Gjest Gjest_lolita_* Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 har noen hagemøbler som jeg har lyst til å male. disse er tidligere malt,men malingen har begynt å flasse av noen steder. noen som vet hvordan jeg kan pusse opp disse enklest mulig?må jeg skrape bort all malingen først?er ikke klar for et veldig tidkrevende prosjekt er det veldig viktig at jeg får bort all malingen?og har utendørsmaling veldig god dekkevne,slik at jeg bare trenger to strøk?
Gjest Fisk73 Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 har noen hagemøbler som jeg har lyst til å male. disse er tidligere malt,men malingen har begynt å flasse av noen steder. noen som vet hvordan jeg kan pusse opp disse enklest mulig?må jeg skrape bort all malingen først?er ikke klar for et veldig tidkrevende prosjekt er det veldig viktig at jeg får bort all malingen?og har utendørsmaling veldig god dekkevne,slik at jeg bare trenger to strøk? For å få det pent så må du først skrape bort løs maling, så må du vaske med kraftvask, salmiakk eller lignende (IKKE grønnsåpe!!!!!), skylle rent med vann etterpå. Grunnen til at man gjør dette er for å få et bedre sluttresultat. Gjør du ikke rent og fjerner løs maling først, så vil den nye malingen feste seg i det i steden for på stolen, og du vil oppleve ny flassing kort etter... Men klart, opp til deg hvor holdbart du vil ha det To strøk holder.
Gjest Gjest_lolita_* Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 så jeg skraper bort det som er løst og går lett av,trenger ikke slite med det som sitter fast?slipemaskin er det nødvendig?vil jo selvfølgelig ha et bra resultat,når jeg først skal gjøre det.hva med grunning?
Gjest Fisk73 Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 (endret) så jeg skraper bort det som er løst og går lett av,trenger ikke slite med det som sitter fast?slipemaskin er det nødvendig?vil jo selvfølgelig ha et bra resultat,når jeg først skal gjøre det.hva med grunning? Det som sitter fast trenger du ikke fjerne. Bruk gjerne pussemaskin for å jevne overganger mellom bart tre og malt. Ikke vask med vann etterpå, men bruk en kost for å få bort pusserester Du kan grunne de områdene som er fri for maling, det vil gi et bedre heft. Du kan også sette stolene inn med impegnering under selve stolbena, da vil ikke regn og slik gå inn i trevirket underfra. (Litt vanskelig å forklare, men håper du skjønner hva jeg mener.) Men ja, det er litt jobb, men greit å få det gjort skikkelig Du kan også sjekke ifi.no, de har mange gode tips, både innen- og utendørs. Her er link direkte til hvordan man maler utemøbler. Lykke til!! edit: lagt til link Endret 7. mai 2008 av Fisk73
Gjest Gjest_lolita_* Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 tusen takk:) gleder meg til å sette i gang!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå