Myrthel Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Vi skal behandle det nye terassegolvet i løpet av de første dagene, og trenger tips for hva som er best. Spør jeg i butikken, anbefaler de bare det de ønsker å selge. Jeg trenger noe som holder seg pent lenge. (vet at man kan få olje - som skal holde i 3 år - men fungerer denne bra??) Skal ha en mørk brun farge på golvet. Hva blir penest og hva holder best??? Beis eller olje???
Gjest Yihaa Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 *Abonnerer på denne tråden!* Jeg har selv kjøpt terassebeis (har ikke beiset ennå, dog...), men vil gjerne se råd & tips likevel! Men jeg t r o r at hvis du vil ha en mørkbrun farge, så er det ikke nok pigment/farge tilsatt i oljen. Da må du beise.
Gjest Yihaa Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 For øvrig: Det nye terassegulvet? Betyr det impregnerte materialer som er satt opp nå i år? Bare spør, for i tilfelle tror jeg du burde vente et år eller to med å behandle det.
Myrthel Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. mai 2008 For øvrig: Det nye terassegulvet? Betyr det impregnerte materialer som er satt opp nå i år? Bare spør, for i tilfelle tror jeg du burde vente et år eller to med å behandle det. Bra spørsmål. Det er impregnerte materialer som ble satt opp i fjor vår. Nå er det knusk tørt - og trenger raskt behandling.. før det kommer sprekker..
Gjest Fisk73 Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 Fordeler og ulemper med begge deler. Du kan legge på nå i år, de impregnerte materialene er visstnok annerledes nå enn det de var før. Jeg har brukt beis på terassen min. Først skal det rengjøres slik at beisen fester seg i treverket og ikke i skitten. Husk endeveden også! Det som er sagt, er at olje må du påføre oftere enn beis, derfor brukte jeg terassebeisen til Nordsjö. Ingen problemer med å påføre dette, jeg brukte rull på flatene og pensel på endeved og mellom bordene. Både olje og beis kan du få i all slags farger (nesten).
Suzy Skrevet 7. mai 2008 #6 Skrevet 7. mai 2008 Ifølge min malerkjæreste så er beis definitivt best - olje holder ikke (og det er forsåvidt min erfaring også...)
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #7 Skrevet 7. mai 2008 Dumt spørsmål kanskje, men hva er forskjellen på beis og olje? Hvis beis er best.. får man klar beis? Altså uten farge.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #8 Skrevet 7. mai 2008 Spør jeg i butikken, anbefaler de bare det de ønsker å selge. Hei! Jeg jobber i fargehandel selv, og jeg anbefaler terrassebeis=) Ikke fordi jeg ønsker å selge den pga fortjeneste, men fordi den er holdbar og gir en fin finish, og er fantastisk fin å jobbe med. Jeg burde kanskje selge fargeløs treolje, for det har jeg aller minst arbeid med!!!
Myrthel Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 7. mai 2008 Hei! Jeg jobber i fargehandel selv, og jeg anbefaler terrassebeis=) Ikke fordi jeg ønsker å selge den pga fortjeneste, men fordi den er holdbar og gir en fin finish, og er fantastisk fin å jobbe med. Jeg burde kanskje selge fargeløs treolje, for det har jeg aller minst arbeid med!!! Hei. Jeg mente ikke å være stygg med uttalelsene mine - men jeg håper du skjønner hva jeg mener... Det er så vanskelig å vite om den som selger - sier "sannheten". Utifra det du skriver - og det jeg har fått til svar (for mannen min har vært rundt og spurt i dag) - virker det som beis absolutt er best. Jeg hadde i utgangspunktet også mest lyst på beis.. Hva med mørk beis? Er det ikke dumt?? Et spørsmål til: Er terasse - rens bedre enn såpe og vann? (danner kanskje såpe en "dum" hinne??)
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #10 Skrevet 7. mai 2008 Hei. Jeg mente ikke å være stygg med uttalelsene mine - men jeg håper du skjønner hva jeg mener... Det er så vanskelig å vite om den som selger - sier "sannheten". Utifra det du skriver - og det jeg har fått til svar (for mannen min har vært rundt og spurt i dag) - virker det som beis absolutt er best. Jeg hadde i utgangspunktet også mest lyst på beis.. Hva med mørk beis? Er det ikke dumt?? Et spørsmål til: Er terasse - rens bedre enn såpe og vann? (danner kanskje såpe en "dum" hinne??) Er så hårsår Neida, skjønner godt hva du mener, men jeg personlig anbefaler etter egen erfaring, og hva som er best/ enklest for kunden=) Om vi taper litt forteneste, så har jeg i allefall fornøyde kunder=) Ville nok vasket med en terrasserens eller kraftvask om du har det. Og en mørk brun terrassebeis er helt topp, fargen er med og beskytter treverket mot sollyset, samtidig vil den holde en høyere overflatetemperatur så da tørker den fortere etter en regnskyll. Lykke til med jobben, og nyt sommeren på terrassen=)
Myrthel Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 7. mai 2008 Er så hårsår Neida, skjønner godt hva du mener, men jeg personlig anbefaler etter egen erfaring, og hva som er best/ enklest for kunden=) Om vi taper litt forteneste, så har jeg i allefall fornøyde kunder=) Ville nok vasket med en terrasserens eller kraftvask om du har det. Og en mørk brun terrassebeis er helt topp, fargen er med og beskytter treverket mot sollyset, samtidig vil den holde en høyere overflatetemperatur så da tørker den fortere etter en regnskyll. Lykke til med jobben, og nyt sommeren på terrassen=) Da kjøper jeg terasserens i morgen + beis og så setter jeg igang.. Gleder meg til å få et vakkert golv.. Kom på et spørsmål til.. Det er stoooor prisforskjell og mange merker å velge mellom - hva anbefaler du meg der???
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #12 Skrevet 7. mai 2008 Vi har helt nytt hus med (regner jeg med) impegrerte materialer på terrassen. Bør denne oljes eller beises i år eller bør man vente? Hvor lenge bør man vente med å gjøre dette på nye materialer?
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 7. mai 2008 #13 Skrevet 7. mai 2008 Først har man på olje, så beiser man i vei. Åh, unnskyld, trodde dette var seksualforumet. :
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #14 Skrevet 7. mai 2008 Da kjøper jeg terasserens i morgen + beis og så setter jeg igang.. Gleder meg til å få et vakkert golv.. Kom på et spørsmål til.. Det er stoooor prisforskjell og mange merker å velge mellom - hva anbefaler du meg der??? Hm, finnes nok mange gode merker som jeg ikke selger, men selv så bruker jeg Trebitt Terrassebeis, den er fra Jotun. Jotun har en farge som heter Eksotisk tre, kanskje er den mørk nok? Husker ikke fargene akkurat nå, men selv har jeg Burmateak.
Myrthel Skrevet 8. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 8. mai 2008 Hm, finnes nok mange gode merker som jeg ikke selger, men selv så bruker jeg Trebitt Terrassebeis, den er fra Jotun. Jotun har en farge som heter Eksotisk tre, kanskje er den mørk nok? Husker ikke fargene akkurat nå, men selv har jeg Burmateak. Takker for gode svar. Da skal jeg notere meg dette, og ta en tur ut i ettermiddag og titte...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå