lilje Skrevet 13. mai 2003 #1 Skrevet 13. mai 2003 jeg fikke en oppskrift på ei skikkelig stilig gele kake. Men da jeg skulle lage den her en dagen klumpet gelen seg i det jeg blandet den med youghurten. Noe som har prøvd å lage en lignende kake, og veit åssen trikset er for å ikke skille gelen fra resten av røra? Prøvde to ganger med ulik fremgangsmåte men gelene klumpet seg uansett :-?
Silfen Skrevet 13. mai 2003 #2 Skrevet 13. mai 2003 Den klumper seg aldri her. Youghurten står kjølig. Så kjøler jeg geleen av og blander den med youghurten.
lilje Skrevet 13. mai 2003 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2003 blander du gelen i røra eller røra i gelen? er gelen godt avkjølt? skjønner ingenting jeg, hmm...er nok jeg som ikke kan bake :oops:
Silfen Skrevet 13. mai 2003 #4 Skrevet 13. mai 2003 blander youghurt i geleen. Geleen må være litt kald, for youghurt er jo melkeprodukt og skiller seg når den blir varm.
Gjest Anonymous Skrevet 13. mai 2003 #5 Skrevet 13. mai 2003 Har ikke forsøkt kakevarianten, men jeg lager ofte yougurtgelè. Jeg pleier å koke opp bare ca. 1/3 av vannet og rører inn gelepulveret før jeg har i resten av det kalde vannet. Deretter blander jeg inn yougurten. Har aldri sett en eneste klump. (Min metode gjør jo imidlertid at gelèen er ganske kald før jeg har i yougurten og det er nok det som er "trikset"). Siden yougurtgelè er relativt sunt i forhold til mye annen "godis" ville jeg bli veldig glad for oppskriften på kaken! :D
lilje Skrevet 14. mai 2003 Forfatter #7 Skrevet 14. mai 2003 Du kan godt få oppskrifyen å se om du har bedre hell med deg :blunke: Stivpisk 3 dl fløte Bland inn 5 dl youghyrt (skogsbær, jordbær,melon.....) kok opp vann og tilsett ønsket type gele( skogsbær til skogsbær youghurt osv ) men ta litt mindre vann enn d som står på pakken Bland røra i gelen etter at du har latt gelen kjølne litt. Hell blandingen i en rund form og sett i kjøleskap et par timer Kok da opp nok en pakke med samme gele type, men nå halverer du vannet. Hell gelen over kaka.( la den kjølne litt men den blir fort stiv ettersom vannmengden er halvert) Du kan også benytte deg av en mandelbunn og helle gelerøra over! Håper du får dette til, men det kan jo sikkert være at d lønner seg med samme fremgangsmåte på gelen som du bruker til vanlig Leo! Det hørtes smart ut
Leo Skrevet 14. mai 2003 #8 Skrevet 14. mai 2003 Takk for oppskrift, Lilje! Dette må jeg prøve! Kan nemlig ikke skryte av å være en erfaren kakebaker bl.a. fordi hverken Hr. Leo eller jeg egentlig ikke liker kaker noe særlig. Denne virket imidlertid så lite "kakete" at det er verdt et forsøk. Jeg måtte jo finne på no' lurt siden jeg aldri har tid til å vente på at noe blir kaldt...
kristine 80 Skrevet 14. mai 2003 #9 Skrevet 14. mai 2003 Nam nam dette høres godt ut.. Jeg tror jeg har smakt noe lignende en gang uten å vite hva det var :D Det hørest jo veldig godt ut med nøttebunn. Kanskje jeg skal lage den til konfirmasjonen den 25 mai, i stedet for ostekake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå