Katlina Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Kjæresten min har bursdag i dag og jeg har derfor invitert noen venner og deres barn over for en litlle suprise fest I den anledning har jeg laget en ostekake, men jeg kom jo selvfølgelig på at jeg jo ikke må bruke egg i en kake som ikke skal stekes pga salmonella!! Jeg bor nå i Danmark og her bruker de jo kun pasturiserte egg til sånt.. Stupid me!! Det er sjeldent at det er salmonella i de, og jeg har hørt om fx et doktor par som spiser rå egg hele tiden.. MEN.. Det er jo faktisk barn som kommer i dag også.. Det blir jo mye mere sykere av salmonella enn voksne.. tror jeg..? Nå har jeg bare putta den i kjøleskapsfryseren og tenker at det kanskje vil drepe bakteriene? Vil det? og hvor lenge bør den være der? og tåler en ostekake å bli fryst?? Jeg vurderer å droppe hele kaka, eller si det til folk, så kan de velge selv, eller spare den til meg og min kjæreste.. Hva hadde dere gjort?
Katlina Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. mai 2008 For sent!! Det blir en ekstremt travel dag, og ingen tid til å lage en ny..
Gjest nextlife Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Såvidt jeg vet drepes ikke bakterier som f.eks Salmonella ved frysing, de går kun i dvale. For å drepe de må maten varmebehandles.
Katlina Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. mai 2008 Ish! det var litt kjedelig.. tror jeg tar litt is som back up dessert, også sier jeg det, så får d som tør spise av den... litt teit, men rimelig avslappa folk.. Og jeg vet at min kjære kommer til å elske den.. salmonella eller ikke..
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #6 Skrevet 7. mai 2008 Du dreper ikke bakterier ved å fryse ned ting, du bare legger dem i dvale. Så våkner de opp igjen og er i fin form når kaken tiner.. Du kan jo kjøpe en kake i stedet om du har dårlig tid og ikke vil risikere noe.
Gjest glamourgirl Skrevet 7. mai 2008 #7 Skrevet 7. mai 2008 Har du brukt egg med salmonellasmitte, eller er du bare redd i tilfelle rottefelle? Hvis eggene har gått igjennom streng kontroll, så ville ikke jeg tenkt veldig mye på det, og iallefall ikke sagt noe til gjestene...
Gjest Rosin Skrevet 8. mai 2008 #8 Skrevet 8. mai 2008 Kjæresten min har bursdag i dag og jeg har derfor invitert noen venner og deres barn over for en litlle suprise fest I den anledning har jeg laget en ostekake, men jeg kom jo selvfølgelig på at jeg jo ikke må bruke egg i en kake som ikke skal stekes pga salmonella!! Jeg bor nå i Danmark og her bruker de jo kun pasturiserte egg til sånt.. Stupid me!! Det er sjeldent at det er salmonella i de, og jeg har hørt om fx et doktor par som spiser rå egg hele tiden.. MEN.. Det er jo faktisk barn som kommer i dag også.. Det blir jo mye mere sykere av salmonella enn voksne.. tror jeg..? Nå har jeg bare putta den i kjøleskapsfryseren og tenker at det kanskje vil drepe bakteriene? Vil det? og hvor lenge bør den være der? og tåler en ostekake å bli fryst?? Jeg vurderer å droppe hele kaka, eller si det til folk, så kan de velge selv, eller spare den til meg og min kjæreste.. Hva hadde dere gjort? Pasteuristerte egg? Hvordan blir egg som skal brukes i kake pasteuriserte?
Brunhilde Skrevet 9. mai 2008 #9 Skrevet 9. mai 2008 Pasteuristerte egg? Hvordan blir egg som skal brukes i kake pasteuriserte? Slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå