Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 jeg kjøpte en vare på nett for 180kroner, men no må jeg betale fordi frakten var på 60 kr og dermed blir det totalt over 200 kroner! sstemmer dette?? de vil jeg skal betale 197kroner eller noe.. trodde ikke man måtte betale så lenge selve varen var på under 200?? please svar fort.. må på posten og underskrive snart
Titta Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 Så lenge varen er under 200,- så skal du ikke betale noe. Hvis varen er over 200,- så må du betale, og da beregnes beløpet ut fra totalen av varen+frakt.
Ambriel Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Dette står på tollvesenets hjemmesider "Toll- og avgiftsfrie varer Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner er toll- og avgiftsfrie med visse unntak. Bøker, uansett verdi, kan også innføres fritt av privatpersoner så lenge de er til eget bruk. For mer informasjon om hva som regnes som bøker, se omtale i regelverket. Toll og avgifter ved innførsel av varer Innførsel av varer med vareverdi fra og med 200 kroner må fortolles. Det vil si at det må betales merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader. De alle fleste varer, for eksempel elektriske og elektroniske artikler, cd- og dvd-plater er tollfrie. Klær er derimot tollbelagte. Eksempler på beregning av toll og avgifter Lurer du på om det er toll på varen du skal bestille kan du kontakte Tollvesenets infosenter på tlf.: 0 30 12." Bare husk at kursen kan endre seg hvis du har betalt i en annen valuta, og at de da regner utifra dagens kurser... det var slik jeg forstod det sist jeg måtte betale toll
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Så lenge varen er under 200,- så skal du ikke betale noe. Hvis varen er over 200,- så må du betale, og da beregnes beløpet ut fra totalen av varen+frakt. ja sant?? men hva gjør jeg da? hun jeg ringte påstod at det var det samlete og atd et ikke hjalp at varen var under 200 kroner.. men det kan jeg jo bevise ved å ta en utskrift av bestillingen..
Titta Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 Du kan jo sjekke her om det kan være valutasatsen tollvesenet har benyttet som har gjort utslaget, selv om jeg har litt problemer med å tro at det skal være det som er tilfelle. Kanskje avsender har markert prisen feil utenpå pakken? Har du en kvittering hvor det kommer frem hvor mye varen kostet og hvor mye som ble betalt i frakt?
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #6 Skrevet 7. mai 2008 Du kan jo sjekke her om det kan være valutasatsen tollvesenet har benyttet som har gjort utslaget, selv om jeg har litt problemer med å tro at det skal være det som er tilfelle. Kanskje avsender har markert prisen feil utenpå pakken? Har du en kvittering hvor det kommer frem hvor mye varen kostet og hvor mye som ble betalt i frakt? ja jeg tror det.. jeg bestilte fra touchofpinkcosmetics, og har både bestillinge innpå siden og mail der alt står på.. så da her jeg vel bevis? varen koster 37,50- og tollvesenets kurs er 1 dollar= 5,120 så det er jo ikke mer enn 200, dessuten var kursen enda lavere da jeg bestilte.. shippingen var på 10 dollar.. så MED shippingen blir det over 200, men det er vel varen som teller??
Titta Skrevet 7. mai 2008 #7 Skrevet 7. mai 2008 Jeg vet faktisk ikke hva du skal gjøre. Hvis du har fått brev i posten om fortolling så mener jeg at det skal stå et telefonnummer det som du kan ringe. Hvis pakken allerede er på ditt lokale postkontor så kan du gjerne høre med dem. Da kan du få avklart hvorfor de mener at du skal betale mva. Så lenge du har papirer som dokumenterer verdien så tror jeg ikke det skulle være noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #8 Skrevet 7. mai 2008 Jeg vet faktisk ikke hva du skal gjøre. Hvis du har fått brev i posten om fortolling så mener jeg at det skal stå et telefonnummer det som du kan ringe. Hvis pakken allerede er på ditt lokale postkontor så kan du gjerne høre med dem. Da kan du få avklart hvorfor de mener at du skal betale mva. Så lenge du har papirer som dokumenterer verdien så tror jeg ikke det skulle være noe problem. Jo jeg får bare stikke opp å snakke med de.. ringte kundeservice men de sa jno at jeg måtte betale fordi det TOTALE ble over 200, men det er jo IKKE det som står på nett.. for frakten kommer jo i tillegg står det der.. virket ikke heeelt rutinert hun jeg snakket med.. håper det ordner seg.. kjipt å betale.. tusen takk for all hjelp :D
Gjest Gjest_Lone_* Skrevet 7. mai 2008 #9 Skrevet 7. mai 2008 Ble litt irritert når jeg leste det, fordi det er jo helt feil! Teite posten, som ikke kan jobben sin! Se: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO Der står det svaart på hvitt "Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto trenger du ikke betale toll og avgifter for DVDen.". Kosmetikk er foresten tollfritt i norge, så man skal kun betale moms på det. "Hva koster det? Varer under 200 kroner er toll- og avgiftsfrie Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner er toll- og avgiftsfrie med visse unntak. Frakt for varen kan komme i tillegg. Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto trenger du ikke betale toll og avgifter for DVDen."
LadyInRed Skrevet 7. mai 2008 #10 Skrevet 7. mai 2008 ring til posten kundeservice, og be om å bli satt over til fortollingsstedet (som kun er tilgjengelig i vanlig kontortid, dvs på dagtid). jeg har selv gjort det da det skjedde feil med meg en gang, og de ordnet det for meg per tlf når jeg samtidig mailet kopi av faktura til saksbehandleren.
