hun ikke rakk å hente fordi det var så mye pes etter jobb og om jeg kunne holde av til dagen etter, hun skulle komme etter jobb i firetida. Da tida gikk, og det hadde gått en halvtime, ringte jeg henne og spurte om hun kom snart, så svarte hun at de hadde kjøpt seg sofa nå! Altså, hadde hun liksom rukket det på en halvtime etter jobben den samme dagen. :P kjente meg litt igjen i den sofahistorien over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøllefrøet
Det kan være mye moro med Finn eller tilsvarende.

Husker godt en annonse hvor noen (utlendinger naturligvis) skulle selge "fint spisebur" og noen flotte 'stuller'. Da ler jeg godt.

Jeg kjøpte ett "flått bor" med "matsjende stolar" fra to gjennomnorske jenter i tyveårsalderen, så det er ikke bare utlendinger som gjør sånne feil. ;)

Men det er mye raringer der ute ja.

Jeg solgte en barnevogn for et par år siden. Den var helt ny og ubrukt, men siden jeg selv hadde fått den for halv pris så la jeg den ut med det samme.

Her er samtalen mellom meg og den første som ringte;

Han: Hei er det du som selger <navn på vogna>?

Meg: Ja det er meg.

Han: Den var litt overprisa syns jeg?

Meg: Den er ubrukt og det er halvpris av nypris, og det syns jeg ikke er så ille?

Han: Joa, men den er jo jævlig dyr til vanlig også da.

Meg: Det er fult mulig, men det er ikke akkurat mitt problem.

Han: Det er jo du som selger'n.

Meg: Det var det jeg betalte for den, og jeg er ikke villig til å selge den for mindre.

Han: Så jeg skal straffes fordi du er dum?

Jeg: Uh...

Han: (avbryter meg) Hvis du halverer prisen som er på den nå så kjøper jeg den.

Meg: Da tror jeg heller jeg tar sjansen på å få solgt den til noen andre.

Han: Ingen som kjøper så dyr vogn for faen. Du er jo skikkelig dum hvis du ikke selger den til meg, jeg er jo villig til å betale for den. Kvinnfolk ass.

Meg: Hum...Jeg tror vi er ferdige her.

Han: Ja det er åpenbart det. Jævla dumme hore. *klikk*

:eeeh:

Fem minutter etterpå ringet noen andre, og jeg var nesten nervøs.

Men det var en skikkelig hyggelig dame som håpet at den ikke var solgt enda, for det var akkurat den vogna hun hadde ønsket seg, og ikke hatt råd til før hun hadde funnet min annonse.

Så de er ikke alle gærne, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har kjøpt, solgt, leid ut og gitt bort endel på Finn. Det er stort sett kjøpers marked, kanskje med unntak av utleieboliger om høsten. Kjøperne kan oppføre seg akkurat som de vil, og det gjør de. Selgerne må derimot ofte stå med lua i hånda og takke og bukke for at noen gidder å komme til dem.

Men det virker nesten som om Finn er en sosial arena for mange kjøpere, der de har lov til å ta kontakt med fremmede mennesker og oppføre seg akkurat som de vil.

Når jeg skal selge noe nå, sier jeg bare at jeg kan holde av fra det øyeblikket de setter seg i bilen til de er hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper sjelden noe via den typen tjenester, men jeg følger litt med for å ha litt kontroll på bruktpriser på kamerautstyr. På finn.no er det mange som legger ut ting til fantasipriser. Sånn som denne:

http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=13...amp;WT.svl=Link

Utstyret har en nypris på rundt 15000 etter en kjapp, men muligens ikke nøyaktig sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ett "flått bor" med "matsjende stolar" fra to gjennomnorske jenter i tyveårsalderen, så det er ikke bare utlendinger som gjør sånne feil. ;)

Men det er mye raringer der ute ja.

Jeg solgte en barnevogn for et par år siden. Den var helt ny og ubrukt, men siden jeg selv hadde fått den for halv pris så la jeg den ut med det samme.

Her er samtalen mellom meg og den første som ringte;

Han: Hei er det du som selger <navn på vogna>?

Meg: Ja det er meg.

Han: Den var litt overprisa syns jeg?

Meg: Den er ubrukt og det er halvpris av nypris, og det syns jeg ikke er så ille?

Han: Joa, men den er jo jævlig dyr til vanlig også da.

Meg: Det er fult mulig, men det er ikke akkurat mitt problem.

Han: Det er jo du som selger'n.

Meg: Det var det jeg betalte for den, og jeg er ikke villig til å selge den for mindre.

Han: Så jeg skal straffes fordi du er dum?

Jeg: Uh...

Han: (avbryter meg) Hvis du halverer prisen som er på den nå så kjøper jeg den.

Meg: Da tror jeg heller jeg tar sjansen på å få solgt den til noen andre.

Han: Ingen som kjøper så dyr vogn for faen. Du er jo skikkelig dum hvis du ikke selger den til meg, jeg er jo villig til å betale for den. Kvinnfolk ass.

Meg: Hum...Jeg tror vi er ferdige her.

Han: Ja det er åpenbart det. Jævla dumme hore. *klikk*

:eeeh:

:hakeslepp:

Er det mulig?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye rart på Finn ja. Har solgt digitale speilrefleks gjennom siden to ganger og det var rare greier. Det første kameraet jeg skal selge er det en fyr som er veldig hypp på å kjøpe, vi snakker på telefon og han syns prisen er helt grei og alt. Han skal bare snakke med kona først. Deretter sender han en sms ti minutt senere om at kameraet plutselig er altfor dyrt og at han ikke vil ha det med mindre jeg setter det ned til halv pris (og det var allerede en god pris på det). Sier neitakk og venter på andre kjøpere. Ei dame ringer, vil ha det, gir meg adressen og jeg skal sende det i postoppkrav. Da jeg står på Posten, klar for å sende det, tikker det inn en sms om at hun har ombestemt seg. Deretter har jeg minst to kjøpere til som gjennomfører samme regla og jeg begynner å bli matt. Første kjøper begynner i tillegg å sende sms i dagesvis hvor han drøfter med seg selv hvorvidt han skal ha det eller ikke. Er som å få lange tankereferat på sms :overrasket: Til slutt var det han som kjøpte kameraet og tropper opp på døra mi med en diger hund og store muskler og ser ut som om han er forberedt på storstilt svindel. Og der står jeg, ei lita ei på 157 cm :ler:

Da jeg skulle selge det andre kameraet så tikker det inn en sms om at det er en fyr som vil ha det. Jeg sier at jeg kan ringe han senere også kan vi diskutere handelen. Deretter tikker det inn en ny sms hvor han sier at han er utenfor døra mi om to minutter, han har kjørt 1 1/2 time og tenkte ikke på å varsle meg/ordne handelen før han er utenfor døra mi :overrasket:

Endret av SuperGjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deretter tikker det inn en ny sms hvor han sier at han er utenfor døra mi om to minutter, han har kjørt 1 1/2 time og tenkte ikke på å varsle meg/ordne handelen før han er utenfor døra mi :overrasket:

Haha, jeg opplevde noe lignende...

Jeg hadde lagt ut en ipod til salgs. Fikk telefon fra en som var interessert i å kjøpe den, og han var rett ved siden av blokka jeg bodde i.

Da fikk jeg det travelt med å fjerne alle sangene jeg hadde på den :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes det er så fantastisk hvor optimistiske enkelte er når de setter prisen på ting, jeg. Folk som skal ha mer for en fem år gammel spisestue enn det de selger dem flett nye for i butikken.

Senest i dag så jeg en annonse hvor en skulle selge trådkurver, sånne helt vanlige trådkurver man har i klesskapet. Prisen han skulle ha var omtrent det dobbelte av hva de selger dem for på Byggmakker.

Og "pent brukt" innebærer faktisk at møbelet -ikke- har falt ned trappen tre ganger, blitt tegnet på med sprittusj og blitt spist på av bikkjene. Selv om det bare er "litt nede i hjørnet, som man ikke ser med mindre man faktisk er utstyrt med øyne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Gjest LanaLane

Jeg la inn annonse under "ønskes leid" med bilde og telefonnr. Ble oppringt av folk som pusta i røret og sendte "feil-sms" flere ganger om dagen til jeg fjerna den.

Jeg hadde i tillegg vært på en heftig snurr den helga og krangla med typen min så han ble jo ganske så mistenksom når plutselig en "Hei, hva driver du med?Hadde du det fint i går?" fra en viss Tor-Erik dumpa ned på mobilen min dagen derpå, og en fra Aslak senere på dagen :fnise:

Ergo, finn.no kunne ha ødelagt forholdet mitt. Jeg burde saksøke :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Det er noen rare folk ute å går.

Har ikke opplevd noen store hendelser selv når jeg har vert i kontakt med noen gjennom finn. Har ennå det til gode=)

Eneste jeg har opplevd er skikkelig masete folk som har kjøpt dyr av meg. Men men, det er vel bare bra at de spørr, selv om det har vert helt åpenlyse ting som "trenger hamsteren vann hver dag".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noen veldig rare eller ubehagelige opplevelser, men en fyr ønsket muligens å kjøpe en stol jeg prøvde å selge hvis han fikk den for halv pris og hvis jeg tilfelidigvis kunne frakte den gratis 50 mil.

Ellers har jeg gode erfaringer med å gi bort på finn. Jeg har kvittet meg med mye rart på den måten, alt fra ødelagte hvitevarer til oppussingsavfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...