Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du rett til å gå i f.eks. terapi uten å bli trukket i lønn?

Hvordan går du fram for å få komme i terapi?

Hvor ofte får du terapi i uka uten at du blir trukket i lønn?

Hvis man har time tidlig om morgenen er det jo ikke sikkert man har krefter til å gå til jobben etterpå? Hvordan gjøres dette, da?

Hvor mye koster det å gå i terapi? (når man har henvisning fra lege)

Hva sier man til legen for å få henvisning?

Må man si veldig mye til fastlegen om hvorfor man vil ha terapi for å få henvisning?

Håper noen kan svare meg på dette, helst ganske kjapt....

Det er forresten hovedsaklig samtaleterapi jeg tenker på...

Lillian

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA - du har krav på full lønn om du går i terapi. Ingen skal trekkes i lønn for det.

I perioder gikk jeg i terapi 2 ganger i uken.........hadde time tidlig på morningen............ hadde behov for et par timers fri etterpå. Jeg var åpen overfor min arb.giver - og hadde ikke noe problemer med dette.

Egenandelen pr. time er vel rundt 150 kr vil jeg tro (er 3 år siden jeg sluttet så jeg vet ikke nøyaktig) - men dette kan jo føres på egenandels-kortet ditt. Når kvoten her er oppfylt er resten gratis.

Om du må si alt til legen din? Hvorfor skulle du ikke gjøre det. H*n trenger jo så mange opplysninger som mulig for å vite hvor han skal henvise deg - og hvorfor. Han må nok oppgi litt forhåndsfakta til den psykologen du skal til.

Jeg har hvertfall erfaring med at åpenhet er det beste!

Lykke til. 8)

Skrevet
Om du må si alt til legen din? Hvorfor skulle du ikke gjøre det.

Tusen takk for fint svar, usikkker!! :D

Jeg er litt redd for å si ting til legen, for det gjelder min spiseforstyrrelse (har skrevet om den andre steder her). Sist jeg var hos legen og nevnte min spiseforstyrrelse (ikke hos samme legen) ble jeg ikke tatt alvorlig, derfor er jeg veldig redd for å ikke bli tatt alvorlig nå også... Selv om jeg vet at jeg har en veldig god lege som jeg har hatt mye å gjøre med, i forbindelse med diverse sjukdommer og spontanabort osv...

Skal prøve etterhvert, tenker jeg..... :lol: Er bare fryktelig nervøs og redd...

Koz, Lillian

Gjest Anonymous
Skrevet

Bare si at du har spiseforstyrrelse - forstår ikke legen problemet ditt, ville jeg byttet lege. Det finnes faktisk leger som ikke har så mye empati - så finn en lege du liker dersom det ikke går med den du har. Leger er også forskjellige, noen er blitt leger bare fordi det gir status, men det gjelder vel de færreste. Lykke til! :wink:

Gjest Duchess
Skrevet

Har du rett til å gå i f.eks. terapi uten å bli trukket i lønn?

Ja det har du.

Hvordan går du fram for å få komme i terapi?

Du går til fastlegen din og får henvisning til terapeut.

Hvor ofte får du terapi i uka uten at du blir trukket i lønn?

Så mye du har behov for tror jeg.

Hvis man har time tidlig om morgenen er det jo ikke sikkert man har krefter til å gå til jobben etterpå? Hvordan gjøres dette, da?

Det kan nettopp derfor være lurt å ha time på slutten av dagen,. så du slipper å dra på jobben senere på dagen.

Terapi tar masse krefter og du kan bli temmelig utkjørt etterpå.

Hvor mye koster det å gå i terapi? (når man har henvisning fra lege)

Jeg betalte 160 kroner pr time inntil jeg fikk frikort, så er det gratis resten av året. Men det avhenger jo av at du går til en terapeut med kommunal avtale.

Hva sier man til legen for å få henvisning?

Du forklarer plagene dine og situasjonen slik den er.

Må man si veldig mye til fastlegen om hvorfor man vil ha terapi for å få henvisning?

Desto mer du sier, desto bedre er det, for det gir legen et skikkelig innblikk i dine plager og han kan som best skrive en henvisning ut ifra hva du forteller.

Jeg fikk en liste med psykologer, og måtte på egenhånd sende brev til dem.

Gjest Cruella
Skrevet

Husk å forsøke å komme inn til en terapeut med driftsavtale, dvs. at du kun betaler egenandelen inntil du har nådd frikortgrensen, deretter betaler du ingenting.

Det er rift om disse terapeutene, så belag deg på ventelister. Du kan evt. søke psykiatrisk poliklinikk om time, der betaler du også kun egenandel. Ventetiden er heller ikke så ille. Ofte kan det lønne seg å få sykemelding en periode i terapien, det er slitsomt å skulle bearbeide ting. Skal du gå i psykoanalyse, er det ofte inntil 4 ganger per uke, da er det kanskje bedre med en halv sykemelding enn å spørre arbeidsgiver om fri. Vet egentlig ikke om man har rett til fri heller. Legebesøk og tannlegebesøk skal man jo fortrinnsvis ta utenom arbeidstid.

Fastlegen din har sikkert en oversikt over terapeuter i distriktet og hvem som har driftsavtale.

Lykke til!

:lol:

Gjest søta
Skrevet

Hei Lillian!

Jeg går til terapi, og betaler 200 kr. gangen, en time pr. gang. Grudde meg skikkelig da jeg skulle til legen først, så samboer var med meg. Det første jeg spurte om var om det fantes psykolog i nærheten (bor på et lite sted, hvor jeg har flyttet til). Da ville han høre mer om hvordan jeg hadde det osv. Synes det var utrolig vanskelig, og samboern min hjalp meg å prate. Kanskje du har en kjæreste eller venninne du stoler på, som kan være med?

Når det gjelder lønn, tror jeg nok ikke du blir trukket, jeg er selv student, så jeg har ikke vært inne på den problemstillinga. Vil bare si at jeg ikke angrer i det hele tatt på at jeg tok kontakt for å få hjelp, selv om det kostet meg utrolig mye akkurat da. Om ikke legen tar deg alvorlig, bytt lege! Var heldig med legen min, var ikke min fastlege engang, en erfaren, opp i årene-lege, som har et godt rykte. Det er viktig å stole på legen sin...

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...