Rasputin Skrevet 8. mai 2008 #11 Skrevet 8. mai 2008 Hei, Du må nok belage deg på å betale avgift når totalbeløpet er over NOK 200. Frakten skal inkluderes i beregningsgrunnlaget. Få heller avsender til å sende med privat avsender og merke det som gave. Da slipper man i 95% av tilfellene at pakken åpnes hos postfortollingen.
Titta Skrevet 8. mai 2008 #12 Skrevet 8. mai 2008 Hei, Du må nok belage deg på å betale avgift når totalbeløpet er over NOK 200. Frakten skal inkluderes i beregningsgrunnlaget. Dette stemmer ikke. Har du ikke lest de andre svarene? *Rister oppgitt på hodet*
Ambivalent Skrevet 8. mai 2008 #13 Skrevet 8. mai 2008 Hei, Du må nok belage deg på å betale avgift når totalbeløpet er over NOK 200. Frakten skal inkluderes i beregningsgrunnlaget. Få heller avsender til å sende med privat avsender og merke det som gave. Da slipper man i 95% av tilfellene at pakken åpnes hos postfortollingen. Nei, nei, det stemmer ikke... Frakten skal kun taes med i totalen når varen koster OVER 200, noe den ikke gjorde i dette tilfelle. Her har det blitt gjort en feil, og jeg skjønner godt at du er sur TS. Prøv å snakk med noen andre enn de du allerede har snakket med. Irriterende med folk som ikke kan jobben sin.
Rasputin Skrevet 8. mai 2008 #14 Skrevet 8. mai 2008 Dette stemmer ikke. Har du ikke lest de andre svarene? *Rister oppgitt på hodet* Du må gjerne riste på hodet, greit nok det, men jeg importerer en god del selv, og dersom det er riktig at det kun er vareverdien (eks frakt) som skal legges til grunn så blir den samme feilen gjort veldig ofte! Jeg kan plukke frem 10-12 eksempler på det bare her hos meg. Spennende å høre hvordan dette går da. Kanskje kan jeg få noen kroner i retur fra Tollvesenet??
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #15 Skrevet 8. mai 2008 Ikke sikkert det er tollvesnet som gjør feil? Verdien av varen er den som settes utenpå pakken. Noen få ganger sjekker de hva som er oppi, men som regel tar de utgangspunkt i veridin som står utenpå pakken. Altså: Vis orderen hvor prisen og frakten er spesifisert. Da burde det gå greit å slippe å betale. Men vil tro det ikke hjelper å gå på posten å gjøre det, er nok greiest å ta det med tollvesenet. Ta en telefon.
Concertina Skrevet 8. mai 2008 #16 Skrevet 8. mai 2008 Du må gjerne riste på hodet, greit nok det, men jeg importerer en god del selv, og dersom det er riktig at det kun er vareverdien (eks frakt) som skal legges til grunn så blir den samme feilen gjort veldig ofte! Jeg kan plukke frem 10-12 eksempler på det bare her hos meg. Spennende å høre hvordan dette går da. Kanskje kan jeg få noen kroner i retur fra Tollvesenet?? Hjelper ikke at du importerer endel selv, loven er ganske klar, og har du blitt krevd toll/avgifter så har det blitt gjort en feil (riktignok så må man ta utgangspunkt i Tollvesenets valutasatser som kun forandres 1 gang i uken OG de tar utgangspunkt i den uken varen ankommer Norge). l loven sier at varer under 200 kr er toll- og avgiftsfrie SELV om totalverdien inkl frakten gjør summen høyere. Som Gjest_ Lone siterer fra Tollvesenets hjemmeside: Varer under 200 kroner er toll- og avgiftsfrie Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner er toll- og avgiftsfrie med visse unntak. Frakt for varen kan komme i tillegg. Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto trenger du ikke betale toll og avgifter for DVDen.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #17 Skrevet 8. mai 2008 Om du har betalt dette er det bare å sende ordrebekreftelsen med spesifikasjonene og be om å få beløpet refundert. Det har jeg gjort tidligere og det går helt fint.
Gjest stalin Skrevet 8. mai 2008 #18 Skrevet 8. mai 2008 tollvesent opperer med sine egen valutakurser http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltarif...;epslanguage=NO
Rasputin Skrevet 9. mai 2008 #19 Skrevet 9. mai 2008 "Hjelper ikke at du importerer endel selv, loven er ganske klar, og har du blitt krevd toll/avgifter så har det blitt gjort en feil (riktignok så må man ta utgangspunkt i Tollvesenets valutasatser som kun forandres 1 gang i uken OG de tar utgangspunkt i den uken varen ankommer Norge). l loven sier at varer under 200 kr er toll- og avgiftsfrie SELV om totalverdien inkl frakten gjør summen høyere." Hehe, jeg mente jo ikke at det er noen "hjelp" i at jeg importerer en del selv! Hva skulle det hjelpe mot egentlig?? Nei, det var for å forklare at jeg har vært ute for det problemet mange ganger. Har leta frem de tilfellene jeg har hatt siste året, og det er 11 importer der vareverdien eks frakt er under 200 kroner, men jeg har likevel måttet betale avgifter. Så derfor var dette interessant for meg. Ligger an til å kunne få tilbake noen kroner fra staten Comprendo?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå